Wist IJ dat
3
HET BESTEK IS GEMAAKTf KAN ER
(Vervolg v
deze veel minder zijn, dan die in verkavelingsver-
band. Verhoudingsgewijs zouden de kosten in wa-
terschapsverband hoger zijn, dan in verkavelings-
verband, terwijl dan van de samenvoeging van per
celen, de voor-financieringsmogelijkheden e.d. niet
geprofiteerd kan worden.
Er wordt wel in de discussiegroepen, die we
meemaakten, de opmerking gemaakt, dat voor de
grondgebruikers met een kleine oppervlakte grond
de weg door middel van deze verkaveling afge
sneden wordt. Indien dit zo was, zouden wij ons
zeker niet positief opstellen voor deze verkaveling.
Wij zijn ervan overtuigd, dat er juist óók voor déze
ondernemers meer mogelijkheden komen. Indien
er voldoende grond ter beschikking komt, kunnen
zij afhankelijk van hun bedrijfstype vergroot wor
den tot tuinbouwbedrijven, gemengde land- en
tuinbouwbedrijven, fruitteeltbedrijven, akker
bouwbedrijven en gemengde bedrijven. Met niet
alleen voor-financieringsmogelijkheden op grond,
doch ook op gebouwen en opstanden. De opper
vlakte in grond zal aangepast worden aan datgene,
wat het type bedrijf vraagt. Daarnaast zullen de
ondernemers zich moeten blijven bezinnen of er
nu reeds mogelijkheden zijn hun bedrijf uit te brei
den. Het is niet alléén de grond, die dit mogelijk
maakt, maar er zijn ook produktietakken, die niet
aan de grond gebonden zijn, zoals het houden van
varkens e.d.
H* DE BOUW WORDEN BEGONNEN
pagina 1.)
MET alleen maar negatief te zijn is er nog nooit
veel bereikt, niet als individu, niet als groep.
De zaken positief benaderen is, dachten wij, een
opdracht. Iedereen zal uit eigen ervaring weten,
dat dit soms moeilijk is. We zouden alleen dit wil
len zeggen: Benader de zaak en houdt daarbij het
realisme voor ogen en probeer daarbij wat verder
te zien dan vandaag.
In vergelijkbare gebieden, als waarin de bedrijfs-
genoten in De Poel-Heinkenszand wonen, heeft de
verbouwing plaatsgevonden. Wellicht is het goed.
voor diegenen, die twijfelen hoe men zich op moet
stellen, wanneer binnen niet al te lange tijd een
antwoord wordt gevraagd, nog eens met. collega's
uit deze gebieden te spreken, hoe zij zich nu wel
voelen in de verbouwde woning.
Straks gaat U weer zaaien en poten, op de per
celen, die veelal verspreid liggen. Niet iedere dag,
maar wel vaak zal men denken: „Deze zomer zal
van mij eert uitspraak gevraagd worden, die voor
mijn bedrijf, mijn gezin, mijn streek van enorme
betekenis zal zijn". Het gaat er dan om: „Kan met
de bouw worden begonnen?" Het bestek is ons be
kend. Afgelopen maanden heeft men er in vol
doende mate kennis van kunnen nemen. Kijk daar
naast nog eens goed naar de oude toestand en stel
u dan de vraag: Kunnen we ook in de oude toestand
doorgaan zonder achterop te raken? Ons antwoord
is bekend. Wij hebben oud en nieuw afgewogen en
kozen het laatste!
J. M.
BEDHM-SECONOMISUHE BOEKHOUDING
Nu de voorjaarswerkzaamheden voor de deur
staan of al zijn begonnen wordt de basis weer ge
legd voor een nieuwe oogst.
Wat het resultaat van de komende oogst zal zijn
moeten wij afwachten. Dit weten wij pas veel later.
