Wist IJ dat 3 HET BESTEK IS GEMAAKTf KAN ER (Vervolg v deze veel minder zijn, dan die in verkavelingsver- band. Verhoudingsgewijs zouden de kosten in wa- terschapsverband hoger zijn, dan in verkavelings- verband, terwijl dan van de samenvoeging van per celen, de voor-financieringsmogelijkheden e.d. niet geprofiteerd kan worden. Er wordt wel in de discussiegroepen, die we meemaakten, de opmerking gemaakt, dat voor de grondgebruikers met een kleine oppervlakte grond de weg door middel van deze verkaveling afge sneden wordt. Indien dit zo was, zouden wij ons zeker niet positief opstellen voor deze verkaveling. Wij zijn ervan overtuigd, dat er juist óók voor déze ondernemers meer mogelijkheden komen. Indien er voldoende grond ter beschikking komt, kunnen zij afhankelijk van hun bedrijfstype vergroot wor den tot tuinbouwbedrijven, gemengde land- en tuinbouwbedrijven, fruitteeltbedrijven, akker bouwbedrijven en gemengde bedrijven. Met niet alleen voor-financieringsmogelijkheden op grond, doch ook op gebouwen en opstanden. De opper vlakte in grond zal aangepast worden aan datgene, wat het type bedrijf vraagt. Daarnaast zullen de ondernemers zich moeten blijven bezinnen of er nu reeds mogelijkheden zijn hun bedrijf uit te brei den. Het is niet alléén de grond, die dit mogelijk maakt, maar er zijn ook produktietakken, die niet aan de grond gebonden zijn, zoals het houden van varkens e.d. H* DE BOUW WORDEN BEGONNEN pagina 1.) MET alleen maar negatief te zijn is er nog nooit veel bereikt, niet als individu, niet als groep. De zaken positief benaderen is, dachten wij, een opdracht. Iedereen zal uit eigen ervaring weten, dat dit soms moeilijk is. We zouden alleen dit wil len zeggen: Benader de zaak en houdt daarbij het realisme voor ogen en probeer daarbij wat verder te zien dan vandaag. In vergelijkbare gebieden, als waarin de bedrijfs- genoten in De Poel-Heinkenszand wonen, heeft de verbouwing plaatsgevonden. Wellicht is het goed. voor diegenen, die twijfelen hoe men zich op moet stellen, wanneer binnen niet al te lange tijd een antwoord wordt gevraagd, nog eens met. collega's uit deze gebieden te spreken, hoe zij zich nu wel voelen in de verbouwde woning. Straks gaat U weer zaaien en poten, op de per celen, die veelal verspreid liggen. Niet iedere dag, maar wel vaak zal men denken: „Deze zomer zal van mij eert uitspraak gevraagd worden, die voor mijn bedrijf, mijn gezin, mijn streek van enorme betekenis zal zijn". Het gaat er dan om: „Kan met de bouw worden begonnen?" Het bestek is ons be kend. Afgelopen maanden heeft men er in vol doende mate kennis van kunnen nemen. Kijk daar naast nog eens goed naar de oude toestand en stel u dan de vraag: Kunnen we ook in de oude toestand doorgaan zonder achterop te raken? Ons antwoord is bekend. Wij hebben oud en nieuw afgewogen en kozen het laatste! J. M. BEDHM-SECONOMISUHE BOEKHOUDING Nu de voorjaarswerkzaamheden voor de deur staan of al zijn begonnen wordt de basis weer ge legd voor een nieuwe oogst. Wat het resultaat van de komende oogst zal zijn moeten wij afwachten. Dit weten wij pas veel later. Toch is nu het moment aangebroken om te be slissen of u al dan niet over de oogst 1967 eon be drijfseconomische boekhouding wilt laten bijhou den. Met opzet schrijven wij laten bijhouden, omdat er voor u praktisch geen extra werk bijkomt. De gegevens voor een bedrijfseconomische boekhou ding kunnen n.l. voor een zeer groot deel ontleend worden aan de gewone (fiscale) boekhouding. U hoeft zich dus niet te laten afschrikken door veel schrijfwerk. Het is al eens meer opgemerkt, dat veel meer boeren hun grond laten onderzoeken dan een be drijfseconomische boekhouding hebben. Toch is er in wezen een grote overeenkomst. Het grondonder zoek geeft een analyse van de' toestand van de grond per perceel, terwijl de bedrijfseconomische boekhouding een inzicht verstrekt in de rentabili teit per gewas of per produktierichting. Verder biedt een bedrijfseconomische boekhou ding de mogelijkheid tot vergelijking van de cijfers met andere bedrijven, zonder dat de geheimhou ding daarbij in het gedrang komt. Door vergelijking komen de verschillen en mogelijke onvolkomen heden aan het licht. Ook voor de oogst 1967 is het mogelijk te profi teren van een subsidieregeling. Indien u plannen hebt, wacht dan niet langer en stel u zo spoedig mogelijk in verbinding met de bedrijfseconomische afdeling van het Boekhoudbureau der Z. L. M., Wijngaardstraat 29, Goes (tel. 011005710). Zij zullen u graag alle gewenste inlichtingen wil len geven^ ook al bent u niet bij het Boekhoudbu reau aangesloten. REHWINKEL SPRAK IN EMMELOORD Ook daar E heer Rehwinkel, voorzitter van de Duitse Boerenbond, was de vorige week naar Em- meloord gekomen om er voor de leden en gasten van de Landbouwmaatschappij IJsselmeerpolders, felle, uitvoerige en gedetailleerde kritiek te leveren op de landbouwpolitiek van de Duitse bonds regering en haar voorgangsters. Gedurende het jaar 1967 is de heer Rehwinkel tevens voorzitter van de C.O.P.A., het samenwerkingsorgaan van de landbouworganisaties in de E.E.G.