KNLC
MAU RITS PLEIN 23
K. IN. L. C Hoofdbestuur bijeen
Kalender
Hoofdbestuur K. INI. L. C. wijst beperkte
volksverzekering ziekenfonds af
mm
AP de vergadering van het K. N. L. C. Hoofdbestuur op 1 november j.l.
kwam een veelheid van onderwerpen aan de orde. Evenals in voor
gaande vergaderingen werd ook nu weer aandacht geschonken aan de orga
nisatie van de landbouw, waarbij de samenwerking in het verband van de
3 Centrale Landbouworganisaties, van de Ned. Raad van Overleg voor Land
en Tuinbouw en het Landbouwschap onderwerp van gesprek uitmaakten.
Verder kwam o.a. het Ontwikkelings- en Saneringsfonds, de bedrijfseco
nomische boekhouding, de prijzen van granen en het grondgebruik als kern
punten naar voren.
ORGANISATIE
VAN DE LANDBOUW
Uit de mededelingen en discussies
in deze vergadering bleek wel dat
over de organisatie van de landbouw
langzamerhand een duidelijker beeld
ontstaat. De vergadering was liet er
over eens dat het hier een moeilijke
materie betreft die men niet in een
handomdraai kan regelen, maar die
langzamerhand moet uitkristallise
ren. Het was verheugend te verne
men hoe de Raad van Overleg voor
Land- en Tuinbouw, waarin organisa
ties en coöperaties samenwerken een
groot aantal punten van bespreking
op zijn agenda heeft, waarvan wordt
ingezien dat discussie hiervan tot
beter begrip over en weer kan leiden.
De 3 Centrale Landbouw Organisa
ties zijn bezig om te onderzoeken op
welke wijze zij een gemeenschappe
lijk secretariaat het beste zullen kun
nen verzorgen. Momenteel wordt dit
secretariaat bij toerbeurt door een
van de drie organisaties bijgehouden.
Het is echter de vraag, gezien de uit
breiding van dit secretariaat, of het
niet meer gewenst is om dit secreta
riaat ergens permanent te vestigen.
Wat het Landbouwschap betreft zul
len de drie voorzitters van de 3 C.L.O.
samen het presidium vormen.
Wat het buitenlandsbeleid van de
landbouworganisaties betreft, dit
dient volgens het H.B. van het
K.N.L.C. versterkt te worden. De
3 C.L.O. zullen in dezen het beleid
van het Landbouwschap meer en
meer moeten bepalen. Dit is te meer
van belang nu de economische belan
gen zich van Den Haag naar Brussel
verplaatsen. Als Landbouworganisa
ties zal men met deze gewijzigde
situatie terdege rekening moeten
houden. De wijze waarop het bestuur
van het Landbouwschap zou moeten
worden verkozen, uitgaande van de
gedachte, dat ook ongeorganiseerden
inspraak in het Lancloouwschap zou
den moeten hebben, is bij 't K.N.L.C.
in studie. Goede suggesties hierom
trent, zo werd ter vergadering ge
steld, zijn welkom en kunnen aan het
K.N.L.C.-secretariaat worden doorge
geven. Duidelijk werd gesteld dat de
individuele belangenbehartiging in
principe aan de landbouworganisa
ties voorbehouden behoort te blijven.
Algemene agrarische politiek echter
zou, samen met de bestudering daar
van, tot de taken van het Landbouw
schap gerekend kunnen worden.
ONTWIKKELINGS
EN SANERINGSFONDS
Het Hoofdbestuur kwam tot de
conclusie dat het bestuur van het O.
en S. fonds na een werkzaamheid
van ongeveer twee jaar het stadium
van principiële bezinning op zijn taak
gekomen acht. Het K.N.L.C. Hoofd
bestuur is echter van mening, dat dit
de verdere activiteiten op de ingesla
gen weg niet mag belemmeren. Het
bepleitte een verdere uitbouw van de
ontwikkelingskant van het fonds, die
niet tot subsidie op verbetering van
bedrijfsgebouwen beperkt zal moeten
blijven. Als verdere suggesties voor
subsidiëring door 't O. en S. fonds
kwamen o.a. naar voren erf verhar
ding, steun aan de ontwikkeling van
nieuwe tuinbouwcentra, ook buiten
de tot nu toe bestaande tuinbouwge
bieden, hulp bij de financiering van
cultuur-technische werken door voor
financiering.