Toch is nu het moment aangebroken om te be
slissen of u al dan niet over de oogst 1967 eon be
drijfseconomische boekhouding wilt laten bijhou
den. Met opzet schrijven wij laten bijhouden, omdat
er voor u praktisch geen extra werk bijkomt. De
gegevens voor een bedrijfseconomische boekhou
ding kunnen n.l. voor een zeer groot deel ontleend
worden aan de gewone (fiscale) boekhouding. U
hoeft zich dus niet te laten afschrikken door veel
schrijfwerk.
Het is al eens meer opgemerkt, dat veel meer
boeren hun grond laten onderzoeken dan een be
drijfseconomische boekhouding hebben. Toch is er
in wezen een grote overeenkomst. Het grondonder
zoek geeft een analyse van de' toestand van de
grond per perceel, terwijl de bedrijfseconomische
boekhouding een inzicht verstrekt in de rentabili
teit per gewas of per produktierichting.
Verder biedt een bedrijfseconomische boekhou
ding de mogelijkheid tot vergelijking van de cijfers
met andere bedrijven, zonder dat de geheimhou
ding daarbij in het gedrang komt. Door vergelijking
komen de verschillen en mogelijke onvolkomen
heden aan het licht.
Ook voor de oogst 1967 is het mogelijk te profi
teren van een subsidieregeling. Indien u plannen
hebt, wacht dan niet langer en stel u zo spoedig
mogelijk in verbinding met de bedrijfseconomische
afdeling van het Boekhoudbureau der Z. L. M.,
Wijngaardstraat 29, Goes (tel. 011005710).
Zij zullen u graag alle gewenste inlichtingen wil
len geven^ ook al bent u niet bij het Boekhoudbu
reau aangesloten.
REHWINKEL SPRAK IN EMMELOORD
Ook daar
E heer Rehwinkel, voorzitter van de Duitse
Boerenbond, was de vorige week naar Em-
meloord gekomen om er voor de leden en gasten
van de Landbouwmaatschappij IJsselmeerpolders,
felle, uitvoerige en gedetailleerde kritiek te leveren
op de landbouwpolitiek van de Duitse bonds
regering en haar voorgangsters. Gedurende het
jaar 1967 is de heer Rehwinkel tevens voorzitter
van de C.O.P.A., het samenwerkingsorgaan van de
landbouworganisaties in de E.E.G.-landen.
De diverse Duitse regeringen hebben volgens de
heer Rehwinkel van 1914 tot ongeveer 1952 slechts
geringe mogelijkheden geopend om de agrarische
struktuur en de landbouwbedrijven aan te passen
aan de eisen van de tijd.
Meer dan tien jaar lang, aldus de heer Rehwinkel,
heeft men ons als kostgangers van de staat ten
tonele gevoerd, ofschoon de open en verborgen
tegemoetkomingen van bondsregering en deelsta
ten ten gunste van bijna alle andere sektoren van
het bedrijfsleven zeker het tienvoudige waren van
de onze.
Het verschil van het landbouwinkomen ten op
zichte van 't gemiddelde inkomen van de industrie
arbeider bedraagt volgens de heer Rehwinkel in
de bondsrepubliek 33 procent en dit verschil zal in
het komende jaar nog groter worden!
SCHADEVERGOEDING ROOIEN MEIDOORN
IN VERBAND MET PFREVUUR
TE WISSENKERKE
Naar aanleiding van de bespreking van de ge
zamenlijke land- en tuinbouworganisaties in Zee
land met de direkteur-generaal van de Landbouw
betreffende de schade ontstaan door het optreden
van het z.g. perevuur, deelt de minister van Land
bouw aan de Gewestelijke Raad voor Zeeland van
het Landbouwschap mede bereid te zijn voor het
verwijderen van meidoorns, die dienst doen als
windscherm rondom boomgaarden, een éénmalige
vergoeding te betalen van 25 per strekkende
meter. Verdere vergoedingen, aldus de minister,
kunnen tot zijn spijt niet worden verleend.
Na de beëindiging van de rooiaktie en verificatie
door de P. D. zal betaling aan betrokkene volgen.
