Bevrediqend financieel resultaat
12
ALGEMENE LEDENVERGADERING
Uitnodiging tot het bijwonen van de 16e algemene ledenvergadering van de
Onderlinge Verzekering Maatschappij der Z.L.M., welke gehouden za! worden
op donderdag 18 mei 1967 om 15.30 uur in hotel „de Torenhoeve" te Haam*
stede (op 50 meter van de vuurtoren).
Agenda:
1. Opening.
2. Notulen van de algemene ledenvergadering, gehouden op 17 mei 1966,
en de buitengewone ledenvergadering van 29 december 1966.
3. Ingekomen stukken.
4. Mededelingen, inzake
a. de ontwikkeling van de maatschappij in 1967.
b. het schadeverloop in 1967.
c. de Ver. Wet Risico te Amsterdam.
5. Jaarverslag over 1966.
Het jaarverslag met balans en verlies- en winstrekening over 1966 is In
nevenstaande kolommen afgedrukt. Ter vergadering zullen de verschil
lende posten uitvoerig worden toegelicht.
6. Benoeming financiële commissie.
Ingevolge artikel 21 dient voor het nazien van de jaarstukken over 1967
een financiële commissie van 3 personen te worden benoemd. Het be
stuur stelt voor de zittende leden, t.w. de heren G. P. A. v. Nieuwenhuyze
te Heyningen en J. W. Scheele te Zaamslag, te herbenoemen en in de
vacature A. M. Geluk te Schuddebeurs te benoemen de heer P. W. O.
van "Westen te Oud-Vossemeer.
7. Aanwijzing accountant.
Het bestuur stelt voor als accountant aan te wijzen de accountantsdienst
der Z.L.M.
8. Verkiezing bestuursleden.
Volgens het rooster zijn van het bestuur aftredend en herkiesbaar de
de heren J. A. v. Nieuwenhuyze te Nieuwerkerk, Mr. J. F. G. Schlinge-
mann te Goes en J. W. v. d. Vorm te Werkendam. De heer Schlingemann
werd door het bestuur van de Z.L.M. benoemd en dient door dit bestuur
ook te worden herbenoemd of vervangen. Over de herbenoeming van
de heren v. Nieuwenhuyze en v. d. Vorm dient de algemene leden
vergadering te beslissen.
9. Benoeming beroepscommissie.
Het bestuur stelt voor de heren J. v. Nieuwenhuyze te Lewedorp, I. G.
Geluk te Nieuw-Vossemeer en Mr. E. Wage te Wilhelminadorp te her
benoemen als leden van de beroepscommissie.
10. Wat verder ter tafel komt.
11. Sluiting.
ONDERLINGE VERZEKERING MAATSCHAPPIJ DER Z.L.M.
C. J. VAN DE WERFF, voorzitter.
J. DE LANGE, secretaris.
1JJET veel genoegen brengen w\j verslag uit over het 16e boekjaar van de
maatschappij. Een boekjaar, waarin belangrijke wijzigingen hun beslag
kregen. Dit in verband met het in werking treden van de Wet op het Schade
verzekeringsbedrijf (W.O.S.). De statuten moesten worden herzien, notarieel
worden verleden en in de Staatscourant worden afgedrukt. Tegelijkertijd ia
ook een nieuw motorschadereglement ontworpen en afgedrukt.
Zowel de nieuwe statuten als het motorschadereglement zijn op 18 april 1967
aan alle leden toegezonden. Ieder lid dient zich aan de nieuwe bepalingen te
houden en is tevens op de hoogte van het feit, dat de naam van de maat
schappij is omgedoopt in „Onderlinge Verzekering Maatschappij der Z.L.M.".
Zowel door de nieuwe naamgeving als het bepaalde in artikel 2 lid c van
de nieuwe statuten is de mogelijkheid geschapen ook andere verzekerings-
activiteiten bij de maatschappij onder te brengen.
Een boekjaar, waarin op administratief gebied de computer zijn intrede deed.
In december 1966 werden alle groene kaarten, verzekeringsbewijzen en pro
longatienota's voor 1967 via de computer vervaardigd.
