Vergadering Tuinbouwcommissie Z. L. M. Wist U dat 3 Deze en de vorige week bereikte de bonenpluk in Zeeland haar hoogtepunt. Honderden kisten werden er dagelijks op de veilingen aangevoerd. De prijzen waren echter te laag om van een rendabele teelt sprake te doen zijn. De mindere kwaliteiten waren op ver schillende dagen zelfs helemaal niet te verkopen. WIJZIGING VAN DE A. W. Z. VOORGESTELD !n eerste opzet zou over deze per 1 januari 1968 in te voeren nieuwe volksverzekering een premie van 1,6% worden geheven; over een maximum premieplichtig inkomen van 20.000 per jaar. Daarop volgde een voorstel van minister Veld kamp om verschillende veranderingen aan te bren gen in de financiering van het geheel der sociale voorzieningen. Veranderingen die ondermeer tot gevolg zouden hebben, dat de A. W. Z. geheel uit overheidsgelden zouden worden gefinancierd. Als overheidsbijdrage werd een bedrag in het vooruit zicht gesteld van f 600 miljoen per jaar. De regering ziet zich thans evenwel genoodzaakt deze overheidsbijdrage op grond van budgettaire overwegingen terug te brengen tot 525 miljoen. Het gevolg van deze vermindering kan slechts wor den opgevangen door invoering van een premie voor de nieuwe volksverzekering. De premie wordt thans geraamd op 0,2 door de verzekerden zelf op te brengen. Voor personen van 65 jaar en ouder zal geen premie worden geheven. Een tweede wijziging betreft de aanpassing van de overheidsbijdrage aan de loonontwikkeling. Aanvankelijk zou de overheid haar bijdrage jaarlijks aanpassen. De huidige situatie maakt het evenwel noodzakelijk ook hierin wijziging te brengen. Der halve wordt voorgesteld de datum waarop de aan passing van de overheidsbijdrage voor de eerste maal mogelijk zal zijn op te schorten. Volgens de nieuwe voorstellen zal de regering pas in 1972 voor het eerst haar bijdrage aan de loonontwikkeling aanpassen. Dit betekent dat tot 1 januari 1972 in ieder geval de overheidsbijdrage gefixeerd wordt op 525 miljoen per jaar. Dit be tekent, dat indien de kosten van de nieuwe volks verzekering sneller stijgen dan het premie-inkomen, de premie moet worden verhoogd. Het Parlement zal zich over deze nadere regeringsvoorstellen nog nader uitspreken. KRABBENDIJKE VEILT WEER FRUIT Sinds vorige week worden door de veilingsver eniging K. E. O. te Krabbendijke weer zelfstandig fruitveilingen georganiseerd. Voortaan zal er bij deze veiling op dinsdag en donderdag fruit te koop zijn. De veilingen beginnen dan om half tien. Op de middag vóór de veilingdagen kunnen de telers aanvoeren. Zoals bekend werden het vorig seizoen in Krab bendijke geen fruitveilingen gehouden. Door een noodweer op 22 mei werd toen de fruitoogst voor een groot deel vernietigd in het rayon van deze veiling. Wat nog was overgebleven werd geveild in Goes en Kapelle. Dit seizoen is de situatie in het gebied van de veiling K. E. O. zoals overal elders in Zeeland. Dat wil zeggen dat er weinig peren zijn en dat er een redelijke appeloogst zal komen. Door het aantal veilingdagen te beperken tot twee per week wil men bereiken dat er steeds een voldoende ruim kwantum fruit te koop is wanneer er wordt geveild. OP 27 juli j.l. kwam de Provinciale Tuinbouwkom- missie der Z. L. M. bijeen onder voorzitterschap van de heer P. J. J. Dekker. De vergadering, die een geanimeerd verloop had, werd mede bijgewoond door de heren G. W. Bos en C. G. Trouw, resp. voorzitter en secretaris van de afdeling Tuinbouw van het K. N. L. C. OOGST EN AFZET De voorzitter gaf na zijn openingswoord een ©.ver zicht betreffende de situatie in de tuinbouw. De afzet van de tomaten verliep de laatste weken niet onbe vredigend. De prijs lag hoger dan vorig jaar om deze tijd. Wellicht treedt in augustus een daling op wegens toenemend aanbod van natuurtomaten. Er was een goede vraag naar komkommers voor export. Voor dit produkt worden verder dit seizoen geen afzetmoeilijk- heden verwacht. Van andere