KNLC MAU RITS PLEIN 23 K. IN. L. C Hoofdbestuur bijeen Kalender Hoofdbestuur K. INI. L. C. wijst beperkte volksverzekering ziekenfonds af mm AP de vergadering van het K. N. L. C. Hoofdbestuur op 1 november j.l. kwam een veelheid van onderwerpen aan de orde. Evenals in voor gaande vergaderingen werd ook nu weer aandacht geschonken aan de orga nisatie van de landbouw, waarbij de samenwerking in het verband van de 3 Centrale Landbouworganisaties, van de Ned. Raad van Overleg voor Land en Tuinbouw en het Landbouwschap onderwerp van gesprek uitmaakten. Verder kwam o.a. het Ontwikkelings- en Saneringsfonds, de bedrijfseco nomische boekhouding, de prijzen van granen en het grondgebruik als kern punten naar voren. ORGANISATIE VAN DE LANDBOUW Uit de mededelingen en discussies in deze vergadering bleek wel dat over de organisatie van de landbouw langzamerhand een duidelijker beeld ontstaat. De vergadering was liet er over eens dat het hier een moeilijke materie betreft die men niet in een handomdraai kan regelen, maar die langzamerhand moet uitkristallise ren. Het was verheugend te verne men hoe de Raad van Overleg voor Land- en Tuinbouw, waarin organisa ties en coöperaties samenwerken een groot aantal punten van bespreking op zijn agenda heeft, waarvan wordt ingezien dat discussie hiervan tot beter begrip over en weer kan leiden. De 3 Centrale Landbouw Organisa ties zijn bezig om te onderzoeken op welke wijze zij een gemeenschappe lijk secretariaat het beste zullen kun nen verzorgen. Momenteel wordt dit secretariaat bij toerbeurt door een van de drie organisaties bijgehouden. Het is echter de vraag, gezien de uit breiding van dit secretariaat, of het niet meer gewenst is om dit secreta riaat ergens permanent te vestigen. Wat het Landbouwschap betreft zul len de drie voorzitters van de 3 C.L.O. samen het presidium vormen. Wat het buitenlandsbeleid van de landbouworganisaties betreft, dit dient volgens het H.B. van het K.N.L.C. versterkt te worden. De 3 C.L.O. zullen in dezen het beleid van het Landbouwschap meer en meer moeten bepalen. Dit is te meer van belang nu de economische belan gen zich van Den Haag naar Brussel verplaatsen. Als Landbouworganisa ties zal men met deze gewijzigde situatie terdege rekening moeten houden. De wijze waarop het bestuur van het Landbouwschap zou moeten worden verkozen, uitgaande van de gedachte, dat ook ongeorganiseerden inspraak in het Lancloouwschap zou den moeten hebben, is bij 't K.N.L.C. in studie. Goede suggesties hierom trent, zo werd ter vergadering ge steld, zijn welkom en kunnen aan het K.N.L.C.-secretariaat worden doorge geven. Duidelijk werd gesteld dat de individuele belangenbehartiging in principe aan de landbouworganisa ties voorbehouden behoort te blijven. Algemene agrarische politiek echter zou, samen met de bestudering daar van, tot de taken van het Landbouw schap gerekend kunnen worden. ONTWIKKELINGS EN SANERINGSFONDS Het Hoofdbestuur kwam tot de conclusie dat het bestuur van het O. en S. fonds na een werkzaamheid van ongeveer twee jaar het stadium van principiële bezinning op zijn taak gekomen acht. Het K.N.L.C. Hoofd bestuur is echter van mening, dat dit de verdere activiteiten op de ingesla gen weg niet mag belemmeren. Het bepleitte een verdere uitbouw van de ontwikkelingskant van het fonds, die niet tot subsidie op verbetering van bedrijfsgebouwen beperkt zal moeten blijven. Als verdere suggesties voor subsidiëring door 't O. en S. fonds kwamen o.a. naar voren erf verhar ding, steun aan de ontwikkeling van nieuwe tuinbouwcentra, ook buiten de tot nu toe bestaande tuinbouwge bieden, hulp bij de financiering van cultuur-technische werken door voor financiering. BEDRIJFSEOONOMISC HE BOEKHOUDING HET Hoofdbestuur ondersteunt, de door het Ministerie van Land bouw in te stellen enquête naar de waarde van de bedrijfseconomische