Het trekker service reglement thomasmeel strooien thomasmeel óók in het voorjaar direct opneembaar fosforzuur en... f gratis kalk! Bemest men de plant of de grond? natuurlijk kunt u ook nü nog Dat hebben talrijke proefnemingen bewezen. En u weet: thomasmeel is de goedkoopste enkelvoudige fosfaatmeststof met A. J. G. HELWIG Adj. secretaris, Mechanisatie-Centrum, Wageningen Aan dit wandbord herkent men een toegelaten bedrijf UET blijkt, dat in de praktijk nog vele trekkerkopers onbekend zijn met het doel en de werkwijze van het Trekker Service Reglement. Vooral de mogelijkheden, die het de trekkergebruiker biedt kosteloos bemiddeling te krijgen in geschillen met trekkerverkopers en reparatie bedrijven, worden vaak over het hoofd gezien. Nu kort geleden door het verschijnen van de achtste herziene lijst van toegelaten trekkerleveranciers het Trekker Service Reglement weer opnieuw in de aandacht is gebracht, lijkt het een goede gelegenheid ant woord te geven op de vragen, die er omtrent doel en werkwijze nog be staan. Het Trekker Service Reglement zorgt voor een goede serviceverlening gedurende de levensduur van een trekker en bemiddelt in geschillen. O Let er daarom op, dat bij aankoop een Trekker Service Reglement wordt overhandigd. Koop uitsluitend bij een „Erkend Bedrijf". 9 Bemiddeld wordt alleen bij trekkers, waarvan de aan- resp. verkoop vergezeld is gegaan van een Trekker Service Reglement. Het Trekker Service Reglement geldt alleen voor nieuw aangeschafte vierwielige en rupstrekkers, die voor de land- en tuinbouw zijn ge construeerd. AP 7 juni 1957 kwam in het Mechanisatie-Centrum in Wageningen het Trekker Service Reglement tot stand als resultaat van het overleg tussen de ge organiseerde landbouw en de georganiseerde handel. Wat zijn nu de bedoelingen van dit reglement? In eerste instantie biedt het de mogelijkheid om de rechten en verplichtingen zowel van de koper als van de verkoper vast te leggen bij de aan- resp. ver koop van een nieuwe landbouwtrekker. Dit is vooral van belang bij de toepassing van de garantiebepalin gen en de serviceverlening. Het kwam en komt nog helaas regelmatig voor, dat boer en wederverkoper na de aankoop van een nieuwe trekker als „vrienden" scheiden maar later, zodra er mankementen aan het licht getreden zijn, weer als „vijanden" tegenover el kaar komen te staan. Met alle nare gevolgen van dien zoals gerechtelijke processen e.d. Door nu in de eer ste plaats de rechten en de verplichtingen vast te leggen en verder te zorgen voor een objectieve be middeling of arbitrage, kunnen de meeste van dit soort moeilijkheden voorkomen of althans opgelost worden. Bij de verkoop van iedere trekker van een aange sloten importeur wordt door de verkoper een formu lier meegeleverd, waarop de bepalingen volledig be schreven staan. In de meeste gevallen zal dit zonder meer door de leverancier van de trekker geschieden. Daar een der gelijke overeenkomst een wederverkoper echter bindt aan de uitspraak van het Mechanisatie-Centrum bij geschillen, verstrekken sommige wederverkopers een dergelijk formulier slechts op verzoek. Het is dan in het belang van de koper hieraan te denken en er zelf naar te vragen! DE RECHTEN EN VERPLICHTINGEN VAN DE KOPER EN DE VERKOPER Het spreekt haast vanzelf dat de gebruiker van de trekker zich moet houden aan de gebruiksinstructies en dat hij direct de verkoper waarschuwt als zich een defect aan zijn trekker voordoet. Het blijven door rijden ook gedurende korte tijd kan dikwijls fu nest zijn en bovendien is het recht op verhaal dan meestal verloren gegaan. Reparaties mogen om onder de garantiebepalingen te vallen slechts door de verkoper worden verricht. Als de verkoper echter duidelijk akkoord gaat met een ander reparatie-adres neemt hij uiteraard ook de verantwoordelijkheid van de daar uitgevoerde repa ratie op zich. De verkoop en aankoop van een trekker overi gens niet van een trekker alleen dient te worden bevestigd op een orderbevestiging of verkoopbon. Beide partijen dienen deze bon te ondertekenen en op deze wijze zich akkoord te verklaren met de ver koop- resp. aankoop voorwaarden. Blijft zo'n ondertekening achterwege, dan kan dit later bij eventuele geschillen grote moeilijkheden ver oorzaken. De verkoper dient verder te zorgen voor een juiste in bedrijfstelling, oplevering en garantie verlening. IN BEDRIJFSTELLING De in bedrijfstelling dient kosteloos te geschieden door een, door de leverancier