Witt V dat....? HARDOP DENKEN OVER GRONDGEBRUIK K.N.L.C Ontheffing vruchtwisseling teelt vroege aardappelen Nader overleg over de land en tuinbouwlonen Oppervlakte suikerbieten in 1966 Van het Landbouwschap EEN GESLAAGDE K. N. L. C.-CONFERENTIE HET is nodig, dat we eens hardop gaan denken over allerlei belangwekkende vragen rond de wijze en de vorm van grondgebruik, nu de land- en tuinbouw zo duidelijk van arbeidsintensief kapitaalintensief wordt. Aldus de voorzitter van het K. N. L. C., de heer ir. C. S. Knottnerus, bij de opening van de K. N. L. C - conferentie over grondgebruik rffet bijna 100 deelnemers in de „De Pietersberg" te Oosterbeek op 26 en 27 mei j.l. Gaan we niet nog te veel uit van de gedachte, vaak onbewust, dat boerenland in boerenhand moet blijven? Het is denkbaar de eigendom en het gebruik van cultuurgrond ter oplossing van veel moeilijkheden in ruimere mate te scheiden. Vindt men het rendement van grond wel algemeen zo laag? Met deze en andere vragen werd alvast wat discussiestof aangedragen, die door vier inleiders verder werd aangevuld en geordend. Voor de telers van vroege aardappelen, die vóór 38 .juni a.s. hun aardappelen zullen rooien bestaat de mogelijkheid dat zij op die grond reeds In 1968 weer aardappelen kunnen verbouwen. De daarvoor door de directeur van de Planten kundige Dienst te Wageningen te verlenen onthef fing dient echter vóór 1 juni a.s. schriftelijk te wor den aangevraagd, opdat kan worden gecontroleerd of de aardappelen inderdaad op 28 juni zijn ge rooid. De aanvragen kunnen worden ingediend bij de Gewestelijke Raad van het Landbouwschap te Goes, Grote Markt 28a. Deze ontheffingsmogelijkheid geldt alleen voor beroepstelers, dus niet voor volks- en particuliere tuinen. De aan deze ontheffing verbonden kosten bedragen 2,75 per 10 are of een gedeelte daarvan, met een maximum van 10. Over de wijze van be taling dezer kosten zullen de betrokken telers per soonlijk bericht ontvangen. MU de regering een belangrijke beslissing heeft genomen over de loonpolitiek, zal binnenkort in de Hoofdafdeling Sociale Zaken worden gesproken over de gevolgen welke deze beslissing heeft voor de land- en tuinbouwlonen 1966/1967. In verschillende provincies en rayons waren reeds nieuwe c.a.o.'s tot stand gekomen. C.a.o.'s welke de vereiste goedkeuring evenwel nog niet hebben ont vangen. Over het resultaat van het overleg in de Hoofdafdeling zullen zo spoedig mogelijk mededelin gen worden gedaan in dit blad. N. A. V. Bjj de berichtgevers van de steekproef „Land- bouwproduktie" van het Centraal Bureau van de Statistiek ïs een onderzoek ingesteld naar de opper vlakte, die in 1966 met suikerbieten wordt beteeld. Daaruit blijkt dat de oppervlakte suikerbieten in ons land in 1966 ongeveer 93.000 ha zal bedragen. In vergelijking met de in 1965 geoogste opper vlakte (90.591 ha) betekent dit een toeneming van bijna 3Ten opzichte van de in mei 1965 getelde oppervlakte (91.894 ha) is de uitbreiding 1 a 2 De verdeling van de uitkomsten naar de groepen van landbouwgebieden in Nederland toont aan dat de teelt is toegenomen met de zeekleigebieden. Op de zandgronden en in de rivierkleigebieden is de oppervlakte suikerbieten kleiner dan in mei 1965. Een definitief beeld van de uitgezaaide oppervlakte suikerbieten zal worden verkregen op grond van de uitkomsten van de landbouwtelling mei 1966. ANDER leiding van de directeur-generaal van de landbouw zullen op korte termijn bespre kingen beginnen tussen enkele vertegenwoordi gers van het ministerie van landbouw en visserij en van het landbouwschap, om na te gaan hoe bij een eventuele bedreiging van mond- en klauw zeer een uitbreiding zoveel mogelijk kan worden voorkomen. Daarnaast zal in deze kleine commissie aandacht worden besteed aan de coördinatie van de georganiseerde dierziektenbestrijding. Dit is besloten in de maandelijkse besprekingen tussen minister Biesheuvel en het dagelijks bestuur van het landbouwschap. De minister verwacht dat binnenkort de export van Nederlands/Italiaanse en Belgische grenzen weer wordt opengesteld voor vlees uit Nederland, met uitzondering van Overijssel. Op verzoek van Italië is de export van Nederlands kalfsvlees naar dat land wat afgeremd. Minister en landbouw schap zien voor de varkenshouderij de naaste toe komst met enig vertrouwen tegemoet ondanks de financiële strop van 250 min door het mond- en klauwzeer. Met de minister is het schap van oor deel dat het akkoord van Brussel van 11 mei realistisch en aanvaardbaar is. Over het mandaat van de Europese commissie voor de onderhandelingen in de Kennedy-ronde heeft het landbouwschap nog eens herhaald, dat de prijsafspraken in de Kennedy-ronde niet mo gen leiden tot een bevriezing van de E.E.G.