In of rond uw bedrijfsgebouwen niet meer sjouwen I Motto: Goed transport minder kosten 7 Door Ir. P. Anema l.i., Rijkslandbouwkonsulent voor Boerderjjbouw te Wageningen. Zowel met de bedrijfsgebouwen als met de beschikbare technische hulpmiddelen zijn op velerlei gebied gunstige transportmogelijk heden te verwezenlijken. Voor de rundvee houderij knelt dit nog het meest, mede omdat de investeringen in verhouding hoog zijn en de technische hulpmiddelen ten dele nog in ontwikkeling zijn. Andere sektoren, zoals de akkerbouw en ook de pluimveehouderij laten zien dat er toch met minder sjouwen veel te bereiken is. De Rijkslandbouw- en Zuivelvoorlichtings- diensten zullen op de R.A.I. aanwezig zijn voor hen die op deze terreinen voorlichting wensen. Er was eens een tijd waarin sjouwen dragen heette en slepen glijden. Zo zou een sprookje kunnen beginnen. Maar het is beslist geen sprookje dat in deze tijd van snelverkeer met al zijn gemakken en ongemakken op menige boerderij geen sprake is van een vlot en gemakkelijk goederenverkeer. Zeulen met emmers water of voer waar een slang of een wagentje uitkomst kon bieden is nog geen zeldzaamheid. Moeizaam sjouwen of slepen van volle zakken, korven of bakken is vaak nog dagelijks werk. En daarmee is nog niet alles gezegd. Goed, menig bedrijfsgebouw of erf leent zich er niet voor zult U zeggen, om alles maar te laten rollen, rijden of Verdeelsysteem aangebouwd aan een zelflossende wagen voor kuilvoeren in de stal. Drijfmest is het meest toegepaste mestafvoersysteem t stromen. Neen, maar de techniek biedt al wel een veelheid van mogelijkheden om het transport vlotter en gemakkelijker te doen verlopen. Dat kost inderdaad geld, maar zou het anders niet een deel van uw leven kunnen kosten Menige boer had voor kortere of langere tijd hulp op zijn bedrijf van huisge noten, knechten of arbeiders. Aan die tijd terug te denken is misschien wel een sprookje, maar het is beter vooruit te zien en de moeilijkheden in het bedrijf om te zetten in ver beteringen. VAN BOERDERIJ NAAR BEDRIJFSGEBOUW Mechanisch voedersysteem op een loopstalhedrijf. Onze mooie, statige, historische boerderijen of hoe men ze anders wil ver eren, moeten voor alles gebouwen zijn waarin de boer zijn dagelijks brood kan verdienen en zo mogelijk meer dan dat Ook de boer is een burger die wel een vijfdaagse werkweek zou willen heb ben. Maar de dieren op het bedrijf moeten worden gevoederd en verzorgd en koeien moeten worden gemolken, kippen leggen hun eieren, terwijl biggen ge boren worden op elke zon- of werkdag. Dat geeft natuurlijk een grote binding aan het bedrijf dag en nacht, week in week uit. Maar gegeven deze gebondenheid, die bij dit beroep behoort, blijkt het werk sterk beïnvloed te worden door de inrichting van de boerderij. Hoewel in de naoorlogse tijd menige boerderij reeds is verbouwd, wordt hieraan mede een nieuwe stimulans gegeven door de mogelijkheden van het Ontwikkelingsfonds. Voor vlot en zorgvuldig werken moet gelijksoortig vee bij elkaar worden ge stald. De afstand tussen de voeropslag en de stal moet kort zijn. Eveneens een korte afstand tussen de melkbewaarruimte en de melkstal. Rechte en vol doende brede voer- en looppaden, waarlangs ook gereden kan worden. Geen drempels maar wel voldoende brede en hoge deuren die gemakkelijk geopend en gesloten kunnen worden. Er zijn reeds boerderijen waar de deuren van de autogarage elektrisch open en dicht gaan. Als men daar het geld voor over heeft, waarom dan niet voor de vaker te gebruiken deuren in de boerderij Ook een punt is de erf verharding. Zijn de gebouwen geschikt voor rollend transport, dan mag het erf geen belemmering zijn voor het transport van buiten naar binnen en omgekeerd. Trouwens ook voor leveranciers en afnemers die de boer vlot en tegen konkurrerende prijzen willen dienen, zal de boerderij met een goed verhard erf van toenemende betekenis worden. Denk maar aan buiktransport van voer en in de naaste toekomst voor melk. (Zie verder pag. 23) Melktransport via tankbewaring en tanktransport is in ons land ook begonnen!

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1966 | | pagina 7