KOEIEN VOOR GROSSETO
Dank zij veler medewerking verloopt de hulp-
aktie voor het door watersnood getroffen gebied
Grosseto tot tevredenheid. De P.Z.C. geeft regel
matig een overzicht betreffende de stand van za
ken, iets wat voor ons als weekblad moeilijk gaat.
Eén uitzondering willen wij deze week maken voor
de aktiviteiten van de afdeling Rilland der Z. L. M.
Het bestuur van deze afdeling heeft, naast de col
lecten van de verenigingen, onder de leden een
inzameling gehouden dat een prachtig resultaat
heeft afgeworpen. Naast een kalf, werd aan con
tanten 1094,ingezameld. Dit geld wordt aan
het aktiecomité aangeboden om hiervoor levend
vee aan te kopen.
BI.
J?EN goede buur beter is dan een verre vriend?
Stellig, maar ook dat men van een vriend en
ook van een verre vriend meermalen wel eens wat
leren kan. Waar ik naar toe wil? Niet mis, naar
Canada. Zijn de „Canadians" niet onze verre vrien
den? Denk eens terug aan 1944. Nu wil ik echter niet
over de bevrijding door de Canadezen schrijven,
maar eens enkele dingen over hun belastingen ver
melden.
We hebben in Nederland nogal eens de gewoonte
als het over belastingen en belastingherziening gaat
om hierover dikke rapporten te schrijven. Nu, dat
kunnen ze in Canada ook. Er is daar een rapport
verschenen van2600 pagina's en wel over de
herziening van het belastingstelsel. De voorstellen
zijn niet mis.
Ongeveer de helft der belastingbetalers zou een
vermindering van ongeveer 15 krijgen. Prachtig,
maarongeveer 10 der overigen zullen ruim
15 meer moeten betalen!
Volgens het uitgebrachte rapport houdt het tegen
woordige belastingstelsel te weinig rekening met de
draagkracht der belastingplichtigen. Dat is een
kwaad ding, want de financiële draagkracht is een
zeer belangrijke peiler van elk belastingstelsel.
Een tweede punt is dat de inningskosten e.d. veel
te hoog zijn. Ook van betekenis. Maar in de derde
plaats komt het rapport tot de konklusie dat het
Canadese belastingstelsel de overheid onvoldoende
in staat stelt de belastingen als economisch-politiek
instrument te gebruiken. Nu, dan kunnen ze voor
hun studie in ons land wel terecht.
Van ons belastingstelsel kan men dat moeilijk vol
houden.
JDLIJKENS het rapport moet de vennootschaps-
■*-* belasting betekenend omhoog, n.l. met onge
veer 25 Dit is vooral van belang voor de grote
en zeer grote ondernemingen.
Ook de Omzetbelasting krijgt een beurt. Deze be
draagt daar thans 12 over de omzet van de pro
ducenten. Niet mis. Men wil deze nu vervangen door
een heffing van 7 over de kleinhandelsprijzen en
de diensten. Voorts wordt gepleit voor de afschaf
fing van een bijzonder tarief voor bedrijfswinsten
beneden $35.000,ruim f130.000,Dit is n.l.
gemaximeerd op 21 Nu, daar moet je nu ons tarief
eens naast leggen.
Ik hoor mijn lezers al zeggen, wat schieten we nu
met dit Canadese verhaaltje op. Wacht even, er komt
in het rapport nog een punt dat ik zou willen noe
men „tot leering e en vermaen" van onze overheid.
Men adviseert tot integratie van de inkomsten- en
vennootschapsbelasting. DIT BETEKENT DAT DE
BEDRIJFSWINST MAAR EENMAAL BELAST
WORDT.
A LS deze voorstellen doorgaan moet de Cana-
dese belastingbetaler zijn dividend als inko
men opgeven; dat moet zijn Nederlandse collega ook,
maar men wil nu de Canadees het recht geven op
dit dividend in mindering te brengen wat hiervoor
reeds als vennootschapsbelasting is betaald. De be
tekenis van een en ander blijkt uit een eenvoudig
voorbeeld.
