De LandbouwkiCibvacrt DONKEND trekt de motor van de Piper Super Cub zich de lucht in om met zijn dagelijkse op drachten, het bespuiten van land bouwgewassen, te beginnen. En kele minuten later zit het al boven het te bespuiten perceel en gaat omlaag om de juiste hoogte te krij gen en zijn baantjes over het ge was te trekken. De geplaatste gele vlaggetjes geven daarbij de nodige aanwijzingen voor de vlieger. Het bespuiten van landbouwge wassen met vliegtuigen, de land- bouwluchtvaart, lijkt voor ons land wellicht van niet zo'n direkt groot belang. Toch wordt in Nederland nu reeds jaarlijks rond de 50.000 ha landbouwareaal op deze wijze vrij gehouden van ziekten en plagen en gebruikt voor onkruidbestrijding, bemesting en speciaal voor de nieu we polders voor het rietzaaien. Dit niettegenstaande de beperkingen die het landbouwspuiten met vlieg tuigen in ons land wordt opgelegd. Landbouwspuiten is bijvoorbeeld niet geschikt voor kleine percelen (kleiner dan 2 ha), en alle gewas sen kunnen niet op deze wijze be handeld worden. In ons met hoog spanningsmasten, bomen enz. goed bedeelde landje laat de toegangke- lijkheid van de percelen wel eens te wensen over. En tenslotte het wil nog al eens waaien hier! De voordelen van vliegtuigbe- spuiting zijn echter groot. Wielspo ren worden er niet achtergelaten. Ook na dagenlang regenen, dus on begaanbaar land, kan het gewas op tijd behandeld worden. De capaci teit is ernorm groot en in korte tijd ligt een bespoten perceel er weer „beschermd" bü. Ook als het reeds hoog opgegroeide gewassen betreft. val, is spuitschade niet door verzekering gedekt. De premie zou te kostbaar worden. Bij constate ring van driftspuitschade wordt in samenwerking met het I. P. O. te Wageningen door arbitrage de schade vastgesteld. Mastboom verplicht zich bij een bindende uitspraak eventuele schade te ver goeden. IANDBOUWSPUITEN in Nederland is seizoen- werk. In de drukste maanden van het jaar lijkt het bedrijf wel een circus. Alles komt tege-i lijk en iedereen wil direkt geholpen worden. Maar het inzetten van dit dure materiaal is natuurlijk niet voldoende om de kosten voor de rest van het jaar te dekken. In de slappe maanden wordt naar ander werk gezocht. Dit wordt gevonden in de Afrikaanse landen zoals de Soedan, Mali en Sene gal. Daar staat dan de op uitgestrekte velden de katoen te rijpen die beschermd moet worden tegen de ziekte en plagen die dit gewas belagen. Ook voor de bestrijding van de sprinkhanen wordt de landbouwluchtvaart ingeschakeld, waarbij de Ne derlanders een goede naam hebben. Daarnaast is de luchtfotografie in eigen land en het „slepen" van reclameteksten boven stad en platteland een welkome bron van inkomsten. IANDBOUWVLIEGEN is een moeilijk bedrijf. Lang niet elke dag kunnen de vliegtuigen al sproeidend geld verdienen en ooi. een stilstaand vliegtuig kost geld. Is landbouwvliegen gevaarlijk? Niet gevaarlij ker dan de vlieger het zelf maakt, menen de des kundigen. De Rijksluchtvaartdienst houdt nauw gezet en streng toezicht op alle facetten van het bedrijf. Ook zijn de vliegtuigen veiliger gewor den. De Piper Pawnéè is speciaal voor landbouw doeleinden gebouwd. De he s van dit toestel is langer en de sproeitank zit voor de cockpit van de vlieger. Ook, js de Pawnee beveiligd tegen ka bels. Een stevige stalen draad, die van cockpit naar het topje van het kielvlak loopt, zórgt er voor, bij het vliegen onder hoogspanningskabels dcor, dat daar onder door gegleden wordt en de kabel niet blijft haken. Hét'laagvliegen zelf bete kent ,voor de geroutineerde, vlieger blijkbaar niet zoveel. Bij iets te veel wijrö kan