Bevrediqend financieel resultaat 12 ALGEMENE LEDENVERGADERING Uitnodiging tot het bijwonen van de 16e algemene ledenvergadering van de Onderlinge Verzekering Maatschappij der Z.L.M., welke gehouden za! worden op donderdag 18 mei 1967 om 15.30 uur in hotel „de Torenhoeve" te Haam* stede (op 50 meter van de vuurtoren). Agenda: 1. Opening. 2. Notulen van de algemene ledenvergadering, gehouden op 17 mei 1966, en de buitengewone ledenvergadering van 29 december 1966. 3. Ingekomen stukken. 4. Mededelingen, inzake a. de ontwikkeling van de maatschappij in 1967. b. het schadeverloop in 1967. c. de Ver. Wet Risico te Amsterdam. 5. Jaarverslag over 1966. Het jaarverslag met balans en verlies- en winstrekening over 1966 is In nevenstaande kolommen afgedrukt. Ter vergadering zullen de verschil lende posten uitvoerig worden toegelicht. 6. Benoeming financiële commissie. Ingevolge artikel 21 dient voor het nazien van de jaarstukken over 1967 een financiële commissie van 3 personen te worden benoemd. Het be stuur stelt voor de zittende leden, t.w. de heren G. P. A. v. Nieuwenhuyze te Heyningen en J. W. Scheele te Zaamslag, te herbenoemen en in de vacature A. M. Geluk te Schuddebeurs te benoemen de heer P. W. O. van "Westen te Oud-Vossemeer. 7. Aanwijzing accountant. Het bestuur stelt voor als accountant aan te wijzen de accountantsdienst der Z.L.M. 8. Verkiezing bestuursleden. Volgens het rooster zijn van het bestuur aftredend en herkiesbaar de de heren J. A. v. Nieuwenhuyze te Nieuwerkerk, Mr. J. F. G. Schlinge- mann te Goes en J. W. v. d. Vorm te Werkendam. De heer Schlingemann werd door het bestuur van de Z.L.M. benoemd en dient door dit bestuur ook te worden herbenoemd of vervangen. Over de herbenoeming van de heren v. Nieuwenhuyze en v. d. Vorm dient de algemene leden vergadering te beslissen. 9. Benoeming beroepscommissie. Het bestuur stelt voor de heren J. v. Nieuwenhuyze te Lewedorp, I. G. Geluk te Nieuw-Vossemeer en Mr. E. Wage te Wilhelminadorp te her benoemen als leden van de beroepscommissie. 10. Wat verder ter tafel komt. 11. Sluiting. ONDERLINGE VERZEKERING MAATSCHAPPIJ DER Z.L.M. C. J. VAN DE WERFF, voorzitter. J. DE LANGE, secretaris. 1JJET veel genoegen brengen w\j verslag uit over het 16e boekjaar van de maatschappij. Een boekjaar, waarin belangrijke wijzigingen hun beslag kregen. Dit in verband met het in werking treden van de Wet op het Schade verzekeringsbedrijf (W.O.S.). De statuten moesten worden herzien, notarieel worden verleden en in de Staatscourant worden afgedrukt. Tegelijkertijd ia ook een nieuw motorschadereglement ontworpen en afgedrukt. Zowel de nieuwe statuten als het motorschadereglement zijn op 18 april 1967 aan alle leden toegezonden. Ieder lid dient zich aan de nieuwe bepalingen te houden en is tevens op de hoogte van het feit, dat de naam van de maat schappij is omgedoopt in „Onderlinge Verzekering Maatschappij der Z.L.M.". Zowel door de nieuwe naamgeving als het bepaalde in artikel 2 lid c van de nieuwe statuten is de mogelijkheid geschapen ook andere verzekerings- activiteiten bij de maatschappij onder te brengen. Een boekjaar, waarin op administratief gebied de computer zijn intrede deed. In december 1966 werden alle groene kaarten, verzekeringsbewijzen