De LandbouwkiCibvacrt
DONKEND trekt de motor van
de Piper Super Cub zich de
lucht in om met zijn dagelijkse op
drachten, het bespuiten van land
bouwgewassen, te beginnen. En
kele minuten later zit het al boven
het te bespuiten perceel en gaat
omlaag om de juiste hoogte te krij
gen en zijn baantjes over het ge
was te trekken. De geplaatste gele
vlaggetjes geven daarbij de nodige
aanwijzingen voor de vlieger.
Het bespuiten van landbouwge
wassen met vliegtuigen, de land-
bouwluchtvaart, lijkt voor ons land
wellicht van niet zo'n direkt groot
belang. Toch wordt in Nederland
nu reeds jaarlijks rond de 50.000 ha
landbouwareaal op deze wijze vrij
gehouden van ziekten en plagen en
gebruikt voor onkruidbestrijding,
bemesting en speciaal voor de nieu
we polders voor het rietzaaien. Dit
niettegenstaande de beperkingen
die het landbouwspuiten met vlieg
tuigen in ons land wordt opgelegd.
Landbouwspuiten is bijvoorbeeld
niet geschikt voor kleine percelen
(kleiner dan 2 ha), en alle gewas
sen kunnen niet op deze wijze be
handeld worden. In ons met hoog
spanningsmasten, bomen enz. goed
bedeelde landje laat de toegangke-
lijkheid van de percelen wel eens
te wensen over. En tenslotte het wil
nog al eens waaien hier!
De voordelen van vliegtuigbe-
spuiting zijn echter groot. Wielspo
ren worden er niet achtergelaten.
Ook na dagenlang regenen, dus on
begaanbaar land, kan het gewas op
tijd behandeld worden. De capaci
teit is ernorm groot en in korte tijd
ligt een bespoten perceel er weer
„beschermd" bü. Ook als het reeds
hoog opgegroeide gewassen betreft.
val, is spuitschade niet door verzekering gedekt.
De premie zou te kostbaar worden. Bij constate
ring van driftspuitschade wordt in samenwerking
met het I. P. O. te Wageningen door arbitrage de
schade vastgesteld. Mastboom verplicht zich bij
een bindende uitspraak eventuele schade te ver
goeden.
IANDBOUWSPUITEN in Nederland is seizoen-
werk. In de drukste maanden van het jaar
lijkt het bedrijf wel een circus. Alles komt tege-i
lijk en iedereen wil direkt geholpen worden. Maar
het inzetten van dit dure materiaal is natuurlijk
niet voldoende om de kosten voor de rest van het
jaar te dekken. In de slappe maanden wordt naar
ander werk gezocht. Dit wordt gevonden in de
Afrikaanse landen zoals de Soedan, Mali en Sene
gal. Daar staat dan de op uitgestrekte velden de
katoen te rijpen die beschermd moet worden tegen
de ziekte en plagen die dit gewas belagen. Ook
voor de bestrijding van de sprinkhanen wordt de
landbouwluchtvaart ingeschakeld, waarbij de Ne
derlanders een goede naam hebben.
Daarnaast is de luchtfotografie in eigen land
en het „slepen" van reclameteksten boven stad en
platteland een welkome bron van inkomsten.
IANDBOUWVLIEGEN is een moeilijk bedrijf.
Lang niet elke dag kunnen de vliegtuigen
al sproeidend geld verdienen en ooi. een stilstaand
vliegtuig kost geld.
Is landbouwvliegen gevaarlijk? Niet gevaarlij
ker dan de vlieger het zelf maakt, menen de des
kundigen. De Rijksluchtvaartdienst houdt nauw
gezet en streng toezicht op alle facetten van het
bedrijf. Ook zijn de vliegtuigen veiliger gewor
den. De Piper Pawnéè is speciaal voor landbouw
doeleinden gebouwd. De he s van dit toestel is
langer en de sproeitank zit voor de cockpit van
de vlieger. Ook, js de Pawnee beveiligd tegen ka
bels. Een stevige stalen draad, die van cockpit
naar het topje van het kielvlak loopt, zórgt er
voor, bij het vliegen onder hoogspanningskabels
dcor, dat daar onder door gegleden wordt en de
kabel niet blijft haken. Hét'laagvliegen zelf bete
kent ,voor de geroutineerde, vlieger blijkbaar niet
zoveel. Bij iets te veel wijrö kan er toch niet ge
sproeid worden en dan wórdt er ook niet laag ge
vlogen.