produkten als sla, bloem kool, bonen, e.d. was een ruim aanbod, dat in hoofd zaak op de binnenlandse markt moest worden afge zet. Als gevolg hiervan stonden de prijzen onder druk. De oogst van klein fruit is bijna afgelopen. De afzet is goed verlopen en in 't algemeen zijn de uitkomsten meegevallen. De aardbeien gaven een goed beschot; de prijs had wat hoger kunnen zijn. De zwarte bes sen gaven een matige oogst, doch de prijs was zeer gunstig. De frambozenoogst was redelijk en de prijs was goed, hoewel door buitenlandse concurrentie iets lager dan tevoren was verwacht. De rode bessen gaven een vrij goede oogst, terwijl de prijs zeer gunstig lag. De bramen beloven een zeer goede oogst. Inmiddels is de pluk van het harde fruit begonnen, met tot nu toe zeer bevredigende prijzen. Landelijk wordt een appeloogst verwacht die ca. 85 bedraagt van nor maal, en een vrij lage pereproduktie namcliik slechts 60 van normaal. PEREVUUR UITGEROEID Dankbaar nam de vergadering kennis van het feit dat het gevaar voor perevuur thans bedwongen is. Wel was er echter kritiek op de gang van zaken bij het rooien van de betrokken boomgaarden en.de mei doorn. Er werd te traag en soms slordig gewerkt. De oploop van de afgezaagde meidoornstruiken vormt thans nog een probleem. De eigenaren zijn ver plicht alles op te ruimen, doch dat is vaak een hele opgave. Tevoren was gezegd dat de stobben weinig of niet meer zouden uitlopen, omdat ze met speciale middelen behandeld zouden worden. Achteraf faalden die middelen en nu zitten de telers met het oprui- mingswerk. Besloten werd genoemde punten bij de hiervoor ingestelde kontaktkommissie aanhangig te maken. FONDS NIET VERZEKERBARE RISICO'S Door ir. Vellekoop werd een rapport samengesteld betreffende de vorming van een fonds, ter dekking van niet verzekerbare risico's in land- en tuinbouw. Dit rapport werd aan de orde gesteld. De heer Velle koop gaf een toelichting. Het is een moeilijke tijd en het spel wordt steeds scherper gespeeld. Vandaar dat men allerwege, ook bijv. bij handel en industrie, pro beert de risico's zo klein mogelijk te maken. De individuele teler is zeer kwetsbaar. Daarom kan het gewenst zijn als groep op te treden. Regelmatig blijkt dat er grote risico's zijn die niet verzekerbaar zijn en om een snelle oplossing vragen, bijv. bij' de hagelramp in Oost Zuid-Beveland vorig jaar, het pere vuur en kortgeleden ook de windhoos te Tricht. In deze gevallen werden een aantal bedrijven zo zwaar getroffen, dat ze de schade niet of zeer moeilijk al leen konden dragen. Vandaar het idee, om een fonds te vormen om de zwaarste klappen op te kunnen van gen. Bij de bestrijding van het perevuur is gebleken dat de overheid vlugger bereid was bij te springen, als er van de zijde van het bedrijfsleven ook iets werd gedaan. De uitwerking van een en ander zal niet eenvoudig zijn, maar primair gaat het er om of men voor een fonds voelt zoals wordt voorgesteld. Daarna kan na gegaan worden of het plan verwezenlijkt kan worden en hoe. Het rapport werd hierna uitgebreid besproken. In meerderheid stond de vergadering welwillend tegen over het voorstel, doch men voorzag nogal wat moei lijkheden om tot een praktische uitwerking te komen. Uiteindelijk werd besloten aan het Dagelijks Bestuur der Z. L. M. voor te stellen een werkgroep te vormen ter verdere bestudering van het rapport. ONGUNSTIG ONDERNEMERSKLIMAAT Met nadruk werd bij de bespreking van het „rap port Vellekoop" door verscheidene kommissieleden naar voren gebracht dat in feite geen fonds nodig zou zijn, als de belastingdruk minder zwaar was. In Neder land is het ondernemersklimaat ongunstiger dan in de buurlanden. Men krijgt hier geen kans enige reserve te vormen om tegenslag op te vangen. In de andere E. E. G. landen zijn de directe belastingen lager dan in ons land en daardoor verkeert de Nederlandse ondernemer in een zeer nadelige positie. Met klem werd aangedrongen om bij