Zuinigheid met vlijt Samenwerking bouwbureaus VTisr (J dat 5 Coöperatief Bouwbureau van de Landbouw in Zeeland geïntegreerd met Coöp. Bouwbureau voor de Landbouw te Rheden (C.B. L. - Architectenbureau). MA de tweede wereldoorlog, in de wederopbouwperiode, is door de georganiseerde landbouw een aantal regionale architectenbureaus opgericht, met als eerste doelstelling het ontwerpen van economisch ver antwoorde boerderijen. Na de periode van de wederopbouw van door oorlogsgeweld vernielde boerderijen is het verkavelingsbeleid grotere vormen gaan aannnemen en kregen de bouwbureaus in dit verband een taas bij het ontwerpen van boerderijen. Ook is in het Z. W. van Nederland op dit gebied een grote activiteit ge weest na de overstromingsramp van 1953. Het Coöp. Bouwbureau van de Landbouw in Zeeland heeft in deze periode zeer veel werk verricht. Het bouwen in de agrarische sector is in Zeeland nadien verminderd en uiteraard ook de activiteiten van het Zeeuws Bouwbureau. In verband met het naderen van de pensioengerechtigde leeftijd van de directeur van dit bureau de heer H. Nienhuis heeft het bestuur zich afgevraagd, of het juist is in een gebied als de provincie Zeeland een eigen in de landbouw gespecialiseerd architectenbureau te handhaven. Er is kon- takt opgenomen met het Bestuur van de Coöp. Bouwbureau voor de Landbouw (C. B. L.-Architectenbureau), te Rheden. Overwogen is een mogelijkheid tot integratie, waardoor een schaalvergroting zou ontstaan, die voordelen voor de landbouw geeft. (Vervolg van pagina 1.) Daarvoor worden alvast richtlijnen gegeven: ook hogere landbouw-uitgaven zullen daaraan dus wel moeten worden getoetst. Over het noodzakelijk be vorderen van een gezonde economische ontwikke ling en van nationaal rendement zullen we het wel eens zijn, maar over het proberen overheidstaken af tc stoten en de betrokkenen meer te laten bij dragen? Rechtvaardige inkomensverdeling vinden we ook een goede richtlijn, maar ook dat subsidies alleen aan „zwakke groepen" wordt gegeven? Ook zullen de gevolgen voor de rijksbegroting in latere jaren steeds mede in aanmerking worden genomen. Het is wel duidelijk waarom de regeringsver klaring in het verband van de aandacht voor de zelfstandigen spreekt van een „selectief beleid van de ontwikkelings- en saneringsfondsen" voor land bouw en middenstand. BELASTINGEN De lezer zou kunnen denken, dat het streven naar het herstel van een evenwicht in onze volks huishouding en het zetten van de tering naar de nering ons niets zegt. Dat ook wij tot de onverant woorde „opmakers" zouden behoren. Hoe zouden grotere uitgaven voor landbouw (om maar niet te spreken van onderwijs, woningbouw en verkeer) dan moeten worden betaald? Verhoging van de be lastingtarieven wil de regering zoveel mogelijk ver mijden. Voor wat de directe belasting op loon, in komen, vermogen etc. betreft graag akkoord. Maar is dit standpunt ook juist voor wat de indirecte be lastingen (omzetbelasting) betreft? De regering zou in verband met de E.E.G. een zekere drukver- legging van directe naar indirecte belasting willen overwegen. Dat spreekt wel aan, zo te horen. Maar de regering blijkt zwaar te tillen aan de grenzen voor een verhoging van de indirecte belastingen. Het lijkt erop, dat door Nederland dus het rem mende beleid t.a.v. de eenmaking van belasting stelsel en -hoogte (allereerst wat de omzetbelas ting betreft) wordt voortgezet. Ten nadele van de echte vrijmaking van het handelsverkeer en de één wording van de E.E.G.