In of rond uw
bedrijfsgebouwen niet
meer sjouwen
I
Motto: Goed transport
minder kosten
7
Door Ir. P. Anema l.i., Rijkslandbouwkonsulent
voor Boerderjjbouw te Wageningen.
Zowel met de bedrijfsgebouwen als met de
beschikbare technische hulpmiddelen zijn op
velerlei gebied gunstige transportmogelijk
heden te verwezenlijken. Voor de rundvee
houderij knelt dit nog het meest, mede omdat
de investeringen in verhouding hoog zijn en
de technische hulpmiddelen ten dele nog in
ontwikkeling zijn. Andere sektoren, zoals de
akkerbouw en ook de pluimveehouderij laten
zien dat er toch met minder sjouwen veel te
bereiken is.
De Rijkslandbouw- en Zuivelvoorlichtings-
diensten zullen op de R.A.I. aanwezig zijn voor
hen die op deze terreinen voorlichting wensen.
Er was eens een tijd waarin sjouwen dragen heette en
slepen glijden. Zo zou een sprookje kunnen beginnen. Maar
het is beslist geen sprookje dat in deze tijd van snelverkeer
met al zijn gemakken en ongemakken op menige boerderij
geen sprake is van een vlot en gemakkelijk goederenverkeer.
Zeulen met emmers water of voer waar een slang of een
wagentje uitkomst kon bieden is nog geen zeldzaamheid.
Moeizaam sjouwen of slepen van volle zakken, korven of
bakken is vaak nog dagelijks werk. En daarmee is nog niet
alles gezegd.
Goed, menig bedrijfsgebouw of erf leent zich er niet voor
zult U zeggen, om alles maar te laten rollen, rijden of
Verdeelsysteem
aangebouwd
aan een
zelflossende
wagen voor
kuilvoeren
in de stal.
Drijfmest is het meest toegepaste mestafvoersysteem t
stromen.
Neen, maar de techniek biedt al wel een veelheid van
mogelijkheden om het transport vlotter en gemakkelijker te
doen verlopen. Dat kost inderdaad geld, maar zou het anders
niet een deel van uw leven kunnen kosten Menige boer had
voor kortere of langere tijd hulp op zijn bedrijf van huisge
noten, knechten of arbeiders. Aan die tijd terug te denken
is misschien wel een sprookje, maar het is beter vooruit te
zien en de moeilijkheden in het bedrijf om te zetten in ver
beteringen.
VAN BOERDERIJ NAAR BEDRIJFSGEBOUW
Mechanisch voedersysteem op een loopstalhedrijf.
Onze mooie, statige, historische boerderijen of hoe men ze anders wil ver
eren, moeten voor alles gebouwen zijn waarin de boer zijn dagelijks brood kan
verdienen en zo mogelijk meer dan dat
Ook de boer is een burger die wel een vijfdaagse werkweek zou willen heb
ben. Maar de dieren op het bedrijf moeten worden gevoederd en verzorgd en
koeien moeten worden gemolken, kippen leggen hun eieren, terwijl biggen ge
boren worden op elke zon- of werkdag.
Dat geeft natuurlijk een grote binding aan het bedrijf dag en nacht, week
in week uit. Maar gegeven deze gebondenheid, die bij dit beroep behoort, blijkt
het werk sterk beïnvloed te worden door de inrichting van de boerderij.
Hoewel in de naoorlogse tijd menige boerderij reeds is verbouwd, wordt
hieraan mede een nieuwe stimulans gegeven door de mogelijkheden van het
Ontwikkelingsfonds.
Voor vlot en zorgvuldig werken moet gelijksoortig vee bij elkaar worden ge
stald. De afstand tussen de voeropslag en de stal moet kort zijn. Eveneens een
korte afstand tussen de melkbewaarruimte en de melkstal. Rechte en vol
doende brede voer- en looppaden, waarlangs ook gereden kan worden. Geen
drempels maar wel voldoende brede en hoge deuren die gemakkelijk geopend
en gesloten kunnen worden. Er zijn reeds boerderijen waar de deuren van de
autogarage elektrisch open en dicht gaan. Als men daar het geld voor over
heeft, waarom dan niet voor de vaker te gebruiken deuren in de boerderij
Ook een punt is de erf verharding. Zijn de gebouwen geschikt voor rollend
transport, dan mag het erf geen belemmering zijn voor het transport van buiten
naar binnen en omgekeerd. Trouwens ook voor leveranciers en afnemers die
de boer vlot en tegen konkurrerende prijzen willen dienen, zal de boerderij
met een goed verhard erf van toenemende betekenis worden. Denk maar aan
buiktransport van voer en in de naaste toekomst voor melk.
(Zie verder pag. 23)
Melktransport via tankbewaring en tanktransport is in ons land ook begonnen!