MECHANISATIE
De nieuwe Deutz
D 6005 trekker
Het Rational-combi
bietenrooisysteem
Alö-Quick voorladers
15
Bijzonder zuinig in gebruik is het voordeel van de nieuwe,
sterke Deutz-trekker D 6005. Zo bericht ons de importeur
H. C. L. Sieberg N.V. te Amsterdam,
Deze machine is voorzien van een 4-cilinder, luchtge-
koelde 3,4 liter motor met direkte brandstof-inspuiting. De
wisselbak van de trekker heeft een hoog rendement en
biedt keuze uit negen versnellingen vooruit en drie achter
uit: voor ieder werk de juiste snelheid. Alle, speciale ge
harde tandwielen grijpen continue in elkaar. Bij het scha
kelen wordt slechts een geringe massa verplaatst. Dit geeft
het effekt van semi-synchronisatie. Iedere versnelling
wordt met slechts een lichte vingerdi'uk ingeschakeld.
Als bij de andere Deutz-trekkertypes is de hefinrichting
van het Deutz Transfermatic-systeem met automatische
diepte- en trekkrachtregeling met één handle-bediening.
De pompcapaciteit bedraagt 27,2 liter per minuut. Op een
voudige wijze zijn drie extra regelventielen te monteren
voor afzonderlijke bediening van andere hefcilinders. De
hefinrichting heeft een vermogen van 1900-2300 kg.
Bijzondere aandacht werd besteed aan de uitvoering van
de bestuurderszitplaats, die een maximum aan gemak biedt
en waarvan de stootdemping bijzonder effektief is. De zit
plaats is instelbaar naar lengte en gewicht van de bestuur
der. De zitting kan opgeklapt worden en heeft een kussen
aan de onderzijde die bij het staan op de machine als rug
gesteun dient.
De trekker is in standaarduitvoering voorzien van dub-
bel-koppeling en doordraaiende aftakas.
De snelheden in de verschillende versnellingen zijn bij de
achterbandenmaat 11-36:
Kruip- Akker- Transport- Achteruit-
versn. versn. versn. versn.
1. 0,4—1,4 4. 3,1 7. 8,0 1. 4,2 km/u.
2. 2,6 5. 5,9 8. 15,0 2. 7,8 km/u.
3. 4,6 6. 10,4 9. 26,5 3. 13,8 km/u.
Andere leverbare maten van de achterbanden zijn: 12-36,
11 en 12-38, 14 en 15-30, 14-34. Voor worden 750-16 banden
gemonteerd.
Op wens wordt de Deutz D 6005 met hydraulische blok-
besturing geleverd. Een vier-wielaandrijving-uitvoering is
in voorbereiding.
0P de nationale bietenrooidemonstraties 1966 in
Duitsland was het „2-rijïge Rational-bietenrooi- f
systeem" een grote verrassing. Daar bereikte dit
systeem een ruime rooi-capaciteit en vooral ook een
grote kop- en rooizuiverheid. Dit alles zonder dat
enige inspanning van de trekkerchauffeur gevergd
werd. De rooidiepte en de besturing is volledig hy-
draulisch geautomatiseerd. De zelf-reactie op wis
selende rooi-omstandigheden op hetzelfde perceel
was ook zeer frappant. Aldus meldt ons Poiesz N.V.
te Oosterwolde, de importeur.
Juist deze zelf-aanpassing maakte het mogelijk dat onder niet voor mogelijk gehouden
rooi-omstandigheden dit rooisysteem door kon blijven draaien en zelfs ook dan goed
werk leverde. Het seizoen-rooirendement van deze „Rational-combinatie" ligt in verhouding
tot het 2xl-rijïg rooien en in verhouing tot de investering dan ook zeer gunstig.
Het „Rational-combi"-bietenrooisysteem houdt in dat het 2 rijen koppen/poetsen en het
2 rijen rooien in afzonderlijke werkgangen geschiedt. De kopper/poetser is een trekker-aan-
bouwwerktuig en vormt terwille van een goede bestuurbaarheid één geheel met de trek
ker. De montage is vlug en eenvoudig. De twee wiel-aangedreven kopelementen werken in
prima zicht naast de trekker. De loofverwerking kan door middel van een blazer over de
bodem worden gespoten of in een meerijdende wagen voor het inkuilen. De akker kan
dus ineens worden af geoogst op bieten èn loof. Een andere mogelijkheid is de loof-af
legging op grote dwarszwaden, hetgeen ook geheel automatisch verloopt.
De aansluitende andere werkgang is het 2-rijïg bunkerrooien. Zowel trekker als rooier
werken een volle rijbreedte uit de staande bieten. De bunkerinhoud is 4000 kg.
Voor het verkrijgen van een langdurige rooimogelijkheid onder slechte omstandigheden
zijn speciale voorzieningen getroffen. Het zijn: de grote bandenbelangrijke gewichts
overdracht van de bunkerinhoud op de trekker; zelf-instellende hydraulische diepterege
ling op de rooischaren; automatische hydraulische besturing door middel van tastplaten
langs de bietenrijen en dubbele vlakliggende zeefradreiniging met verstelbare reinigings
intensiteit.
De zelf instellende hydraulische diepteregeling bewerkt dat de spoordiepte van de ma
chine geen invloed uitoefent op de grondopname van de rooischaren. wat trekvermogen
spaart en onnodige grondtarra voorkomt. Daarnaast geeft gelijkblijvende werkdiepte veel
minder puntverlies. De bunker met een inhoud van 4000 kg wordt in 45 seconden gelost
door hydraulisch kippende bunkerbodem in combinatie met de bunkerwandtransporteur.
De door Massee Zn. geïmporteerde Alö-
Quick voorlader is een allround voorlader,
die in enkele minuten door één man af- en
aangekoppeld kan worden. Deze voorlader
past op praktisch elke trekker, ook die die
van een kabine zijn voorzien. Alö-Quick is bij
zonder sterk en solide. De gebogen hefarmen
zijn gemaakt van sterke speciale stalen bui
zen. De hefcylinder is voorzien van een ge
slepen hard verchroomde zuiger en goede
oliepakkingen. De bevestiging aan de trek
ker geschiedt met snelkoppelingen aan de
consoles die aan de machine gemonteerd wor
den. Wanneer meerdere trekkers in gebruik
zijn kan door aanschaffing van meerdere con
soles de voorlader in korte tijd van de ene op
de andere trekker worden gemonteerd. Ge
zamenlijke aanschaf door twee of meer be
drijven is dus mogelijk zonder dat ingrijpende
voorzieningen behoeven te worden getroffen.
Het hefvermogen tot aan de top bedraagt ca.
600 kg; de maximale hef hoogte van af de
grond bedraagt 2,95 m en met verlengde
armen 3,35 m. Het gewicht van de lader zelf
bedraagt 180 kg; 'dat van de daarbijbehorende
werktuigen, zoals grondschop, bietenvork,
grondschuif, enz. varieert van 75145 kg. De
prijs van de kleine hefhaak met 'n draagver
mogen van 600 kg bedraagt 1595 (exclusief
de diverse werktuigen).