Rijenbespuiting ONDERWIJSNOTITIES Leerkrachtenmiddag 1966 Mammoetwet Samengestelde school li ITITGAANDE van de gedachte dat het onkruid U tussen de rijen ook gemakkelijk mechanisch kan worden bestreden is de rijenbespuiting (en dus de rijenspuit) bij het beschikbaar komen van de langwerkende doch over het algemeen nogal prijzige chemische middelen voor onkruidbestrij- ding in bieten in de belangstelling gekomen. Bij rijenbespuiting wordt ongeveer slechts deel van het oppervlak (naast de rijen) bespoten, zodat hierdoor een belangrijke besparing aan spuitmid- del wordt verkregen. Daar bij rijenbespuiting met een ongeveer ge lijk aantal spuitdoppen als bij volveldsbespuiting wordt gespoten en iedere spuitdop zijn eigen spuitbaan heeft (geen overlapping), worden aan de spuitdoppen voor rijenbespuiting specifieke eisen gesteld, n.l. een lage opbrengst en een vlakke vloeistofverdeling. Een en ander was voor het I. L. R. aanleiding om (in de N. O. P.) een onderzoek in te stellen naar een aantal rijenspuitdoppen. Daar de rijen bespuiting veelal gecombineerd wordt uitgevoerd met het precisiezaaien, werd tevens nagegaan de juiste wijze van monteren van de rijenspuit op de precisiezaaimachine. Rijenbespuiting kan zowel gelijktijdig met het zaaien (precisiezaaimachine met opgebouwde rijen spuit) als na het zaaien in een afzonderlijke werk- gang worden uitgevoerd. Beide methoden hebben zowel voor- als nadelen. vs tlgs! .■i. ;i» i-fc-.vfe Spuitraam \oor rijenbespuiting. Spuitdoppen gemonteerd op onafhankelijk t.o.v. elkaat bewegende armen met sleepvoeten. Daar de spuithoogte bij rijenbespuiting relatief vrij laag is (1015 cm), zullen kleine afwijkingen in spuithoogte bij het spuiten al belangrijke onder- of overdosering van het spuitmiddel tot gevolg hebben. Deze afwijkingen in spuithoogte hangen af van de wijze van bevestiging van de spuitdop op het precisiezaaielement of op het spuitraam, alsmede voor het type precisiezaaielement of het spuit raam. Bij de onderzochte rijenspuitdoppen, o.m. wat betreft opbrengst, vloeistofverdeling, afwerking en slijtvastheid, bleek vooral de Teejet 8002-E zeer geschikt te zijn voor rijenbespuiting. Ook de Dor- man met spuitplaatjes en de Birchmeier 1,6-2 F waren goed bruikbaar. Dit was in mindere mate het geval met de Tank en Hardi 1753-9. In veldproeven op bieten, waarbij met 'n precisie zaaimachine met opgebouwde rijenspuit werd ge zaaid en gespoten (met een langwerkend onkruid bestrijdingsmiddel), is de invloed van de vloei stofverdeling van de rijenspuitdoppen op de bie- Spuitdop gemonteerd op een bij de as van de drukrol scharnie rend bevestigd raampje met sleepvoet. De spuithoogte wordt hierbij door de sleepvoeten ge regeld. Door A-B zo lang moge lijk en B-D zo kort mogelijk te maken treedt de kleinste afwij king »n spuithoogte op. ten en het onkruid nagegaan. Hierbij bleek, dat een dakvormige vloeistofverdeling de opkomst va» de bieten nadelig kan beïnvloeden. Op het oio» kruid werden geen duidelijke verschillen waarge- nomen. Verder werd vastgesteld, dat kleine afwijkin gen in hoogte van de spuitdop bij het spuiten, ge zien de relatief lage spuithoogte, een belangrijk* onder- respectievelijk overdosering van het mid del kunnen geven. Naar aanleiding hiervan werd de bevestiging van de spuitdop op verschillend* typen precisiezaaimachines resp. spuitramen nage gaan. Hierbij bleek, dat bij sommige machines be langrijke afwijkingen in hoogte van de spuitdop voorkwamen als gevolg van verticale bewegingen van het aanspanningspunt, het aandrijfwiel en de drukrol. Een oplossing hiervoor is gegeven door de spuitdop te bevestigen op een scharnierend ter hoogte van de as van de drukrol gemonteerd raam met sleepvoeten. I. L. R. publikatie No. 96 geeft over deze en an dere zaken betreffende rijenbespuiting en rijen- spuiten een groot aantal bijzonderheden. Ook zijn een aantal aanwijzingen gegeven voor het bere kenen van de vloeistof per ha en het klaar ma ken van de spuitvloeistof (prijs 2,40; bestellen op giro 880018 t.n.v. het I. L. R. te Wageningen). SPREKEN over een samengestelde school heeft alleen zin als het gebeurt in een „samengestelde bijeenkomst". Vanuit die gedachte werd de Leerkrachtendag 1966 op 13 mei georganiseerd voor alle leerkrachten in dienst der Z. L. M. werkzaam, zowel bij het Landbouwhuishoudonderwijs als bij het Landbouwonderwijs. In de Landbouwschool „De Kluut" te Zierikzee werden een groot aantal aanwezigen welkom ge heten door de voorzitter der beide Onderwijskommissies de heer J. van Wijk te Zaamslag. Naast de leerkrachten begroette hij een aantal genodigden onder wie de spreekster: Mej. Chr. M. Koenraads - Inspektrice N.O. en de spreker: Ir. A. G. D. M. Vercauteren - Inspekteur van het Land bouwonderwijs; voorts mej. J. C. M. van Keulen - Inspektrice en Ir. E. C. F. Bouten - Inspekteur, Mr. E. Wage - algemeen sekretaris der Z. L. M., Drs. J. A. van Nieuwenhuyzen - direkteur van de Al gemene Bond van Beroepsonderwijs, leden van de beide Onderwijskommissies en de Kommissies van Toezicht te Zierikzee. De