Het transport
in land- en tuinbouw
EEN bijzonder type wagen is de opraap wagen, die
gras, luzerne, hooi, bietenblad e.d. uit het zwad
ONDERLINGE BRANDWAARBORG MAATSCHAPPIJ VOOR ZEELAND
ZEEUWSE BRANDWAARBORG-MAATSCHAPPIJ VAN 1824
MIDDELBURG Bijkantoor GOES Landbouwhuis ZIERIKZEE
^V.V.\V,V.VVV.V%V.,.V.V.VV.V.,.V.,.V.W.,.VAV,.%V.,.VV,V.V
Op elk land- en tuinbouwbedrijf is het transport een bedrijfsonderdeel dat voortdurende zorg vereist.
Onder transport ook te verstaan het verzamelen, laden, vervoeren, lossen en bergen van de produkten. De
aard van deze laatste loopt sterk uiteen:
vloeibaar: melk, water, gier;
half-vloeibaar: dikke mest, melasse;
vast: gras, hooi, kuil voer, graan, aardappelen, bieten, fruit, groente, zaaizaad, stal- en kunstmest.
Het te vervoeren produkt kan zijn verpakt in zakken, kratten, kisten (kunstmest, fruit, aardappelen),
het kan zijn gebonden aan schoven of pakken (graan, hooi), het kan los gestort zijn (graan, aardappelen,
fruit).
De transportafstand kan variëren van enkele meters (in stallen, schuren, kassen, sorteerruimten) tot
enige kilometers (op de weg, naar fabriek of veiling).
Bepaalde produkten (eieren, fruit, vroeg gerooide aardappelen) moeten voorzichtig worden gehanteerd.
Het vervoer vindt plaats binnen de gebouwen, over het erf, over zandwegen, over verharde wegen,
over de akker, over land met greppels.
VERSCHILLENDE OPLOSSINGEN
J)EZE grote variatie in het produkt, in de vorm
waarin het voorkomt, in de wijze waarop het
moet worden gehanteerd, maakt een algemene op
lossing onmogelijk.
De hoeveelheden waarom het hier gaat, zijn dik
wijls zeer groot: van suikerbieten moet er bijvoor
beeld 50-100 ton per ha worden geladen en afge
voerd onder vaak moeizame omstandigheden. Bij
het oogsten van 1 ha graan op de traditionele
methode, d.w.z. maaien en binden met zelfbinder, in
hokken zetten, inhalen en dorsen met dorsmachine,
wordt een hoeveelheid handenarbeid verricht die ge
lijk staat met het verwerken van 75 tot 100 ton. De
fruitoogst: plukken, vervoeren, sorteren, verpakken,
vergt eveneens een prestatie van indrukwekkende
omvang. Veel handenarbeid in land- en tuinbouw
moet in ongemakkelijke houding worden verricht.
Om het transport te versnellen en te vergemak
kelijken, laat men wel een tussenfase achterwege:
melk niet in emmers, maar via een melkleiding ver
voeren, graan niet in zakken opvangen, maar in de
voorraadbak op de maaidorser en via de wagen los
sen boven de stortput bij de silo, aardappelen niet
in zakken, maar los op de wagen storten en via een
transporteur in de bewaarplaats brengen.
INDELING GEBOUWEN
HET interne transport op de boerderij ondervindt
nog vaak de nadelige invloed van een onprak
tisch ingericht gebouw en het is moeilijk daarin
met weinig kosten verbetering te brengen. Het is
evenwel juist daar, dat nog veel handenarbeid wordt
verricht: sjouwen met emmers water, met zakken
meel, met manden gesneden voederbieten. Voor
dergelijke werkzaamheden zijn voederkarretjes een
goede oplossing. In zeer grote stallen worden zelfs
al karretjes gebruikt die worden voortbewogen door
een motor.
VELE SOORTEN WAGENS
Il>'. wagen is in de land- en tuinbouw een algemeen
transportmiddel. Door de grote variatie in pro
dukten is er ook een grote verscheidenheid in wa
gens: twee- en vierwielig, zelflossend met en zonder
afvoerband, achterover en zijdelings kippend.
