Zuinigheid met vlijt
Samenwerking
bouwbureaus
VTisr (J dat
5
Coöperatief Bouwbureau van
de Landbouw in Zeeland
geïntegreerd met Coöp.
Bouwbureau voor de Landbouw
te Rheden (C.B. L. -
Architectenbureau).
MA de tweede wereldoorlog, in de wederopbouwperiode, is door de georganiseerde landbouw een aantal
regionale architectenbureaus opgericht, met als eerste doelstelling het ontwerpen van economisch ver
antwoorde boerderijen. Na de periode van de wederopbouw van door oorlogsgeweld vernielde boerderijen is
het verkavelingsbeleid grotere vormen gaan aannnemen en kregen de bouwbureaus in dit verband een taas
bij het ontwerpen van boerderijen. Ook is in het Z. W. van Nederland op dit gebied een grote activiteit ge
weest na de overstromingsramp van 1953. Het Coöp. Bouwbureau van de Landbouw in Zeeland heeft in deze
periode zeer veel werk verricht.
Het bouwen in de agrarische sector is in Zeeland nadien verminderd en uiteraard ook de activiteiten van
het Zeeuws Bouwbureau. In verband met het naderen van de pensioengerechtigde leeftijd van de directeur
van dit bureau de heer H. Nienhuis heeft het bestuur zich afgevraagd, of het juist is in een gebied als
de provincie Zeeland een eigen in de landbouw gespecialiseerd architectenbureau te handhaven. Er is kon-
takt opgenomen met het Bestuur van de Coöp. Bouwbureau voor de Landbouw (C. B. L.-Architectenbureau),
te Rheden. Overwogen is een mogelijkheid tot integratie, waardoor een schaalvergroting zou ontstaan, die
voordelen voor de landbouw geeft.
(Vervolg van pagina 1.)
Daarvoor worden alvast richtlijnen gegeven: ook
hogere landbouw-uitgaven zullen daaraan dus wel
moeten worden getoetst. Over het noodzakelijk be
vorderen van een gezonde economische ontwikke
ling en van nationaal rendement zullen we het wel
eens zijn, maar over het proberen overheidstaken
af tc stoten en de betrokkenen meer te laten bij
dragen? Rechtvaardige inkomensverdeling vinden
we ook een goede richtlijn, maar ook dat subsidies
alleen aan „zwakke groepen" wordt gegeven? Ook
zullen de gevolgen voor de rijksbegroting in latere
jaren steeds mede in aanmerking worden genomen.
Het is wel duidelijk waarom de regeringsver
klaring in het verband van de aandacht voor de
zelfstandigen spreekt van een „selectief beleid van
de ontwikkelings- en saneringsfondsen" voor land
bouw en middenstand.
BELASTINGEN
De lezer zou kunnen denken, dat het streven
naar het herstel van een evenwicht in onze volks
huishouding en het zetten van de tering naar de
nering ons niets zegt. Dat ook wij tot de onverant
woorde „opmakers" zouden behoren. Hoe zouden
grotere uitgaven voor landbouw (om maar niet te
spreken van onderwijs, woningbouw en verkeer)
dan moeten worden betaald? Verhoging van de be
lastingtarieven wil de regering zoveel mogelijk ver
mijden. Voor wat de directe belasting op loon, in
komen, vermogen etc. betreft graag akkoord. Maar
is dit standpunt ook juist voor wat de indirecte be
lastingen (omzetbelasting) betreft? De regering
zou in verband met de E.E.G. een zekere drukver-
legging van directe naar indirecte belasting willen
overwegen. Dat spreekt wel aan, zo te horen. Maar
de regering blijkt zwaar te tillen aan de grenzen
voor een verhoging van de indirecte belastingen.
Het lijkt erop, dat door Nederland dus het rem
mende beleid t.a.v. de eenmaking van belasting
stelsel en -hoogte (allereerst wat de omzetbelas
ting betreft) wordt voortgezet. Ten nadele van de
echte vrijmaking van het handelsverkeer en de één
wording van de E.E.G.-markt.
We zien ook wel benadeling van bepaalde groe
pen van onze bevolking. Toch moet het onbegrij
pelijk worden genoemd, dat de regering onvermij
delijke stappen niet eerder en forser durft te zetten.
Zij ontneemt zichzelf de mogelijkheid om de brood
nodige aanvullende geldmiddelen te bekomen. Om
daarmee hier en daar en ook in land- en tuin
bouw zouden "wij wensen tot verhoging van uit
gaven en verlichting van lasten te kunnen overgaan.