-markt. We zien ook wel benadeling van bepaalde groe pen van onze bevolking. Toch moet het onbegrij pelijk worden genoemd, dat de regering onvermij delijke stappen niet eerder en forser durft te zetten. Zij ontneemt zichzelf de mogelijkheid om de brood nodige aanvullende geldmiddelen te bekomen. Om daarmee hier en daar en ook in land- en tuin bouw zouden "wij wensen tot verhoging van uit gaven en verlichting van lasten te kunnen overgaan. ARMOE TROEF Het lijkt erop, dat de nieuwe minister van Land bouw en Visserij in tamelijk armoedige omstandig heden nog een redelijk binnenlands landbouwbe leid moet zien te voeren. Inderdaad zou men haast van een moedig man gaan spreken. Misschien valt het uiteindelijk nog wel wat mee; wij wachten af. Maar uit de regeringsverklaring rijst geen roos kleurig perspectief op. Die geeft de indruk, dat land- en tuinbouw het de komende jaren zullen moeten doen met een zuinige overheid. En dat zij het dus vooral van eigen vlijt moeten hebben. GROTE INVOER VAN SLACHTVEE Op de slachtveemarkt kan de prijs zich moeilijk hananaven en is thans gedaald tot beneden 105 pro cent van de oriëntatieprijs, zodat bij invoer uit der de landen de halve heffing wordt opgelegd. In de drie weken dat Nederland vrij van herring geweest is, waren de invoeren zeer groot. Zo werden in de week van 1014 april ruim 2.000 slachtrunderen geïmporteerd, waarvan 1500 stuks uit Engeland. Daarnaast werd nog eens bijna 400 ton vers rund vlees ingevoerd en zeer grote hoeveelheden be vroren vlees voor industriële verwerking. Bij deze laatste constatering merkte voorzitter Van Dijk op, dat een speciale regeling voor het bevroren vlees zonder been onafhankelijk van de normale regelin gen wenselijk zou zijn. Eén ding is echter wel dui delijk: dat Nederland in de rundvleessector weinig mogelijkheden heeft voor een hoge prijs, omdat zonder heffingen de invoer te groot wordt. Het is een vicieuze cirkel. R. UET C. B. L.-Architectenbureau is opgericht door -landbouworganisaties in de provincies Over ijssel en Gelderland. In een later stadium heeft een integratie plaatsgevonden met het Utrechts Bouw bureau. Het werkgebied van het C. B. L.-Architecten bureau heeft zich inmiddels over geheel Nederland verspreid, met uitzondering van de provincie Lim burg. De Limburgse land- en tuinbouwbond heeft zijn eigen Bouwbureau. Naast alle aandacht, die door het C. B. L.-Architec tenbureau wordt besteed aan traditionele werken, is met name de ontwikkeling van de systeembouw een grote stimulans geweest tot uitbreiding van het werk gebied van dit bureau. Voor het slagen van de sy steembouw is het noodzakelijk, dat er geen grote om zet wordt bereikt. Immers zowel een produktie van grote aantallen standaard-onderdelen, als ook een grote routine van het bouwen zijn prijsdalende fac toren. IIET overleg tussen de Besturen van het Zeeuws Bouwbureau en van het C. B. L.-Architecten bureau heeft ertoe geleid, dat is besloten tot een inte gratie. Het Zeeuws agrarische bedrijfsleven, dat reeds deel nam aan het Bestuur van het Coöp. Bouwbureau van de Landbouw in Zeeland, n.l. de Zeeuwse Land- bouwmaatschappij, de Zeeuwse Christelijke Boeren- en Tuindersbond, de Algemene Nederlandse Agrari sche Bedrijfsbond en de Nederlandse Christelijke Agrarische Bedrijfsbond, wordt door enkele leden in het bestuur van het C. B. L.-Architectenbureau ver tegenwoordigd. UANAF 1 januari 1967 vindt reeds een intensieve samenwerking plaats tussen deze beide bureaus. Met ingang van 1 juli 1967 gaat het Coöp. Bouwbureau van de Landbouw in Zeeland in liquidatie en is dit bureau organisatorisch en technisch geïntegreerd met TJET spreekwoord „nieuwe heren, nieuwe wet- 1J- ten" ook geldt voor onze tegenwoordige mi- nister van Financiën? Dat zijne Excellentie niet in de middelen zwemt is wel voldoende bekend. Afnemende opbrengst van de belastingen en staatsuitgaven met een stij gende tendens; geen mooi akkoord en vandaar een dreigend miljardentekort. Om de zaken draaiende te kunnen houden gaat de minister daarom pro beren 300,miljoen te lenen en dat wel tegen 6 De manier waarop deze lening geplaatst wordt is voor ons land nieuw en heeft plaats volgens het z.g. tender-systeem. Bij dit systeem wordt de koers van uitgifte niet van te voren vastgesteld. De mi nister biedt als het ware zijn lening aan, aan de meestbiedende. Geheel juist is deze uitdrukking niet, maar geeft wel ongeveer het systeem aan. Dit systeem houdt in