en pro longatienota's voor 1967 via de computer vervaardigd. Een boekjaar, waarin weliswaar geen recordtoename werd geboekt, maar waarin het aantal posten toch steeg met 1.774 tot totaal 18.405 verzekerde objecten. En tenslotte een boekjaar, waarin een alleszins bevredigend financieel resul taat werd geboekt. BESTUUR Het bestuur onderging slechts één wijziging in verband met het overlijden van de heer J. J. Pieper te Waarde. Daarvoor in de plaats werd, overeenkomstig de statuten, een 5e vertegenwoordiger uit het werkgebied van de Noord- Brabantse Mij. v. Landbouw aangewezen, nl. de heer B. H. Mayers te Sprang- Capelle. De samenstelling van het bestuur was per 31 december 1966 als volgt: C. J. v. d. Werff, Rilland, voorzitter; Mr. J. F. G. Schlingemann, Goes, le vice-voorzitter; Jac. Bom, Willemstad, 2e vice-voorzitter; M. Boogerd, Zaam slag; P. G. de Bruyn, Walsoorden; I. C. Hage, Oud-Vossemeer; H. C. de Kater, Wissenkerke; B. H. Mayers, Sprang-Capelle; J. A. v. Nieuwenhuyze, Nieuwer kerk; N. de Leeuw, Boxtel; A. C. Timmermans, Raamsdönk; M. J. Verbrugge, Waterlandkerkje; J. v. d. Velde, Kloetinge; S. de Visser, Aagtekerke, J. W. v. d. Vorm, Werkendam. Adviseurs: A. Korteweg, Zevenbergen; Mr. E. Wage, Wilhelminadorp. De dagelijkse leiding berust bij de heren C. J. v. d. Werff, voorzitter, Mr. J. F. G. Schlingemann, le vice-voorzitter, Jac. Bom, 2e vice-voorzitter, bij gestaan door de directeur J. de Lange. Het dagelijks bestuur komt maandelijks in vergadering bijeen, terwijl het bestuur vier maal per jaar vergadert Met name heeft de ontwikkeling van de maatschappij de volle aandacht, maar bovenal de selectie op grond van het schadeverloop. HET SECRETARIAAT Alleen al de omschakeling van het totale bestand op de computer bracht zeer veel werk met zich. Daarnaast moest het normale werk doorgang vinden, zoals duizenden nieuwe polissen en wijzigingen opmaken, een helaas toenemend aantal schadegevallen behandelen, met daaraan verbonden schadebétalingen, uitbreiding schadecorrespondentie etc. In deze paar regels is een enorm stuk administratief werk vervat. Daarbij werd bovendien aan onze lijfspreuk „snelle afwikkeling van zaken" geen afbreuk gedaan. Dit bedenkende, en het feit dat de personeelsbezetting ongewijzigd bleef, wil zeggen dat het personeel zich op bijzondere wijze van haar taak heeft gekweten, waarvoor een woord van hartelijke dank past. Zij zijn het die ervoor zorg dragen, dat u per kerende post uw groene kaart, verzekeringsbewijs met plaatjes, uw polis, uw schadeuitkering, premienota etc. in huis krijgt. Eveneens een woord van dank aan onze vertegenwoordigers, die aan een vlotte afhande ling van zaken hebben bijgedragen en zich steeds weer inzetten de leden van dienst te zijn. ONTWIKKELING VAN DE MAATSCHAPPIJ Volgens gegevens van het C.B.S. bedroeg per 1 augustus 1966 het aantal personenauto's in Nederland 1.502.226, waarvan in Zeeland 34.392. Dit betekent, dat ons kleine landje de grootste autodichtheid bezit van waarschijnlijk de gehele wereld. Toch staan we wat het aantal auto's per inwoner betreft lang niet aan de top. Jaarlijks breidt zich het Nederlandse autopark uit met rond 250.000 personenauto's. Daarnaast neemt het aantal bromfietsen