Vergadering Tuinbouwcommissie Z. L. M.
Wist U dat
3
Deze en de vorige week bereikte de bonenpluk in
Zeeland haar hoogtepunt. Honderden kisten werden
er dagelijks op de veilingen aangevoerd. De prijzen
waren echter te laag om van een rendabele teelt sprake
te doen zijn. De mindere kwaliteiten waren op ver
schillende dagen zelfs helemaal niet te verkopen.
WIJZIGING VAN DE A. W. Z. VOORGESTELD
!n eerste opzet zou over deze per 1 januari 1968
in te voeren nieuwe volksverzekering een premie
van 1,6% worden geheven; over een maximum
premieplichtig inkomen van 20.000 per jaar.
Daarop volgde een voorstel van minister Veld
kamp om verschillende veranderingen aan te bren
gen in de financiering van het geheel der sociale
voorzieningen. Veranderingen die ondermeer tot
gevolg zouden hebben, dat de A. W. Z. geheel uit
overheidsgelden zouden worden gefinancierd. Als
overheidsbijdrage werd een bedrag in het vooruit
zicht gesteld van f 600 miljoen per jaar.
De regering ziet zich thans evenwel genoodzaakt
deze overheidsbijdrage op grond van budgettaire
overwegingen terug te brengen tot 525 miljoen.
Het gevolg van deze vermindering kan slechts wor
den opgevangen door invoering van een premie
voor de nieuwe volksverzekering. De premie wordt
thans geraamd op 0,2 door de verzekerden zelf
op te brengen. Voor personen van 65 jaar en ouder
zal geen premie worden geheven.
Een tweede wijziging betreft de aanpassing van
de overheidsbijdrage aan de loonontwikkeling.
Aanvankelijk zou de overheid haar bijdrage jaarlijks
aanpassen. De huidige situatie maakt het evenwel
noodzakelijk ook hierin wijziging te brengen. Der
halve wordt voorgesteld de datum waarop de aan
passing van de overheidsbijdrage voor de eerste
maal mogelijk zal zijn op te schorten.
Volgens de nieuwe voorstellen zal de regering
pas in 1972 voor het eerst haar bijdrage aan de
loonontwikkeling aanpassen. Dit betekent dat tot
1 januari 1972 in ieder geval de overheidsbijdrage
gefixeerd wordt op 525 miljoen per jaar. Dit be
tekent, dat indien de kosten van de nieuwe volks
verzekering sneller stijgen dan het premie-inkomen,
de premie moet worden verhoogd. Het Parlement
zal zich over deze nadere regeringsvoorstellen nog
nader uitspreken.
KRABBENDIJKE VEILT WEER FRUIT
Sinds vorige week worden door de veilingsver
eniging K. E. O. te Krabbendijke weer zelfstandig
fruitveilingen georganiseerd. Voortaan zal er bij
deze veiling op dinsdag en donderdag fruit te koop
zijn. De veilingen beginnen dan om half tien. Op
de middag vóór de veilingdagen kunnen de telers
aanvoeren.
Zoals bekend werden het vorig seizoen in Krab
bendijke geen fruitveilingen gehouden. Door een
noodweer op 22 mei werd toen de fruitoogst voor
een groot deel vernietigd in het rayon van deze
veiling. Wat nog was overgebleven werd geveild
in Goes en Kapelle.
Dit seizoen is de situatie in het gebied van de
veiling K. E. O. zoals overal elders in Zeeland. Dat
wil zeggen dat er weinig peren zijn en dat er een
redelijke appeloogst zal komen.
Door het aantal veilingdagen te beperken tot
twee per week wil men bereiken dat er steeds een
voldoende ruim kwantum fruit te koop is wanneer
er wordt geveild.
OP 27 juli j.l. kwam de Provinciale Tuinbouwkom-
missie der Z. L. M. bijeen onder voorzitterschap
van de heer P. J. J. Dekker. De vergadering, die een
geanimeerd verloop had, werd mede bijgewoond door
de heren G. W. Bos en C. G. Trouw, resp. voorzitter
en secretaris van de afdeling Tuinbouw van het
K. N. L. C.
OOGST EN AFZET
De voorzitter gaf na zijn openingswoord een ©.ver
zicht betreffende de situatie in de tuinbouw. De afzet
van de tomaten verliep de laatste weken niet onbe
vredigend. De prijs lag hoger dan vorig jaar om deze
tijd. Wellicht treedt in augustus een daling op wegens
toenemend aanbod van natuurtomaten. Er was een
goede vraag naar komkommers voor export. Voor dit
produkt worden verder dit seizoen geen afzetmoeilijk-
heden verwacht. Van andere produkten als sla, bloem
kool, bonen, e.d. was een ruim aanbod, dat in hoofd
zaak op de binnenlandse markt moest worden afge
zet. Als gevolg hiervan stonden de prijzen onder druk.