Een Nederlander bezit enkele aandelen in een be
paalde N.V. Stel f 10.000. De winst is zodanig dat hij
hiervoor zou kunnen ontvangen als zijn evenredig
aandeel in de netto winst f 1.500,
maar, nu komt de Nederlandse fiscus
(in zijn funktie van groot-aandeelhouder)
om zeg 45 675,
Resteert 825,
Deze 825,valt onder de Inkomsten
belasting en daarvan moet b.v. betaald
worden 50 412,50
Resteert voor de aandeelhouder 412,50
Het kan nog erger, maar het is een voorbeeld. Als
nu onze aandeelhouder de betaalde vennootschap
belasting mocht aftrekken, zou er niet veel te be
talen overblijven.
Dit voorbeeld gaat wellicht niet helemaal o.p, maar
is wel voldoende om te laten zien van hoeveel be
lang het is dat inderdaad een bepaalde compensatie
plaats vindt.
Men kan hierover van mening verschillen, maar
voor ons is het Nederlandse stelsel al te ingrijpend.
Hier kunnen we van de Canadese voorstellen wel
wat leren.
MEIJERS.
VOORAL gedurende de verkiezingsstrijd is van
verschillende zijden, door sommigen vaak zelfs
in emotionele bewoordingen, de wenselijkheid van
een gelijkmatiger inkomensverdeling gesteld. De
lagere inkomens zouden relatief sneller moeten
groeien. Welke verbeteringsmogelijkheden biedt dit
voor de positie van lagere inkomenstrekkers? Al
dus „De Onderneming", het orgaan van het
C. S. W. V. van j.l. vrijdag.
Berekeningen daaromtrent kunnen slechts op
basis van veronderstellingen worden opgesteld. Zo
zou men b.v. van de veronderstelling kunnen uit
gaan dat, om op korte termijn de inkomensverde
ling ingrijpend te wijzigen, i.p.v. een snellere toene
ming van lagere inkomenstrekkers een maximum-
inkomen zou dienen te gelden. In de mate waarin
dan een individueel inkomen een dergelijke grens
zou overschrijden zou dit volledig worden „wegbe-
last" en vervolgens onder de andere inkomens
trekkers verdeeld worden.
WIJ hebben eens uitgerekend welke de effecten
zouden zijn indien een dergelijke maximum
grens cip 30.000,zou worden gesteld. Aan de
hand van de meest recente cijfers over de inko
mensverdeling, t.w. van 1962, laat zich berekenen
CIJFERS
dat aldus ter verdeling een bedrag beschikbaar zou
komen van ca. 1,7 mrd gulden. Verdeeld over ca
5 min inkomenstrekkers is dat gemiddeld 350,
Een en ander bij een gemiddeld inkomen van ca.
5.800,—.
Maar in deze berekening zijn da belastingen bui
ten beschouwing gelaten. Indien er van uit wordt
gegaan dat de totale belastingopbrengst als gevolg
.van een dergelijke maatregel ongewijzigd blijft, is
niet 1,7 mrd maar 750 min gulden ter verdeling be
schikbaar. Gemiddald is dat 'n bedrag van ongeveer
150,d.w.z. een eenmalige verbetering van iets
meer dan 2,5 voor de gemiddelde inkomenstrek
ker. Zou de bovengenoemde maximuminkomens
grens nog lager gesteld worden, b.v. op 20.000,—,
dan zou een bedrag van gemiddeld 250,beschik
baar komen.
DAT zijn nuchtere cijfers over de resultaten van
een forse ingreep in de bestaande inkomens
verdeling. Waarom zijn deze zo laag? Allereerst om.
dat het aantal inkomens boven 30.000,(64.800)
slechts 1,27 van het totaal van de inkomenstrek
kers uitmaakt. Vervolgens omdat deze relatief klei
ne groep 34 van de totale opbrengst van de in
komstenbelasting voor zijn rekening neemt, aldus
„De Onderneming".