Rijenbespuiting
ONDERWIJSNOTITIES
Leerkrachtenmiddag 1966
Mammoetwet Samengestelde school
li
ITITGAANDE van de gedachte dat het onkruid
U tussen de rijen ook gemakkelijk mechanisch
kan worden bestreden is de rijenbespuiting (en
dus de rijenspuit) bij het beschikbaar komen van
de langwerkende doch over het algemeen nogal
prijzige chemische middelen voor onkruidbestrij-
ding in bieten in de belangstelling gekomen. Bij
rijenbespuiting wordt ongeveer slechts deel van
het oppervlak (naast de rijen) bespoten, zodat
hierdoor een belangrijke besparing aan spuitmid-
del wordt verkregen.
Daar bij rijenbespuiting met een ongeveer ge
lijk aantal spuitdoppen als bij volveldsbespuiting
wordt gespoten en iedere spuitdop zijn eigen
spuitbaan heeft (geen overlapping), worden aan
de spuitdoppen voor rijenbespuiting specifieke
eisen gesteld, n.l. een lage opbrengst en een vlakke
vloeistofverdeling.
Een en ander was voor het I. L. R. aanleiding
om (in de N. O. P.) een onderzoek in te stellen
naar een aantal rijenspuitdoppen. Daar de rijen
bespuiting veelal gecombineerd wordt uitgevoerd
met het precisiezaaien, werd tevens nagegaan de
juiste wijze van monteren van de rijenspuit op de
precisiezaaimachine.
Rijenbespuiting kan zowel gelijktijdig met het
zaaien (precisiezaaimachine met opgebouwde rijen
spuit) als na het zaaien in een afzonderlijke werk-
gang worden uitgevoerd. Beide methoden hebben
zowel voor- als nadelen.
vs
tlgs!
.■i. ;i» i-fc-.vfe
Spuitraam \oor rijenbespuiting. Spuitdoppen gemonteerd op onafhankelijk t.o.v. elkaat
bewegende armen met sleepvoeten.
Daar de spuithoogte bij rijenbespuiting relatief
vrij laag is (1015 cm), zullen kleine afwijkingen
in spuithoogte bij het spuiten al belangrijke onder-
of overdosering van het spuitmiddel tot gevolg
hebben.
Deze afwijkingen in spuithoogte hangen af van
de wijze van bevestiging van de spuitdop op het
precisiezaaielement of op het spuitraam, alsmede
voor het type precisiezaaielement of het spuit
raam.
Bij de onderzochte rijenspuitdoppen, o.m. wat
betreft opbrengst, vloeistofverdeling, afwerking en
slijtvastheid, bleek vooral de Teejet 8002-E zeer
geschikt te zijn voor rijenbespuiting. Ook de Dor-
man met spuitplaatjes en de Birchmeier 1,6-2 F
waren goed bruikbaar. Dit was in mindere mate
het geval met de Tank en Hardi 1753-9.
In veldproeven op bieten, waarbij met 'n precisie
zaaimachine met opgebouwde rijenspuit werd ge
zaaid en gespoten (met een langwerkend onkruid
bestrijdingsmiddel), is de invloed van de vloei
stofverdeling van de rijenspuitdoppen op de bie-
Spuitdop gemonteerd op een bij
de as van de drukrol scharnie
rend bevestigd raampje met
sleepvoet. De spuithoogte wordt
hierbij door de sleepvoeten ge
regeld. Door A-B zo lang moge
lijk en B-D zo kort mogelijk te
maken treedt de kleinste afwij
king »n spuithoogte op.
ten en het onkruid nagegaan. Hierbij bleek, dat
een dakvormige vloeistofverdeling de opkomst va»
de bieten nadelig kan beïnvloeden. Op het oio»
kruid werden geen duidelijke verschillen waarge-
nomen.
