Oogstmethoden van suikerbietenkoppen en -blad 7 A. REMIJN EN J. T. ANDRINGA, spec, werktuigen en arbeidsmeto- den R.L.V.D., resp. te Axel en Goes. Het laden van bietenloof met de „Harras" opraaplader. De wagen is aan de lader gekoppeld. zijn. Door de aanzienlijke prijs afhankelijk van het type wagen, 5.000, 8.000,zal deze wagen echter moeilijk rendabel te maken zijn enkel voor het laden van bieteloof. 3. Voorlader op de trekker De trekkervoorlader vindt de laatste jaren op steeds meer bedrijven ingang. Dit werktuig kan dan ook voor velerlei doeleinden gebruikt worden. Ook voor het laden van bieteloof leent dit werktuig zich uitstekend. De beste resultaten worden bereikt wanneer men vanuit flinke dwarszwaden kan werken, omdat men dan per keer een flinke hoeveelheid kan opnemen en er weinig grond in het produkt terecht komt. Gebleken is dat een contra-gewicht van ca. 500 kg aan de hefinrichting aanbeveling verdient om de aandrijfwielen te belasten en de stabiliteit te vergroten. Hierdoor kan onder vrij moeilijke terreinom standigheden nog vlot een schoon produkt geladen worden. De groenvoervork op de voorlader kan op twee manieren uitgevoerd zijn, namelijk a. met afschuifbord, waarbij het bieteloof tot 3,50 meter hooggebracht kan worden; b. als kipbare vork, waarbij het lossen geschiedt door de vork te kippen; het produkt kan minder hoog worden opgestapeld. In het eerste geval kan sneller geladen worden zonder dat een extra man op de wagen nodig is. De kosten van de voorlader groenvoervork met af- schuifbord zijn 2.500,Zonder afschuifbord ca. 2.100, Gezien de vele mogelijkheden van de voorlader en de grote kapaciteit bij het laden, zal dit werktuig op veel bedrijven rendabel gemaakt kunnen worden. 4. Diverse werktuigen Naast de hiervoor omschreven werktuigen is op enkele plaatsen in Zeeland nog bieteloof geladen met een minder bekende laadapparatuur. De hoge- en lagedrukpers kunnen voor het laden van bieteloof gebruikt worden. Het produkt wordt, evenals bij de groenvoerladers, uit langszwaden opgenomen en via perskanaal en een gesloten opvoergoot met opstaande randen recht streeks op de wagen geperst. Het produkt wordt hierdoor enigszins gekneusd en moet door minstens één man op de wagen met een biete- of loofvork ver deeld worden. De maaikneuzer kan ook als groenvoerlader worden gebruikt. Een bèzwaar is vaak, dat de machine laag afgesteld moet worden om het produkt op te nemen, waardoor verontreiniging met grond kan voorkomen. Onder droge omstandigheden wordt veel stof en zand opgezogen. De maaikneuzer kan ook gebruikt worden voor het koppen van de bieten. Het dan sterk gekneusde loof kan opgevangen of verspreid worden. Onderstaande tabel geeft globaal de arbeidsbehoefte aan bij verschillende methoden van bieteloof laden. De cijfers hebben alleen betrekking op ladingen van 2500 kg en flink gevormde langs- en dwarszwaden. De draaitijd op de wendakker is inbegrepen. Laadmethode Minimum Laadtijd in man-minuten Vorm van de aantal per vracht van 2500 kg zwaden personen Handladen 1 90-110 dwarszwaden Groenvoerlader 2 20- 28 langszwaden Laadwagen 1 12- 15 langszwaden Voorlader 2 20- 24 dwarszwaden Voorlader met afschuifbord 1 6-8 dwarszwaden C. LOSMETHODEN AAN DE KUIL Door de grote verscheidenheid van de kuilen die gemaakt worden, kan de methode van lossen ook zeer verschillend zijn. Speciaal de vorm en de hoogte van de kuil zijn dikwijls bepalend of een losmethode al dan niet toegepast kan worden. Het gebruik van bietenetten op de wagen kan bij niet te hoge kuilen een belangrijke arbeidsbesparing opleveren. Wanneer de wagens vanaf de voorzijde volgeladen worden, zal men deze het gemakkelijkst lossen door eerst het achterste net van de wagen over te trekken en zo vervolgens naar voren te werken. Als de wagens vanaf de achterzijde geladen worden, begint men van de voorzijde te lossen. Lossen met bietenetten gaat snel en kost weinig. Wanneer voor het transport en het lossen gebruik wordt gemaakt van los- wagens, kan bij een langwerpige grondkuil aanvankelijk dikwijls over de kuil gereden worden. Hierdoor kan op de kuil gelost worden. Als de kuil hoger wordt is het berijden van de kuil dikwijls niet meer uitvoerbaar. Met een daartoe geschikte brede opvoerband achteraan de wagen, kan dan veelal nog op de kuil worden gelost. Het opzetten van een kuil is ook mogelijk met behulp van een voorlader. Wanneer de wagens naast de kuil gelost worden kan de voorlader het produkt op snelle wijze hoog op de kuil brengen. Ook is in kombinatie met handwerk, loswagen en voorlader het gebruik van een transporteur mogelijk. Het horizontaal en vertikaal transport wordt daarmee aanzienlijk verlicht. Tenslotte kan worden gewezen op het gebruik van de speciale bieteloof vork, een 3- of 4-tandige vork met aan de onderzijde verdikte tanden en voorzien van knoppen. Dit eenvoudig stuk handgereedschap wordt nog te weinig gebruikt. De oogst, het transport en de verwerking van verschillende produkten heeft de laatste jaren een geheel nieuwe ontwikkeling doorgemaakt. Bij enkele, is deze echter duidelijk