Tweewielige wagens worden achter de trekker-
gebruikt, omdat zij druk geven op de achterwielen
van de trekker en daardoor de kans op slip ver
minderen. Loswagens vindt men met oprolbare bo
demdoek en met kettingen met meenemers. De af
voerband kan vóór of achter de laadvloer van de
wagen zijn aangebracht; het produkt wordt hiermee
zijdelings afgevoerd. Andere loswagens hebben
achter een afvoerband over de volle breedte van de
wagen.
Voor het laden van een wagen kan een voor- of
achterlader, gemonteerd op de trekker, worden ge
bruikt. Voor vlot werken met een lader moet de
pomp van het hydraulische systeem voldoende groot
zijn. Een dergelijke lader is van groot nut, want
het moeizame omhoogbrengen van de last wordt er
door gemechaniseerd.
VERBETERINGEN VOOR ELK BEDRIJF
opneemt en in de wagen brengt. Deze wagen heeft zeer goed
een grote capaciteit: 1000-1500 kg in 5 minuten. Een goed
probleem waarvoor nog een oplossing wordt gezocht, j—j redelijk
is het verwerken van de lading, nadat deze is ge-
lost. Zo kan voor hooi het hooikanon worden ge- a
bruikt. zeer matig
Het motief van de tentoonstelling: Het
Landbouwwerktuig: „GOED TRANSPORT,
MINDER KOSTEN" is gekozen om verschil
lende redenen. In de eerste plaats heeft elk
land- en tuinbouwbedrijf met transport te
maken. Het doel van de mechanisatie is niet
alleen het werk sneller te doen, maar het
ook te vergemakkelijken en juist by het
transport is er wat dat betreft nog veel te
doen. Op vrijwel elke stand van deze Ten
toonstelling vindt de bezoeker wel iets dat
op transport betrekking heeft. Ook de Neder
landse landbouwwerktuigindustrie is in de
transportsector goed vertegenwoordigd, aldus
ir. J. W. Bakker Arkema in het slot van zijn
inleiding over „Het transport in Land- en
Tuinbouwen die ook bijgaand overzicht
samenstelde (in de geest van de „Consumen
tengids") ten aanzien van de geschiktheid van
het transport der verschillende wagens.
Een veel voorkomend transportwerktuig is de
transporteur, die in verschillende uitvoeringen ver
krijgbaar is. Voor een grote opvoerhoogte gebruikt
men een metalen goot waarin een band met mee
nemers loopt, voor geringere hoogte en voor hori
zontaal transport een rubber band hetzij vlak, het
zij iets gootvormig.
Op het weidebedrijf kan het transport van de
mest worden gemechaniseerd met behulp van di
verse uitmestsystemen. Bij toepassing van het drijf-
mestsysteem behoeft er in het geheel geen handwerk
meer te worden verricht.
Een aanmerkelijke verbetering bij het transport
in land- en tuinbouw is het gebruik van de lucht
band; terecht kan de uitspraak van een bekende
bandenfabrikant worden aangehaald: er is een
luchtband voor alles wat rolt op de boerderij.
Verharding van deel en erf en de aanleg van
betonstroken op de rijweg naar de boerderij is zeer
nuttig. De boer stelt terecht, dat dit een verbetering
is, waarvan hij elke dag plezier heeft.
Geschikt voor het transport v
Wipkar
Kipwagen
Kipbak
Loswagen
Norm.
wagen
losse aardappelen
losse bieten
1
los graan
stro pakken
kunstmest en zaaizaad
in te kuilen gras
2
poterkistjes
Voldoende storthoogte
3
Tijd van lossen bij los graan
Gemakkelijk aan en
afkoppelen
Prijs (lage prijs zeer goed)
j
J. indien gebruikt met bietennetten
2. in combinatie met groenvoedervork of laadkraan
3. uitgevoerd als universele loswagen, evt 2-wielig
Uw Brandverzekering
in samenwerking met