-prij- •zen en dat de mogelijkheid open moet blijven tot een jaarlijkse aanpassing aan de ontwikkeling van de kosten. Verder heeft het landbouwschap er in dit verband bij de minister op aangedrongen dat een evenwichtige groep van landbouwprodukten zal worden samengesteld, waarover afspraken worden gemaakt, omdat andere de belangen van de Europese landbouw te zeer zullen worden ge zien tegen de achtergrond van de industriebelan- gen. In de onderhandelingen moeten de belangen van de landbouw in de E.E.G. worden afgewogen tegen die van de landbouw van de andere landen die aan deze besurekineen deelnemen. GRONDPRIJZEN EN GEBRUIKSVORMEN De heer mr. N. M. Zijp, secretaris van de commissie Grondgebruik van het Landbouwschap, haakte in op de actuele vraag wat er zou kunnen worden gedaan bij de niet alleen in Nederland, maar overal stijgende prijzen van landbouwgrond. Spreker noemde enkele maatregelen tot beteugeling van deze prijs ontwikkeling. Hij herinnerde aan de plannen van de huidige regering tot beheersing van de bouwgrond prijzen en van de speculatie. Het zou de overweging waard kunnen zijn om een soort voorkoopsrecht voor een of ander lichaam (S. B. L.?) te creëren. Daarmee zou de structuurverbetering worden gediend en men zou er eventueel te hoge grondprijzen meer kunnen tegengaan. Een eerste aanzet is er al in de beëindi gingsregeling II van het O. en S.-fonds. De heer Zijp behandelde verder enkele mogelijke andere rechtsvormen van eigendom. De pacht voor ziet reeds lang in belangrijke mate in de kredietbe hoefte van de landbouw. Dit instituut zou moeten worden uitgebreid, maar dan moet het veel aantrekke lijker gemaakt worden voor de verpachter. Geleide lijke, beheerste stijging van de pachten heeft de voor keur boven beëindiging van de pachtprijsbeheersing. Men zou b.v. de toetsing bij verpachting tussen ouders en kinderen kunnen opheffen. Niet alleen in de Zui derzeepolders, maar ook op het „oude" land verdient in dit verband de erfpacht de aandacht. Indien gevestigd voor langer dan 25 jaar, zijn par tijden geheel vrij in de bepaling van de canon en in het vaststellen van de overige bepalingen t.a.v. de exploitatie e.d. Ook voor de nodige aanpassing van de bedrijfsgebouwen biedt de erfpacht veel gunstiger mogelijkheden dan de gewone pacht. De canon kan waardevast worden gemaakt. HF.T RECHT BETER GEBRUIKEN Prof. mr. J. M. Polak, hoogleraar in het agrarisch recht te Wageningen. wees in zijn inleiding op de realiteit, dat het moeilijk is om het recht ten gunste van alleen de landbouw gewijzigd te krijgen. Maar uit het bestaande recht kan volgens hem veel meer ge haald worden en daarvan gaf hij enkc-le voorbeelden. Er is een Frans voorstel om de rechter na overlijde i van de vader het bedrijf aan de opvolger in pacht te laten toewijzen. Het Nederlandse recht biedt ook de mogelijkheid om de opvolger bijtijds pachter te laten worden. Men vraagt zich af of de andere kinderen dit nemen bij een boedelscheiding, maar men aarzelt ten onrechte om de rechter eens een uitspraak te laten doen. Een ander voorbeeld is de tegenzin om bij een boedelscheiding met de zoon-opvolger op basis van de opbrengstwaarde af te rekenen. Maar is dit echt achterstelling van de andere erfgenamen, als tegelijk bepaald wordt dat bij doorverkoop de winst alsnog moet worden verdeeld? Wat de samenwerkingsvormen betreft, moet het klimaat, de vertrouwensgrondslag voorop staan. Dan biedt het recht voldoende mogelijkheden. De maat schap is een aantrekkelijke vorm, als de samenwer king niet zo diep ingrijpt en het optreden naar buiten niet van betekenis is. Is dit laatste wel het geval, dan heeft de vennootschap de voorkeur (onder firma of commanditaire). De N. V. is het best denkbaar bij overname van zeer grote bedrijven. Verder is in de land- en tuinbouw de coöperatieve vereniging alom bekend. Ontwerpt men een samenwerkingsvorm, dan moeten voor twee gevallen goede regelingen worden gemaakt, n.l. bij overlijden van een deelnemer en bij ruzie. In het laatste geval kan een landelijk arbitrage instituut (als in de handel) goed werken. Voor de praktijk zijn voorts adviescolleges met deskundigen op verschillend terrein gewenst, omdat de enkele notaris, jurist of boekhoudingman nu eenmaal njet alle kanten van de samenwerkingsvorm goed kan be kijken. Volgende week wordt nader ingegaan op een twee tal inleidingen over de financiering en de vooruitzich ten in d^ akkerbouw en veehouderij en de discussie over de verschillende onderwerpen op deze geslaagd» K. N. L. C.