DIT soort onderwijs - ook wel midden- standsonderwijs genoemd - dateert in Ne derland reeds vanaf 1916. Pas na de tweede wereldoorlog heeft het zich in Europa en ook in ons land verder ontwikkeld en op dit moment zijn er ruim 30 scholen voor de de tailhandel, die de U.L.N.O.-status bezitten en vanaf 1965 zijn er 7 Middelbare detailhandels scholen opgericht. DE kosten bedragen per leerjaar ongeveer f 100,Wanneer men niet in staat is deze kosten te betalen, kan een rijksstudietoelage worden aangevraagd. Deze wordt in het alge meen toegestaan, maar dan moet de leerling middels zijn rapporten kunnen aantonen, dat hij/zij met behoorlijke resultaten uit de bus komt. Aan deze scholen is geen internaat verbonden. Tijdens de gehele opleiding wordt er zoveel mogelijk kontakt gezocht met het bedrijfsleven, door middel van excursies - lezingen - demonstraties enz. om de leerlingen zoveel mogelijk in kontakt te brengen met Het Zeeuws Technisch Instituut DE afgestudeerde leerling kan zich nu gaan vestigen als zelfstandig ondernemer, al is de leeftijd van de meeste afgestudeerden daarvoor nog niet geschikt. Enige oudleer lingen hebben zich nu reeds als zodanig ge vestigd. Bovendien kunnen zij ook als ver tegenwoordiger, personeelschef, etaleur, af delingschef, filiaalhouder, bedrijfsleider, be heerder enz. Natuurlijk spreekt het vanzelf dat ze deze funkties pas na een zekere aan looptijd en verdere opleiding in een bepaalde branche kunnen bereiken. 18 Doel van deze scholen is een verantwoorde opleiding te geven tot zelfstandig ondernemer en leidinggevende functionaris in de klein handel. De 4-jarïge detailhandelsvakschool is toe gankelijk voor leerlingen, die de lagere school met goed gevolg hebben afgelopen. Bovendien worden deze leerlingen door de school nog opnieuw getest, waarbij op het volgende wordt gelet: DE INTELLIGENTIE Hoewel de intelligentie zeker niet als enige belangrijke factor te noemen is voor het al of niet slagen op deze school, moet toch ge zegd worden, dat: a. Er moet een normaal leerverstand aanwe- zich zijn, d.w.z. de kandidaat moet in, staat zijn het lager onderwijs zonder veel moeite en met behoorlijke cijfers te doorlopen. b. Een goede praktische intelligentie, een ze kere „handigheid" in allerlei situaties. DE PERSOONLIJKHEID De handel, het achterland van de leerlin gen der school, stelt aan het karakter bij zondere eisen. a. Leerlingen van deze school moeten een behoorlijke sociale flair hebben; zij moeten hun woordje weten te doen en met men sen kunnen omgaan. Zij moeten initiatief hebben in de omgang en een beschaafd optreden. b. Een in aanleg goede zelfstandigheid is voor het zakenleven noodzakelijk. Zij komen straks voor beslissingen te staan, moeten risico's durven nemen. c. Ondernemingszin en doorzettingsvermogen zijn voor het slagen in het zakenleven eveneens noodzakelijke eigenschappen. d. Commerciële feeling is onmisbaar. De leer lingen moeten het zakenleven kunnen aan voelen en plezier hebben in het "spel" van vraag en aanbod, koop en verkoop. HET LEERPLAN HET eerste leerjaar van deze school is een z.g.n. brugklas. Het doel van deze brugklas is het volgende: In de eerste plaats weten vele leerlingen na het verlaten van de lagere school nog niet nauwkeurig welke richting ze uit willen en of zij er geschikt voor zijn. Na dit eerste leerjaar is het dus nog een voudig van onderwijs te veranderen. In het eerste leerjaar wordt les gegeven in: Nederlandse Taal, lezen en spreken. En gels, Frans, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Kennis der Natuur, Muziek, Handtekenen, Wiskunde, Rekenen, Handvaardigheid. Pas in het tweede leerjaar begint het be roepsgericht onderwijs. Dit omvat algemeen vormend onderwijs: Economische Geschiede nis en Maatschappijleer. Esthetica, Lichame lijke oefening. Kennis der Natuur. Handels vakken: Nederlandse Taal en Handelscorres pondentie, Bedrijfsrekenen, Boekhouden, Be drijfseconomie, Handelskennis, Rechts- en Wetskennis. Talen: Lezen en spreekonderricht, Frans, Duits, Engels. Alleen Duits en Engels zijn examenvakken. Creatief technische vak ken: Creatief technische arbeid, Tekenen en lakschrijven. Reclameleer, Etaleren, Prak tische vakken: Warenkennis, Verkoopbevor dering, Machineschrijven en in het vierde leerjaar stage in de bedrijven. OPLEIDINGSKOSTEN (Vervolg van vorige pagina.) lijkheid de afgestudeerde leerling ook het examen voor Waterbouwkundig Opzichter, met vrucht te doen afleggen. De leerling welke het einddiploma van de school behaalde, kon in