De oogst van klein fruit is bijna afgelopen. De afzet
is goed verlopen en in 't algemeen zijn de uitkomsten
meegevallen. De aardbeien gaven een goed beschot;
de prijs had wat hoger kunnen zijn. De zwarte bes
sen gaven een matige oogst, doch de prijs was zeer
gunstig. De frambozenoogst was redelijk en de prijs
was goed, hoewel door buitenlandse concurrentie iets
lager dan tevoren was verwacht. De rode bessen gaven
een vrij goede oogst, terwijl de prijs zeer gunstig lag.
De bramen beloven een zeer goede oogst. Inmiddels
is de pluk van het harde fruit begonnen, met tot nu
toe zeer bevredigende prijzen. Landelijk wordt een
appeloogst verwacht die ca. 85 bedraagt van nor
maal, en een vrij lage pereproduktie namcliik slechts
60 van normaal.
PEREVUUR UITGEROEID
Dankbaar nam de vergadering kennis van het feit
dat het gevaar voor perevuur thans bedwongen is.
Wel was er echter kritiek op de gang van zaken bij
het rooien van de betrokken boomgaarden en.de mei
doorn. Er werd te traag en soms slordig gewerkt.
De oploop van de afgezaagde meidoornstruiken
vormt thans nog een probleem. De eigenaren zijn ver
plicht alles op te ruimen, doch dat is vaak een hele
opgave. Tevoren was gezegd dat de stobben weinig
of niet meer zouden uitlopen, omdat ze met speciale
middelen behandeld zouden worden. Achteraf faalden
die middelen en nu zitten de telers met het oprui-
mingswerk.
Besloten werd genoemde punten bij de hiervoor
ingestelde kontaktkommissie aanhangig te maken.
FONDS NIET VERZEKERBARE RISICO'S
Door ir. Vellekoop werd een rapport samengesteld
betreffende de vorming van een fonds, ter dekking
van niet verzekerbare risico's in land- en tuinbouw.
Dit rapport werd aan de orde gesteld. De heer Velle
koop gaf een toelichting. Het is een moeilijke tijd en
het spel wordt steeds scherper gespeeld. Vandaar dat
men allerwege, ook bijv. bij handel en industrie, pro
beert de risico's zo klein mogelijk te maken.
De individuele teler is zeer kwetsbaar. Daarom kan
het gewenst zijn als groep op te treden. Regelmatig
blijkt dat er grote risico's zijn die niet verzekerbaar
zijn en om een snelle oplossing vragen, bijv. bij' de
hagelramp in Oost Zuid-Beveland vorig jaar, het pere
vuur en kortgeleden ook de windhoos te Tricht. In
deze gevallen werden een aantal bedrijven zo zwaar
getroffen, dat ze de schade niet of zeer moeilijk al
leen konden dragen. Vandaar het idee, om een fonds
te vormen om de zwaarste klappen op te kunnen van
gen. Bij de bestrijding van het perevuur is gebleken
dat de overheid vlugger bereid was bij te springen, als
er van de zijde van het bedrijfsleven ook iets werd
gedaan.
De uitwerking van een en ander zal niet eenvoudig
zijn, maar primair gaat het er om of men voor een
fonds voelt zoals wordt voorgesteld. Daarna kan na
gegaan worden of het plan verwezenlijkt kan worden
en hoe.
Het rapport werd hierna uitgebreid besproken. In
meerderheid stond de vergadering welwillend tegen
over het voorstel, doch men voorzag nogal wat moei
lijkheden om tot een praktische uitwerking te komen.
Uiteindelijk werd besloten aan het Dagelijks Bestuur
der Z. L. M. voor te stellen een werkgroep te vormen
ter verdere bestudering van het rapport.
ONGUNSTIG ONDERNEMERSKLIMAAT
Met nadruk werd bij de bespreking van het „rap
port Vellekoop" door verscheidene kommissieleden
naar voren gebracht dat in feite geen fonds nodig zou
zijn, als de belastingdruk minder zwaar was. In Neder
land is het ondernemersklimaat ongunstiger dan in
de buurlanden. Men krijgt hier geen kans enige reserve
te vormen om tegenslag op te vangen. In de andere
E. E. G. landen zijn de directe belastingen lager dan
in ons land en daardoor verkeert de Nederlandse
ondernemer in een zeer nadelige positie. Met klem
werd aangedrongen om bij de bevoegde instanties te
pleiten voor aanpassing van de belastingtarieven aan
die van de buurlanden.
