mk
Eigen vervoer
en de veiligheid
op de weg!
Het Landbouwcomité en zijn publiciteit
MM
s
TIJDENS een suikerbietencampagne geraakte een buitenlandse vrachtwagen
ten gevolge van de gladheid van het wegdek in de sloot. Dit ongeval
gebeurde op de provinciale weg tussen Groede en Sluis.
De chauffeur van de vrachtwagen verklaarde, dat hij met zijn wagen was
geslipt, doordat een tractor met aanhangwagen, die van het land de weg was
opgereden, een laag klei op het wegdek had achtergelaten.
Voor de politie was het niet zo moeilijk de eigenaar van de tractor op te spo
ren. Deze verklaarde, dat hij het wegdek ter plaatse zo goed als mogelijk was,
had schoongemaakt.
De verzekeraar van de vrachtwagen nam met een en ander geen genoegen
en stelde de eigenaar van de tractor aansprakelijk.
De langdurige civiele procedure, die hierna volgde, leek in eerste instantie
Bepalingen
max. lengte
max. hoogte
max. breedte
richtingaanwijzers
achteruitkijkspiegel
stoplicht
achterlichten
koplichten
reflectoren
max. snelheid
reminrichting
tractor
11 meter
4 meter
2,60 meter
Secretaris A. Dorst van
de E. V. O. - district
Zeeland verzorgde, op
ons verzoek, dit artikel
over het gebruik van
trekker en aanhangwa
gen op de openbare weg.
en ook in hoger beroep geen gunstig verloop voor de tractoreigenaar te hebben.
Deze werd namelijk in beide gevallen veroordeeld tot betaling van de schade.
Bij de behandeling in hoogste instantie echter werd de tractoreigenaar vat*
het hem tenlastegelegde vrijgesproken.
Dit ongeval uit de praktijk bewijst weer eens, voor welke grote moeilijkheden
elke landbouwer die zich; met behulp van tractor en aanhangwagens, bezig
houdt met het verrichten van eigen vervoer, plotseling kan worden geplaatst.
INDIEN een tractor door een landbouwbedrijf ten behoeve van landwerk
zaamheden of door een bedrijf ten behoeve van werkzaamheden buiten
de weg op de openbare weg wordt gebruikt, dient de tractor en de aanhang
wagen steeds aan de volgende bepalingen te voldoen:
aanhangwagen
11 meter (inclusief trek-
4 meter stang)
2,60 meter. Uitsl. lndb
met lading 3 m; met
losse veldgewassen 3,50
m; op B-wegen 2,60 m
resp. 3 m
verplicht, tenzij de bestuurder een zodanige plaats
inneemt, dat hij van zijn zitplaats het achter hem
liggende weggedeelte kan overzien en armseinen
zichtbaar zijn.
Hiervoor geldt dezelfde regel als hierboven,
niet vereist
alleen bij rijden bij nacht vereist
niet vereist, wel twee stadslichten bij rijden bij
nacht
steeds vereist, ook overdag
alleen 16 km-bord aan voorzijde of 6 km indien de
aanhangwagen geen rem heeft,
deze moet werken op wielen van de aangedreven as;
1 rem voldoende.
niet vereist
hetzelfde voor ahw.
lengte-driehoeken
steeds vereist, ook over
dag
verboden te rijden op autosnelwegen
LANDBOUWAANHANGWAGENS moeten door een sterke koppeling welke
niet kan lostrillen zodanig aan het motorrijtuig door middel waarvan ze
worden voortbewogen of aan de voorafgaande aanhangwagen zijn verbonden,
dat zijdelings uitwijken van de aanhangwagen zoveel mogelijk wordt voor
komen.
Het rijden op d'e openbare weg met goed onderhouden en verzorgd materieel
is dus een eerste vereiste. Een gevaarlijke koppeling kan de oorzaak van ver
lies aan mensenlevens zijn.
Niet alle vervoer met behulp van een tractor en aanhangwagens door een
landbouwbedrijf is vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Bent u er niet hele
maal zeker van vraagt dan eerst advies bij uw organisatie of bij de E.V.O. Dit
geldt eveneens wat betreft ontheffingen voor te brede landbouwwerktuigen.
Wie na de indiening van de Rijksbegroting de
pers heeft bijgehouden moet ongetwijfeld tot de
conclusie zijn gekomen dat de begroting van het
Ministerie van Landbouw en Visserij nog al goed
is ontvangen. Niet alleen in de landbouwbladen
maar ook in de „dagbladpers is er aandacht aan
geschonken.
Nu gingen er natuurlijk veel geruchten over
straffe bezuinigingen. De regering had ons ook
niet in het ongewisse gelaten wat haar politiek
op economisch terrein zou zijn het beschikbaar
stellen van extra middelen voor de werkloosheids
bestrijding, die uit de huidige begroting moest
worden gekamd. Dit alles had ingewijden dan
ook het ergste doen vermoeden en in dat licht
bezien kan ik er dan ook wel inkomen dat menig
een nog opgelucht was toen het resultaat zicht
baar werd. Het had allemaal nog erger kunnen
zijn. Het is dan ook bijzonder verklaarbaar dat
men zich opgelucht toont.
MINDER GELUKKIG
De heer Mertens, voorzitter van de K.N.B.T.B.,
drukt het in de Volkskrant zo uit, dat hij van
mening was dat ook de landbouw zijn bijdrage
in het herstel van het economisch evenwicht moet
ik moet u eerlijk zeggen dat ik met al deze
publiciteit rond de landbouwbegroting niet zo erg-
gelukkig ben. Het heeft aan iedereen ongetwij-
leveren en dat in dit licht gezien de begroting
redelijk is.
feld de indruk gegeven dat het hier wel goed zit
en ik voel het zo aan dat als men nog met op- en
aanmerkingen komt men zich toch eigenlijk in het
vakje van de kniesoren moet rangschikken. Dat
is in de eerste plaats geen prettige positie en in
de tweede plaats kan men het beter nalaten, want
het haalt toch niets uit. Op een eenmaal zo duide
lijk gemanifesteerde mening nog te willen be
knibbelen heeft echt geen zin.
OVERLEG
Nu is het de gewoonte dat naar aanleiding van
de indiening van de begroting en vooral naar
aanleiding van de memorie van toelichting daar
op het gesprek van de Minister met de Kamer
over zijn te volgen politiek wordt gevoerd. Het
is ook de gewoonte dat de georganiseerde land
bouw zich bij dit gesprek niet onbetuigd laat.
Wij zullen het dus dit jaar ook weer moeten
doen. Anders dan in de politiek, waar intuïtie en
gevoel ook een belangrijke rol mogen spelen, doen
de organisaties dit gewoonlijk aan de hand van
meer doordachte studies en cijfermateriaal. Voor
al nu er al een zekere voorlopige indruk is ge
vestigd zal dit nu wel iets meer tijd vergen om
goed uit de verf te komen. Het Landbouwschap
zal zich ongetwijfeld weer met een schrijven naar
aanleiding van de begroting tot de leden van de
Staten-Generaal wenden, dit natuurlijk nadat in
tern en ook met alle samenstellende organisaties
contact is opgenomen.
Ir. C. S. KNOTTNERUS
Voorzitter K.N.L.C.
(Zie verder pag. 15.)