Een boekjaar, waarin weliswaar geen recordtoename werd geboekt, maar
waarin het aantal posten toch steeg met 1.774 tot totaal 18.405 verzekerde
objecten.
En tenslotte een boekjaar, waarin een alleszins bevredigend financieel resul
taat werd geboekt.
BESTUUR
Het bestuur onderging slechts één wijziging in verband met het overlijden
van de heer J. J. Pieper te Waarde. Daarvoor in de plaats werd, overeenkomstig
de statuten, een 5e vertegenwoordiger uit het werkgebied van de Noord-
Brabantse Mij. v. Landbouw aangewezen, nl. de heer B. H. Mayers te Sprang-
Capelle.
De samenstelling van het bestuur was per 31 december 1966 als volgt:
C. J. v. d. Werff, Rilland, voorzitter; Mr. J. F. G. Schlingemann, Goes,
le vice-voorzitter; Jac. Bom, Willemstad, 2e vice-voorzitter; M. Boogerd, Zaam
slag; P. G. de Bruyn, Walsoorden; I. C. Hage, Oud-Vossemeer; H. C. de Kater,
Wissenkerke; B. H. Mayers, Sprang-Capelle; J. A. v. Nieuwenhuyze, Nieuwer
kerk; N. de Leeuw, Boxtel; A. C. Timmermans, Raamsdönk; M. J. Verbrugge,
Waterlandkerkje; J. v. d. Velde, Kloetinge; S. de Visser, Aagtekerke, J. W.
v. d. Vorm, Werkendam.
Adviseurs: A. Korteweg, Zevenbergen; Mr. E. Wage, Wilhelminadorp.
De dagelijkse leiding berust bij de heren C. J. v. d. Werff, voorzitter, Mr.
J. F. G. Schlingemann, le vice-voorzitter, Jac. Bom, 2e vice-voorzitter, bij
gestaan door de directeur J. de Lange.
Het dagelijks bestuur komt maandelijks in vergadering bijeen, terwijl het
bestuur vier maal per jaar vergadert Met name heeft de ontwikkeling van de
maatschappij de volle aandacht, maar bovenal de selectie op grond van het
schadeverloop.
HET SECRETARIAAT
Alleen al de omschakeling van het totale bestand op de computer bracht
zeer veel werk met zich. Daarnaast moest het normale werk doorgang vinden,
zoals duizenden nieuwe polissen en wijzigingen opmaken, een helaas toenemend
aantal schadegevallen behandelen, met daaraan verbonden schadebétalingen,
uitbreiding schadecorrespondentie etc.
In deze paar regels is een enorm stuk administratief werk vervat. Daarbij
werd bovendien aan onze lijfspreuk „snelle afwikkeling van zaken" geen
afbreuk gedaan.
Dit bedenkende, en het feit dat de personeelsbezetting ongewijzigd bleef,
wil zeggen dat het personeel zich op bijzondere wijze van haar taak heeft
gekweten, waarvoor een woord van hartelijke dank past. Zij zijn het die ervoor
zorg dragen, dat u per kerende post uw groene kaart, verzekeringsbewijs met
plaatjes, uw polis, uw schadeuitkering, premienota etc. in huis krijgt. Eveneens
een woord van dank aan onze vertegenwoordigers, die aan een vlotte afhande
ling van zaken hebben bijgedragen en zich steeds weer inzetten de leden van
dienst te zijn.
ONTWIKKELING VAN DE MAATSCHAPPIJ
Volgens gegevens van het C.B.S. bedroeg per 1 augustus 1966 het aantal
personenauto's in Nederland 1.502.226, waarvan in Zeeland 34.392. Dit betekent,
dat ons kleine landje de grootste autodichtheid bezit van waarschijnlijk de
gehele wereld. Toch staan we wat het aantal auto's per inwoner betreft lang
niet aan de top. Jaarlijks breidt zich het Nederlandse autopark uit met rond
250.000 personenauto's. Daarnaast neemt het aantal bromfietsen zienderogen toe,
waarvan er op dit moment 1.750.000 zijn geregistreerd (in Zeeland 47.0001. Wij
zullen u de motorische dichtheid per km2 besparen. In vergelijking met andere
landen zou Nederland ver aan kop liggen. Welke daarvan de problemen zijn,
kan een ieder dagelijks ervaren.