BEDRIJFSEOONOMISC HE
BOEKHOUDING
HET Hoofdbestuur ondersteunt, de
door het Ministerie van Land
bouw in te stellen enquête naar de
waarde van de bedrijfseconomische
boekhouding. Gevreesd wordt dat
deze boekhouding die voor de
agrarische ondernemer van het hoog
ste belang is niet altijd de taal van
de boer spreekt. De vraag is of de
cijfers door de ondernemer zelf vol
doende „vertaald" en bruikbaar ge
maakt kunnen worden.
PRIJZEN
HET Hoofdbestuur ondersteunt de
gedachte van de akkerbouw-
1 DECEMBER 1966 C .O.P.A,
VERGADERING TE AMSTERDAM
Het overkoepelend orgaan van de
landbouworganisaties in de landen
van de Europese Economische Ge
meenschap, het C.O.P.A., zal op 1
december 1966 in 't Congrescentrum
RAI te Amsterdam 'n buitengewone
algemene vergadering houden. Der
gelijke bijeenkomsten hebben in 1962
te Milaan en in 1963 te Straatsburg
plaatsgevonden.
In de komende bijeenkomst die
onder leiding zal staan van de voor
zitter van 't C.O.P.A., ir. C. S. Knott-
nerus, zullen de ledenorganisaties
van het C.O.P.A. worden vertegen
woordigd door ongeveer 600 deelne
mers. Onder meer zullen aan de orde
komen het standpunt van 't C.O.P.A.
inzake de door de Raad van E.E.G.-
ministers genomen beslissingen, als
mede de wensen welke in de toe
komst door het C.O.P.A, naar voren
zullen worden gebracht ten aanzien
van de verdere ontwikkeling van het
gemeenschappelijk landbouwbeleid
en de onderhandelingen in het kader
van de Kennedy-ronde.
Per provinciale standsorganisatie
wordt een afvaardiging van enkele
personen op deze bijeenkomst ver
wacht.
RAYON-VERGADERINGEN
Het Dagelijks Bestuur van het
K.N.L.C. is voornemens om samen
met de Dagelijkse Besturen van de
provinciale landbouwmaatsehappijen
evenals vorig jaar een drietal rayon
vergaderingen te beleggen, waar een
aantal actuele punten kan worden
behandeld. Daarvoor zijn de volgende
data voorgesteld:
Maandag 23 januari 1967 'te
Zwolle: D.L.G., O.L.M., L.M.Y. en
Geld. Mij. v. Landbouw;
maandag 6 februari 1967 te Leeu
warden: Friese Mij. v. Landbouw,
Gron. Mij. v. Landbouw en Veenkol.
Boerenbond;
maandag 27 februari 1967 te Rot
terdam: U.L.G., Holl. Mij. v. Land
bouw, Z.L.M. en N. Brabantse Mij. v.
Landbouw,
commissie om de graanprijs in
E.E.G.-verband verhoogd te krijgen
in verband met de te verwachten kos
tenstijgingen. Daarbij moet in aan
merking worden genomen, dat be
vriezing van het prijspeil te verwach
ten is met het oog op de komende
Kennedy-Ronde. Aan de belasting
commissie van het Landbouwschap
zal worden gevraagd na te gaan in
hoeverre omzetbelasting op zaderijen
kan worden afgeschaft. Daarbij kan
nog worden vermeld, dat 't C.O.P.A.
streeft naar een algehele afschaffing
van omzetbelasting op landbouwpro
ducten, voor zover zij binnen het
agrarisch bedrijf worden verwerkt.
Dit op grond van de opvatting, dat
deze produkten binnen 't agrarische
bedrijf geen toegevoegde waarde ver
krijgen door bewerking.
GROND
HOEWEL er wellicht bedenkingen
zijn aan te voeren tegen het
wetsvoorstel van de Belgische volks
vertegenwoordiger Cooreman betref
fende de instelling van een „Natio
nale Maatschappij voor Grondkre-
diet" zou het Hoofdbestuur dit wets
voorstel toch nader bestudeerd willen
zieri, met het oog op de aantrekke
lijke facetten ervan. Het wetsvoorstel
beoogt de aankoop van levensvatbare
bedrijven op verzoek van de eigenaar
gebruiker door een nationale krediet
instelling waarin overheid en parti
culiere banken elk voor de helft deel
nemen. De eigenaar krijgt maximaal
voor 20 jaar het pachtrecht van zijn
verkocht eigendom en kan het bedrijf
te allen tijde terugkopen. De trans
acties geschieden tegen getaxeerde
waarde.
BENOEMINGEN
In de vacature ontstaan
door het overlijden van mr.
