KNLC m i\\N Ontwerp Algemene Wet Ziektekosten (A.W.Z.) gewijzigd ALS vaststaand moet worden aangenomen, dat de arbeidsongeschiktheids verzekering loontrekkenden per 1 juli a.s. zal worden ingevoerd. PINGEN VAN PE WEEK 18 OVERHEIDSBIJDRAGE ƒ600 MILJOEN De voorgestelde overheidsbijdrage zal juist genoeg zijn om de wet in zijn oorspronkelijke opzet te financieren. Deze bijdrage zal waardevast zijn. De regering wil een additionele lasten stijging voor het Rijk voorkomen. Daarom moet de voorgestelde uitbrei ding door premiebetaling worden ge financierd. Evenmin wenst de rege ring te tornen aan de structurele ver houding van de werkgevers en werk- nemerslasten. De voorstellen zijn dan ook geba seerd op de lastenverzwaring waarmee reeds rekening werd gehouden bij de loonbeslissing welke de regering voor het jaar 1967 nam. TOCH VERSCHUIVING VAN LASTEN Een en ander doet intussen niets af aan het feit, dat per 1 juli a.s. reke ning moet worden gehouden met enige verschuiving in de sociale lasten. Wij denken hierbij aan de invoering van de W.A.O.-verzekering welke eveneens per 1 juli is voorzien en de intrekking van de Interimwet Invaliditeitsrente- trekkers en de Ongevallenwetten. Teneinde in ieder geval voor de werknemers een extra lastenverzwa ring te voorkomen stelt de regering voor de A.W.Z.-premie van 3°/o, die bij uitbreiding van de wet moet wor den opgebracht ten laste van de werk gevers te laten komen. De zelfstandigen zullen deze premie uit eigen middelen moeten opbrengen. MAAR OOK PREMIE-VERLAGING Tegenover de te verwachten lasten verzwaring staat, dat de premie voor de ziekenfondsverzekering zal kunnen dalen. Bij uitbreiding van de nieuwe wet immers, zullen de kosten van de ziekenhuisverpleging van werknemers naar de volksverzekering worden overgeheveld. De regering verwacht dat deze premie die nu 6,6 °/o bedraagt terug gebracht zal kunnen worden tot 3,4 a 3,6%. Ook de premies welke de zelfstan digen en verzekerden boven de wei standsgrens momenteel betalen voor verplegingsverzekeringen die in de particuliere sfeer zijn gesloten zullen in de gewijzigde opzet van de wet aanzienlijk omlaag kunnen. Immers de A.W.Z. zal bij uitbreiding, voor ieder een voorzien in de kosten van zieken huisverpleging 3e klasse. COMMENTAAR In de regeringsbeslissing menen wij een verbetering te moeten zien van de voorgestelde wettelijke voorziening. Zij past in het standpunt, dat ook in het K.N.L.C. naar voren is gekomen. Vast staat dat over de voorgestelde uitbrei ding van de A.W.Z. het laatste woord nog niet is gezegd en geschreven. Wij achten het daarom juist dat de rege ring de datum waarop de voorgestelde uitbreiding kan worden ingevoerd vooralsnog heeft opengehouden. Onge twijfeld zal ook de S.E.R. nog behoefte voelen zich over deze voor onze gehele bevolking zo belangrijke zaak uit te spreken. Bij deze gelegenheid zal - nemen wij aan - ook over de verdeling van de lasten nader worden gesproken. N.A.V. MAURITSPLEIN 23 Minister Veldkamp heeft toegegeven aan de aandrang welke van verschillen de kanten op hem is uitgeoefend om het wetsontwerp A.W.Z. te wijzigen. Met deze beslissing beoogt de bewindsman te bereiken dat de nieuwe volks verzekering toch nog op 1 juli van dit jaar kan worden ingevoerd. In de oorspronkelijke opzet voorzag het wetsontwerp in een volksverzekering tegen zware geneeskundige risico's zoals verpleging in een ziekenhuis na het eerste jaar van opname, verpleging in inrichtingen voor geestelijk en licha melijk gehandicapten, sanatoria en dergelijke. In een wijzigingsnota heeft de bewindsman het wetsontwerp op twee punten gewijzigd. De financiering van de wet zal uit de algemene middelen komen terwijl voorts werd voorzien in de mogelijkheid om op een nader te bepalen tijdstip ook de kosten van ziekenhuisverpleging vanaf de eerste dag van opname, alsmede de kosten van klinisch specialistische hulp in de wettelijke regeling te betrekken. De kosten van de beoogde uitbreiding zullen evenwel door premieheffing moeten worden opgebracht. Dit zal een premie vragen van 3 °/o waarbij het de bedoeling is de premieplichtige loon c.q. inkomensgrens gelijk te stellen met die van de andere volksverzekeringen t.w. 14.050, 3 C.L.O.