KNLC
m i\\N
Ontwerp Algemene Wet Ziektekosten
(A.W.Z.) gewijzigd
ALS vaststaand moet worden aangenomen, dat de arbeidsongeschiktheids
verzekering loontrekkenden per 1 juli a.s. zal worden ingevoerd.
PINGEN VAN PE WEEK
18
OVERHEIDSBIJDRAGE
ƒ600 MILJOEN
De voorgestelde overheidsbijdrage
zal juist genoeg zijn om de wet in zijn
oorspronkelijke opzet te financieren.
Deze bijdrage zal waardevast zijn. De
regering wil een additionele lasten
stijging voor het Rijk voorkomen.
Daarom moet de voorgestelde uitbrei
ding door premiebetaling worden ge
financierd. Evenmin wenst de rege
ring te tornen aan de structurele ver
houding van de werkgevers en werk-
nemerslasten.
De voorstellen zijn dan ook geba
seerd op de lastenverzwaring waarmee
reeds rekening werd gehouden bij de
loonbeslissing welke de regering voor
het jaar 1967 nam.
TOCH VERSCHUIVING VAN
LASTEN
Een en ander doet intussen niets af
aan het feit, dat per 1 juli a.s. reke
ning moet worden gehouden met enige
verschuiving in de sociale lasten. Wij
denken hierbij aan de invoering van
de W.A.O.-verzekering welke eveneens
per 1 juli is voorzien en de intrekking
van de Interimwet Invaliditeitsrente-
trekkers en de Ongevallenwetten.
Teneinde in ieder geval voor de
werknemers een extra lastenverzwa
ring te voorkomen stelt de regering
voor de A.W.Z.-premie van 3°/o, die
bij uitbreiding van de wet moet wor
den opgebracht ten laste van de werk
gevers te laten komen.
De zelfstandigen zullen deze premie
uit eigen middelen moeten opbrengen.
MAAR OOK PREMIE-VERLAGING
Tegenover de te verwachten lasten
verzwaring staat, dat de premie voor
de ziekenfondsverzekering zal kunnen
dalen. Bij uitbreiding van de nieuwe
wet immers, zullen de kosten van de
ziekenhuisverpleging van werknemers
naar de volksverzekering worden
overgeheveld. De regering verwacht
dat deze premie die nu 6,6 °/o bedraagt
terug gebracht zal kunnen worden tot
3,4 a 3,6%.
Ook de premies welke de zelfstan
digen en verzekerden boven de wei
standsgrens momenteel betalen voor
verplegingsverzekeringen die in de
particuliere sfeer zijn gesloten zullen
in de gewijzigde opzet van de wet
aanzienlijk omlaag kunnen. Immers de
A.W.Z. zal bij uitbreiding, voor ieder
een voorzien in de kosten van zieken
huisverpleging 3e klasse.
COMMENTAAR
In de regeringsbeslissing menen wij
een verbetering te moeten zien van de
voorgestelde wettelijke voorziening. Zij
past in het standpunt, dat ook in het
K.N.L.C. naar voren is gekomen. Vast
staat dat over de voorgestelde uitbrei
ding van de A.W.Z. het laatste woord
nog niet is gezegd en geschreven. Wij
achten het daarom juist dat de rege
ring de datum waarop de voorgestelde
uitbreiding kan worden ingevoerd
vooralsnog heeft opengehouden. Onge
twijfeld zal ook de S.E.R. nog behoefte
voelen zich over deze voor onze gehele
bevolking zo belangrijke zaak uit te
spreken.
Bij deze gelegenheid zal - nemen
wij aan - ook over de verdeling van
de lasten nader worden gesproken.
N.A.V.
MAURITSPLEIN 23
Minister Veldkamp heeft toegegeven aan de aandrang welke van verschillen
de kanten op hem is uitgeoefend om het wetsontwerp A.W.Z. te wijzigen.
Met deze beslissing beoogt de bewindsman te bereiken dat de nieuwe volks
verzekering toch nog op 1 juli van dit jaar kan worden ingevoerd.
In de oorspronkelijke opzet voorzag het wetsontwerp in een volksverzekering
tegen zware geneeskundige risico's zoals verpleging in een ziekenhuis na het
eerste jaar van opname, verpleging in inrichtingen voor geestelijk en licha
melijk gehandicapten, sanatoria en dergelijke.