-landen. De diverse Duitse regeringen hebben volgens de heer Rehwinkel van 1914 tot ongeveer 1952 slechts geringe mogelijkheden geopend om de agrarische struktuur en de landbouwbedrijven aan te passen aan de eisen van de tijd. Meer dan tien jaar lang, aldus de heer Rehwinkel, heeft men ons als kostgangers van de staat ten tonele gevoerd, ofschoon de open en verborgen tegemoetkomingen van bondsregering en deelsta ten ten gunste van bijna alle andere sektoren van het bedrijfsleven zeker het tienvoudige waren van de onze. Het verschil van het landbouwinkomen ten op zichte van 't gemiddelde inkomen van de industrie arbeider bedraagt volgens de heer Rehwinkel in de bondsrepubliek 33 procent en dit verschil zal in het komende jaar nog groter worden! SCHADEVERGOEDING ROOIEN MEIDOORN IN VERBAND MET PFREVUUR TE WISSENKERKE Naar aanleiding van de bespreking van de ge zamenlijke land- en tuinbouworganisaties in Zee land met de direkteur-generaal van de Landbouw betreffende de schade ontstaan door het optreden van het z.g. perevuur, deelt de minister van Land bouw aan de Gewestelijke Raad voor Zeeland van het Landbouwschap mede bereid te zijn voor het verwijderen van meidoorns, die dienst doen als windscherm rondom boomgaarden, een éénmalige vergoeding te betalen van 25 per strekkende meter. Verdere vergoedingen, aldus de minister, kunnen tot zijn spijt niet worden verleend. Na de beëindiging van de rooiaktie en verificatie door de P. D. zal betaling aan betrokkene volgen. KOEIEN VOOR GROSSETO Dank zij veler medewerking verloopt de hulp- aktie voor het door watersnood getroffen gebied Grosseto tot tevredenheid. De P.Z.C. geeft regel matig een overzicht betreffende de stand van za ken, iets wat voor ons als weekblad moeilijk gaat. Eén uitzondering willen wij deze week maken voor de aktiviteiten van de afdeling Rilland der Z. L. M. Het bestuur van deze afdeling heeft, naast de col lecten van de verenigingen, onder de leden een inzameling gehouden dat een prachtig resultaat heeft afgeworpen. Naast een kalf, werd aan con tanten 1094,ingezameld. Dit geld wordt aan het aktiecomité aangeboden om hiervoor levend vee aan te kopen. BI. J?EN goede buur beter is dan een verre vriend? Stellig, maar ook dat men van een vriend en ook van een verre vriend meermalen wel eens wat leren kan. Waar ik naar toe wil? Niet mis, naar Canada. Zijn de „Canadians" niet onze verre vrien den? Denk eens terug aan 1944. Nu wil ik echter niet over de bevrijding door de Canadezen schrijven, maar eens enkele dingen over hun belastingen ver melden. We hebben in Nederland nogal eens de gewoonte als het over belastingen en belastingherziening gaat om hierover dikke rapporten te schrijven. Nu, dat kunnen ze in Canada ook. Er is daar een rapport verschenen van2600 pagina's en wel over de herziening van het belastingstelsel. De voorstellen zijn niet mis. Ongeveer de helft der belastingbetalers zou een vermindering van ongeveer 15 krijgen. Prachtig, maarongeveer 10 der overigen zullen ruim 15 meer moeten betalen! Volgens het uitgebrachte rapport houdt het tegen woordige belastingstelsel te weinig rekening met de draagkracht der belastingplichtigen. Dat is een kwaad ding, want de financiële draagkracht is een zeer belangrijke peiler van elk belastingstelsel. Een tweede punt is dat de inningskosten e.d. veel te hoog zijn. Ook van betekenis. Maar in de derde plaats komt het rapport tot de konklusie dat het Canadese belastingstelsel de overheid onvoldoende in staat stelt de belastingen als economisch-politiek instrument te gebruiken. Nu, dan kunnen ze voor hun studie in ons land wel terecht. Van ons belastingstelsel kan men dat moeilijk vol houden. JDLIJKENS het rapport moet de vennootschaps- ■*-* belasting betekenend omhoog, n.l. met onge veer 25 Dit is vooral van belang