-OVERLEG De 3 Centrale Landbouw Or ganisaties h,ebben zich in een conferentie op 20 maart j.l. uit voerig beraden over de struc tuur, taak en werkwijze van het Landbouwschap en in ver band daarmede ook over de samenwerking der 3 C. L. O. Dit beraad is nog niet afgeslo ten, mede omdat over enkele punten overleg met de Land arbeidersbonden nodig werd geacht. Eenstemmigheid bleek te be staan over de noodzaak van handhaving van een publiek rechtelijk lichaam voor de Landbouw (Landbouwschap). Wel wordt enige aanpassing noodzakelijk geacht aan de om standigheden die zich sinds de instelling van dit lichaam heb ben gewijzigd, onder meer door de totstandkoming van de E. E. G. Ook werd besloten de samenwerking tussen de 3 C. L. O. te intensiveren; nage gaan zal worden hoe dit op de meest doelmatige wijze zal kun nen worden verwezenlijkt. Over enkele weken zal opnieuw een bijeenkomst van de 3 C. L. O. plaats hebben. INVOERING W.A.O.-VERZEKERING LOONTREKKENDEN Dit betekent, dat alsdan zullen worden ingetrokken de Interimwet In- validiteitsrentetrekkers en de Ongevallenwetten, terwijl de Ziektewet aan de nieuwe situatie zal worden aangepast. De Ziektewet in de nieuwe opzet zal uitkering verstrekken gedurende maximaal het eerste jaar van de arbeidsonge schiktheid, ongeacht of de oorzaak in ziekte of ongeval moet worden gezocht, premie voor de Ziektewet zal - althans voor de Landbouw - dom deze manipulatie stijgen tot circa 5%%. De werknemersbijdrage in deze premie blijft dezelfde t.w. maximaal 1 De intrekking van eerder genoemde wetten betekent een besparing aan werkgeverspremies van 3,4 °/o, t.w. 2,1 voor I.W.I. en 1,3 voor de Land en Tuinbouwongevallenwet. Welke premie voor de W.A.O.-verzekering zal worden geheven is nog niet bekend. Minister Veldkamp gaat uit van een premie van 3,9 door werkgever en werknemer ieder voor de helft op te brengen, t.w. 1,95 yOT een definitieve vaststelling van de premie kan echter eerst worden over gegaan, nadat het bestuur van het in te stellen Arbeidsongeschiktheidsfonds hierover heeft geadviseerd. Het wordt dus de hoogste tijd dat dit bestuur wordt samengesteld. Zowel de werkgevers als de bedrijfsverenigingen dienen zo spoedig mogelijk te weten waar zij met betrekking tot de premies aan toe zijn. De werkgevers immers moeten hiermee bij de loonadministratie rekening houden. Dat in één en ander op korte termijn klaarheid wordt gebracht, klemt te meer omdat inmiddels nadere berekeningen bekend zijn waaruit blijkt, dat een premie van 3,9% voor de W.A.O.-verzekering, te laag is. De kans bestaat dat deze hoger wordt en zal komen te liggen op circa 4,2 N.A.V. ANNEER dit blad verschijnt zal in Scheve- ningen de Algemene Vergadering van het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen gehou den zijn, waarin een beslissing genomen moet wor den over de voorstellen om een nieuwe afzetpolitiek te gaan volgen voor de belangrijkste tuinbouwpro- dukten. Het belangrijkste facet daarvan is het aan gaan van een belangengemeenschap met de export- handel en de prijsvorming van de gestandaardiseer de massaprodukten als sla, komkommers en toma ten in de toekomst buiten de veilingklok om te doen plaats vinden. Vorige week heeft de Nederlandse Exporteurs- bond deze voorstellen behandeld en met overwel digende meerderheid heeft men zich op die ver gadering gesteld achter de voorstellen van het be stuur om met het Centraal Bureau van de Tuinbouw veilingen in zee te gaan. Duidelijk kwam naar voren, dat de Nederlandse exporteurs geen alter natief zien dat meer perspectief biedt. Met grote belangstelling wachten we af, waartoe dit alles zich zal ontwikkelen. Voor de afzet van onze fruitprodukten zullen we voorlopig de veiling- klok beslist nog niet kunnen missen, maar wat niet is kan komen en daarom zullen we de gang van zaken in de groentesektor nauwlettend moeten vol gen. Er zijn op het ogenblik nog veel vragen rond heel deze materie. We weten nog niet wat we er van moeten denken. Of we er nu gelukkig mee moeten zijn of niet, maar het lijkt verstandig vertrouwen te stellen in de mensen die leiding geven aan onze afzetorganisatie en bij het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen zal men niets doen zonder dat de vertegenwoordigers van de betrokken veilingen hiermede in meerderheid akkoord gaan. Dit is vast gelegd in de statutenwijziging die eveneens op de C.B.