In een wijzigingsnota heeft de bewindsman het wetsontwerp op twee punten
gewijzigd. De financiering van de wet zal uit de algemene middelen komen
terwijl voorts werd voorzien in de mogelijkheid om op een nader te bepalen
tijdstip ook de kosten van ziekenhuisverpleging vanaf de eerste dag van opname,
alsmede de kosten van klinisch specialistische hulp in de wettelijke regeling
te betrekken. De kosten van de beoogde uitbreiding zullen evenwel door
premieheffing moeten worden opgebracht. Dit zal een premie vragen van 3 °/o
waarbij het de bedoeling is de premieplichtige loon c.q. inkomensgrens gelijk
te stellen met die van de andere volksverzekeringen t.w. 14.050,
3 C.L.O.-OVERLEG
De 3 Centrale Landbouw Or
ganisaties h,ebben zich in een
conferentie op 20 maart j.l. uit
voerig beraden over de struc
tuur, taak en werkwijze van
het Landbouwschap en in ver
band daarmede ook over de
samenwerking der 3 C. L. O.
Dit beraad is nog niet afgeslo
ten, mede omdat over enkele
punten overleg met de Land
arbeidersbonden nodig werd
geacht.
Eenstemmigheid bleek te be
staan over de noodzaak van
handhaving van een publiek
rechtelijk lichaam voor de
Landbouw (Landbouwschap).
Wel wordt enige aanpassing
noodzakelijk geacht aan de om
standigheden die zich sinds de
instelling van dit lichaam heb
ben gewijzigd, onder meer door
de totstandkoming van de
E. E. G. Ook werd besloten de
samenwerking tussen de 3
C. L. O. te intensiveren; nage
gaan zal worden hoe dit op de
meest doelmatige wijze zal kun
nen worden verwezenlijkt. Over
enkele weken zal opnieuw een
bijeenkomst van de 3 C. L. O.
plaats hebben.
INVOERING W.A.O.-VERZEKERING LOONTREKKENDEN
Dit betekent, dat alsdan zullen worden ingetrokken de Interimwet In-
validiteitsrentetrekkers en de Ongevallenwetten, terwijl de Ziektewet aan de
nieuwe situatie zal worden aangepast. De Ziektewet in de nieuwe opzet zal
uitkering verstrekken gedurende maximaal het eerste jaar van de arbeidsonge
schiktheid, ongeacht of de oorzaak in ziekte of ongeval moet worden gezocht,
premie voor de Ziektewet zal - althans voor de Landbouw - dom deze
manipulatie stijgen tot circa 5%%. De werknemersbijdrage in deze premie
blijft dezelfde t.w. maximaal 1 De intrekking van eerder genoemde wetten
betekent een besparing aan werkgeverspremies van 3,4 °/o, t.w. 2,1 voor
I.W.I. en 1,3 voor de Land en Tuinbouwongevallenwet.
Welke premie voor de W.A.O.-verzekering zal worden geheven is nog niet
bekend. Minister Veldkamp gaat uit van een premie van 3,9 door werkgever
en werknemer ieder voor de helft op te brengen, t.w. 1,95
yOT een definitieve vaststelling van de premie kan echter eerst worden over
gegaan, nadat het bestuur van het in te stellen Arbeidsongeschiktheidsfonds
hierover heeft geadviseerd. Het wordt dus de hoogste tijd dat dit bestuur wordt
samengesteld.
Zowel de werkgevers als de bedrijfsverenigingen dienen zo spoedig mogelijk
te weten waar zij met betrekking tot de premies aan toe zijn.
De werkgevers immers moeten hiermee bij de loonadministratie rekening
houden. Dat in één en ander op korte termijn klaarheid wordt gebracht, klemt
te meer omdat inmiddels nadere berekeningen bekend zijn waaruit blijkt, dat
een premie van 3,9% voor de W.A.O.-verzekering, te laag is. De kans bestaat
dat deze hoger wordt en zal komen te liggen op circa 4,2
N.A.V.
ANNEER dit blad verschijnt zal in Scheve-
ningen de Algemene Vergadering van het
Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen gehou
den zijn, waarin een beslissing genomen moet wor
den over de voorstellen om een nieuwe afzetpolitiek
te gaan volgen voor de belangrijkste tuinbouwpro-
dukten. Het belangrijkste facet daarvan is het aan
gaan van een belangengemeenschap met de export-
handel en de prijsvorming van de gestandaardiseer
de massaprodukten als sla, komkommers en toma
ten in de toekomst buiten de veilingklok om te doen
plaats vinden.
Vorige week heeft de Nederlandse Exporteurs-
bond deze voorstellen behandeld en met overwel
digende meerderheid heeft men zich op die ver
gadering gesteld achter de voorstellen van het be
stuur om met het Centraal Bureau van de Tuinbouw
veilingen in zee te gaan. Duidelijk kwam naar
voren, dat de Nederlandse exporteurs geen alter
natief zien dat meer perspectief biedt.
Met grote belangstelling wachten we af, waartoe
dit alles zich zal ontwikkelen. Voor de afzet van
onze fruitprodukten zullen we voorlopig de veiling-
klok beslist nog niet kunnen missen, maar wat niet
is kan komen en daarom zullen we de gang van
zaken in de groentesektor nauwlettend moeten vol
gen.
