©e Opst
A .A
nm Im 'i /cm'
Vrolijk
Pasen
In dit Paasnummer...
Proza en Poëzie
ELLEN EECKHOFF.
ft
i
ZIJ STONDEN tezamen aan 7 heilige graf
de steen lag terzijdezij vroegen zich af
of êên hier binnen dorst te gaan.
Maar engelen kwamen in blinkend gewaad:
„Wien zoekt gij, Maria? Gij zijt reeds te laat
want heden is Hij op gestaan !,f
DE VROUWEN, zij werden ten zeerste
bevreesd
zij wisten, dat Jezus in 7 graf was geweest
maar 7 lichaam was daar thans vandaan
Gedrieën zo stonden de moeders ontsteld,
maar d'engelen spraken: „Het is u voorspeld
en heden is Hij opgestaan
ZIJ WAREN ontzet, doch zij loofden den Heer
en daalden gehaast van de heuvel terneer.
Zij hadden Gods boodschap verstaan:
gekruisigd werd Hij, de mensheid tot schuld,
de derde dag is uw verlossing vervuld
en daarom is Hij opgestaan
pag
5
„Voor een zonnige toekomst"; „Het hart van de huisvrouw
en „De grootste ommelet van mijn leven"
pag.
6 en
7
De Xlle aflevering „Oude Boerderijen in Zeeland"
pag.
8 en
9
School- en Beroepskeuze De H.L.S. te Dordt
pag.
11
pag.
13
Kort verslag van de vergadering D. B. - Z. L. M.
pag.
15
Het loonaccoord op de K. N. L. C.-pagina
pag.
17
pag.
19
pag.
21
pag.
22
Arbeidsproduktiviteit en opvolgingssituatie op Walcheren
pag.
23
Plattelandsjeugd
pag. 26, 27 en
29
ALS de dagen nóg meer lengen,
x 't Met de winter is gebeurd,
Als de heesters uit gaan lopen
En het bollenveld zich kleurt,
Als de nieuwe hoedjes lonken,
Tegen meisjes, ma's en. pa's,
Als de paashaas aan de leg raakt,
Zeggen wij verheugd: ,,'t is Paas".
HET is eigenaardig: bij veel mensen blijft het bij die verheugende mededeling; de
één ziet er een extra vrije dag in, de ander een vakantieperiode; een derde een
uitstapje, een vierde nieuwe paaspronk, een vijfde een paasvuur, een zesde eieren.
Maar het is, of de mooie, diepere betekenis van het paasfeest, de grote blijheid van
hernieuwing en opstanding, die er aan ten grondslag ligt, velen ontgaat en onberoerd
laat.
Het kerstfeest, de grote „tegenhanger", brengt véél algemener en intenser stemming,
sfeer, nadenken en dus waardering. Je zou haast kunnen zeggen: Kerstmis laat zich
op tientallen manieren genieten, zowel op geestelijk als op „lichamelijk" gebied; maar
met Pasen is het anders: daar is geen middenweg, het is om zo te zeggen quitte of
dubbel, alles of niets.
Men ziet en geniet het als een paar prettige, zorgeloze dagen en daarmee uit, of men
ondergaat de diepere betekenis waarvan Bach's onsterfelijke Mattheus Passion de
muzikale illustratie is, voor de volle honderd procent. Een middenweg is er niet.
ALS het paasfeest voor de
deur staat
Leeft de stad en leeft het land
Mee met Biltse weerberichten
Per t.v. of in de krant.
Honderdduizend
uitgaansplannen,
Tochten groot en tochten klein.
Hoe zal de paasthermometer
En de baro-dito zijn?
Van de steden naar het
land toe,
Van het land weg naar de stad,
Hoe zal dit jaar Pasen wezen?
.Wit of groen en droog of nat?
Paastoilet of wintermantel?
Wordt het zon- of waterdoop?
Wordt het auto-, wandel-,
fietstocht,
Of gaan we ter bioscoop?
Warmen wij ons aan
een vuurtje?
Of in 't zonnetj' op de hei?
Van drie dingen zijn we zéker:
's Morgens, 's middags,
's avondsei.
Hier beleeft de ziel
het paasfeest,
Daar het lichaam
en 't verstand,
Da's het voorrecht
van de vrijheid
Van het democratisch land;
Maar hoe of wij het ook voelen,
Arm of rijk of groot of klein,
Bronzen paasklokstemmen
juichen:
Mens, wees blij een méns
te zijn!
CLINGE DOORENBOS.