MECHANISATIE De nieuwe Deutz D 6005 trekker Het Rational-combi bietenrooisysteem Alö-Quick voorladers 15 Bijzonder zuinig in gebruik is het voordeel van de nieuwe, sterke Deutz-trekker D 6005. Zo bericht ons de importeur H. C. L. Sieberg N.V. te Amsterdam, Deze machine is voorzien van een 4-cilinder, luchtge- koelde 3,4 liter motor met direkte brandstof-inspuiting. De wisselbak van de trekker heeft een hoog rendement en biedt keuze uit negen versnellingen vooruit en drie achter uit: voor ieder werk de juiste snelheid. Alle, speciale ge harde tandwielen grijpen continue in elkaar. Bij het scha kelen wordt slechts een geringe massa verplaatst. Dit geeft het effekt van semi-synchronisatie. Iedere versnelling wordt met slechts een lichte vingerdi'uk ingeschakeld. Als bij de andere Deutz-trekkertypes is de hefinrichting van het Deutz Transfermatic-systeem met automatische diepte- en trekkrachtregeling met één handle-bediening. De pompcapaciteit bedraagt 27,2 liter per minuut. Op een voudige wijze zijn drie extra regelventielen te monteren voor afzonderlijke bediening van andere hefcilinders. De hefinrichting heeft een vermogen van 1900-2300 kg. Bijzondere aandacht werd besteed aan de uitvoering van de bestuurderszitplaats, die een maximum aan gemak biedt en waarvan de stootdemping bijzonder effektief is. De zit plaats is instelbaar naar lengte en gewicht van de bestuur der. De zitting kan opgeklapt worden en heeft een kussen aan de onderzijde die bij het staan op de machine als rug gesteun dient. De trekker is in standaarduitvoering voorzien van dub- bel-koppeling en doordraaiende aftakas. De snelheden in de verschillende versnellingen zijn bij de achterbandenmaat 11-36: Kruip- Akker- Transport- Achteruit- versn. versn. versn. versn. 1. 0,4—1,4 4. 3,1 7. 8,0 1. 4,2 km/u. 2. 2,6 5. 5,9 8. 15,0 2. 7,8 km/u. 3. 4,6 6. 10,4 9. 26,5 3. 13,8 km/u. Andere leverbare maten van de achterbanden zijn: 12-36, 11 en 12-38, 14 en 15-30, 14-34. Voor worden 750-16 banden gemonteerd. Op wens wordt de Deutz D 6005 met hydraulische blok- besturing geleverd. Een vier-wielaandrijving-uitvoering is in voorbereiding. 0P de nationale bietenrooidemonstraties 1966 in Duitsland was het „2-rijïge Rational-bietenrooi- f systeem" een grote verrassing. Daar bereikte dit systeem een ruime rooi-capaciteit en vooral ook een grote kop- en rooizuiverheid. Dit alles zonder dat enige inspanning van de trekkerchauffeur gevergd werd. De rooidiepte en de besturing is volledig hy- draulisch geautomatiseerd. De zelf-reactie op wis selende rooi-omstandigheden op hetzelfde perceel was ook zeer frappant. Aldus meldt ons Poiesz N.V. te Oosterwolde, de importeur. Juist deze zelf-aanpassing maakte het mogelijk dat onder niet voor mogelijk gehouden rooi-omstandigheden dit rooisysteem door kon blijven draaien en zelfs ook dan goed werk leverde. Het seizoen-rooirendement van deze „Rational-combinatie" ligt in verhouding tot het 2xl-rijïg rooien en in verhouing tot de investering dan ook zeer gunstig. Het „Rational-combi"-bietenrooisysteem houdt in dat het 2 rijen koppen/poetsen en het 2 rijen rooien in afzonderlijke werkgangen geschiedt. De kopper/poetser is een trekker-aan- bouwwerktuig en vormt terwille van een goede bestuurbaarheid één geheel met de trek ker. De montage is vlug en eenvoudig. De twee wiel-aangedreven kopelementen werken in prima zicht naast de trekker. De loofverwerking kan door middel van een blazer over de bodem worden gespoten of in een meerijdende wagen voor het inkuilen. De akker kan dus ineens worden af geoogst op bieten èn loof. Een andere mogelijkheid is de loof-af legging op grote dwarszwaden, hetgeen ook geheel automatisch verloopt. De aansluitende andere werkgang is het 2-rijïg bunkerrooien. Zowel trekker als rooier werken een volle rijbreedte uit de staande bieten. De bunkerinhoud is 4000 kg. Voor het verkrijgen van een langdurige rooimogelijkheid onder slechte omstandigheden zijn speciale voorzieningen getroffen. Het zijn: de grote bandenbelangrijke gewichts overdracht van de bunkerinhoud op de trekker; zelf-instellende hydraulische diepterege ling op de rooischaren; automatische hydraulische besturing door middel van tastplaten langs de bietenrijen en dubbele vlakliggende zeefradreiniging met verstelbare reinigings intensiteit. De zelf instellende hydraulische diepteregeling bewerkt dat de spoordiepte van de ma chine geen invloed uitoefent op de grondopname van de rooischaren. wat trekvermogen spaart en onnodige grondtarra voorkomt. Daarnaast geeft gelijkblijvende werkdiepte veel minder puntverlies. De bunker met een inhoud van 4000 kg wordt in 45 seconden gelost door hydraulisch kippende bunkerbodem in combinatie met de bunkerwandtransporteur. De door Massee Zn. geïmporteerde Alö- Quick voorlader is een allround voorlader, die in enkele minuten door één man af- en aangekoppeld kan worden. Deze voorlader past op praktisch elke trekker, ook die die van een kabine zijn voorzien. Alö-Quick is bij zonder sterk en solide. De gebogen hefarmen zijn gemaakt van sterke speciale stalen bui zen. De hefcylinder is voorzien van een ge slepen hard verchroomde zuiger en goede oliepakkingen. De bevestiging aan de trek ker geschiedt met snelkoppelingen aan de consoles die aan de machine gemonteerd wor den. Wanneer meerdere trekkers in gebruik zijn kan door aanschaffing van meerdere con soles de voorlader in korte tijd van de ene op de andere trekker worden gemonteerd. Ge zamenlijke aanschaf door twee of meer be drijven is dus mogelijk zonder dat ingrijpende voorzieningen behoeven te worden getroffen. Het hefvermogen tot aan de top bedraagt ca. 600 kg; de maximale hef hoogte van af de grond bedraagt 2,95 m en met verlengde armen 3,35 m. Het gewicht van de lader zelf bedraagt 180 kg; 'dat van de daarbijbehorende werktuigen, zoals grondschop, bietenvork, grondschuif, enz. varieert van 75145 kg. De prijs van de kleine hefhaak met 'n draagver mogen van 600 kg bedraagt 1595 (exclusief de diverse werktuigen).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1967 | | pagina 15