-vergadering aan de orde is gekomen. \A/ANNEER dit blad verschijnt is het bijna Pa- sen. Een zeer vroege Pasen dit jaar en de volksmond zegt dat een vroege Pasen een vroeg jaar betekent. Het ziet er naar uit dat het voor dit jaar op zal gaan. De knoppen van de vruchtbomen ontwikkelen zich snel en het zal niet lang meer duren of de bloei gaat beginnen. Voor de krozen is ze zelfs al begonnen maar deze pruimensoorten spelen in Zeeland geen rol meer. Niettemin is het het teken van de nieuwe lente wanneer de bloemen open gaan en als zodanig is het begin van de bloei in het Zeeuwse fruitland ook in de pers gekomen. Over het algemeen is er dit jaar op de fruitbe- drijven buiten de gebieden die het vorig jaar ver- hageld zijn, sprake van een beste bloemknopbezet ting. Een uitzondering op deze regel maakt de Pré- coce de Trevoux, op veel bedrijven een belangrijk ras. Hiervan is de bloemknopbezetting overwegend matig tot zelfs zeer slecht. Bij Cox's Orange Pippin wordt soms geklaagd over het slecht verdeeld zit ten van de bloemknoppen. De ontwikkeling der knoppen brengt met zich mee, dat we ook weer volop aandacht moeten gaan besteden aan de bestrijding van de schurftzwam. Deze belager van het fruit kan goed worden be streden met de middelen die hiervoor beschikbaar zijn, maar er moet dan wel een nimmer aflatende strijd worden gevoerd. Als we de schurftbestrijding verslappen is aanzienlijke schade zeker niet uitge sloten. We hebben dat in 1966 maar al te duidelijk gezien. MADAT enkele weken geleden in verband met het optreden van pere-vuur reeds in de ge meente Wissenkerke een aanvang was gemaakt met het van overheidswege opruimen van de mei doorns, heeft de minister van landbouw en visserij thans besloten verdergaande voorzorgsmaatrege len tegen verspreiding van de ziekte te treffen. In de gemeenten Wissenkerke en Wolphaartsdijk en in een westelijk deel van de gemeente Katten- dijke zullen vanwege de Staat op door de Planten- ziektenkundige Dienst aangewezen opstanden de pere- en appelbomen worden gerooid. Dit betreft uitsluitend percelen, waarop de ziekte is waarge nomen en die, welke in de direkte omgeving van deze zijn gelegen. Voorts zullen op alle gronden in de genoemde gebieden de meidoorns van Staats wege worden afgezaagd of gerooid. Hiertoe was voor wat Wissenkerke betreft overigens al eerder besloten. Eigenaren en grondgebruikers zullen deze maatregelen moeten gedogen. De betrokken grondgebruikers zijn in deze ge bieden verplicht eventuele nabloei bij peren op hun percelen vóór het opengaan van de bloemen te ver wijderen en te vernietigen. Zij zijn eveneens ver plicht na 1 mei a.s. eventuele scheuten van mei doorns onmiddellijk te verwijderen en te verbran den. Dit geldt ook voor jonge meidoornplanten, die door welke oorzaak ook aanwezig blijken te zijn. Aanplant van meidooms in de onderhavige gebie den heeft dus voorlopig geen zin. Tenslotte bevatten de maatregelen een verbod tot het houden van bijen in vorengenoemde gebiè- den. Dit in verband met de verspreiding van de ziekte. De ministeriële beschikking wordt met in gang van 21 maart 1967 van kracht, met uitzonde ring van het verbod tot het houden van bijen, dat ingaande 1 april a.s. in werking treedt. Zoals bekend zullen de bedrijven, waar tot het rooien van pere- en appelbomen wordt overgegaan, een schadevergoeding ontvangen. Het hiervoor benodigde geld zal door overheid en bedrijfs leven tezamen bijeen worden gebracht, terwijl ook in de kosten van een kunstwindscherm ter vervan ging van een meidoornhaag wordt tegemoet ge komen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1967 | | pagina 18