Het transport in land- en tuinbouw EEN bijzonder type wagen is de opraap wagen, die gras, luzerne, hooi, bietenblad e.d. uit het zwad ONDERLINGE BRANDWAARBORG MAATSCHAPPIJ VOOR ZEELAND ZEEUWSE BRANDWAARBORG-MAATSCHAPPIJ VAN 1824 MIDDELBURG Bijkantoor GOES Landbouwhuis ZIERIKZEE ^V.V.\V,V.VVV.V%V.,.V.V.VV.V.,.V.,.V.W.,.VAV,.%V.,.VV,V.V Op elk land- en tuinbouwbedrijf is het transport een bedrijfsonderdeel dat voortdurende zorg vereist. Onder transport ook te verstaan het verzamelen, laden, vervoeren, lossen en bergen van de produkten. De aard van deze laatste loopt sterk uiteen: vloeibaar: melk, water, gier; half-vloeibaar: dikke mest, melasse; vast: gras, hooi, kuil voer, graan, aardappelen, bieten, fruit, groente, zaaizaad, stal- en kunstmest. Het te vervoeren produkt kan zijn verpakt in zakken, kratten, kisten (kunstmest, fruit, aardappelen), het kan zijn gebonden aan schoven of pakken (graan, hooi), het kan los gestort zijn (graan, aardappelen, fruit). De transportafstand kan variëren van enkele meters (in stallen, schuren, kassen, sorteerruimten) tot enige kilometers (op de weg, naar fabriek of veiling). Bepaalde produkten (eieren, fruit, vroeg gerooide aardappelen) moeten voorzichtig worden gehanteerd. Het vervoer vindt plaats binnen de gebouwen, over het erf, over zandwegen, over verharde wegen, over de akker, over land met greppels. VERSCHILLENDE OPLOSSINGEN J)EZE grote variatie in het produkt, in de vorm waarin het voorkomt, in de wijze waarop het moet worden gehanteerd, maakt een algemene op lossing onmogelijk. De hoeveelheden waarom het hier gaat, zijn dik wijls zeer groot: van suikerbieten moet er bijvoor beeld 50-100 ton per ha worden geladen en afge voerd onder vaak moeizame omstandigheden. Bij het oogsten van 1 ha graan op de traditionele methode, d.w.z. maaien en binden met zelfbinder, in hokken zetten, inhalen en dorsen met dorsmachine, wordt een hoeveelheid handenarbeid verricht die ge lijk staat met het verwerken van 75 tot 100 ton. De fruitoogst: plukken, vervoeren, sorteren, verpakken, vergt eveneens een prestatie van indrukwekkende omvang. Veel handenarbeid in land- en tuinbouw moet in ongemakkelijke houding worden verricht. Om het transport te versnellen en te vergemak kelijken, laat men wel een tussenfase achterwege: melk niet in emmers, maar via een melkleiding ver voeren, graan niet in zakken opvangen, maar in de voorraadbak op de maaidorser en via de wagen los sen boven de stortput bij de silo, aardappelen niet in zakken, maar los op de wagen storten en via een transporteur in de bewaarplaats brengen. INDELING GEBOUWEN HET interne transport op de boerderij ondervindt nog vaak de nadelige invloed van een onprak tisch ingericht gebouw en het is moeilijk daarin met weinig kosten verbetering te brengen. Het is evenwel juist daar, dat nog veel handenarbeid wordt verricht: sjouwen met emmers water, met zakken meel, met manden gesneden voederbieten. Voor dergelijke werkzaamheden zijn voederkarretjes een goede oplossing. In zeer grote stallen worden zelfs al karretjes gebruikt die worden voortbewogen door een motor. VELE SOORTEN WAGENS Il>'. wagen is in de land- en tuinbouw een algemeen transportmiddel. Door de grote variatie in pro dukten is er ook een grote verscheidenheid in wa gens: twee- en vierwielig, zelflossend met en zonder afvoerband, achterover en zijdelings kippend. Tweewielige wagens worden achter de trekker- gebruikt, omdat zij druk geven op de achterwielen van de trekker en daardoor de kans op slip ver minderen. Loswagens vindt men met oprolbare bo demdoek en met kettingen met meenemers. De af voerband kan vóór of achter de laadvloer van de wagen zijn aangebracht; het produkt wordt hiermee zijdelings afgevoerd. Andere loswagens hebben achter een afvoerband over de volle breedte van de wagen. Voor het laden van een wagen kan een voor- of achterlader, gemonteerd op de trekker, worden ge bruikt. Voor vlot werken met een lader moet de pomp van het hydraulische systeem voldoende groot zijn. Een dergelijke lader is van groot nut, want het moeizame omhoogbrengen van de last wordt er door gemechaniseerd. VERBETERINGEN VOOR ELK BEDRIJF opneemt en in de wagen brengt. Deze wagen heeft zeer goed een grote capaciteit: 1000-1500 kg in 5 minuten. Een goed probleem waarvoor nog een oplossing wordt gezocht, j—j redelijk is het verwerken van de lading, nadat deze is ge- lost. Zo kan voor hooi het hooikanon worden ge- a bruikt. zeer matig Het motief van de tentoonstelling: Het Landbouwwerktuig: „GOED TRANSPORT, MINDER KOSTEN" is gekozen om verschil lende redenen. In de eerste plaats heeft elk land- en tuinbouwbedrijf met transport te maken. Het doel van de mechanisatie is niet alleen het werk sneller te doen, maar het ook te vergemakkelijken en juist by het transport is er wat dat betreft nog veel te doen. Op vrijwel elke stand van deze Ten toonstelling vindt de bezoeker wel iets dat op transport betrekking heeft. Ook de Neder landse landbouwwerktuigindustrie is in de transportsector goed vertegenwoordigd, aldus ir. J. W. Bakker Arkema in het slot van zijn inleiding over „Het transport in Land- en Tuinbouwen die ook bijgaand overzicht samenstelde (in de geest van de „Consumen tengids") ten aanzien van de geschiktheid van het transport der verschillende wagens. Een veel voorkomend transportwerktuig is de transporteur, die in verschillende uitvoeringen ver krijgbaar is. Voor een grote opvoerhoogte gebruikt men een metalen goot waarin een band met mee nemers loopt, voor geringere hoogte en voor hori zontaal transport een rubber band hetzij vlak, het zij iets gootvormig. Op het weidebedrijf kan het transport van de mest worden gemechaniseerd met behulp van di verse uitmestsystemen. Bij toepassing van het drijf- mestsysteem behoeft er in het geheel geen handwerk meer te worden verricht. Een aanmerkelijke verbetering bij het transport in land- en tuinbouw is het gebruik van de lucht band; terecht kan de uitspraak van een bekende bandenfabrikant worden aangehaald: er is een luchtband voor alles wat rolt op de boerderij. Verharding van deel en erf en de aanleg van betonstroken op de rijweg naar de boerderij is zeer nuttig. De boer stelt terecht, dat dit een verbetering is, waarvan hij elke dag plezier heeft. Geschikt voor het transport v Wipkar Kipwagen Kipbak Loswagen Norm. wagen losse aardappelen losse bieten 1 los graan stro pakken kunstmest en zaaizaad in te kuilen gras 2 poterkistjes Voldoende storthoogte 3 Tijd van lossen bij los graan Gemakkelijk aan en afkoppelen Prijs (lage prijs zeer goed) j J. indien gebruikt met bietennetten 2. in combinatie met groenvoedervork of laadkraan 3. uitgevoerd als universele loswagen, evt 2-wielig Uw Brandverzekering in samenwerking met

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1966 | | pagina 9