Deze ontwikkeling gaat ook onze maatschappij niet ongemerkt voorbij. Onder
staand overzicht spreekt in dat opzicht, dachten wij, voor zichzelf.
Branche
1951
1954
1957
1960
1963
1966
Personenauto's
290
1.010
2.196
3.783
6.449
10.409
Tractoren
283
871
1.598
2.260
3.121
4.372
Bromfietsen
315
890
1.709
2.894
Combines
36
180
319
Landbouwmachines
117
239
Motor/ scooters
89
169
172
172
Totaal
573
1.881
4.198
7.138
11.743
18.405
In de afgelopen 3 jaar is de toename net zo groot als in de eerste 10 jaar van
ons bestaan. Bij de branche personenauto's spreekt de ontwikkeling nog sterker.
Op welke condities de voertuigen verzekerd zijn, valt uit het volgende staatje
op te maken.
All-risks
80°'o
79
53
77" o
84
28
74 °/o
Uitsluitend W.A.
20
21
47
23
16
72
26
Branche
Personenauto's
Tractoren
Bromfietsen
Combines
Landbouwmachines
Motoren/scooters
Totaal gemiddelde
Het percentage all-risksverzekeringen is in vergelijking met andere maat
schappijen zeer hoog. De enige verklaring daarvoor is, dat onze premies zeer
gunstig liggen.
Per district ziet de deelname er als volgt uit:
Jaarverslag
Onderlinge V
Districten Stand per l-l-'67
Stand per l-l-'66
Toename in 1968
1. Zuid-Beveland
4.435
3.968
467
2. Noord-Brabant
2.892
2.598
294
3. Oost Zeeuws-Vlaanderen
2.337
2.141
196
4. Walcheren
2.196
1.996
200
5. Schouwen-Duiveland
2.472
2.196
276
6. West Zeeuws-Vlaanderen
1.689
1.561
128
7. Tholen en Sint-Philipsland
1.404
1.271
133
8. Noord-Beveland
980
900
80
Totaal
18.405
16.631
1.774
De netto-toename van 1.774 voertuigen in 1966 is ver onder de recordtoename
van 2.869 voertuigen in 1965 gebleven. Daarbij mag niet uit het oog worden
verloren dat in 1965 de verplichte W.A.-verzekering in werking trad. Uitgaande
van de C.B.S.-gegevens, waaruit blijkt dat in 1966 het voertuigenpark in Neder
land met ongeveer 10 °/o werd uitgebreid, mogen wij vaststellen dat de toename
van het verzekerde voertuigenpark bij onze maatschappij (10.6%) daarmede
gelijke tred heeft gehouden.
HET SCHADEVERLOOP
De ontwikkeling in de schadeseCtor blijft de grootste aandacht vragen. Hoewel
overal in den lande aan verbeteringen van wegen en verkeersknooppunten
wordt gewerkt, neemt de verkeersonveiligheid toe. Het ene wegenschema volgt
het andere op, maar met de uitvoering raakt men steeds verder achter op de
snelle groei van hét gemotoriseerde voertuigenpaik in Nederland en het toe
nemende toerisme.
Een gevolg daarvan is een stijgend aantal verkeersongevallen. Bovendien
blijven de kosten per schadegeval stijgen. Geleidelijk aan zijn we in een periode
terecht gekomen dat van het herstellen van beschadigde onderdelen geen sprake
meer is; zij worden eenvoudig vernieuwd. Hoewel dit qua kosten dikwijls niet
eens veel uitmaakt, is er wel sprake van een enorme materiaal verspilling. Dit
alles heeft weer tot gevolg, dat de meeste verzekeraars per l-l-'67 hun premie
tarieven hebben verhoogd.