©e Opst A .A nm Im 'i /cm' Vrolijk Pasen In dit Paasnummer... Proza en Poëzie ELLEN EECKHOFF. ft i ZIJ STONDEN tezamen aan 7 heilige graf de steen lag terzijdezij vroegen zich af of êên hier binnen dorst te gaan. Maar engelen kwamen in blinkend gewaad: „Wien zoekt gij, Maria? Gij zijt reeds te laat want heden is Hij op gestaan !,f DE VROUWEN, zij werden ten zeerste bevreesd zij wisten, dat Jezus in 7 graf was geweest maar 7 lichaam was daar thans vandaan Gedrieën zo stonden de moeders ontsteld, maar d'engelen spraken: „Het is u voorspeld en heden is Hij opgestaan ZIJ WAREN ontzet, doch zij loofden den Heer en daalden gehaast van de heuvel terneer. Zij hadden Gods boodschap verstaan: gekruisigd werd Hij, de mensheid tot schuld, de derde dag is uw verlossing vervuld en daarom is Hij opgestaan pag 5 „Voor een zonnige toekomst"; „Het hart van de huisvrouw en „De grootste ommelet van mijn leven" pag. 6 en 7 De Xlle aflevering „Oude Boerderijen in Zeeland" pag. 8 en 9 School- en Beroepskeuze De H.L.S. te Dordt pag. 11 pag. 13 Kort verslag van de vergadering D. B. - Z. L. M. pag. 15 Het loonaccoord op de K. N. L. C.-pagina pag. 17 pag. 19 pag. 21 pag. 22 Arbeidsproduktiviteit en opvolgingssituatie op Walcheren pag. 23 Plattelandsjeugd pag. 26, 27 en 29 ALS de dagen nóg meer lengen, x 't Met de winter is gebeurd, Als de heesters uit gaan lopen En het bollenveld zich kleurt, Als de nieuwe hoedjes lonken, Tegen meisjes, ma's en. pa's, Als de paashaas aan de leg raakt, Zeggen wij verheugd: ,,'t is Paas". HET is eigenaardig: bij veel mensen blijft het bij die verheugende mededeling; de één ziet er een extra vrije dag in, de ander een vakantieperiode; een derde een uitstapje, een vierde nieuwe paaspronk, een vijfde een paasvuur, een zesde eieren. Maar het is, of de mooie, diepere betekenis van het paasfeest, de grote blijheid van hernieuwing en opstanding, die er aan ten grondslag ligt, velen ontgaat en onberoerd laat. Het kerstfeest, de grote „tegenhanger", brengt véél algemener en intenser stemming, sfeer, nadenken en dus waardering. Je zou haast kunnen zeggen: Kerstmis laat zich op tientallen manieren genieten, zowel op geestelijk als op „lichamelijk" gebied; maar met Pasen is het anders: daar is geen middenweg, het is om zo te zeggen quitte of dubbel, alles of niets. Men ziet en geniet het als een paar prettige, zorgeloze dagen en daarmee uit, of men ondergaat de diepere betekenis waarvan Bach's onsterfelijke Mattheus Passion de muzikale illustratie is, voor de volle honderd procent. Een middenweg is er niet. ALS het paasfeest voor de deur staat Leeft de stad en leeft het land Mee met Biltse weerberichten Per t.v. of in de krant. Honderdduizend uitgaansplannen, Tochten groot en tochten klein. Hoe zal de paasthermometer En de baro-dito zijn? Van de steden naar het land toe, Van het land weg naar de stad, Hoe zal dit jaar Pasen wezen? .Wit of groen en droog of nat? Paastoilet of wintermantel? Wordt het zon- of waterdoop? Wordt het auto-, wandel-, fietstocht, Of gaan we ter bioscoop? Warmen wij ons aan een vuurtje? Of in 't zonnetj' op de hei? Van drie dingen zijn we zéker: 's Morgens, 's middags, 's avondsei. Hier beleeft de ziel het paasfeest, Daar het lichaam en 't verstand, Da's het voorrecht van de vrijheid Van het democratisch land; Maar hoe of wij het ook voelen, Arm of rijk of groot of klein, Bronzen paasklokstemmen juichen: Mens, wees blij een méns te zijn! CLINGE DOORENBOS.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1966 | | pagina 2