DIT soort onderwijs - ook wel midden-
standsonderwijs genoemd - dateert in Ne
derland reeds vanaf 1916. Pas na de tweede
wereldoorlog heeft het zich in Europa en
ook in ons land verder ontwikkeld en op dit
moment zijn er ruim 30 scholen voor de de
tailhandel, die de U.L.N.O.-status bezitten en
vanaf 1965 zijn er 7 Middelbare detailhandels
scholen opgericht.
DE kosten bedragen per leerjaar ongeveer
f 100,Wanneer men niet in staat is deze
kosten te betalen, kan een rijksstudietoelage
worden aangevraagd. Deze wordt in het alge
meen toegestaan, maar dan moet de leerling
middels zijn rapporten kunnen aantonen, dat
hij/zij met behoorlijke resultaten uit de bus
komt. Aan deze scholen is geen internaat
verbonden. Tijdens de gehele opleiding wordt
er zoveel mogelijk kontakt gezocht met het
bedrijfsleven, door middel van excursies -
lezingen - demonstraties enz. om de leerlingen
zoveel mogelijk in kontakt te brengen met
Het Zeeuws Technisch Instituut
DE afgestudeerde leerling kan zich nu gaan
vestigen als zelfstandig ondernemer, al
is de leeftijd van de meeste afgestudeerden
daarvoor nog niet geschikt. Enige oudleer
lingen hebben zich nu reeds als zodanig ge
vestigd. Bovendien kunnen zij ook als ver
tegenwoordiger, personeelschef, etaleur, af
delingschef, filiaalhouder, bedrijfsleider, be
heerder enz. Natuurlijk spreekt het vanzelf
dat ze deze funkties pas na een zekere aan
looptijd en verdere opleiding in een bepaalde
branche kunnen bereiken.
18
Doel van deze scholen is een verantwoorde
opleiding te geven tot zelfstandig ondernemer
en leidinggevende functionaris in de klein
handel.
De 4-jarïge detailhandelsvakschool is toe
gankelijk voor leerlingen, die de lagere school
met goed gevolg hebben afgelopen. Bovendien
worden deze leerlingen door de school nog
opnieuw getest, waarbij op het volgende
wordt gelet:
DE INTELLIGENTIE
Hoewel de intelligentie zeker niet als enige
belangrijke factor te noemen is voor het al
of niet slagen op deze school, moet toch ge
zegd worden, dat:
a. Er moet een normaal leerverstand aanwe-
zich zijn, d.w.z. de kandidaat moet in, staat
zijn het lager onderwijs zonder veel moeite
en met behoorlijke cijfers te doorlopen.
b. Een goede praktische intelligentie, een ze
kere „handigheid" in allerlei situaties.
DE PERSOONLIJKHEID
De handel, het achterland van de leerlin
gen der school, stelt aan het karakter bij
zondere eisen.
a. Leerlingen van deze school moeten een
behoorlijke sociale flair hebben; zij moeten
hun woordje weten te doen en met men
sen kunnen omgaan. Zij moeten initiatief
hebben in de omgang en een beschaafd
optreden.
b. Een in aanleg goede zelfstandigheid is voor
het zakenleven noodzakelijk. Zij komen
straks voor beslissingen te staan, moeten
risico's durven nemen.
c. Ondernemingszin en doorzettingsvermogen
zijn voor het slagen in het zakenleven
eveneens noodzakelijke eigenschappen.
d. Commerciële feeling is onmisbaar. De leer
lingen moeten het zakenleven kunnen aan
voelen en plezier hebben in het "spel" van
vraag en aanbod, koop en verkoop.
HET LEERPLAN
HET eerste leerjaar van deze school is een
z.g.n. brugklas. Het doel van deze brugklas
is het volgende: In de eerste plaats weten
vele leerlingen na het verlaten van de lagere
school nog niet nauwkeurig welke richting
ze uit willen en of zij er geschikt voor zijn.
Na dit eerste leerjaar is het dus nog een
voudig van onderwijs te veranderen.
In het eerste leerjaar wordt les gegeven
in: Nederlandse Taal, lezen en spreken. En
gels, Frans, Geschiedenis, Aardrijkskunde,
Kennis der Natuur, Muziek, Handtekenen,
Wiskunde, Rekenen, Handvaardigheid.
Pas in het tweede leerjaar begint het be
roepsgericht onderwijs. Dit omvat algemeen
vormend onderwijs: Economische Geschiede
nis en Maatschappijleer. Esthetica, Lichame
lijke oefening. Kennis der Natuur. Handels
vakken: Nederlandse Taal en Handelscorres
pondentie, Bedrijfsrekenen, Boekhouden, Be
drijfseconomie, Handelskennis, Rechts- en
Wetskennis. Talen: Lezen en spreekonderricht,
Frans, Duits, Engels. Alleen Duits en Engels
zijn examenvakken. Creatief technische vak
ken: Creatief technische arbeid, Tekenen en
lakschrijven. Reclameleer, Etaleren, Prak
tische vakken: Warenkennis, Verkoopbevor
dering, Machineschrijven en in het vierde
leerjaar stage in de bedrijven.
OPLEIDINGSKOSTEN
(Vervolg van vorige pagina.)
lijkheid de afgestudeerde leerling ook het examen
voor Waterbouwkundig Opzichter, met vrucht te
doen afleggen. De leerling welke het einddiploma
van de school behaalde, kon in de regel met goed
gevolg aan dat examen deelnemen.
