De trekkervoorlader
Het Lely centra-set systeem
Hoegen Dijkhof nieuwtjes
13
Werktuig met veel mogelijkheden.
Voor veie bedrijven doelmatig.
Interessant vlugschrift gratis verkrijgbaar.
Menselijke arbeid wordt in steeds toenemende mate door machines en werktuigen ver
vangen. Naast grote speciale machines zijn er een aantal kleinere werktuigen die in de be
langstelling staan. Van deze laatste krijgt vooral de trekkervoorlader steeds meer de aan
dacht.
Om aan de stijgende behoefte aan voorlichting en dokumentatie over dit werktuig te vol
doen werd in 1963 een vlugschrift samengesteld. Dit geschiedde door de R.L.V.D. te Goes in
samenwerking met de Verenigingen voor Bedrijfsvoorlichting op Zuid-Beveland en de
Rijkslandbouwkonsulenten voor Landbouwwerktuigen en Arbeidsvraagstukken te Wage-
ningen.
Het vlugschrift was „een schot in de roos". De aanvragen stroomden bij honderdtallen
binnen. In enkele maanden was het grootste deel van de gehele oplage, die 25.000 exem
plaren bedroeg, verspreid. Deze grote belangstelling was bovendien veelzijdig. Landbou
wers, voorlichters, loonbedrijven, importeurs, dealers en onderwijsinstellingen behoorden
allen tot de belangstellenden.
TIIANS NIEUW VLUGSCHRIFT VERKRIJGBAAR.
De opnieuw stijgende vraag naar het inmiddels niet meer voorradige vlugschrift heeft
geleid tot het maken van een tweede druk. Ook hiervan zijn intussen reeds enkele dui
zenden besteld. Met uitzondering van de genoemde richtprijzen is het geheel vrijwel on
gewijzigd.
De talrijke aspecten verbonden aan de voorlader, de trekker en het. gebruik van deze
kombinatie zijn in dit vlugschrift op overzichtelijke wijze samengevat. Genoemd zijn o.rri.
de gebruiksmogelijkheden, de eisen waaraan voorlader en trekker moeten voldoen, de prij
zen van voorlader en hulpstukken, het hefvermogen i.v.m. oliedruk en diameter cilinders,
beperking wielslip en rijschema voor het laden van produkten. Voorts zijn negen duide
lijke afbeeldingen opgenomen.
Dit vlugschrift is gratis verkrijgbaar bij alle Rijkslandbouwkonsulentschappen met
een ambtsgebied. Met het oog op de nader vast te stellen omvang van de oplage en de
grote vraag, is spoedige bestelling zeer aan te bevelen.
J. T. ANDRINGA,
R.L.V.D. - Goes.
WAT KOST EEN VOORLADER.
Gezien praktisch alleen de richtprijzen in het vlugschrift 1966 zijn aange
past, nemen wij deze onderstaand voor diegenen die nog een oud vlugschrift
in hun bezit hebben, over.
Richtprijzen (geen vaste prijzen!) voor de voorlader en de hulpstukken:
Basisapparaat 1.100,tot 1.600,
Driewegkraan (eventueel) 100,
Grondbak 1 m:i 350,
Grondbak 1 m* 425,
Mestvork 325,—
Trekkervoorlader met hydraulische
laden van stapels stro. Een éénma
grote kapacit'cit.
Bietenvotlc 375.
Retourneer voor bak of vork30,
Vork voor kisten en laadborden 350,
Groenvoervork 500
Verlengstukken voor basisapparaat 300,-
Ruiter- of schélvendrager 700,
Grondschuif 350
Pakkenklem voor stapels hooi- en stropakken 1.200,
klem voor het
nsniethode met
tot f 550,—
tot 900,—
tot f 550,—
Red
Teneinde centrifugaal kunstmeststrooiers zeer nauwkeu
rig en eenvoudig te kunnen afstellen, is door C. van der Lely
N.V. voorlopig alleen voor de Lely kunstmeststrooier, type
H met snelsluiting het Centra-set systeem ontwikkeld. Dit
systeem omvat een inrichting met 2 trechters, waarin de
kunstmest wordt opgevangen als men proefdraait.
Deze trechters zijn precies geplaatst op de randen van
de sector, waarin de kunstmest gestrooid wordt als de ma
chine goed afgesteld is.
De door deze trechters opgevangen kunstmest wordt ver
zameld in buisjes, die onder deze trechters aangebracht zijn.
Als de in deze buisjes opgevangen hoeveelheden gelgk zijn,
is de machine afgesteld. In dit geval wordt dus centraal
achter de machine gestrooid. Zijn bedoelde hoeveelheden
ongelijk, dan moet de machine opnieuw afgesteld worden.
Onnodige verspilling van kunstmest door een onjuiste af
stelling kunnen door dit Centra-set systeem voorkomen wor
den! Een apparaat, waarvan men zeer veel profijt zal hebbenl
Lely-Centra-set-systeem; de huisjes aan linker en
rechterzijde zijn duidelijk op de foto te zien
diening van de kranen voor het spuiten geschiedt van
uit de cabine.
De overbekende Diadem ZL 140, was uitgerust met
een maaiwerk en vijzel, waardoor deze machine in
staat is spinazie onbeschadigd te oogsten.
Op de tentoonstelling „Het Landbouwwerktuig"
was H. J. Hoegen Dijkhof Handelmij. N. V. te Doetin-
chem met o.m. een vestiging in Zeeland te 's Heer
Arendskerke, vertegenwoordigd met verschillende
nieuwe machines.
Geheel nieuw voor Nederland waren de Carraro
trekkers met een aftakas vermogen van 29 pk bij 540
omw./min. 3 typen zijn leverbaar:
1. Carraro 300 transport
2. Carraro 300 landbouw (zie afbeelding)
3. Carraro 300 fruitteelt (spoorbreedte 98 cm).
In combinatie met de Carraro 300 landbouw was
tevens een Carraro zaaimachine opgerteld (zie afbeel
ding).
Ook de Stoll bietenrooier type C 35 welke werd
aangedreven door een electro-motor, zodat iedereen
de werking van de machine goed kon bekijken, had
veel interesse. Nieuw aan deze machine is, de hydrau
lische besturing vanaf de tre^kerziiplaats, waardoor
de bestuurder in staat is snel en gemakkelijk de ma
chine aan te passen aan de te rooien bietenrij. Hier
door is een tweede man absoluut onnodig.
Dat ook de H. J. Hoegen Dijkhof Machinefabriek te
Emmeloord ondanks de brand (nov. 1965) niet stil zit,
bewezen de „non-drip" spuitdoppen welke waren ge
monteerd op de H. D.-Veldspuit type 202 voor trek
kers met driepunts-hefinrichting. Deze nieuwe spuit
doppen voorkomen het gehate nadruppelen bij het uit
schakelen van de machine aan het eind van de akker.
Deze doppen kunnen uiteraard ook voor de H D.
Veldspuit type 160 voor Unimog worden gebruikt, en
mdien gewenst ook geleverd worden voor reeds in
gebruikziinde H. D.-Veldspuiten.
De H D.-Veldspuit tvpe 160 LA op Unimog levert
•oor zijn breedte van 20 m altijd weer een imposant
beeld Was voorheen deze veldspuit „half automa
tisch" leverbaar, het type dat werd tentoongesteld is
°eheel automatisch te bedienen. D.w.z. vanuit de be
stuurderscabine kan de gehele spuitboom C20 ml in-
en uitgeklapt worden. Ook de hoogte-instelling en be