Er zijn op het ogenblik nog veel vragen rond heel
deze materie. We weten nog niet wat we er van
moeten denken. Of we er nu gelukkig mee moeten
zijn of niet, maar het lijkt verstandig vertrouwen te
stellen in de mensen die leiding geven aan onze
afzetorganisatie en bij het Centraal Bureau van de
Tuinbouwveilingen zal men niets doen zonder dat
de vertegenwoordigers van de betrokken veilingen
hiermede in meerderheid akkoord gaan. Dit is vast
gelegd in de statutenwijziging die eveneens op de
C.B.-vergadering aan de orde is gekomen.
\A/ANNEER dit blad verschijnt is het bijna Pa-
sen. Een zeer vroege Pasen dit jaar en de
volksmond zegt dat een vroege Pasen een vroeg
jaar betekent. Het ziet er naar uit dat het voor dit
jaar op zal gaan. De knoppen van de vruchtbomen
ontwikkelen zich snel en het zal niet lang meer
duren of de bloei gaat beginnen. Voor de krozen is
ze zelfs al begonnen maar deze pruimensoorten
spelen in Zeeland geen rol meer. Niettemin is het
het teken van de nieuwe lente wanneer de bloemen
open gaan en als zodanig is het begin van de bloei
in het Zeeuwse fruitland ook in de pers gekomen.
Over het algemeen is er dit jaar op de fruitbe-
drijven buiten de gebieden die het vorig jaar ver-
hageld zijn, sprake van een beste bloemknopbezet
ting. Een uitzondering op deze regel maakt de Pré-
coce de Trevoux, op veel bedrijven een belangrijk
ras. Hiervan is de bloemknopbezetting overwegend
matig tot zelfs zeer slecht. Bij Cox's Orange Pippin
wordt soms geklaagd over het slecht verdeeld zit
ten van de bloemknoppen.
De ontwikkeling der knoppen brengt met zich
mee, dat we ook weer volop aandacht moeten gaan
besteden aan de bestrijding van de schurftzwam.
Deze belager van het fruit kan goed worden be
streden met de middelen die hiervoor beschikbaar
zijn, maar er moet dan wel een nimmer aflatende
strijd worden gevoerd. Als we de schurftbestrijding
verslappen is aanzienlijke schade zeker niet uitge
sloten. We hebben dat in 1966 maar al te duidelijk
gezien.
MADAT enkele weken geleden in verband met
het optreden van pere-vuur reeds in de ge
meente Wissenkerke een aanvang was gemaakt
met het van overheidswege opruimen van de mei
doorns, heeft de minister van landbouw en visserij
thans besloten verdergaande voorzorgsmaatrege
len tegen verspreiding van de ziekte te treffen.
In de gemeenten Wissenkerke en Wolphaartsdijk
en in een westelijk deel van de gemeente Katten-
dijke zullen vanwege de Staat op door de Planten-
ziektenkundige Dienst aangewezen opstanden de
pere- en appelbomen worden gerooid. Dit betreft
uitsluitend percelen, waarop de ziekte is waarge
nomen en die, welke in de direkte omgeving van
deze zijn gelegen. Voorts zullen op alle gronden in
de genoemde gebieden de meidoorns van Staats
wege worden afgezaagd of gerooid. Hiertoe was
voor wat Wissenkerke betreft overigens al eerder
besloten. Eigenaren en grondgebruikers zullen deze
maatregelen moeten gedogen.
De betrokken grondgebruikers zijn in deze ge
bieden verplicht eventuele nabloei bij peren op hun
percelen vóór het opengaan van de bloemen te ver
wijderen en te vernietigen. Zij zijn eveneens ver
plicht na 1 mei a.s. eventuele scheuten van mei
doorns onmiddellijk te verwijderen en te verbran
den. Dit geldt ook voor jonge meidoornplanten, die
door welke oorzaak ook aanwezig blijken te zijn.
Aanplant van meidooms in de onderhavige gebie
den heeft dus voorlopig geen zin.
Tenslotte bevatten de maatregelen een verbod
tot het houden van bijen in vorengenoemde gebiè-
den. Dit in verband met de verspreiding van de
ziekte. De ministeriële beschikking wordt met in
gang van 21 maart 1967 van kracht, met uitzonde
ring van het verbod tot het houden van bijen, dat
ingaande 1 april a.s. in werking treedt.
Zoals bekend zullen de bedrijven, waar tot het
rooien van pere- en appelbomen wordt overgegaan,
een schadevergoeding ontvangen. Het hiervoor
benodigde geld zal door overheid en bedrijfs
leven tezamen bijeen worden gebracht, terwijl ook
in de kosten van een kunstwindscherm ter vervan
ging van een meidoornhaag wordt tegemoet ge
komen.