achter gebleven, zoals bij de oogst van suikerbietekoppen en -blad. Op akkerbouwbedrijven is er weinig of geen belangstelling voor het ver zamelen van bieteloof omdat het dikwijls ondergeploegd of uit het zwad ver kocht wordt. Voor de gemengde bedrijven evenwel vormen suikerbietekoppen en -blad een belangrijk onderdeel bij de veevoeding. De prijs van het bieteloof, de aanwendingsmogelijkheden binnen het bedrijf, de omstandigheden van de grond tijdens het transport alsmede de behoefte van de grond aan organische stof zullen uiteindelijk bepalen of men dit produkt onderploegt dan wel be stemt voor veevoer. Voor alle werkmethoden moet het criterium zijn: het winnen van schoon loof. Wellicht is de kans op verontreiniging bij inschakeling van mechanische hulpmiddelen iets groter dan bij volledig handwerk. Daar staat echter tegen over dat door deze mechanisatie een aanzienlijke tijdsbesparing en werkver- lichting kan worden bereikt. Mede daardoor kan onder gunstige omstandigheden belangrijk meer worden gepresteeerd. In de toch reeds drukke periode op de gemengde bedrijven kan dit het nodige perspektief bieden. A. OOGSTMETHODEN VAN BIETELOOF 1. Machinaal koppen en verzamelen van het loof in langs- of dwarszwaden Van de huidige bieterooimachines zijn de meeste uitgerust met een blad- verzamelinrichting. Een klein gedeelte ervan brengt het bieteloof op langs zwaden, terwijl de machines die het blad in dwarszaden afleggen het meeste gangbaar zijn. Het zal vooral van de verdere verwerking van het bieteloof afhangen of langszwaden dan wel dwarszaden gewenst zijn. Een langszwad van zes rijen bieteblad zal gemiddeld ca. 10 kg bieteloof per strekkende meter bevatten, terwijl een flink dwarszwad al gauw 100 kg per strekkende meter bevat. Het behoeft geen twijfel dat een flink, goed gevormd dwarszwad minder met grond verontreinigd zal worden dan een langszwad waarvan een veel groter gedeelte met de grond in aanraking komt. 2. Loofklapper en de bietekoppenverzamelaar Een vrij nieuwe ontwikkeling is het verspreiden van bieteblad met behulp van een aangedreven loofklapper. Hierna worden de bieten normaal gekopt. De opbrengst aan koppen kan uiteraard sterk variëren, maar bedraagt ge middeld ca. 10 ton per ha. Doordat de bladmassa op het land achterblijft, be tekent dit een welkome bijdrage tot de organische stof voorziening van de grond, temeer omdat het een in verhouding grotere bemestingswaarde heeft dan de kop. Ongeveer 80°/e van de totale bemestingswaarde blijft op deze manier op het veld. Al naar gelang de mogelijkheden van aanbouw zal de apparatuur een investering vragen van 2.000,3.000, B. WERKTUIGEN VOOR HET LADEN VAN BIETELOOF Op talrijke bedrijven wordt het loof, althans voor een deel, benut voor voederdoeleinden. Dit houdt in dat dit produkt op de een of andere wijze geladen moet worden. I. Groenvoerladers Groenvoerladers zijn aan de voorzijde voorzien van een opraaphaspel, waar mee het produkt goed kan worden opgenomen. Daarachter volgt een opvoer en transportmechanisme waarmee het bieteloof op een wagen kan worden gebracht. Trekker-voorlader (K. G.) voorzien van groenvoedervork met afschuifbord voor o.a. het laden van bietenloof. Van deze laders zijn in ons gebied de Diadem en de Harras de meest be kende machines. Deze laders worden achter de trekker gekoppeld en d.m.v. de aftakas aangedreven. Het loof komt op een aangekoppelde wagen terecht. Voor het werken met deze laders is men aangewezen op langszwaden, om dat dwarszaden een te grote hoeveelheid materiaal per strekkende meter be vatten. Om de wagens voldoende te kunnen afladen is naast de trekker chauffeur minstens één man op de wagen nodig om te stapelen. Laden zonder voerlegger is mogelijk indien de wagen voorzien is van oogsthekken en de lader uitgerust is met een werp- of verlengband. Wanneer de bodemomstandigheden gunstig zijn, kan een zeer grote kapaciteit behaald worden. Naast de originele groenvoerladers zijn de laatste jaren enkele bieteladers ingezet voor het laden van bieteloof, o.a. de Hilleshög en de La Picarde. Met deze machines kan men ook goed loof uit langszwaden opladen, wanneer de omstandigheden gunstig zijn. Dat hiermee zowel de bieten als het bieteloof geladen kunnen worden, komt de rentabiliteit van dit werktuig ten goede. Naast de trekkerchauffeur voor de lader zal een tweede trekker met chauffer nodig zijn voor de mee rijdende wagen. 2. Laadwagens Een nieuw type wagen welke de laatste tijd in tientallen merken op de markt verschijnt is de laadwagen (loswagens). Deze worden voorzien van een opraapmechanisme waardoor hooi en groenvoer uit het zwad zonder handwerk geladen kan worden. Bij het werken in bieteloof is wel gebleken dat het op raap- en opvoermechanisme aan hoge eisen moet voldoen. Wanneer de om standigheden op het veld gunstig zijn kan men op snelle wijze uit langszwaden bieteloof laden. Omdat het laden geheel door één man kan geschieden (trekker chauffeur), zou dit voor vele bedrijven een aantrekkelijke methode kunnen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1966 | | pagina 7