mk Eigen vervoer en de veiligheid op de weg! Het Landbouwcomité en zijn publiciteit MM s TIJDENS een suikerbietencampagne geraakte een buitenlandse vrachtwagen ten gevolge van de gladheid van het wegdek in de sloot. Dit ongeval gebeurde op de provinciale weg tussen Groede en Sluis. De chauffeur van de vrachtwagen verklaarde, dat hij met zijn wagen was geslipt, doordat een tractor met aanhangwagen, die van het land de weg was opgereden, een laag klei op het wegdek had achtergelaten. Voor de politie was het niet zo moeilijk de eigenaar van de tractor op te spo ren. Deze verklaarde, dat hij het wegdek ter plaatse zo goed als mogelijk was, had schoongemaakt. De verzekeraar van de vrachtwagen nam met een en ander geen genoegen en stelde de eigenaar van de tractor aansprakelijk. De langdurige civiele procedure, die hierna volgde, leek in eerste instantie Bepalingen max. lengte max. hoogte max. breedte richtingaanwijzers achteruitkijkspiegel stoplicht achterlichten koplichten reflectoren max. snelheid reminrichting tractor 11 meter 4 meter 2,60 meter Secretaris A. Dorst van de E. V. O. - district Zeeland verzorgde, op ons verzoek, dit artikel over het gebruik van trekker en aanhangwa gen op de openbare weg. en ook in hoger beroep geen gunstig verloop voor de tractoreigenaar te hebben. Deze werd namelijk in beide gevallen veroordeeld tot betaling van de schade. Bij de behandeling in hoogste instantie echter werd de tractoreigenaar vat* het hem tenlastegelegde vrijgesproken. Dit ongeval uit de praktijk bewijst weer eens, voor welke grote moeilijkheden elke landbouwer die zich; met behulp van tractor en aanhangwagens, bezig houdt met het verrichten van eigen vervoer, plotseling kan worden geplaatst. INDIEN een tractor door een landbouwbedrijf ten behoeve van landwerk zaamheden of door een bedrijf ten behoeve van werkzaamheden buiten de weg op de openbare weg wordt gebruikt, dient de tractor en de aanhang wagen steeds aan de volgende bepalingen te voldoen: aanhangwagen 11 meter (inclusief trek- 4 meter stang) 2,60 meter. Uitsl. lndb met lading 3 m; met losse veldgewassen 3,50 m; op B-wegen 2,60 m resp. 3 m verplicht, tenzij de bestuurder een zodanige plaats inneemt, dat hij van zijn zitplaats het achter hem liggende weggedeelte kan overzien en armseinen zichtbaar zijn. Hiervoor geldt dezelfde regel als hierboven, niet vereist alleen bij rijden bij nacht vereist niet vereist, wel twee stadslichten bij rijden bij nacht steeds vereist, ook overdag alleen 16 km-bord aan voorzijde of 6 km indien de aanhangwagen geen rem heeft, deze moet werken op wielen van de aangedreven as; 1 rem voldoende. niet vereist hetzelfde voor ahw. lengte-driehoeken steeds vereist, ook over dag verboden te rijden op autosnelwegen LANDBOUWAANHANGWAGENS moeten door een sterke koppeling welke niet kan lostrillen zodanig aan het motorrijtuig door middel waarvan ze worden voortbewogen of aan de voorafgaande aanhangwagen zijn verbonden, dat zijdelings uitwijken van de aanhangwagen zoveel mogelijk wordt voor komen. Het rijden op d'e openbare weg met goed onderhouden en verzorgd materieel is dus een eerste vereiste. Een gevaarlijke koppeling kan de oorzaak van ver lies aan mensenlevens zijn. Niet alle vervoer met behulp van een tractor en aanhangwagens door een landbouwbedrijf is vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Bent u er niet hele maal zeker van vraagt dan eerst advies bij uw organisatie of bij de E.V.O. Dit geldt eveneens wat betreft ontheffingen voor te brede landbouwwerktuigen. Wie na de indiening van de Rijksbegroting de pers heeft bijgehouden moet ongetwijfeld tot de conclusie zijn gekomen dat de begroting van het Ministerie van Landbouw en Visserij nog al goed is ontvangen. Niet alleen in de landbouwbladen maar ook in de „dagbladpers is er aandacht aan geschonken. Nu gingen er natuurlijk veel geruchten over straffe bezuinigingen. De regering had ons ook niet in het ongewisse gelaten wat haar politiek op economisch terrein zou zijn het beschikbaar stellen van extra middelen voor de werkloosheids bestrijding, die uit de huidige begroting moest worden gekamd. Dit alles had ingewijden dan ook het ergste doen vermoeden en in dat licht bezien kan ik er dan ook wel inkomen dat menig een nog opgelucht was toen het resultaat zicht baar werd. Het had allemaal nog erger kunnen zijn. Het is dan ook bijzonder verklaarbaar dat men zich opgelucht toont. MINDER GELUKKIG De heer Mertens, voorzitter van de K.N.B.T.B., drukt het in de Volkskrant zo uit, dat hij van mening was dat ook de landbouw zijn bijdrage in het herstel van het economisch evenwicht moet ik moet u eerlijk zeggen dat ik met al deze publiciteit rond de landbouwbegroting niet zo erg- gelukkig ben. Het heeft aan iedereen ongetwij- leveren en dat in dit licht gezien de begroting redelijk is. feld de indruk gegeven dat het hier wel goed zit en ik voel het zo aan dat als men nog met op- en aanmerkingen komt men zich toch eigenlijk in het vakje van de kniesoren moet rangschikken. Dat is in de eerste plaats geen prettige positie en in de tweede plaats kan men het beter nalaten, want het haalt toch niets uit. Op een eenmaal zo duide lijk gemanifesteerde mening nog te willen be knibbelen heeft echt geen zin. OVERLEG Nu is het de gewoonte dat naar aanleiding van de indiening van de begroting en vooral naar aanleiding van de memorie van toelichting daar op het gesprek van de Minister met de Kamer over zijn te volgen politiek wordt gevoerd. Het is ook de gewoonte dat de georganiseerde land bouw zich bij dit gesprek niet onbetuigd laat. Wij zullen het dus dit jaar ook weer moeten doen. Anders dan in de politiek, waar intuïtie en gevoel ook een belangrijke rol mogen spelen, doen de organisaties dit gewoonlijk aan de hand van meer doordachte studies en cijfermateriaal. Voor al nu er al een zekere voorlopige indruk is ge vestigd zal dit nu wel iets meer tijd vergen om goed uit de verf te komen. Het Landbouwschap zal zich ongetwijfeld weer met een schrijven naar aanleiding van de begroting tot de leden van de Staten-Generaal wenden, dit natuurlijk nadat in tern en ook met alle samenstellende organisaties contact is opgenomen. Ir. C. S. KNOTTNERUS Voorzitter K.N.L.C. (Zie verder pag. 15.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1967 | | pagina 3