Mastboom heeft veel vertrouwen in de toekomst
van landbouwluchtvaart. Dat blijkt wel uit de uit
breiding van zijn ^luchtvloot die in 1954 toen hij
begon, slechts een drietal ióèstellen omvatte. De
.k'ósteh van vMégtüigbespuiting zijn wel iets hoger
dan het normale spuiten n.l. ƒ2325,per ha.
maar de boer heeft er dan praktisch geen omkij
ken naar!
BI.
•11
De luchtvloot van Mastboom's Vliegbedrijf N.V. opgesteld op de „thuisbasis" van de
luchthaven Rotterdam.
WIJ spraken enige dagen geleden met Mast-
boom's Vliegbedrijf N. V. te Rotterdam dat
plannen heeft uitgewerkt om speciaal op Noord
en Zuid-Beveland de vliegtuiglandbouwbespuiting
te gaan activeren.
Na tegenslag in het vorig jaar toen een tweetal
vliegtuigen „crashten" is de luchtvloot van Mast
boom dit jaar uitgebreid tct een zevental toestel
len, n.l. 5 Piper Super Cubs en 2 Piper Pawnee's.
Het zijn deze beide typen die voor het landbouw
spuiten uitermate geschikt zijn. Kleine handzame
vliegtuigjes met vaste vleugels die betere resulta
ten volgens de genomen proeven opleveren dan
helicopters die de outsider beter geschikt voor dit
werk zou achten. De wentelwieken beïnvloeden
echter door de zuigende werking te veel het sproei-
patroon.
De Piper Super Cub heeft, afhankelijk van het
weer en afstand percelen vleigveld een dagcapa
citeit van 100150 ha. Voor de Piper Pawnee va
rieert die van 250—300 ha per dag.
MASTBOOM'S Vliegbedrijf N. V. verzorgt het
landbouwspuiten in geheel Nederland, maar
meer in het bijzonder die in de grote akkerbouw
gebieden, zoals in Groningen, Overijssel, Drente,
de N. O. P., de Flevopolders en het Z. W.-kleige-
bied. In Zeeland gaat het vooral om de bestrijding
van phytophtora in de aardappelen, erwten en
van de stengelgalmug in granen. Er wordt gebruik
gemaakt van de faciliteiten van de landingsstrips
in de Wilhelminapolder en de Bathpolders. Vlieg
tuigspuiten valt en staat met een perfect georga
niseerde gronddienst. Bestrijdingsmiddelen, water,
mengtanks, pompen enz. moeten gereedstaan als
de vlieger op de strip aankomt. Aan de lopende
band moet goed en nauwkeurig werk geleverd
worden. Daar het draagvermogen van een derge
lijk klein vliegtuigje beperkt is, wordt gewerkt
met hoge concentratie van de bestrijdingsmidde
len. 3040 liter per ha is in deze gevallen de nor
male dosering.
VOORDAT de vlieger in zijn Piper op stap gaat
is vóór die tijd reeds veel „grond"-werk ver
richt. De ligging van de percelen moet in kaart
zijn gebracht, en eventuele obstakels aangegeven;
een vliegplan, om nódeloos heen en weer vliegen
te voorkomen, opgesteld; de te bespuiten percelen
moeten zijn afgebakend; windrichting en wind
sterkte moet bekend zijn. Bij moeilijke objecten
gaat de vlieger de situatie eerst ter plaatse opne
men en bekijken hoe het betreffende perceel, ge
geven de bepaalde omstandigheden, het beste te
bevliegen is. Uiteindelijk ligt de beslissing of een
perceel besproeid wordt bij de vlieger zelf. Hij
besluit of het risico aanvaardbaar is en genomen
kan worden.
Drift moet goed bekeken worden want voor
schade aan naburige gewassen (nog daargelaten
alle narigheid van aansprakelijkheid) voelt men
niets. De vlieger is vanzelfsprekend bijzonder af
hankelijk van de weersgesteldheid ter plaatse.
Vandaar dat e.e.a. niet centraal maar in het ge
bied zelf bekeken moet worden.
Alhoewel gedekt voor aansprakelijkheid in het
algemeen, en wel tegen 1 miljoen gulden per ge
Een Piper-Super Cub spuit parathion op erwten in de Noord-Oost-Polder.