dat de koers van uitgifte in elk geval niet beneden een bepaald punt zal liggen. Deze koers stelde minister Witteveen op 98 Men kan nu inschrijven voor deze of voor een hogere koers, dus voor 98, 98'/g, 98'/4 enz. op klimmend met Y& Men moet dus als inschrijver zelf bepalen voor welke koers men wil inschrijven, men moet dus een bod doen. Op grond van de ont vangen inschrijvingen stelt de minister dan de uit- giftekoers vast. A LLE inschrijvers die tegen een hogere koers dan die van uitgifte hebben ingeschre ven krijgen hun inschrijving ten volle toegewezen. Zij krijgen hun toewijzing echter tegen de door de minister vastgestelde koers van uitgifte en dus voor een lagere koers dan die waarvoor ze inschreven. Een voorbeeldje kan de werking van het tender systeem nog nader toelichten. Stel voor dat als volgt wordt ingeschreven: het C. B. L.-Architectenbureau. Een bouwcommissie van de genoemde Zeeuwse landbouworganisaties zal de regionale activiteiten begeleiden. Het secretariaat van deze bouwcommissie wordt verzorgd door mr. E. Wage, per adres: Zeeuwse Landbouwmaatschappij, Grote Markt 28 te Goes. 'Naar de mening van beide besturen wordt hierdoor enerzijds de dienstverlening aan de landbouw groter, terwijl bovendien meer aandacht kan worden besteed aan noodzakelijk ontwikkelingswerk, waarbij met name wordt gedacht aan de systeembouw, en aan de meer traditionele bouwwerken. EEN intensieve samenwerking met de industrie en de bouwnijverheid, na nauw overleg met het In stituut voor Landbouwbedrijfsgebouwen te Wagenin- gen is de basis voor dit ontwikkelingswerk. Op de agrarische tentoonstelling te Liempde, 10 en 11 mei 1967, zal een nieuw bouwsysteem worden ge presenteerd, waarover in de pers nog nader zal wor den medegedeeld. Het C. B. L.-Architectenbureau heeft naast het ont werpen van boerderijen zich ook gespecialiseerd in o.a. selectiemesterijen, scholen, banken, bibliotheken en woningen. Daardoor is het in de niet direkt agra rische sector gekomen en heeft dan ook eri speciale afdeling civiele werken. Het C. B. L.-Architectenbureau is gevestigd te Rhe den, Arnhemse weg 89, telefoon 083025641/2/3. De directie bestaat uit de heer E. Kiestra, architect B. N.A., directeur en de heer ir. A. Bentum l.i., directie medewerker. In de provincie Zeeland is de voormalige tekenaar-opzichter van het Zeeuws Bouwbureau, de heer A. van Maldegem, de regionale medewerker van het C. B. L.-Architectenbureau voor Zuid-West Neder land. Zijn adres is: Noordweg 236 te Middelburg. Tele foon: 01180—5724. a. 50.000.000,— a 100yA b. 100.000.000,— cl 99'/: c. f 250.000.000,— a 98 d. 100.000.000d 97y4 De posten a. en b. worden nu volledig toegewe zen en op post c. wordt de z.g. pondspondsgewijze toewijzing toegepast, d.w.z. de inschrijvers groep c krijgen hun inschrijving voor 60 toegewezen. Uit de koers waarvoor is ingeschreven blijkt dat meer dere inschrijvers deze lening wel willen voor een koers boven 98. Stel nu dat de minister de con clusie trekt dat uit de biedingen een koers van uit gifte te rechtvaardigen is van 99, dan krijgen dus de inschrijvers hun inschrijving toegewezen als- volgt: groep a.: 50.000.000,a 99 100 v. d. inschrijving) groep b.: 100.000.000,— d 99 idem groep c.: ƒ150.000.000,— d 99 60% idem groep d.: niets IMj EN kan de vraag stellen, waarom de minis- ter deze voor ons land nieuwe methode toe past? Het antwoord hierop is, dat op deze wijze het sterk majoreren (veel meer inschrijven dan men nemen wil en kan) tegen te gaan. Men zal er zich nu wel voor wachten om voor enorme bedrag gen in te schrijven. Stel voor dat een groep financiële instellingen eens inschreef b.v. f 600.000.000,a 100. De mi nister, zou dan de gehele lening voor 100 bij deze instellingen onderbrengen. Ze zouden dan 1 duurder uit zijn dan in het eerste voorbeeld. Deze nieuwe „wet" van de „nieuwe heer van financiën" komt ons sympathiek en juist voor! MEIJERS.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1967 | | pagina 5