Zeeuwse plaatsnamen Met een ezel door Sicilië 5 (Vervolg van pagina 4) onderdelen van Zeeuwse plaatsnamen te verklaren Tot slot daarom nog enkele zuivere naamsverklaringen, waarbij af en toe weer een naamsverklarende sage sneuvelt ENKELE VERKLARINGEN Vlissingen heeft niets te maken met „Het veer aan de flessche", d.i. een herberg waar de fles uithing en ook niet met bewoners die de fles teveel aan spraken. Men kan slechts veronderstellen, dat het een -ing-vorm is bij een persoonsnaam Flisso of Filiso, wie en wat deze man ook geweest moge zijn. Aagtekerke (in 1063 Agathenkyrica) is genoemd naar een aan de H. Agatha gewijde kerk. Axel is Aksel en er zijn twee mogelijkheden: 1. Asclo of essenbos; 2. sel is een afkorting van lo(o) of bos, dus het bos van Ago. (Eekloo eikenbos). Baarland is baar land; baar betekent open. Biervliet is een waternaam (vliet) en bier kan modder betekenen. Biezelinge is een met riet begroeide linge of moeras. Biggekerke heeft niets met de varkenshouderij te maken, maar is de kerk van Biggo, een afkorting van iemand die Bighard of Bigwald geheten heeft. Braakman heeft niets te doen met spijsverteringsstoornissen of het braken van bouwland, maar wel met een „grondbrekeme", dat is het afbrokkelen van land in zee. De oude naam is trouwens Breckeme. Dreischor was in 1206 Drieskire en Dreeskiere. De betekenis hoeft echter volstrekt niet „drie schorren" te zijn, want een schor of schar was vroeger een weide (inscharen van vee). Ede is een waternaam (de Die) in tegenstelling tot het Gelderse Ede, dat vroeger Edesthorpa, dorp van Eda, heette. Goes heeft slechts in de verte iets te maken met het Engelse woord voor ganzen, al staat er ook een gans in het stadswapen Maar er is een waternaam bekend uit 776: Gusaha (u oe) en dat kan ganzenwater betekend hebben. Haringvliet is niet een visrijk water, maar een water genoemd naar een persoon. Hulst hangt inderdaad samen met de stekelige boom van die naam, maar deze naam sloeg vroeger op een stekelige plant in het algemeen. Cadzand is samengesteld uit kade (kaai) en zand. Veere was vroeger Campvere, dus het veer op Kampen. Gapinge duidt, net als vele andere ingvormen, de nakomelingen van een bepaalde man aan, in dit geval Gape, een afkorting van een naam als Gebwolf, Gebwald of zoiets. Misschien hebben wij met het bovenstaande een klein beetje licht gegeven in dit moeilijke vraagstuk. Van tal van plaatsnamen is de verklaring overigens moeilijk of twijfelachtig. W. GELDOF (Vervolg van pagina 3) ,,lk ben", zei een Italiaanse mevrouw aan wie ik in Nederland van mijn voorgenomen reis naar Si cilië vertelde, „ik ben gek op Sicilië. U zult beslist heel interessante dingen tegenkomen. Maar ik ben het negatieve geschrijf over dit schitterende eiland wei beu. leder die er geweest is, schijnt over de armoede te móéten schrijven". Zij heeft gelijk. Want je kunt „de drijvende tuin van de Middel landse Zee" (ik citeer een toeristenwervende fol der van een reisbureau) niet bereizen zonder voort durend met je neus te worden gedrukt op de mf- sèria, de wanhopige ellende waarin honderdduizen den mensen leven. „De mooiste parel uit Gods halssnoer die Hij in het water liet vallen toen Hij de schepping gereed had" zó zien de zonzijde-zoekende toeristen Si cilië het liefst. De sight-seers onder hen kunnen deze opvatting zonder veel moeite onderschragen. Zij moeten hun reis dan wel zoveel mogelijk tot de noord- en de oostkust beperken. Zij kunnen hun hart ophalen aan Griekse tempels en theaters, Ro meinse mozaïeken, Moorse koepels, Noordse kathe dralen en Barok- en 20ste-eeuwse architektuur. Als de Siciliaanse lente daar is losgebarsten, stap je er In het paradijs rond: de boomgaarden zijn met sinaasappels en citroenen oranje en geel gestip peld; de amandelbomen bloeien helwit en de judas- bomen lichtrose; de zee is pauwgroen en de lucht kobaltblauw; de zon schijnt elke dag en overal snuif je de geur van tijm en lavendel en munt. Maar wie hoofdzakelijk aan de kusten blijft, mag na thuiskomst niet rondbazuinen dat hij Sicilië heeft gezien. Hij heeft zich tot de randen beperkt. Van het innerlijke wezen heeft hij niets geproefd. Je kunt geen olijven eten zonder steeds op een harde pit te stuiten. Zo kun je Sicilië ook niet leren kennen als je het binnenland niet intrekt Van nu af aan trekken wij 's morgens in karavaan met de Siciliaanse boeren de steden uit. 's Avonds lest Jecco aan de openbare drinkplaats tezamen met collega's zijn dorst. Wie aan sight-seeing niet genoeg heeft, maar ook de life-seeing weet te beoefenen, doorziet de paradijsachtige sluier die Sicilië bedekt op de meest onverwachte plaatsen. Wie een paar maal de levensgeschiedenis van een doorsnee-dorpeling beluistert wie in de kleine huizen mag rondkijken, wie ontdekt hoe talloze, altijd kinderrijke gezinnen één kleine kamer moeten bewonen, wie bemerkt hoe deze mensen nog letterlijk moeten vechten voor een dagelijks stuk brood (en dan ook niets méér) hij begint te begrijpen waarom de Siciliaan zijn land als vergeten beschouwt. Hij ontdekt een schrij nende armoede die hij in Europa niet meer voor mogelijk had gehouden. Er staan Nederlanders te dringen om ontwikkelingshulp te bieden aan Afri kaanse, Aziatische en Zuidamerikaanse landen. Maar in ons eigen als welvarend beschouwde werelddeel ligt ook zoveel ontwikkelingswerk te wachten. Op de voetbal die door de Italiaanse laars wordt weggeschopt, gaan elke avond duizenden mensen vroeg naar bed om de honger maar niet te voelen. Als je voortdurend op zulke zaken stuit, móét je daar wel over schrijven. Dus daarin had de Ita liaanse mevrouw gelijk I DICK DUS.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1967 | | pagina 5