boekhouding. Gevreesd wordt dat deze boekhouding die voor de agrarische ondernemer van het hoog ste belang is niet altijd de taal van de boer spreekt. De vraag is of de cijfers door de ondernemer zelf vol doende „vertaald" en bruikbaar ge maakt kunnen worden. PRIJZEN HET Hoofdbestuur ondersteunt de gedachte van de akkerbouw- 1 DECEMBER 1966 C .O.P.A, VERGADERING TE AMSTERDAM Het overkoepelend orgaan van de landbouworganisaties in de landen van de Europese Economische Ge meenschap, het C.O.P.A., zal op 1 december 1966 in 't Congrescentrum RAI te Amsterdam 'n buitengewone algemene vergadering houden. Der gelijke bijeenkomsten hebben in 1962 te Milaan en in 1963 te Straatsburg plaatsgevonden. In de komende bijeenkomst die onder leiding zal staan van de voor zitter van 't C.O.P.A., ir. C. S. Knott- nerus, zullen de ledenorganisaties van het C.O.P.A. worden vertegen woordigd door ongeveer 600 deelne mers. Onder meer zullen aan de orde komen het standpunt van 't C.O.P.A. inzake de door de Raad van E.E.G.- ministers genomen beslissingen, als mede de wensen welke in de toe komst door het C.O.P.A, naar voren zullen worden gebracht ten aanzien van de verdere ontwikkeling van het gemeenschappelijk landbouwbeleid en de onderhandelingen in het kader van de Kennedy-ronde. Per provinciale standsorganisatie wordt een afvaardiging van enkele personen op deze bijeenkomst ver wacht. RAYON-VERGADERINGEN Het Dagelijks Bestuur van het K.N.L.C. is voornemens om samen met de Dagelijkse Besturen van de provinciale landbouwmaatsehappijen evenals vorig jaar een drietal rayon vergaderingen te beleggen, waar een aantal actuele punten kan worden behandeld. Daarvoor zijn de volgende data voorgesteld: Maandag 23 januari 1967 'te Zwolle: D.L.G., O.L.M., L.M.Y. en Geld. Mij. v. Landbouw; maandag 6 februari 1967 te Leeu warden: Friese Mij. v. Landbouw, Gron. Mij. v. Landbouw en Veenkol. Boerenbond; maandag 27 februari 1967 te Rot terdam: U.L.G., Holl. Mij. v. Land bouw, Z.L.M. en N. Brabantse Mij. v. Landbouw, commissie om de graanprijs in E.E.G.-verband verhoogd te krijgen in verband met de te verwachten kos tenstijgingen. Daarbij moet in aan merking worden genomen, dat be vriezing van het prijspeil te verwach ten is met het oog op de komende Kennedy-Ronde. Aan de belasting commissie van het Landbouwschap zal worden gevraagd na te gaan in hoeverre omzetbelasting op zaderijen kan worden afgeschaft. Daarbij kan nog worden vermeld, dat 't C.O.P.A. streeft naar een algehele afschaffing van omzetbelasting op landbouwpro ducten, voor zover zij binnen het agrarisch bedrijf worden verwerkt. Dit op grond van de opvatting, dat deze produkten binnen 't agrarische bedrijf geen toegevoegde waarde ver krijgen door bewerking. GROND HOEWEL er wellicht bedenkingen zijn aan te voeren tegen het wetsvoorstel van de Belgische volks vertegenwoordiger Cooreman betref fende de instelling van een „Natio nale Maatschappij voor Grondkre- diet" zou het Hoofdbestuur dit wets voorstel toch nader bestudeerd willen zieri, met het oog op de aantrekke lijke facetten ervan. Het wetsvoorstel beoogt de aankoop van levensvatbare bedrijven op verzoek van de eigenaar gebruiker door een nationale krediet instelling waarin overheid en parti culiere banken elk voor de helft deel nemen. De eigenaar krijgt maximaal voor 20 jaar het pachtrecht van zijn verkocht eigendom en kan het bedrijf te allen tijde terugkopen. De trans acties geschieden tegen getaxeerde waarde. BENOEMINGEN In de vacature ontstaan door het overlijden van mr. J. A. Buurma als plaatsver vangend lid in de Commissie Grondgebruik van 't K.N.L.C. is voorzien door de benoe ming van de heer J. Dussel- dorp te Nieuwe Schans. In de P.B.O.