MECHANISATIENIEUWS
Nieuwe werkplaats voor veredelingsbedrijf CEBECO te Eloofddorp
Tien zware tractoren voor IJselmeerooJders
Operatie „buigen of barsten"
9
Rij een gloednieuwe Ford 5000 trekker van de montagelijn. Bevestig ongeveer
800 kg ballast op de hydraulische hefarmen van de trekker. Hobbel en vlieg ver
ivolgens met een vaartje van 7 km/uur over een rij stalen obstakels en u maakt
deel uit van de operatie „buigen of barsten'*.
De bedoeling van deze operatie is een trekker te testen tot het uiterste. Deze
meedogenloze test geschiedt 24 uur per dag en zeven dagen per week.
De stalen obstakels maken deel uit van de verschillende testfasen, die trekkers
op Ford's Engelse testcentrum te Basildon moeten doorlopen. Zij zijn 4, 8, 13 en
14 cm hoog en oefenen een vernielender uitwerking op de trekker uit, dan ooit in
de praktijk zal voorkomen.
Men rijdt zowel zig-zag als in acht-figuren om de trekker zo variërend mogelijk
te belasten. Alleen de 14 cm obstakels worden in rechte lijn genomen.
Wanneer de testperiode voor een trekker is geëindigd, wordt deze door test
ingenieurs volledig gedemonteerd. Elk van de duizenden gemartelde onderdelen
wordt aan een nauwkeurig onderzoek onderworpen. Bij Ford is men van mening,
dat testbanen niet alleen voor automobielen maar ook voor trekkers van essentieel
belang zijn voor de constructie en produktie.
Een zwaar belaste Ford trekker op één van de test „straten" van het trekker
centrum te Basildon.
plaatst naar Hoofddorp, waar CEBECO aan de Hoofdweg een bedrijf
ter beschikking kreeg met voor het veredelingswerk zeer geschikte
grond. In 1957 werden de mogelijkheden uitgebreid door aankooo van
de hoeve Mentz aan de Kruisweg. Hierdoor is in Hoofddorp thans
65 ha bouwland voor veredeling en vermeerdering beschikbaar. In
1964 werd het bedrijf „Plantage Willem III" te Eist (U.) verworven,
dat 100 ha groot is en waar veredelings- en vermeerderingswerkzaam
heden plaatsvinden. Een tweede vermeerderingsbedrijf, gelegen in
Emmeloord en 45 ha groot, vormt eveneens een geheel met de Hoofd-
dorpse nederzetting van CEBECO. De activiteiten van dit Veredelings
bedrijf zijn in de loop der jaren zeer veelzijdig geworden. Granen,
vlas, aardappelen, peulvruchten, grassen, klavers, bieten en stoppel
knollen zijn onderwerp van studie en proefneming. Het resultaat van
al deze werkzaamheden is, dat meer dan veertig CEBECO-rassen in
de officiële Nederlandse rassenlijst zijn opgenomen terwijl ook in
buitenlandse rassenlijsten diverse CEBECO-rassen voorkomen. Het
nu in gebruik genomen nieuwe gebouw bevat kamers voor de weten
schappelijke medewerkers, een bibliotheek, een ontvangstzaal (van
belang voor de vele excursies die naar Hoofddorp worden gemaakt),
laboratoria voor onderzoek van kwaliteitseigenschappen, schotresis
tentie, kiemkracht, poly- en triploïdie. Ook is, nu aansluiting op een
cellenkas (90 cellen van 1 m2 grondoppervlak) een stuifmeelzeef-
installatie geplaatst, die het mogelijk maakt de cellen kunstmatig te
ventileren met lucht die van stuifmeel is gezuiverd; vrij in de lucht
voorkomend stuifmeel zou immers kruisingsproeven kunnen verstoren*
Bij de plantenwereld gaat het in de eerste plaats om verhoging van
de opbrengst. Getracht wordt deze te bereiken door verhoging van
zowel het produktievermogen van de plant als van haar weerstands
vermogen tegen ziekten, plagen en ongunstige weersomstandigheden.
Vanzelfsprekend brengt dit werk de noodzaak van een vrij omvang
rijke administratie mee. Gedurende groei, bloei en oogst worden ge
gevens verzameld. Deze worden eventueel wiskundig verwerkt. Pas
nadat een stam in eigen proefveld gedurende enkele jaren heeft uit
geblonken, volgt aanmelding bij het Centraal Rassenregister en be
proeving door I. V. R. O. en P. A. W. Daarna volgt eventueel opname
in de Rassenlijst.
Het Veredelingsbedrijf voor landbouwgewassen van CEBECO te
Hoofddorp heeft de beschikking gekregen over een nieuw bedrijfs
gebouw, dat ruimere mogelijkheden biedt om het veredelingswerk
wetenschappelijk en administratief te begeleiden.
Het Veredelingsbedrijf werd in 1922 te Zierikzee door ir. C. Koop
man gesticht. Het werd in 1938 door CEBECO overgenomen en ver
vangen. De directie van de IJselmeerpolder is eerst na een jaar van experimen
teren tot de aankoop overgegaan. De keus is toen gevallen op de wieltrekkers van
John Deere.
Foto toont het moment waarop de trekkers de brug bij Harderwijk over het
Veluwemeer passeren om de polder in te rijden met als bestemming Dronten
De trekkers hebben elk een vermogen van 106 pk. De tocht die dwars over de
Veluwe liep duurde 5V4 uur.
Woensdag vond een spectaculair vervoer plaats van tien zeer zware tractoren
die op eigen kracht 25 km per uur van Arnhem naar Dronten re Jen om aldaar
door de directeur van de fabriek N. V. Louis Nagel Co. ir. P. M. van den Hoek
te worden overgedragen aan de directeur van de Rijksdienst IJselmeerpolder prof.
dr. ir R. A. A. van Duin. De overdracht vond plaats op het complex van de cen
trale magazijnen, centrale werkplaats en opleidingscentrum rijksdienst IJselmeer
polder te Dronten.
De trekkers die elk 34.000,per stuk kosten gaan de z.g. rups-trekkers ver