Witt V dat....?
HARDOP DENKEN OVER GRONDGEBRUIK K.N.L.C
Ontheffing vruchtwisseling
teelt vroege aardappelen
Nader overleg over de land
en tuinbouwlonen
Oppervlakte suikerbieten
in 1966
Van het Landbouwschap
EEN GESLAAGDE K. N. L. C.-CONFERENTIE
HET is nodig, dat we eens hardop gaan denken over allerlei belangwekkende vragen rond de wijze en de
vorm van grondgebruik, nu de land- en tuinbouw zo duidelijk van arbeidsintensief kapitaalintensief
wordt. Aldus de voorzitter van het K. N. L. C., de heer ir. C. S. Knottnerus, bij de opening van de K. N. L. C -
conferentie over grondgebruik rffet bijna 100 deelnemers in de „De Pietersberg" te Oosterbeek op 26 en 27
mei j.l. Gaan we niet nog te veel uit van de gedachte, vaak onbewust, dat boerenland in boerenhand moet
blijven? Het is denkbaar de eigendom en het gebruik van cultuurgrond ter oplossing van veel moeilijkheden
in ruimere mate te scheiden. Vindt men het rendement van grond wel algemeen zo laag? Met deze en andere
vragen werd alvast wat discussiestof aangedragen, die door vier inleiders verder werd aangevuld en geordend.
Voor de telers van vroege aardappelen, die vóór
38 .juni a.s. hun aardappelen zullen rooien bestaat
de mogelijkheid dat zij op die grond reeds In 1968
weer aardappelen kunnen verbouwen.
De daarvoor door de directeur van de Planten
kundige Dienst te Wageningen te verlenen onthef
fing dient echter vóór 1 juni a.s. schriftelijk te wor
den aangevraagd, opdat kan worden gecontroleerd
of de aardappelen inderdaad op 28 juni zijn ge
rooid. De aanvragen kunnen worden ingediend bij
de Gewestelijke Raad van het Landbouwschap te
Goes, Grote Markt 28a.
Deze ontheffingsmogelijkheid geldt alleen voor
beroepstelers, dus niet voor volks- en particuliere
tuinen. De aan deze ontheffing verbonden kosten
bedragen 2,75 per 10 are of een gedeelte daarvan,
met een maximum van 10. Over de wijze van be
taling dezer kosten zullen de betrokken telers per
soonlijk bericht ontvangen.
MU de regering een belangrijke beslissing heeft
genomen over de loonpolitiek, zal binnenkort in
de Hoofdafdeling Sociale Zaken worden gesproken
over de gevolgen welke deze beslissing heeft voor de
land- en tuinbouwlonen 1966/1967.
In verschillende provincies en rayons waren reeds
nieuwe c.a.o.'s tot stand gekomen. C.a.o.'s welke de
vereiste goedkeuring evenwel nog niet hebben ont
vangen. Over het resultaat van het overleg in de
Hoofdafdeling zullen zo spoedig mogelijk mededelin
gen worden gedaan in dit blad.
N. A. V.
Bjj de berichtgevers van de steekproef „Land-
bouwproduktie" van het Centraal Bureau van de
Statistiek ïs een onderzoek ingesteld naar de opper
vlakte, die in 1966 met suikerbieten wordt beteeld.
Daaruit blijkt dat de oppervlakte suikerbieten in
ons land in 1966 ongeveer 93.000 ha zal bedragen.
In vergelijking met de in 1965 geoogste opper
vlakte (90.591 ha) betekent dit een toeneming van
bijna 3Ten opzichte van de in mei 1965 getelde
oppervlakte (91.894 ha) is de uitbreiding 1 a 2
De verdeling van de uitkomsten naar de groepen
van landbouwgebieden in Nederland toont aan dat
de teelt is toegenomen met de zeekleigebieden. Op
de zandgronden en in de rivierkleigebieden is de
oppervlakte suikerbieten kleiner dan in mei 1965.