-Commissie van het K.N.L.C. werden benoemd in de vacatures mr. J. A. Buur ma en ir. A. W. Luit j ens resp. de heren ir. D. S. Tuynman te Den Haag en ir. J. Prins te Goes. Als plaatsvervan gend lid van het bestuur van het Landbouwschap in de vacature J. R. Waliinga werd benoemd de heer H. P. H._ Waalkens te Tollebeek. In de plaats van de heer A. Loman te Alrnen als lid van de hoofd afdeling Veehouderij van het Landbouwschap werd de heer T. Loman te Almen namens het K.N.L.C. voorgedragen. WATERSCHAPSLASTEN DE Deltawerken vragen van tal van waterschappen extra kos ten wegens aanpassing aan nieuwe omstandigheden. De Deltawet voor ziet in financiële bijdragen van overheidswege in deze extra voor zieningen. De Waterschappen ech ter zijn, omdat goedkeuringen en beslissingen van hogerhand uitblij ven, gedwongen om grote sommen op deze extra voorzieningen vooraf te financieren. De percentages voor deze voorfinanciering op totale kos ten lopen per provincie zeer uiteen. Het Hoofdbestuur nam hiervan met ongerustheid kennis. Het K. N. L. C. hoofdbestuur behandelde in zijn vergadering van 1 novem ber 1966 o.a. het wetsvoorstel „Beperkte Volksverzekering Ziekenfonds" (B. V. VIn dit wetsvoorstel wordt gepoogd om de bestaande ziekenfonds verzekeringen samen te voegen en daarbij ook de zelfstandigen te betrek ken. Het Hoofdbestuur is van mening dat een bij de wet geregelde verze kering tegen zware geneeskundige risico's voor zelfstandigen in de land en tuinbouw van belang is. De lichte risico's b.v. van huisartsenhulp moe ten echter niet in zo'n verzekering worden opgenomen. In sociaal opzicht wordt deze verzekering als volksverzekering niet noodzakelijk geacht; boven dien leidt zo'n verzekering tot zeer hoge kosten. De uitvoering van de B. V. V. zal o.a. grote moeilijkheden opleveren, door dat een weistandsgrens moet worden getrokken. Dit levert bij het wisselend inkomen, dat pas achteraf bekend is, voor de zelfstandigen zeer grote pro blemen op. Dit alles, gevoegd bij het feit dat ook voor zelfstandigen met een inkomen boven de weistandsgrens behoefte is aan een verzekering tegen zware geneeskundige risico'sbracht het hoofdbestuur ertoe om het wets voorstel voor een Beperkte Volksverzekering Ziekenfonds mede bedoeld voor zelfstandigen af te wijzen. Ook voor een onbeperkte volksverzekering zie kenfonds (zonder weistandsgrens) voelt het hoofdbestuur niet. ALGEMENE WET ZWARE GENEESKUNDIGE RISICO'S Het hoofdbestuur voelt meer voor een Algemene Wet Zware Geneeskun dige Risico's die nu op stapel staat en die zou moeten worden uitgebreid tot en met de kosten van ziekenhuisverplegingpoliklinische en specialistische hulp. Deze opvatting komt overeen met die van de Raad voor het Midden- en Kleinbedrijf. Als men deze weg kiest wordt het probleem van de welstands- grens bovendien ondervangen omdat deze regeling voor iedereen moet gel den, ongeacht de hoogte van het inkomen. Ook worden op deze wijze de lichte risico's automatisch van de verplichte volksverzekering uitgesloten. Het is altijd mogelijk om het verstrekkingenpakket nog uit te brengen, als de finan ciën dat toelaten. PREMIE DRUK Voor de middengroepen is een procentuele premie naar inkomen bijzon der onbillijk, terwijl het voor de lage inkomenstrekkers voordelig is. Het K. N. L. C. Hoofdbestuur stelt voor om zeer lage inkomens van premie vrij te stellen voor lage inkomens zou een premie-reductie regeling moeten gel den, terwijl daarboven een kostendekkende premie moet worden geheven. Over de afbakening van deze groeperingen kan nader worden beslist. Uiter aard leidt dit systeem tot een vergroting van de overheidsbijdrage in de kos ten van sociale zekerheid. Het hoofdbestuur bepleit daarbij dat met name de premie van de bejaar den voor deze A. W. Z. geheel voor rekening van de overheid komt. De over heid denkt reeds aan een premievrije verzekering voor bejaarden, terwijl ooh de vakbeweging in deze richting denkt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1966 | | pagina 7