voor de grote en zeer grote ondernemingen. Ook de Omzetbelasting krijgt een beurt. Deze be draagt daar thans 12 over de omzet van de pro ducenten. Niet mis. Men wil deze nu vervangen door een heffing van 7 over de kleinhandelsprijzen en de diensten. Voorts wordt gepleit voor de afschaf fing van een bijzonder tarief voor bedrijfswinsten beneden $35.000,ruim f130.000,Dit is n.l. gemaximeerd op 21 Nu, daar moet je nu ons tarief eens naast leggen. Ik hoor mijn lezers al zeggen, wat schieten we nu met dit Canadese verhaaltje op. Wacht even, er komt in het rapport nog een punt dat ik zou willen noe men „tot leering e en vermaen" van onze overheid. Men adviseert tot integratie van de inkomsten- en vennootschapsbelasting. DIT BETEKENT DAT DE BEDRIJFSWINST MAAR EENMAAL BELAST WORDT. A LS deze voorstellen doorgaan moet de Cana- dese belastingbetaler zijn dividend als inko men opgeven; dat moet zijn Nederlandse collega ook, maar men wil nu de Canadees het recht geven op dit dividend in mindering te brengen wat hiervoor reeds als vennootschapsbelasting is betaald. De be tekenis van een en ander blijkt uit een eenvoudig voorbeeld. Een Nederlander bezit enkele aandelen in een be paalde N.V. Stel f 10.000. De winst is zodanig dat hij hiervoor zou kunnen ontvangen als zijn evenredig aandeel in de netto winst f 1.500, maar, nu komt de Nederlandse fiscus (in zijn funktie van groot-aandeelhouder) om zeg 45 675, Resteert 825, Deze 825,valt onder de Inkomsten belasting en daarvan moet b.v. betaald worden 50 412,50 Resteert voor de aandeelhouder 412,50 Het kan nog erger, maar het is een voorbeeld. Als nu onze aandeelhouder de betaalde vennootschap belasting mocht aftrekken, zou er niet veel te be talen overblijven. Dit voorbeeld gaat wellicht niet helemaal o.p, maar is wel voldoende om te laten zien van hoeveel be lang het is dat inderdaad een bepaalde compensatie plaats vindt. Men kan hierover van mening verschillen, maar voor ons is het Nederlandse stelsel al te ingrijpend. Hier kunnen we van de Canadese voorstellen wel wat leren. MEIJERS. VOORAL gedurende de verkiezingsstrijd is van verschillende zijden, door sommigen vaak zelfs in emotionele bewoordingen, de wenselijkheid van een gelijkmatiger inkomensverdeling gesteld. De lagere inkomens zouden relatief sneller moeten groeien. Welke verbeteringsmogelijkheden biedt dit voor de positie van lagere inkomenstrekkers? Al dus „De Onderneming", het orgaan van het C. S. W. V. van j.l. vrijdag. Berekeningen daaromtrent kunnen slechts op basis van veronderstellingen worden opgesteld. Zo zou men b.v. van de veronderstelling kunnen uit gaan dat, om op korte termijn de inkomensverde ling ingrijpend te wijzigen, i.p.v. een snellere toene ming van lagere inkomenstrekkers een maximum- inkomen zou dienen te gelden. In de mate waarin dan een individueel inkomen een dergelijke grens zou overschrijden zou dit volledig worden „wegbe- last" en vervolgens onder de andere inkomens trekkers verdeeld worden. WIJ hebben eens uitgerekend welke de effecten zouden zijn indien een dergelijke maximum grens cip 30.000,zou worden gesteld. Aan de hand van de meest recente cijfers over de inko mensverdeling, t.w. van 1962, laat zich berekenen CIJFERS dat aldus ter verdeling een bedrag beschikbaar zou komen van ca. 1,7 mrd gulden. Verdeeld over ca 5 min inkomenstrekkers is dat gemiddeld 350, Een en ander bij een gemiddeld inkomen van ca. 5.800,—. Maar in deze berekening zijn da belastingen bui ten beschouwing gelaten. Indien er van uit wordt gegaan dat de totale belastingopbrengst als gevolg .van een dergelijke maatregel ongewijzigd blijft, is niet 1,7 mrd maar 750 min gulden ter verdeling be schikbaar. Gemiddald is dat 'n bedrag van ongeveer 150,d.w.z. een eenmalige verbetering van iets meer dan 2,5 voor de gemiddelde inkomenstrek ker. Zou de bovengenoemde maximuminkomens grens nog lager gesteld worden, b.v. op 20.000,—, dan zou een bedrag van gemiddeld 250,beschik baar komen. DAT zijn nuchtere cijfers over de resultaten van een forse ingreep in de bestaande inkomens verdeling. Waarom zijn deze zo laag? Allereerst om. dat het aantal inkomens boven 30.000,(64.800) slechts 1,27 van het totaal van de inkomenstrek kers uitmaakt. Vervolgens omdat deze relatief klei ne groep 34 van de totale opbrengst van de in komstenbelasting voor zijn rekening neemt, aldus „De Onderneming".

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1967 | | pagina 3