Een definitief beeld van de uitgezaaide oppervlakte
suikerbieten zal worden verkregen op grond van de
uitkomsten van de landbouwtelling mei 1966.
ANDER leiding van de directeur-generaal van
de landbouw zullen op korte termijn bespre
kingen beginnen tussen enkele vertegenwoordi
gers van het ministerie van landbouw en visserij
en van het landbouwschap, om na te gaan hoe bij
een eventuele bedreiging van mond- en klauw
zeer een uitbreiding zoveel mogelijk kan worden
voorkomen. Daarnaast zal in deze kleine commissie
aandacht worden besteed aan de coördinatie van
de georganiseerde dierziektenbestrijding. Dit is
besloten in de maandelijkse besprekingen tussen
minister Biesheuvel en het dagelijks bestuur van
het landbouwschap.
De minister verwacht dat binnenkort de export
van Nederlands/Italiaanse en Belgische grenzen
weer wordt opengesteld voor vlees uit Nederland,
met uitzondering van Overijssel. Op verzoek van
Italië is de export van Nederlands kalfsvlees naar
dat land wat afgeremd. Minister en landbouw
schap zien voor de varkenshouderij de naaste toe
komst met enig vertrouwen tegemoet ondanks de
financiële strop van 250 min door het mond- en
klauwzeer. Met de minister is het schap van oor
deel dat het akkoord van Brussel van 11 mei
realistisch en aanvaardbaar is.
Over het mandaat van de Europese commissie
voor de onderhandelingen in de Kennedy-ronde
heeft het landbouwschap nog eens herhaald, dat
de prijsafspraken in de Kennedy-ronde niet mo
gen leiden tot een bevriezing van de E.E.G.-prij-
•zen en dat de mogelijkheid open moet blijven tot
een jaarlijkse aanpassing aan de ontwikkeling van
de kosten. Verder heeft het landbouwschap er in
dit verband bij de minister op aangedrongen dat
een evenwichtige groep van landbouwprodukten
zal worden samengesteld, waarover afspraken
worden gemaakt, omdat andere de belangen van
de Europese landbouw te zeer zullen worden ge
zien tegen de achtergrond van de industriebelan-
gen. In de onderhandelingen moeten de belangen
van de landbouw in de E.E.G. worden afgewogen
tegen die van de landbouw van de andere landen
die aan deze besurekineen deelnemen.
GRONDPRIJZEN EN GEBRUIKSVORMEN
De heer mr. N. M. Zijp, secretaris van de commissie
Grondgebruik van het Landbouwschap, haakte in op
de actuele vraag wat er zou kunnen worden gedaan
bij de niet alleen in Nederland, maar overal
stijgende prijzen van landbouwgrond. Spreker noemde
enkele maatregelen tot beteugeling van deze prijs
ontwikkeling. Hij herinnerde aan de plannen van de
huidige regering tot beheersing van de bouwgrond
prijzen en van de speculatie. Het zou de overweging
waard kunnen zijn om een soort voorkoopsrecht voor
een of ander lichaam (S. B. L.?) te creëren. Daarmee
zou de structuurverbetering worden gediend en men
zou er eventueel te hoge grondprijzen meer kunnen
tegengaan. Een eerste aanzet is er al in de beëindi
gingsregeling II van het O. en S.-fonds.
De heer Zijp behandelde verder enkele mogelijke
andere rechtsvormen van eigendom. De pacht voor
ziet reeds lang in belangrijke mate in de kredietbe
hoefte van de landbouw. Dit instituut zou moeten
worden uitgebreid, maar dan moet het veel aantrekke
lijker gemaakt worden voor de verpachter. Geleide
lijke, beheerste stijging van de pachten heeft de voor
keur boven beëindiging van de pachtprijsbeheersing.
Men zou b.v. de toetsing bij verpachting tussen ouders
en kinderen kunnen opheffen. Niet alleen in de Zui
derzeepolders, maar ook op het „oude" land verdient
in dit verband de erfpacht de aandacht.