KANSEN VOOR DE FRUITTEELT
Uitvoerig werd ingegaan op een discussienota be
treffende de positie van de tuinbouw in Zeeland. Er
was alleen tijd voor bespreking van de fruitteelt; de
overige takken van tuinbouw zullen op een volgende
bijeenkomst aan de orde komen.
Wat de fruitteelt betreft zag de vergadering nog
wel goede kansen hiervoor, mits de bedrijfsopzet aan
moderne eisen voldoet (voldoende groot, geschikte
grond, veel bomen per ha) en vooral ook wanneer het
een goede ondernemer betreft.
De rentabiliteit hangt bij de jongere bedrijven voor
al af van de Golden Delicious, terwijl men bij de oudere
bedrijven veelal drijft op de peren. In Zeeland moet
men vooral aan deze combinatie Golden Delicious
en peren de nodige aandacht schenken.
Tevens werd er op gewezen dat het moeilijk is een
bedrijf te beginnen, maar nog veel moeilijker een be
staand bedrijf op peil te houden. Veelal is men erg
in de weer voor de jonge bedrijven, maar het is ge
wenst dat men juist meer doet voor de bedrijven die
al langer gevestigd zijn, want daar zitten de voor
naamste problemen.
T^ïE cijfers die we vorige keer gaven in de eerste
plaats -een duidelijk licht werpen op de sterke
waardevermindering van het geld, van onze gul
den? Om dit nog wat sprekender naar voren te
brengen zullen we beide cijferreeksen eens uit
drukken in procenten van de gegevens van 1950.
We krijgen dan z.g. indexcijfers.
Indexcijfers van het gemiddeld inkomen
per inwoner
Jaren Normaal bedrag Gecorrigeerde
in guldens koopkracht
1950 100 100
1955 143 117
1960 201 143
1962 233 157
1963 253 163
1965 300 173
Terwijl dus de gemiddelde Nederlander in 1965
driemaal zoveel guldens beschikbaar had als in 1950
was zijn koopkracht maar gestegen tot 1.73 maal die
van 1950.
Hoewel ïk daar nu in dit artikeltje niet diep op
wil ingaan, daar ik kortgeleden hierover reeds
schreefmoet ik toch even een opmerking maken.
Het beeld van deze cijferreeksen is nog niet vol
doende om een goed beeld van de werkelijke situatie
te geven. We moeten hier nog rekening houden met
de op het inkomen drukkende inkomstenbelasting.
Een voorbeeld moge dit kort toelichten
STEL voor, we hebben een gehuwde zonder
kinderaftrek met een inkomen van f 4.000 in
1950, die dus in 1965 f 12.000 verdiende. Uitgaande
van de onderstelling dat de Inkomstenbelasting in
1950 en in 1965 volgens hetzelfde tarief zouden zijn
geheven vinden we het volgende (tarief I.B. 1965):
Inkomen 1950: f 4.000. Te betalen Inkomstenbelas
ting f160. Resteert f3.840.
Inkomen 1965: f 12.000. Te betalen Inkomstenbelas
ting f 1.862. Resteert f 10.139.
Van het belastbaar inkomen resteerde dus na af
trek der inkomstenbelasting 96 en in 1965 maar
84'/2 Terwijl dus na belastingaftrek in 1965, maar
84V2 van f 300,resteerde dus f 253JjO, zou dit
in 1950 van f 300,geweest zijn f288,De wer
kelijke beschikbare koopkracht is dus nog aan
zienlijk lager dan in bovenstaande tabel'.
Het is op grond hiervan dat men meermalen een
pleidooi voert voor verlaging der inkomstenbe
lasting. De reeds doorgevoerde belastingverlagin
gen houden mede met dit feit rekening.
T^E „beschikbare" koopkracht in bovenstaande
tabel is dus, bij gelijk ge ducht tarief Ink. Bel.,
maar 84V2 van 173 146. De deskundige lezer
vergeve mij de onnauwkeurigheid van het ver
waarlozen van de belastingdruk in 1950. Enigszins
ruw kunnen we dus stellen dat de gemiddelde Ne
derlander driemaal zoveel guldens ontving in 1965
dan in 1950, maar dat zijn koopkracht maar l'/t
maal zo groot is.
Van de welvaartstij ging is dus maar een gedeel
te reëel en de rest schijn. Het is jammer, maar
waar!
Op gevaar af van meerdere lezers te vermoeien
of te vervelen, wil ik in een slotartikeltje nog op
een paar andere punten van dit interessante onder
werp wijzen.
MEIJERS.