zienderogen toe, waarvan er op dit moment 1.750.000 zijn geregistreerd (in Zeeland 47.0001. Wij zullen u de motorische dichtheid per km2 besparen. In vergelijking met andere landen zou Nederland ver aan kop liggen. Welke daarvan de problemen zijn, kan een ieder dagelijks ervaren. Deze ontwikkeling gaat ook onze maatschappij niet ongemerkt voorbij. Onder staand overzicht spreekt in dat opzicht, dachten wij, voor zichzelf. Branche 1951 1954 1957 1960 1963 1966 Personenauto's 290 1.010 2.196 3.783 6.449 10.409 Tractoren 283 871 1.598 2.260 3.121 4.372 Bromfietsen 315 890 1.709 2.894 Combines 36 180 319 Landbouwmachines 117 239 Motor/ scooters 89 169 172 172 Totaal 573 1.881 4.198 7.138 11.743 18.405 In de afgelopen 3 jaar is de toename net zo groot als in de eerste 10 jaar van ons bestaan. Bij de branche personenauto's spreekt de ontwikkeling nog sterker. Op welke condities de voertuigen verzekerd zijn, valt uit het volgende staatje op te maken. All-risks 80°'o 79 53 77" o 84 28 74 °/o Uitsluitend W.A. 20 21 47 23 16 72 26 Branche Personenauto's Tractoren Bromfietsen Combines Landbouwmachines Motoren/scooters Totaal gemiddelde Het percentage all-risksverzekeringen is in vergelijking met andere maat schappijen zeer hoog. De enige verklaring daarvoor is, dat onze premies zeer gunstig liggen. Per district ziet de deelname er als volgt uit: Jaarverslag Onderlinge V Districten Stand per l-l-'67 Stand per l-l-'66 Toename in 1968 1. Zuid-Beveland 4.435 3.968 467 2. Noord-Brabant 2.892 2.598 294 3. Oost Zeeuws-Vlaanderen 2.337 2.141 196 4. Walcheren 2.196 1.996 200 5. Schouwen-Duiveland 2.472 2.196 276 6. West Zeeuws-Vlaanderen 1.689 1.561 128 7. Tholen en Sint-Philipsland 1.404 1.271 133 8. Noord-Beveland 980 900 80 Totaal 18.405 16.631 1.774 De netto-toename van 1.774 voertuigen in 1966 is ver onder de recordtoename van 2.869 voertuigen in 1965 gebleven. Daarbij mag niet uit het oog worden verloren dat in 1965 de verplichte W.A.-verzekering in werking trad. Uitgaande van de C.B.S.-gegevens, waaruit blijkt dat in 1966 het voertuigenpark in Neder land met ongeveer 10 °/o werd uitgebreid, mogen wij vaststellen dat de toename van het verzekerde voertuigenpark bij onze maatschappij (10.6%) daarmede gelijke tred heeft gehouden. HET SCHADEVERLOOP De ontwikkeling in de schadeseCtor blijft de grootste aandacht vragen. Hoewel overal in den lande aan verbeteringen van wegen en verkeersknooppunten wordt gewerkt, neemt de verkeersonveiligheid toe. Het ene wegenschema volgt het andere op, maar met de uitvoering raakt men steeds verder achter op de snelle groei van hét gemotoriseerde voertuigenpaik in Nederland en het toe nemende toerisme. Een gevolg daarvan is een stijgend aantal verkeersongevallen. Bovendien blijven de kosten per schadegeval stijgen. Geleidelijk aan zijn we in een periode terecht gekomen dat van het herstellen van beschadigde onderdelen geen sprake meer is; zij worden eenvoudig vernieuwd. Hoewel dit qua kosten dikwijls niet eens veel uitmaakt, is er wel sprake van een enorme materiaal verspilling. Dit alles heeft weer tot gevolg, dat de meeste verzekeraars per l-l-'67 hun premie tarieven hebben verhoogd.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1967 | | pagina 12