ARMOE TROEF
Het lijkt erop, dat de nieuwe minister van Land
bouw en Visserij in tamelijk armoedige omstandig
heden nog een redelijk binnenlands landbouwbe
leid moet zien te voeren. Inderdaad zou men haast
van een moedig man gaan spreken. Misschien valt
het uiteindelijk nog wel wat mee; wij wachten af.
Maar uit de regeringsverklaring rijst geen roos
kleurig perspectief op. Die geeft de indruk, dat
land- en tuinbouw het de komende jaren zullen
moeten doen met een zuinige overheid. En dat zij
het dus vooral van eigen vlijt moeten hebben.
GROTE INVOER VAN SLACHTVEE
Op de slachtveemarkt kan de prijs zich moeilijk
hananaven en is thans gedaald tot beneden 105 pro
cent van de oriëntatieprijs, zodat bij invoer uit der
de landen de halve heffing wordt opgelegd. In de
drie weken dat Nederland vrij van herring geweest
is, waren de invoeren zeer groot. Zo werden in de
week van 1014 april ruim 2.000 slachtrunderen
geïmporteerd, waarvan 1500 stuks uit Engeland.
Daarnaast werd nog eens bijna 400 ton vers rund
vlees ingevoerd en zeer grote hoeveelheden be
vroren vlees voor industriële verwerking. Bij deze
laatste constatering merkte voorzitter Van Dijk op,
dat een speciale regeling voor het bevroren vlees
zonder been onafhankelijk van de normale regelin
gen wenselijk zou zijn. Eén ding is echter wel dui
delijk: dat Nederland in de rundvleessector weinig
mogelijkheden heeft voor een hoge prijs, omdat
zonder heffingen de invoer te groot wordt. Het is
een vicieuze cirkel.
R.
UET C. B. L.-Architectenbureau is opgericht door
-landbouworganisaties in de provincies Over
ijssel en Gelderland. In een later stadium heeft een
integratie plaatsgevonden met het Utrechts Bouw
bureau. Het werkgebied van het C. B. L.-Architecten
bureau heeft zich inmiddels over geheel Nederland
verspreid, met uitzondering van de provincie Lim
burg. De Limburgse land- en tuinbouwbond heeft zijn
eigen Bouwbureau.
Naast alle aandacht, die door het C. B. L.-Architec
tenbureau wordt besteed aan traditionele werken, is
met name de ontwikkeling van de systeembouw een
grote stimulans geweest tot uitbreiding van het werk
gebied van dit bureau. Voor het slagen van de sy
steembouw is het noodzakelijk, dat er geen grote om
zet wordt bereikt. Immers zowel een produktie van
grote aantallen standaard-onderdelen, als ook een
grote routine van het bouwen zijn prijsdalende fac
toren.
IIET overleg tussen de Besturen van het Zeeuws
Bouwbureau en van het C. B. L.-Architecten
bureau heeft ertoe geleid, dat is besloten tot een inte
gratie. Het Zeeuws agrarische bedrijfsleven, dat reeds
deel nam aan het Bestuur van het Coöp. Bouwbureau
van de Landbouw in Zeeland, n.l. de Zeeuwse Land-
bouwmaatschappij, de Zeeuwse Christelijke Boeren-
en Tuindersbond, de Algemene Nederlandse Agrari
sche Bedrijfsbond en de Nederlandse Christelijke
Agrarische Bedrijfsbond, wordt door enkele leden in
het bestuur van het C. B. L.-Architectenbureau ver
tegenwoordigd.
UANAF 1 januari 1967 vindt reeds een intensieve
samenwerking plaats tussen deze beide bureaus.
Met ingang van 1 juli 1967 gaat het Coöp. Bouwbureau
van de Landbouw in Zeeland in liquidatie en is dit
bureau organisatorisch en technisch geïntegreerd met
TJET spreekwoord „nieuwe heren, nieuwe wet-
1J- ten" ook geldt voor onze tegenwoordige mi-
nister van Financiën?
Dat zijne Excellentie niet in de middelen zwemt
is wel voldoende bekend. Afnemende opbrengst
van de belastingen en staatsuitgaven met een stij
gende tendens; geen mooi akkoord en vandaar een
dreigend miljardentekort. Om de zaken draaiende
te kunnen houden gaat de minister daarom pro
beren 300,miljoen te lenen en dat wel tegen
6
De manier waarop deze lening geplaatst wordt
is voor ons land nieuw en heeft plaats volgens het
z.g. tender-systeem. Bij dit systeem wordt de koers
van uitgifte niet van te voren vastgesteld. De mi
nister biedt als het ware zijn lening aan, aan de
meestbiedende. Geheel juist is deze uitdrukking
niet, maar geeft wel ongeveer het systeem aan.