de bevoegde instanties te pleiten voor aanpassing van de belastingtarieven aan die van de buurlanden. KANSEN VOOR DE FRUITTEELT Uitvoerig werd ingegaan op een discussienota be treffende de positie van de tuinbouw in Zeeland. Er was alleen tijd voor bespreking van de fruitteelt; de overige takken van tuinbouw zullen op een volgende bijeenkomst aan de orde komen. Wat de fruitteelt betreft zag de vergadering nog wel goede kansen hiervoor, mits de bedrijfsopzet aan moderne eisen voldoet (voldoende groot, geschikte grond, veel bomen per ha) en vooral ook wanneer het een goede ondernemer betreft. De rentabiliteit hangt bij de jongere bedrijven voor al af van de Golden Delicious, terwijl men bij de oudere bedrijven veelal drijft op de peren. In Zeeland moet men vooral aan deze combinatie Golden Delicious en peren de nodige aandacht schenken. Tevens werd er op gewezen dat het moeilijk is een bedrijf te beginnen, maar nog veel moeilijker een be staand bedrijf op peil te houden. Veelal is men erg in de weer voor de jonge bedrijven, maar het is ge wenst dat men juist meer doet voor de bedrijven die al langer gevestigd zijn, want daar zitten de voor naamste problemen. T^ïE cijfers die we vorige keer gaven in de eerste plaats -een duidelijk licht werpen op de sterke waardevermindering van het geld, van onze gul den? Om dit nog wat sprekender naar voren te brengen zullen we beide cijferreeksen eens uit drukken in procenten van de gegevens van 1950. We krijgen dan z.g. indexcijfers. Indexcijfers van het gemiddeld inkomen per inwoner Jaren Normaal bedrag Gecorrigeerde in guldens koopkracht 1950 100 100 1955 143 117 1960 201 143 1962 233 157 1963 253 163 1965 300 173 Terwijl dus de gemiddelde Nederlander in 1965 driemaal zoveel guldens beschikbaar had als in 1950 was zijn koopkracht maar gestegen tot 1.73 maal die van 1950. Hoewel ïk daar nu in dit artikeltje niet diep op wil ingaan, daar ik kortgeleden hierover reeds schreefmoet ik toch even een opmerking maken. Het beeld van deze cijferreeksen is nog niet vol doende om een goed beeld van de werkelijke situatie te geven. We moeten hier nog rekening houden met de op het inkomen drukkende inkomstenbelasting. Een voorbeeld moge dit kort toelichten STEL voor, we hebben een gehuwde zonder kinderaftrek met een inkomen van f 4.000 in 1950, die dus in 1965 f 12.000 verdiende. Uitgaande van de onderstelling dat de Inkomstenbelasting in 1950 en in 1965 volgens hetzelfde tarief zouden zijn geheven vinden we het volgende (tarief I.B. 1965): Inkomen 1950: f 4.000. Te betalen Inkomstenbelas ting f160. Resteert f3.840. Inkomen 1965: f 12.000. Te betalen Inkomstenbelas ting f 1.862. Resteert f 10.139. Van het belastbaar inkomen resteerde dus na af trek der inkomstenbelasting 96 en in 1965 maar 84'/2 Terwijl dus na belastingaftrek in 1965, maar 84V2 van f 300,resteerde dus f 253JjO, zou dit in 1950 van f 300,geweest zijn f288,De wer kelijke beschikbare koopkracht is dus nog aan zienlijk lager dan in bovenstaande tabel'. Het is op grond hiervan dat men meermalen een pleidooi voert voor verlaging der inkomstenbe lasting. De reeds doorgevoerde belastingverlagin gen houden mede met dit feit rekening. T^E „beschikbare" koopkracht in bovenstaande tabel is dus, bij gelijk ge ducht tarief Ink. Bel., maar 84V2 van 173 146. De deskundige lezer vergeve mij de onnauwkeurigheid van het ver waarlozen van de belastingdruk in 1950. Enigszins ruw kunnen we dus stellen dat de gemiddelde Ne derlander driemaal zoveel guldens ontving in 1965 dan in 1950, maar dat zijn koopkracht maar l'/t maal zo groot is. Van de welvaartstij ging is dus maar een gedeel te reëel en de rest schijn. Het is jammer, maar waar! Op gevaar af van meerdere lezers te vermoeien of te vervelen, wil ik in een slotartikeltje nog op een paar andere punten van dit interessante onder werp wijzen. MEIJERS.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1967 | | pagina 3