heer Van Wijk zou aan deze dag het motto willen geven: „Kom over de brug". Wijzend op de nieuwe Oosterscheldebrug als een bindend element tussen Holland en Vlaanderen schetste hij de te verwachten ontwikkelingen in Zeeland. Dit feit stelt toenemende eisen aan het onderwijs: We moe ten bijblijven of nog beter - „voorblijven". Daarom is het goed om reeds thans te bezinnen op de ver anderingen, die het onderwijs zal ondergaan als de Mammoetwet in werking treedt. en DE MAMMOETWET U ER VOLGENS werden door mej. Koenraads Ir. Vercauteren voor beide groepen afzonder lijk een aantal aspekten van de nieuwe wet op het voortgezet onderwijs aan de orde gesteld. Het doel van de wet is geweest: het tot stand brengen van een sluitend geheel van onderwijs voorzieningen. De grondslag gelegd bij het basisonderwijs dient bij het voortgezet onder wijs te worden verbreed en verdiept naar aard en aanleg van de leerling. De nieuwe wet treedt op 1 augustus 1968 in werking alle scholen vangen dan aan met een eerste leerjaar nieuwe stijl: de z.g.n. brugklas. Daarvoor wordt de inpassing van de bestaande vormen van onderwijs geregeld bij de wet op het overgangsrecht. Zowel mej. Koenraads als de heer Vercauteren stonden uitvoerig stil bij de functie van de brug klas, de differentiatie daarna en de doorstroming naar andere vormen van onderwijs. In een afzonderlijk artikel zal op beide lezingen worden teruggekomen. Tijdens de middagpauze begaf het gezelschap zich naar de Landbouwhuishoudschool, waar een voortreffelijke lunch werd aangeboden. Onder lei ding van de direktrice en enkele leraressen hadden leerlingen uit de Vormingsklas en de Assistenten opleiding diverse smakelijke hapjes klaargemaakt. In één der lokalen was door een aantal uit gevers een tentoonstelling van leerboeken inge richt, zodat men kennis kon nemen van de nieuw ste uitgaven voor de verschillende vakken. DE SAMENGESTELDE SCHOOL WEER terug in de Landbouwschool beluisterde men gezamenlijk de lezing van de heer A. A. Sterman - direkteur van het pedagogisch- didaktisch bureau van het K. N. L. C. in Den Haag - over de Samengestelde school. Spreker ging eerst in op de wenselijkheid van een school, waarin diverse onderwijsvormen zijn samengebracht binnen één organisatorisch ver band. Het systeem van afzonderlijk onderwijs voor jongens en meisjes zou kunnen worden doorbro ken. Juist in de tijd van de volwassenwording, waarin ze elkaar zo nodig hebben, worden ze in ons huidige systeem voor het beroepsonderwijs in afzonderlijke scholen ondergebracht. De lessentabellen van de brugklassen van een huishoudschool, een technische school en een land bouwschool vertonen zoveel overeenkomst zeker in de theoretische lessen dat een samenvoegin» geen bijzondere moeilijkheden zou opleveren. Ook een combinatie met het M. A. V. O. is echter zeer goed denkbaar. Eerst dan is een school in staal de leerlingen een gedifferentieerd „onderwijspak ket" aan te bieden, waardoor het maken van een juiste keuze na een goede observatie van de leer ling wordt vergemakkelijkt. Leerkrachten van verschillende onderwijsrich- tingen ontmoeten elkaar, waardoor men elkaar beter leert kennen en waarderen. Als de wenselijkheden van de samengestelde school duidelijk aanwezig zijn dienen de moge lijkheden daartoe gevonden te worden. Door aller lei omstandigheden als signatuur van de school» beheer bij verschillende besturen e.d. kan deze ontwikkeling worden afgeremd, maar de mogelijk heden zijn in ieder geval het bestuderen waard. Spreker pleitte in dit verband ook voor één agra rische school met verschillende studie-richtingen. Ons onderwijs is achter gebleven de Mam moetwet is een poging om hierin verbetering te brengen. Wetsverandering is evenwel geen garantie veel zal afhangen van het initiatief van diegenen» die met de organisatie van het onderwijs zijn be last. Aan het slot van de middag dankte de heer Van Wijk allen, die aan het welslagen van deze dag hadden meegewerkt. In de eerste plaats me}» Koenraads en de heer Sterman (de heer Vercau teren was inmiddels vertrokken), vervolgens mej. Van Liere, met haar leerkrachten en leerlinge», die de materiële verzorging voor hun rekening hadden genomen en tenslotte de heer Eveleen* voor de geboden gastvrijheid. Zijn dankwoord lief hij vergezeld gaan van diverse geschenken. Me& Koenraads kreeg evenwel een bijzonder cadeau. Nu zij per 1 januari benoemd is tot coördinerend Inspektrice behoort Zeeland niet meer tot haar ambtsgebied, zodat de Zeeuwse Landbouw Maat schappij na twee jaar al weer afscheid van haar moet nemen. Als dank voor het werk, door mejk Koenraads verricht in het belang van de Z. L. M.» Landbouwhuishoudscholen werd haar een antiek* Zeeuwse „rouwbel" aangeboden. Namens de leerkrachten werd het woord g**> voerd door de heer W. Fase direkteur van cfi Landbouwschool te Middelburg die zijn danJfc uitsprak jegens de Z. L. M. voor dr organisatie va» deze dag en jegens mej. Van liVere en de heer Eveleens voor alle hulp daarbij geboden.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1966 | | pagina 15