er toch niet ge sproeid worden en dan wórdt er ook niet laag ge vlogen. Mastboom heeft veel vertrouwen in de toekomst van landbouwluchtvaart. Dat blijkt wel uit de uit breiding van zijn ^luchtvloot die in 1954 toen hij begon, slechts een drietal ióèstellen omvatte. De .k'ósteh van vMégtüigbespuiting zijn wel iets hoger dan het normale spuiten n.l. ƒ2325,per ha. maar de boer heeft er dan praktisch geen omkij ken naar! BI. •11 De luchtvloot van Mastboom's Vliegbedrijf N.V. opgesteld op de „thuisbasis" van de luchthaven Rotterdam. WIJ spraken enige dagen geleden met Mast- boom's Vliegbedrijf N. V. te Rotterdam dat plannen heeft uitgewerkt om speciaal op Noord en Zuid-Beveland de vliegtuiglandbouwbespuiting te gaan activeren. Na tegenslag in het vorig jaar toen een tweetal vliegtuigen „crashten" is de luchtvloot van Mast boom dit jaar uitgebreid tct een zevental toestel len, n.l. 5 Piper Super Cubs en 2 Piper Pawnee's. Het zijn deze beide typen die voor het landbouw spuiten uitermate geschikt zijn. Kleine handzame vliegtuigjes met vaste vleugels die betere resulta ten volgens de genomen proeven opleveren dan helicopters die de outsider beter geschikt voor dit werk zou achten. De wentelwieken beïnvloeden echter door de zuigende werking te veel het sproei- patroon. De Piper Super Cub heeft, afhankelijk van het weer en afstand percelen vleigveld een dagcapa citeit van 100150 ha. Voor de Piper Pawnee va rieert die van 250—300 ha per dag. MASTBOOM'S Vliegbedrijf N. V. verzorgt het landbouwspuiten in geheel Nederland, maar meer in het bijzonder die in de grote akkerbouw gebieden, zoals in Groningen, Overijssel, Drente, de N. O. P., de Flevopolders en het Z. W.-kleige- bied. In Zeeland gaat het vooral om de bestrijding van phytophtora in de aardappelen, erwten en van de stengelgalmug in granen. Er wordt gebruik gemaakt van de faciliteiten van de landingsstrips in de Wilhelminapolder en de Bathpolders. Vlieg tuigspuiten valt en staat met een perfect georga niseerde gronddienst. Bestrijdingsmiddelen, water, mengtanks, pompen enz. moeten gereedstaan als de vlieger op de strip aankomt. Aan de lopende band moet goed en nauwkeurig werk geleverd worden. Daar het draagvermogen van een derge lijk klein vliegtuigje beperkt is, wordt gewerkt met hoge concentratie van de bestrijdingsmidde len. 3040 liter per ha is in deze gevallen de nor male dosering. VOORDAT de vlieger in zijn Piper op stap gaat is vóór die tijd reeds veel „grond"-werk ver richt. De ligging van de percelen moet in kaart zijn gebracht, en eventuele obstakels aangegeven; een vliegplan, om nódeloos heen en weer vliegen te voorkomen, opgesteld; de te bespuiten percelen moeten zijn afgebakend; windrichting en wind sterkte moet bekend zijn. Bij moeilijke objecten gaat de vlieger de situatie eerst ter plaatse opne men en bekijken hoe het betreffende perceel, ge geven de bepaalde omstandigheden, het beste te bevliegen is. Uiteindelijk ligt de beslissing of een perceel besproeid wordt bij de vlieger zelf. Hij besluit of het risico aanvaardbaar is en genomen kan worden. Drift moet goed bekeken worden want voor schade aan naburige gewassen (nog daargelaten alle narigheid van aansprakelijkheid) voelt men niets. De vlieger is vanzelfsprekend bijzonder af hankelijk van de weersgesteldheid ter plaatse. Vandaar dat e.e.a. niet centraal maar in het ge bied zelf bekeken moet worden. Alhoewel gedekt voor aansprakelijkheid in het algemeen, en wel tegen 1 miljoen gulden per ge Een Piper-Super Cub spuit parathion op erwten in de Noord-Oost-Polder.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1966 | | pagina 11