Indien gevestigd voor langer dan 25 jaar, zijn par
tijden geheel vrij in de bepaling van de canon en in
het vaststellen van de overige bepalingen t.a.v. de
exploitatie e.d. Ook voor de nodige aanpassing van de
bedrijfsgebouwen biedt de erfpacht veel gunstiger
mogelijkheden dan de gewone pacht. De canon kan
waardevast worden gemaakt.
HF.T RECHT BETER GEBRUIKEN
Prof. mr. J. M. Polak, hoogleraar in het agrarisch
recht te Wageningen. wees in zijn inleiding op de
realiteit, dat het moeilijk is om het recht ten gunste
van alleen de landbouw gewijzigd te krijgen. Maar uit
het bestaande recht kan volgens hem veel meer ge
haald worden en daarvan gaf hij enkc-le voorbeelden.
Er is een Frans voorstel om de rechter na overlijde i
van de vader het bedrijf aan de opvolger in pacht te
laten toewijzen. Het Nederlandse recht biedt ook de
mogelijkheid om de opvolger bijtijds pachter te laten
worden. Men vraagt zich af of de andere kinderen
dit nemen bij een boedelscheiding, maar men aarzelt
ten onrechte om de rechter eens een uitspraak te
laten doen. Een ander voorbeeld is de tegenzin om
bij een boedelscheiding met de zoon-opvolger op basis
van de opbrengstwaarde af te rekenen. Maar is dit
echt achterstelling van de andere erfgenamen, als
tegelijk bepaald wordt dat bij doorverkoop de winst
alsnog moet worden verdeeld?
Wat de samenwerkingsvormen betreft, moet het
klimaat, de vertrouwensgrondslag voorop staan. Dan
biedt het recht voldoende mogelijkheden. De maat
schap is een aantrekkelijke vorm, als de samenwer
king niet zo diep ingrijpt en het optreden naar buiten
niet van betekenis is. Is dit laatste wel het geval, dan
heeft de vennootschap de voorkeur (onder firma of
commanditaire). De N. V. is het best denkbaar bij
overname van zeer grote bedrijven. Verder is in de
land- en tuinbouw de coöperatieve vereniging alom
bekend. Ontwerpt men een samenwerkingsvorm, dan
moeten voor twee gevallen goede regelingen worden
gemaakt, n.l. bij overlijden van een deelnemer en bij
ruzie. In het laatste geval kan een landelijk arbitrage
instituut (als in de handel) goed werken. Voor de
praktijk zijn voorts adviescolleges met deskundigen
op verschillend terrein gewenst, omdat de enkele
notaris, jurist of boekhoudingman nu eenmaal njet
alle kanten van de samenwerkingsvorm goed kan be
kijken.
Volgende week wordt nader ingegaan op een twee
tal inleidingen over de financiering en de vooruitzich
ten in d^ akkerbouw en veehouderij en de discussie
over de verschillende onderwerpen op deze geslaagd»
K. N. L. C.-conferentie over grondgebruik. Str.
meermalen zijn plannen moet wijzigen omdat er zich onvoorziene omstandigheden voordoen?
Natuurlijk weet U dat, we ondervinden het vrijwel allen en iedere dag! Ook schrijver dezes werd het
deze week iceer duidelijk gewaar. Vorige week schreef ik dat in deze week zou worden verder gepraat
over het reeds twee weken in behandeling zijnde onderwerp, de Grondprijzen. Dat gaat echter niet op.
Een ander punt vraagt nu even de aandacht en wél het vraagstuk van de opwaardering van opstallen en
opstanden. Er bestaat over dit punt nog zeer veel misverstand. Dat is verklaarbaar. Het is in de geschiede
nis van onze Nederlandse fiscale wetgeving nog niet zo dikwijls voorgekomen dat het voordelig was om de
fiscale bedragen van onroerende goederen te verhogen.
Begrijpelijk is het dus dat belanghebbenden die onze circulaire hebben ontvangen, het geval met een
zeker wantrouwen bezien.
qpocH is dit wantrouwen volkomen misplaatst. De feiten zijn de volgende. Bij de laatste wetswijziging
op het gebied van de Ink. Bel. hebben we een geheel nieuwe wet, de Wet Ink. Bel. 1964, gekregen.