de regel met goed gevolg aan dat examen deelnemen. Door de groep technische waterschapsambtena ren in Zeeland, is sinds 1965 een nieuw diploma "Weg- en Waterbouwkunde Zeeland" ingevoerd dat gelijkgesteld is met het einddiploma H.T.S.. Het examen hiervoor valt uiteen in een theore reële beroepssituaties. Van deze excursies moet een verslag (fabrieksbezoek) of een scriptie (beurzen enz.) gemaakt worden. EINDEXAMEN Dit vindt plaats onder toezicht van Rijks gecommitteerden van Onderwijs en Weten schappen en Economische Zaken. Wanneer de leerling het eindexamen met goed gevolg heeft afgelegd is hij vrijgesteld van het di ploma Algemene Handelskennis (het z.g.n. Middenstandsdiploma). Bovendien hebben de meeste leerlingen dan ook het diploma ma chineschrijven, levensmiddelenleer (kruide niersbrevet) en het textielbrevet in hun bezit. MOGELIJKHEDEN VOOR GESLAAGDE KANDIDATEN MIDDF.LBARE VAKSCHOOL VOOR DE DETAILHANDEL JJEZE school is alleen toegankelijk voor leer lingen in het bezit van: a. U.L.O.-diploma A met handel of wiskunde en U.L.O.-diploma B. b. Een overgangsbewijs van het derde naar het vierde leerjaar van een huidige Mid delbare school. C. Het diploma van de 4-jarige detailhandels vakschool. Deze opleiding is 3-jarig en is meer theo retisch dan de 4-jarige onderbouw. De be tisch gedeelte waarvoor de leeftijdsgrens 19 jaar is en een praktisch gedeelte met een leeftijdsgrens van 22 jaar. Voor leerlingen van de Z.T.I. bestaat de moge lijkheid dit nieuwe examen te kunnen blijven af leggen. Daartoe is de leerstof uitgebreid (afdeling B). De tijd welke daaraan besteed moet worden, wordt onder meer gevonden in het derde studiejaar, het praktische jaar, door de leerlingen lessen te laten volgen op de zaterdag. Voor leerlingen, die van deze mogelijkheid gebruik willen maken, wordt wel de eis gesteld, dat zij een zeer goede vooropleiding hebben genoten. Gewenst is U.L.O.-A of en B, 3- jarige H.B.S. of daarmede gelijk te stellen opleiding. MAATSCHAPPELIJKE VORMING JJAAR deze school een streekschool is wordt het godsdienstonderwijs, zowel voor de onder- als bovenbouw, gegeven door een pre dikant en een kapelaan. Deze theologen zullen in de bovenbouw zich vooral bezighouden met de Christelijke ethiek in verband met de handel. EINDEXAMEN 0°K dit vindt weer plaats onder toezicht van rijksgecommitteerden en het spreekt vanzelf, dat dit examen vrijstelling geeft van het diploma Algemene Handelskennis, terwijl er ten aanzien van de vakbekwaamheidseisen grote faciliteiten zullen worden verleend. Beide studiemogelijkheden zijn op de school in Middelburg (Rijnstraat 14) aanwezig, terwijl er ook een gesubsidieerde Midden standsavondschool is, waar opgeleid wordt voor het diploma Algemene Handelskennis. Verdere inlichtingen worden gaarne ver strekt door de direkteur P. Geelhoed, telefoon school (01180) 3983 en huis (01180) 3719. doeling is, dat hier de zelfstandige onderne mers van grotere bedrijfseenheden worden opgeleid. Bovendien moet men, wanneer men als werknemer wil gaan werken, denken aan funkties als bedrijfsleiders van supermarkets, exportmanagers, public relations officers enz. De vakken van onderwijs zijn: Economie, zowel bedrijfs-, sociale- als handelseconomie. Bedrijfscalculatie met statistiek, Administra tie, Recht, Nederlands, Engels, Duits, Ver koopbevordering. Hoofdelementen van dit laatste vak zijn: commercieel beleid, verkoop organisatie en verkoopleiding, personeelsbe leid, marktonderzoek en moderne verkoop technieken, winkelinrichting en goederendis play, reclamemedia en vraagcreatie, Waren kennis. Hierbij zal de leerling, op basis van en in samenwerking met de nodige biolo gische, natuurkundige- en scheikundige ver worvenheden kennis worden bijgebracht van de verschillende groepen gebruiks- en ver- bruiksartikelen en hun betekenis voor detail list en consument. Wanneer bijv. bij het on derdeel Thermoplastische kunststoffen de schei- en natuurkundige achtergrond van Thermoplastische kunststoffen is behandeld worden als toepassingen besproken poppen en buizen. Bij de verdere behandeling worden de verschijningsvormen, aanwendingsmoge lijkheden, opslag, onderhoud en kwaliteitsbe oordeling, ten behoeve van een verantwoorde assortimentssamenstelling en een juiste voor lichting aan de consument behandeld. Culturele vorming. Hierbij wordt aandacht besteed aan de belangrijkste perioden uit de cultuurgeschiedenis en de eigentijdse cultuur in het bijzonder.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1966 | | pagina 18