Door de groep technische waterschapsambtena
ren in Zeeland, is sinds 1965 een nieuw diploma
"Weg- en Waterbouwkunde Zeeland" ingevoerd dat
gelijkgesteld is met het einddiploma H.T.S..
Het examen hiervoor valt uiteen in een theore
reële beroepssituaties. Van deze excursies
moet een verslag (fabrieksbezoek) of een
scriptie (beurzen enz.) gemaakt worden.
EINDEXAMEN
Dit vindt plaats onder toezicht van Rijks
gecommitteerden van Onderwijs en Weten
schappen en Economische Zaken. Wanneer de
leerling het eindexamen met goed gevolg
heeft afgelegd is hij vrijgesteld van het di
ploma Algemene Handelskennis (het z.g.n.
Middenstandsdiploma). Bovendien hebben de
meeste leerlingen dan ook het diploma ma
chineschrijven, levensmiddelenleer (kruide
niersbrevet) en het textielbrevet in hun bezit.
MOGELIJKHEDEN VOOR GESLAAGDE
KANDIDATEN
MIDDF.LBARE VAKSCHOOL VOOR DE
DETAILHANDEL
JJEZE school is alleen toegankelijk voor leer
lingen in het bezit van:
a. U.L.O.-diploma A met handel of wiskunde
en U.L.O.-diploma B.
b. Een overgangsbewijs van het derde naar
het vierde leerjaar van een huidige Mid
delbare school.
C. Het diploma van de 4-jarige detailhandels
vakschool.
Deze opleiding is 3-jarig en is meer theo
retisch dan de 4-jarige onderbouw. De be
tisch gedeelte waarvoor de leeftijdsgrens 19 jaar is
en een praktisch gedeelte met een leeftijdsgrens van
22 jaar.
Voor leerlingen van de Z.T.I. bestaat de moge
lijkheid dit nieuwe examen te kunnen blijven af
leggen. Daartoe is de leerstof uitgebreid (afdeling B).
De tijd welke daaraan besteed moet worden,
wordt onder meer gevonden in het derde studiejaar,
het praktische jaar, door de leerlingen lessen te
laten volgen op de zaterdag. Voor leerlingen, die van
deze mogelijkheid gebruik willen maken, wordt wel
de eis gesteld, dat zij een zeer goede vooropleiding
hebben genoten. Gewenst is U.L.O.-A of en B, 3-
jarige H.B.S. of daarmede gelijk te stellen opleiding.
MAATSCHAPPELIJKE VORMING
JJAAR deze school een streekschool is wordt
het godsdienstonderwijs, zowel voor de
onder- als bovenbouw, gegeven door een pre
dikant en een kapelaan. Deze theologen zullen
in de bovenbouw zich vooral bezighouden
met de Christelijke ethiek in verband met de
handel.
EINDEXAMEN
0°K dit vindt weer plaats onder toezicht
van rijksgecommitteerden en het spreekt
vanzelf, dat dit examen vrijstelling geeft van
het diploma Algemene Handelskennis, terwijl
er ten aanzien van de vakbekwaamheidseisen
grote faciliteiten zullen worden verleend.
Beide studiemogelijkheden zijn op de
school in Middelburg (Rijnstraat 14) aanwezig,
terwijl er ook een gesubsidieerde Midden
standsavondschool is, waar opgeleid wordt
voor het diploma Algemene Handelskennis.
Verdere inlichtingen worden gaarne ver
strekt door de direkteur P. Geelhoed, telefoon
school (01180) 3983 en huis (01180) 3719.
doeling is, dat hier de zelfstandige onderne
mers van grotere bedrijfseenheden worden
opgeleid. Bovendien moet men, wanneer men
als werknemer wil gaan werken, denken aan
funkties als bedrijfsleiders van supermarkets,
exportmanagers, public relations officers enz.
De vakken van onderwijs zijn: Economie,
zowel bedrijfs-, sociale- als handelseconomie.
Bedrijfscalculatie met statistiek, Administra
tie, Recht, Nederlands, Engels, Duits, Ver
koopbevordering. Hoofdelementen van dit
laatste vak zijn: commercieel beleid, verkoop
organisatie en verkoopleiding, personeelsbe
leid, marktonderzoek en moderne verkoop
technieken, winkelinrichting en goederendis
play, reclamemedia en vraagcreatie, Waren
kennis. Hierbij zal de leerling, op basis van
en in samenwerking met de nodige biolo
gische, natuurkundige- en scheikundige ver
worvenheden kennis worden bijgebracht van
de verschillende groepen gebruiks- en ver-
bruiksartikelen en hun betekenis voor detail
list en consument. Wanneer bijv. bij het on
derdeel Thermoplastische kunststoffen de
schei- en natuurkundige achtergrond van
Thermoplastische kunststoffen is behandeld
worden als toepassingen besproken poppen
en buizen. Bij de verdere behandeling worden
de verschijningsvormen, aanwendingsmoge
lijkheden, opslag, onderhoud en kwaliteitsbe
oordeling, ten behoeve van een verantwoorde
assortimentssamenstelling en een juiste voor
lichting aan de consument behandeld.
Culturele vorming. Hierbij wordt aandacht
besteed aan de belangrijkste perioden uit de
cultuurgeschiedenis en de eigentijdse cultuur
in het bijzonder.