De opstellers van deze wet hadden de bekende „landbouwvrijstelling"' geschrapt. Hierdoor zou in het
vervolg, winst bij vervreemding van onroerend goed, ook in de agrarische sector belast zijn. Bij de be
handeling van de wet is evenwel de landbouwvr ij stelling voor GRONDEN gebleven, maar voor OP
STALLEN en OPSTANDEN (gebouwen en boomgaarden) geschrapt.
Gevolg is dat nu voortaan als gebouwen en/of boomgaarden worden vervreemd, de daarbij gemaakte
winst met Inkomstenbelasting wordt getroffen.
m zal het voor ieder duidelijk zijn dat men bij verkoop (vervreemding) meer winst maakt als de boek-
waarde van het verkochte object laag is dan wanneer deze hoog is.
Een schiLur die te boek staat voor f 15.000,en bij verkoop f 45.000,opbrengt, levert een winst op
van f 45.000,15.000,30.000,Is de boekwaarde van deze schuur echter niet f 15.000,maar
f 35.000,dan is de winst bij vervreemding f 45.000,35.000,10.000,
Het is daarom van groot belang dat ieder die gebouwen en boomgaarden in zijn bedrijf exploiteert de
veelal te lage boekwaarde laat opvoeren. Daartoe dient art. 70 van de Wet Ink. Bel. 1964 en daarom is het
gewenst de werkelijke waarden, de waarde van het economisch verkeer deskundig te laten vaststellen.
(VANDAAR DE SCHATTING.)
Dat men verder op de ex. art. 70 verhoogde boekjaarde mag gaan afschrijven is een tweede voordeel.
P.S. Wij verzoeken al onze leden die hiervoor in aanmerking komen, met spoed het hun toegezonden
formulier op te zenden. De maatregel der opwaardering is een maatregel die zeer in het voor
deel van de belastingplichtige is en ons bureau moet zeer veel zaken zo tijdig mogelijk met de
diverse inspecties der belastingen regelen. Werkt allen mee en betracht de meest mogelijke
spoed. M.
WIE BETAALT HET GELAG VAN DE TE LAAG VASTGESTELDE CONSUMENTENPRIJS
(Vervolg van pag. I)
In feite komen dus, volgens deze cijfers, de con- ten prevaleren boven bedrijfseconomische moge-
sumptiemelkbedrijven op elke liter consumptie- lijkheden van de fabrieken!
melk 1,4 cent per liter te kort! De consumptiemelkbedrijven zowel particu-
In afwijking met de geldende afspraken, waar- liere als coöperatieve stellen gezamenlijk nu al-
bij de melkprijs voor de boer verhoogd met de les in het werk om alsnog een prijsverhoging van
kosten van vervoer, verwerking en distributie de de consumptiemelk te verkrijgen. Verscheidene
door de verbruiker te betalen melkprijs per liter stappen om dit te bereiken zijn al ondernomen,
opleverde, heeft de minister van Economische Za- De besprekingen zijn nog niet afgelopen en on-
ken op 28 maart anders beslist. Nu wordt de ver- danks de te overwinnen moeilijkheden bestaat er
hoging van de consumptiemelkprijs afhankelijk nog hoop iets in deze te bereiken,
gesteld van een door het Ministerie in te stellen Zou het Ministerie geen verdere prijsverhoging
rentabiliteitsonderzoek bij de melkfabrieken. toestaan dan zal het financieel tekort bij de con-
Voorlopig werd slechts een verhoging van 1 cent sumptiemelkbedrijven tot uiting komen in de aan
per liter toegestaan. De indruk bestaat dan ook de boer uit te betalen melkprijs. Die betaalt dan
dat de minister het „consumentenbelang" heeft la- uiteindelijk het gelag van het „consumentenprijs-
beleid" van de minister. Bi.