-conferentie over grondgebruik. Str. meermalen zijn plannen moet wijzigen omdat er zich onvoorziene omstandigheden voordoen? Natuurlijk weet U dat, we ondervinden het vrijwel allen en iedere dag! Ook schrijver dezes werd het deze week iceer duidelijk gewaar. Vorige week schreef ik dat in deze week zou worden verder gepraat over het reeds twee weken in behandeling zijnde onderwerp, de Grondprijzen. Dat gaat echter niet op. Een ander punt vraagt nu even de aandacht en wél het vraagstuk van de opwaardering van opstallen en opstanden. Er bestaat over dit punt nog zeer veel misverstand. Dat is verklaarbaar. Het is in de geschiede nis van onze Nederlandse fiscale wetgeving nog niet zo dikwijls voorgekomen dat het voordelig was om de fiscale bedragen van onroerende goederen te verhogen. Begrijpelijk is het dus dat belanghebbenden die onze circulaire hebben ontvangen, het geval met een zeker wantrouwen bezien. qpocH is dit wantrouwen volkomen misplaatst. De feiten zijn de volgende. Bij de laatste wetswijziging op het gebied van de Ink. Bel. hebben we een geheel nieuwe wet, de Wet Ink. Bel. 1964, gekregen. De opstellers van deze wet hadden de bekende „landbouwvrijstelling"' geschrapt. Hierdoor zou in het vervolg, winst bij vervreemding van onroerend goed, ook in de agrarische sector belast zijn. Bij de be handeling van de wet is evenwel de landbouwvr ij stelling voor GRONDEN gebleven, maar voor OP STALLEN en OPSTANDEN (gebouwen en boomgaarden) geschrapt. Gevolg is dat nu voortaan als gebouwen en/of boomgaarden worden vervreemd, de daarbij gemaakte winst met Inkomstenbelasting wordt getroffen. m zal het voor ieder duidelijk zijn dat men bij verkoop (vervreemding) meer winst maakt als de boek- waarde van het verkochte object laag is dan wanneer deze hoog is. Een schiLur die te boek staat voor f 15.000,en bij verkoop f 45.000,opbrengt, levert een winst op van f 45.000,15.000,30.000,Is de boekwaarde van deze schuur echter niet f 15.000,maar f 35.000,dan is de winst bij vervreemding f 45.000,35.000,10.000, Het is daarom van groot belang dat ieder die gebouwen en boomgaarden in zijn bedrijf exploiteert de veelal te lage boekwaarde laat opvoeren. Daartoe dient art. 70 van de Wet Ink. Bel. 1964 en daarom is het gewenst de werkelijke waarden, de waarde van het economisch verkeer deskundig te laten vaststellen. (VANDAAR DE SCHATTING.) Dat men verder op de ex. art. 70 verhoogde boekjaarde mag gaan afschrijven is een tweede voordeel. P.S. Wij verzoeken al onze leden die hiervoor in aanmerking komen, met spoed het hun toegezonden formulier op te zenden. De maatregel der opwaardering is een maatregel die zeer in het voor deel van de belastingplichtige is en ons bureau moet zeer veel zaken zo tijdig mogelijk met de diverse inspecties der belastingen regelen. Werkt allen mee en betracht de meest mogelijke spoed. M. WIE BETAALT HET GELAG VAN DE TE LAAG VASTGESTELDE CONSUMENTENPRIJS (Vervolg van pag. I) In feite komen dus, volgens deze cijfers, de con- ten prevaleren boven bedrijfseconomische moge- sumptiemelkbedrijven op elke liter consumptie- lijkheden van de fabrieken! melk 1,4 cent per liter te kort! De consumptiemelkbedrijven zowel particu- In afwijking met de geldende afspraken, waar- liere als coöperatieve stellen gezamenlijk nu al- bij de melkprijs voor de boer verhoogd met de les in het werk om alsnog een prijsverhoging van kosten van vervoer, verwerking en distributie de de consumptiemelk te verkrijgen. Verscheidene door de verbruiker te betalen melkprijs per liter stappen om dit te bereiken zijn al ondernomen, opleverde, heeft de minister van Economische Za- De besprekingen zijn nog niet afgelopen en on- ken op 28 maart anders beslist. Nu wordt de ver- danks de te overwinnen moeilijkheden bestaat er hoging van de consumptiemelkprijs afhankelijk nog hoop iets in deze te bereiken, gesteld van een door het Ministerie in te stellen Zou het Ministerie geen verdere prijsverhoging rentabiliteitsonderzoek bij de melkfabrieken. toestaan dan zal het financieel tekort bij de con- Voorlopig werd slechts een verhoging van 1 cent sumptiemelkbedrijven tot uiting komen in de aan per liter toegestaan. De indruk bestaat dan ook de boer uit te betalen melkprijs. Die betaalt dan dat de minister het „consumentenbelang" heeft la- uiteindelijk het gelag van het „consumentenprijs- beleid" van de minister. Bi.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1966 | | pagina 3