aangestelde deskundige, die de gebruiker moet wijzen op alle punten, die hij moet weten om van de trekker een zo juist mogelijk gebruik te kunnen maken. De deskundige controleert daarbij de trekker en stelt een montage-rapport in tweevoud op, dat door elk der partijen ondertekend moet worden. Bovendien moet hij aan de gebruiker van de trekker kosteloos een Nederlands instructie boekje en een overzichtelijk smeerschema geven. OPLEVERING Drie weken na de in bedrijfstelling en aan het eind van de garantietermijn moet de trekker opnieuw kos teloos geïnspecteerd worden door een deskundige. Ook nu worden er weer montage-rapporten opge maakt. die'door de gebruiker en de leverancier onder tekend moeten worden. GARANTIEVERLENING Onderdelen, die defect raken tengevolge van een materiaalfout moeten worden vervangen of gerepa reerd. De vervangingsdelen zijn dan kosteloos, maar de montage- en transportkosten blijven voor rekening van de gebruiker. Op sommige delen wordt geen ga rantie verleend zoals bijv. op de luchtbanden, de elek trische installatie en dergelijke. De garantietermijn eindigt na 500 draaiuren of na zes maanden. De hier genoemde garantiebepalingen moeten echter worden gezien als een soort minimum; de meeste trekkermer- ken gaan in hun garantieverlening veel verder. NA DE GARANTIETERMIJN Het Trekker Service Reglement benadrukt een goe de serviceverlening en goed uitgevoerde reparaties gedurende de gehele verdere levensduur van de trek ker. Via het Trekker Service Reglement zijn diverse geschillen over soms vermeende onjuiste repa raties of te hoge rekeningen opgelost. ERKENDE BEDRIJVEN Om zeker te zijn van een goede serviceverlening kan men het beste bij een van de ca. 700 erkende be drijven een trekker kopen. Regelmatig worden deze bedrijven bezocht en bekeken of hun onderdelenvoor- raad, inrichting van de werkplaats, gereedschappen en testapparatur aan de eisen voldoen. Ook hun in stelling met betrekking tot het geven van een goede service wordt in beschouwing genomen. Als teken van erkenning wordt een wandbord verstrekt, waarop een rode trekker is afgebeeld op een gele achtergrond met de woorden erboven en eronder: Erkend bedrijf Trekker Service Reglement. Een lijst waarop de er kende bedrijven met naam en adres vermeld staan is kosteloos verkrijgbaar bij het Mechanisatie-Centrum, Dr. S. L. Mansholtlaan 12 in Wageningen. GESCHILLEN Hoewel het Trekker Service Reglement in vele ge vallen al vooraf onrechtmatige aanspraken voorkomt, doen zich toch nog regelmatig geschillen voor, waar bij om bemiddeling wordt verzocht. De behandeling van dergelijke geschillen is zowel voor de koper als de verkoper kosteloos. De gegevens worden door een deskundige van het Mechanisatie-Centrum ter plaatse opgenomen en er wordt een schriftelijk bemiddelings voorstel gedaan. Mochten de partijen zich hiermee absoluut niet kunnen verenigen, dan zou de samen stelling van een arbitragecommissie noodzakelijk worden, dit brengt echter wel kosten met zich mee. Sinds het Trekker Service Reglement bestaat, is het bemiddelingsvoorstel echter altijd voldoende geweest en is nog nooit een arbitragecommissie bij elkaar geroepen behoeven te worden! De beslissing van de arbitragecommissie is overigens voor beide partijen bindend. De augustus vorig jaar benoemde lector in de be mestingsleer aan de Landbouwhogeschool te Wage ningen, dr. ir. A. van Diest, hield zijn openbare les over het onderwerp: „Bemest men de plant of de grond?" In Nederland, aldus dr. Van Diest, heerste de me ning, dat men in de eerste plaats de grond goed moet bemesten. De plant zou daarvan dan het meest profiteren. De laatste 20 jaar wint het inzicht echter terrein, dat men bij de bemesting vóór alles de behoefte van de plant goed in het oog moet houden. Dr. Van Diest toonde in zijn betoog aan, dat voor de laatste opvatting de nodige argumenten zijn aan te voeren. Hij wilde daarmee evenwel de rol die de grond bij de voeding van de plant speelt niet bagatelliseren. Voor de praktijk is deze veranderde opvatting in zoverre van betekenis, dat daarvoor de vraag naar- aan mineralenrijke gronden zal verminderen ten koste die naar van goede gronden. Deze hebben een gunstige verhouding tussen de vaste bestanddelen en het water en de lucht in de grond. De kosten van de kunstmeststoffen vragen een steeds kleiner percentage van de totale bedrijfskos ten.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1967 | | pagina 10