Verder werd vastgesteld, dat kleine afwijkin
gen in hoogte van de spuitdop bij het spuiten, ge
zien de relatief lage spuithoogte, een belangrijk*
onder- respectievelijk overdosering van het mid
del kunnen geven. Naar aanleiding hiervan werd
de bevestiging van de spuitdop op verschillend*
typen precisiezaaimachines resp. spuitramen nage
gaan. Hierbij bleek, dat bij sommige machines be
langrijke afwijkingen in hoogte van de spuitdop
voorkwamen als gevolg van verticale bewegingen
van het aanspanningspunt, het aandrijfwiel en de
drukrol. Een oplossing hiervoor is gegeven door de
spuitdop te bevestigen op een scharnierend ter
hoogte van de as van de drukrol gemonteerd raam
met sleepvoeten.
I. L. R. publikatie No. 96 geeft over deze en an
dere zaken betreffende rijenbespuiting en rijen-
spuiten een groot aantal bijzonderheden. Ook zijn
een aantal aanwijzingen gegeven voor het bere
kenen van de vloeistof per ha en het klaar ma
ken van de spuitvloeistof (prijs 2,40; bestellen
op giro 880018 t.n.v. het I. L. R. te Wageningen).
SPREKEN over een samengestelde school heeft alleen zin als het gebeurt in een „samengestelde
bijeenkomst". Vanuit die gedachte werd de Leerkrachtendag 1966 op 13 mei georganiseerd voor
alle leerkrachten in dienst der Z. L. M. werkzaam, zowel bij het Landbouwhuishoudonderwijs als bij
het Landbouwonderwijs.
In de Landbouwschool „De Kluut" te Zierikzee werden een groot aantal aanwezigen welkom ge
heten door de voorzitter der beide Onderwijskommissies de heer J. van Wijk te Zaamslag.
Naast de leerkrachten begroette hij een aantal genodigden onder wie de spreekster: Mej. Chr. M.
Koenraads - Inspektrice N.O. en de spreker: Ir. A. G. D. M. Vercauteren - Inspekteur van het Land
bouwonderwijs; voorts mej. J. C. M. van Keulen - Inspektrice en Ir. E. C. F. Bouten - Inspekteur,
Mr. E. Wage - algemeen sekretaris der Z. L. M., Drs. J. A. van Nieuwenhuyzen - direkteur van de Al
gemene Bond van Beroepsonderwijs, leden van de beide Onderwijskommissies en de Kommissies van
Toezicht te Zierikzee.
De heer Van Wijk zou aan deze dag het motto willen geven: „Kom over de brug". Wijzend op de
nieuwe Oosterscheldebrug als een bindend element tussen Holland en Vlaanderen schetste hij de te
verwachten ontwikkelingen in Zeeland. Dit feit stelt toenemende eisen aan het onderwijs: We moe
ten bijblijven of nog beter - „voorblijven". Daarom is het goed om reeds thans te bezinnen op de ver
anderingen, die het onderwijs zal ondergaan als de Mammoetwet in werking treedt.
en
DE MAMMOETWET
U ER VOLGENS werden door mej. Koenraads
Ir. Vercauteren voor beide groepen afzonder
lijk een aantal aspekten van de nieuwe wet op
het voortgezet onderwijs aan de orde gesteld.
Het doel van de wet is geweest: het tot stand
brengen van een sluitend geheel van onderwijs
voorzieningen. De grondslag gelegd bij het
basisonderwijs dient bij het voortgezet onder
wijs te worden verbreed en verdiept naar aard en
aanleg van de leerling. De nieuwe wet treedt op
1 augustus 1968 in werking alle scholen vangen
dan aan met een eerste leerjaar nieuwe stijl: de
z.g.n. brugklas. Daarvoor wordt de inpassing van
de bestaande vormen van onderwijs geregeld bij
de wet op het overgangsrecht.
Zowel mej. Koenraads als de heer Vercauteren
stonden uitvoerig stil bij de functie van de brug
klas, de differentiatie daarna en de doorstroming
naar andere vormen van onderwijs.
In een afzonderlijk artikel zal op beide lezingen
worden teruggekomen.