Dit systeem houdt in dat de koers van uitgifte
in elk geval niet beneden een bepaald punt zal
liggen. Deze koers stelde minister Witteveen op
98 Men kan nu inschrijven voor deze of voor
een hogere koers, dus voor 98, 98'/g, 98'/4 enz. op
klimmend met Y& Men moet dus als inschrijver
zelf bepalen voor welke koers men wil inschrijven,
men moet dus een bod doen. Op grond van de ont
vangen inschrijvingen stelt de minister dan de uit-
giftekoers vast.
A LLE inschrijvers die tegen een hogere koers
dan die van uitgifte hebben ingeschre
ven krijgen hun inschrijving ten volle toegewezen.
Zij krijgen hun toewijzing echter tegen de door de
minister vastgestelde koers van uitgifte en dus voor
een lagere koers dan die waarvoor ze inschreven.
Een voorbeeldje kan de werking van het tender
systeem nog nader toelichten. Stel voor dat als
volgt wordt ingeschreven:
het C. B. L.-Architectenbureau. Een bouwcommissie
van de genoemde Zeeuwse landbouworganisaties zal
de regionale activiteiten begeleiden. Het secretariaat
van deze bouwcommissie wordt verzorgd door mr. E.
Wage, per adres: Zeeuwse Landbouwmaatschappij,
Grote Markt 28 te Goes.
'Naar de mening van beide besturen wordt hierdoor
enerzijds de dienstverlening aan de landbouw groter,
terwijl bovendien meer aandacht kan worden besteed
aan noodzakelijk ontwikkelingswerk, waarbij met
name wordt gedacht aan de systeembouw, en aan de
meer traditionele bouwwerken.
EEN intensieve samenwerking met de industrie en
de bouwnijverheid, na nauw overleg met het In
stituut voor Landbouwbedrijfsgebouwen te Wagenin-
gen is de basis voor dit ontwikkelingswerk.
Op de agrarische tentoonstelling te Liempde, 10 en
11 mei 1967, zal een nieuw bouwsysteem worden ge
presenteerd, waarover in de pers nog nader zal wor
den medegedeeld.
Het C. B. L.-Architectenbureau heeft naast het ont
werpen van boerderijen zich ook gespecialiseerd in
o.a. selectiemesterijen, scholen, banken, bibliotheken
en woningen. Daardoor is het in de niet direkt agra
rische sector gekomen en heeft dan ook eri speciale
afdeling civiele werken.
Het C. B. L.-Architectenbureau is gevestigd te Rhe
den, Arnhemse weg 89, telefoon 083025641/2/3. De
directie bestaat uit de heer E. Kiestra, architect B.
N.A., directeur en de heer ir. A. Bentum l.i., directie
medewerker. In de provincie Zeeland is de voormalige
tekenaar-opzichter van het Zeeuws Bouwbureau, de
heer A. van Maldegem, de regionale medewerker van
het C. B. L.-Architectenbureau voor Zuid-West Neder
land. Zijn adres is: Noordweg 236 te Middelburg. Tele
foon: 01180—5724.
a. 50.000.000,— a 100yA
b. 100.000.000,— cl 99'/:
c. f 250.000.000,— a 98
d. 100.000.000d 97y4
De posten a. en b. worden nu volledig toegewe
zen en op post c. wordt de z.g. pondspondsgewijze
toewijzing toegepast, d.w.z. de inschrijvers groep c
krijgen hun inschrijving voor 60 toegewezen. Uit
de koers waarvoor is ingeschreven blijkt dat meer
dere inschrijvers deze lening wel willen voor een
koers boven 98. Stel nu dat de minister de con
clusie trekt dat uit de biedingen een koers van uit
gifte te rechtvaardigen is van 99, dan krijgen dus
de inschrijvers hun inschrijving toegewezen als-
volgt:
groep a.:
50.000.000,a 99 100 v. d. inschrijving)
groep b.:
100.000.000,— d 99 idem
groep c.:
ƒ150.000.000,— d 99 60% idem
groep d.: niets
IMj EN kan de vraag stellen, waarom de minis-
ter deze voor ons land nieuwe methode toe
past? Het antwoord hierop is, dat op deze wijze
het sterk majoreren (veel meer inschrijven dan
men nemen wil en kan) tegen te gaan. Men zal er
zich nu wel voor wachten om voor enorme bedrag
gen in te schrijven.
Stel voor dat een groep financiële instellingen
eens inschreef b.v. f 600.000.000,a 100. De mi
nister, zou dan de gehele lening voor 100 bij deze
instellingen onderbrengen. Ze zouden dan 1
duurder uit zijn dan in het eerste voorbeeld.
Deze nieuwe „wet" van de „nieuwe heer van
financiën" komt ons sympathiek en juist voor!
MEIJERS.