J. A. Buurma als plaatsver
vangend lid in de Commissie
Grondgebruik van 't K.N.L.C.
is voorzien door de benoe
ming van de heer J. Dussel-
dorp te Nieuwe Schans. In de
P.B.O.-Commissie van het
K.N.L.C. werden benoemd in
de vacatures mr. J. A. Buur
ma en ir. A. W. Luit j ens resp.
de heren ir. D. S. Tuynman
te Den Haag en ir. J. Prins
te Goes. Als plaatsvervan
gend lid van het bestuur van
het Landbouwschap in de
vacature J. R. Waliinga werd
benoemd de heer H. P. H._
Waalkens te Tollebeek. In de
plaats van de heer A. Loman
te Alrnen als lid van de hoofd
afdeling Veehouderij van het
Landbouwschap werd de heer
T. Loman te Almen namens
het K.N.L.C. voorgedragen.
WATERSCHAPSLASTEN
DE Deltawerken vragen van tal
van waterschappen extra kos
ten wegens aanpassing aan nieuwe
omstandigheden. De Deltawet voor
ziet in financiële bijdragen van
overheidswege in deze extra voor
zieningen. De Waterschappen ech
ter zijn, omdat goedkeuringen en
beslissingen van hogerhand uitblij
ven, gedwongen om grote sommen
op deze extra voorzieningen vooraf
te financieren. De percentages voor
deze voorfinanciering op totale kos
ten lopen per provincie zeer uiteen.
Het Hoofdbestuur nam hiervan met
ongerustheid kennis.
Het K. N. L. C. hoofdbestuur behandelde in zijn vergadering van 1 novem
ber 1966 o.a. het wetsvoorstel „Beperkte Volksverzekering Ziekenfonds"
(B. V. VIn dit wetsvoorstel wordt gepoogd om de bestaande ziekenfonds
verzekeringen samen te voegen en daarbij ook de zelfstandigen te betrek
ken. Het Hoofdbestuur is van mening dat een bij de wet geregelde verze
kering tegen zware geneeskundige risico's voor zelfstandigen in de land
en tuinbouw van belang is. De lichte risico's b.v. van huisartsenhulp moe
ten echter niet in zo'n verzekering worden opgenomen. In sociaal opzicht
wordt deze verzekering als volksverzekering niet noodzakelijk geacht; boven
dien leidt zo'n verzekering tot zeer hoge kosten.
De uitvoering van de B. V. V. zal o.a. grote moeilijkheden opleveren, door
dat een weistandsgrens moet worden getrokken. Dit levert bij het wisselend
inkomen, dat pas achteraf bekend is, voor de zelfstandigen zeer grote pro
blemen op. Dit alles, gevoegd bij het feit dat ook voor zelfstandigen met
een inkomen boven de weistandsgrens behoefte is aan een verzekering tegen
zware geneeskundige risico'sbracht het hoofdbestuur ertoe om het wets
voorstel voor een Beperkte Volksverzekering Ziekenfonds mede bedoeld voor
zelfstandigen af te wijzen. Ook voor een onbeperkte volksverzekering zie
kenfonds (zonder weistandsgrens) voelt het hoofdbestuur niet.
ALGEMENE WET ZWARE GENEESKUNDIGE RISICO'S
Het hoofdbestuur voelt meer voor een Algemene Wet Zware Geneeskun
dige Risico's die nu op stapel staat en die zou moeten worden uitgebreid tot
en met de kosten van ziekenhuisverplegingpoliklinische en specialistische
hulp. Deze opvatting komt overeen met die van de Raad voor het Midden-
en Kleinbedrijf. Als men deze weg kiest wordt het probleem van de welstands-
grens bovendien ondervangen omdat deze regeling voor iedereen moet gel
den, ongeacht de hoogte van het inkomen. Ook worden op deze wijze de lichte
risico's automatisch van de verplichte volksverzekering uitgesloten. Het is
altijd mogelijk om het verstrekkingenpakket nog uit te brengen, als de finan
ciën dat toelaten.
PREMIE DRUK
Voor de middengroepen is een procentuele premie naar inkomen bijzon
der onbillijk, terwijl het voor de lage inkomenstrekkers voordelig is. Het
K. N. L. C. Hoofdbestuur stelt voor om zeer lage inkomens van premie vrij
te stellen voor lage inkomens zou een premie-reductie regeling moeten gel
den, terwijl daarboven een kostendekkende premie moet worden geheven.
Over de afbakening van deze groeperingen kan nader worden beslist. Uiter
aard leidt dit systeem tot een vergroting van de overheidsbijdrage in de kos
ten van sociale zekerheid.
Het hoofdbestuur bepleit daarbij dat met name de premie van de bejaar
den voor deze A. W. Z. geheel voor rekening van de overheid komt. De over
heid denkt reeds aan een premievrije verzekering voor bejaarden, terwijl ooh
de vakbeweging in deze richting denkt.