Tijdens de middagpauze begaf het gezelschap
zich naar de Landbouwhuishoudschool, waar een
voortreffelijke lunch werd aangeboden. Onder lei
ding van de direktrice en enkele leraressen hadden
leerlingen uit de Vormingsklas en de Assistenten
opleiding diverse smakelijke hapjes klaargemaakt.
In één der lokalen was door een aantal uit
gevers een tentoonstelling van leerboeken inge
richt, zodat men kennis kon nemen van de nieuw
ste uitgaven voor de verschillende vakken.
DE SAMENGESTELDE SCHOOL
WEER terug in de Landbouwschool beluisterde
men gezamenlijk de lezing van de heer A.
A. Sterman - direkteur van het pedagogisch-
didaktisch bureau van het K. N. L. C. in Den Haag
- over de Samengestelde school.
Spreker ging eerst in op de wenselijkheid van
een school, waarin diverse onderwijsvormen zijn
samengebracht binnen één organisatorisch ver
band. Het systeem van afzonderlijk onderwijs voor
jongens en meisjes zou kunnen worden doorbro
ken. Juist in de tijd van de volwassenwording,
waarin ze elkaar zo nodig hebben, worden ze in
ons huidige systeem voor het beroepsonderwijs in
afzonderlijke scholen ondergebracht.
De lessentabellen van de brugklassen van een
huishoudschool, een technische school en een land
bouwschool vertonen zoveel overeenkomst zeker
in de theoretische lessen dat een samenvoegin»
geen bijzondere moeilijkheden zou opleveren. Ook
een combinatie met het M. A. V. O. is echter zeer
goed denkbaar. Eerst dan is een school in staal
de leerlingen een gedifferentieerd „onderwijspak
ket" aan te bieden, waardoor het maken van een
juiste keuze na een goede observatie van de leer
ling wordt vergemakkelijkt.
Leerkrachten van verschillende onderwijsrich-
tingen ontmoeten elkaar, waardoor men elkaar
beter leert kennen en waarderen.
Als de wenselijkheden van de samengestelde
school duidelijk aanwezig zijn dienen de moge
lijkheden daartoe gevonden te worden. Door aller
lei omstandigheden als signatuur van de school»
beheer bij verschillende besturen e.d. kan deze
ontwikkeling worden afgeremd, maar de mogelijk
heden zijn in ieder geval het bestuderen waard.
Spreker pleitte in dit verband ook voor één agra
rische school met verschillende studie-richtingen.
Ons onderwijs is achter gebleven de Mam
moetwet is een poging om hierin verbetering te
brengen.
Wetsverandering is evenwel geen garantie
veel zal afhangen van het initiatief van diegenen»
die met de organisatie van het onderwijs zijn be
last.
Aan het slot van de middag dankte de heer
Van Wijk allen, die aan het welslagen van deze
dag hadden meegewerkt. In de eerste plaats me}»
Koenraads en de heer Sterman (de heer Vercau
teren was inmiddels vertrokken), vervolgens mej.
Van Liere, met haar leerkrachten en leerlinge»,
die de materiële verzorging voor hun rekening
hadden genomen en tenslotte de heer Eveleen*
voor de geboden gastvrijheid. Zijn dankwoord lief
hij vergezeld gaan van diverse geschenken. Me&
Koenraads kreeg evenwel een bijzonder cadeau.
Nu zij per 1 januari benoemd is tot coördinerend
Inspektrice behoort Zeeland niet meer tot haar
ambtsgebied, zodat de Zeeuwse Landbouw Maat
schappij na twee jaar al weer afscheid van haar
moet nemen. Als dank voor het werk, door mejk
Koenraads verricht in het belang van de Z. L. M.»
Landbouwhuishoudscholen werd haar een antiek*
Zeeuwse „rouwbel" aangeboden.
Namens de leerkrachten werd het woord g**>
voerd door de heer W. Fase direkteur van cfi
Landbouwschool te Middelburg die zijn danJfc
uitsprak jegens de Z. L. M. voor dr organisatie va»
deze dag en jegens mej. Van liVere en de heer
Eveleens voor alle hulp daarbij geboden.