Met de „Schipper expresse" naar de RAI.
FIAT
I
WEDSTRIJDFORMULIER
WIN EEN FORD DEXTA 2000
VEILIGHEID
MAAK ER EEN GEWOONTE VAN!
2
MET uw eigen trein naar „Het Landbouwwerktuig 1966''
in Amsterdam" is bij vele Zeeuwse boeren in goede
aarde gevallen. Hoe kan het ook anders. Alles wordt voor
de deelnemers van de Schipper-Expresse verzorgd
Men kent de voorgeschiedenis uit de advertenties in ons
blad medio december en de brief die daarop volgend in de
bus gevonden werd. Vijfduizend van deze brieven werden
door het kantoor van W. Schipper Zoon N.V. te Goes
aan belangstellenden verzonden! Er volgden over de 1000
reacties!
En dat dit unieke idee om gezamenlijk als „Zeeuwen on
der elkaar" naar Amsterdam te reizen is ingeslagen blijkt
wel uit het groot aantal deelnemers dat zich definitief voor
dit evenement opgaf. Inplaats van de gestelde limiet van
500 deelnemers moest, om niet te velen teleur te stellen,
Schipper Zoon met kunst en vliegwerk deze reis orga
niseren voor 950 boeren en tuinders. Een groter aantal
was, hoe graag men dit ook gewild had, niet mogelijk. De
capaciteit van een extra trein, de bussen enz. liet dit als
groepsreis niet toe.
Toen wij, als redaktie, van dit idee (deze „stunt" zouden
we haast zegggen) voor het eerst vernamen, waren we
enthousiast.
De heer C. Post van de directie van W. Schipper Zn
N.V. vertelde ons dat de direktie eens wat „anders" wilde
brengen, dan bijv. de traditionele kalender bij het begin
van het nieuwe jaar. Omdat de tentoonstelling „Het Land
bouwwerktuig 1966" toch in het begin van 1966 viel, leek
groepsbezoek aan deze tentoonstelling met een prima ver
zorging inderdaad eens „iets anders dan anders".
Waarmee de direktie dan ook volledig is geslaagd.
„RAILRECHT"
DAILRECHT vanuit Zeeland naar Amsterdam
met een speciale trein. Speciale bussen voor
het vervoer van het Amstelstation naar de nieuwe
R.A.I. Toegang tot de R.A.I. Rondvaart door Am
sterdam. Diner in Krasnapolsky. Optreden van
een cabaret, onder andere door het televisiegezel
schap Harry de Groot, een sneltekenaar enz. enz.
En weer terug naar Zeeland in een speciale trein.
Een extra boot voor de thuisreis van de Zeeuws-
Vlaamse deelnemers. Service van Schipper Zn,
waarvan de kosten, die de deelnemers betalen, in
derdaad een fractie zijn van de werkelijke kosten.
DE enorme organisatie van deze feestdag is dan
ook alleen mogelijk gebleken door de spon
tane reactie en medewerking van vele anderen. In
de eerste plaats door de medewerking van de Fiat-
importrice J. Leonard Lang N.V., en het Vicon-
concern te Nieuw Vennep, namen die bij iedere
land- en tuinbouwer bekend zijn. Daarnaast stelde
bijv. de American Tobacco Comp. sigaretten voor
de reis beschikbaar en de Shell plastic étuis. Voor
een soort tombola tijdens het diner werden onder
meer beschikbaar gesteld:
een Vicon pendelstrooier;
een volautomatische wasmachine;
een grasmaaier.
Al deze en andere artikelen werden door de
goede gevers ter beschikking gesteld zonder dat
er om gevraagd werd. U ziet wat publiciteit en
public-relations kunnen bereiken!
JDE PAPIEREN"
(YE deelnemers ontvangen binnenkort in een
plastic étui:
een spoorkaartje;
een gratis toegangsbewijs R.A.I.
een genummerd deelnamebewijs met een
aantal bonnen voor bus, consumpties, diner
en rondvaart.
Het nummer op de deelnamekaart „speelt"
tevens mee in de tombola die wij reeds
noemden;
een stencil met toelichting.
De „Schipper Express" start 's morgens in Vlis-
singen (omstreeks 7.30 uur, na de aankomst van
de provinciale boot) en stopt vervolgens op de
stations te Middelburg, Goes, Kapelle, Kruiningen,
Krabbendijke, Rilland en Bergen op Zoom.
PARKEERPROBLEMEN
IN dit verband lijkt het ons raadzaam alle deel-
nemers te wijzen op de noodzaak om tijdig
aan het station aanwezig te zijn, waar men in de
„Expresse" stapt.
Wij voorzien bij verschillende stations, gezien
de grote deelname aan dit evenement, parkeer
problemen. En het kost dan de nodige tijd om
de auto kwijt te raken. De trein wacht niet!
Zorg dus tijdig een plaatsje te vinden voor
uw auto, dan bent ook op tijd op het station!
Alle medewerking van de deelnemers wordt
gevraagd, en is ook nodig, om deze dag te doen
slagen. Het is technisch geen kleinigheid om
voor 950 deelnemers alles vlot te laten ver
lopen. Komt ergens een kink in de kabel, dan
kan het met zorg opgezette schema (het draai
boek) zoals de heer Post het noemt, in de war
raken. En dat is noch voor de deelnemers noch
voor de organisatoren een plezierige zaak
WA een, het lijkt ons zo toe, vermoeiende dag,
met veel indrukken staat in de avond de
speciale trein weer gereed op het Centraal Station.
En dan huis toe met voor de deelnemers uit
Zeeuws-Vlaanderen een extra boot naar de over
kant om ca. 11.30 uur.
Wij zijn wat het programma enz. betreft niet
volledig. Er blijven nog verrassingen tydens deze
„Schipper-Expresse"-tocht over, die een verras
sing moeten blijven. Lees bij ontvangst uw cir
culaire met gegevens goed door!
Tot ziens in de „Expresse" BI.
I
"P
c
ja
o
Deelnemers aon de wedstrijd, die tot doel heeft het bevorderen van de
arbeidsveiligheid in de landbouw en de verkeersveiligheid met landbouw
werktuigen, moeten dit formulier uitknippen, duidelijk invullen en als brief
inzenden aan postbus 613 Den Haag.
1. Welke spoorbreedte moet een trek
ker hebben om bij het maaien op
een veilige wijze taluds te berijden?
2. Hoe denkt U over de afscherming
van de tussenas tussen trekker en
aangedreven werktuig?
3. Wat is het enig veilige aanspan-
ningspunt voor een getrokken werk
tuig?
4. Waarmee moet een aanhangwagen
of getrokken werktuig achter de
trekker, zowel overdag als bij nacht,
op de openbare weg, zijn uitgerust?
5. Op welk werktuig moet een wettelijk
verplicht nummer van goedkeuring
zijn aangebracht?
6. Welk soort glas moet als voorruit in
een trekkercabine worden gebruikt?
7. Hoe moet het oppervlak van een
veilig voetpedaal van een trekker
zijn uitgevoerd?
8. Welke verlichting moet een trekker
bij dichte mist overdag rijdend op
de openbare weg bij voorkeur voe
ren?
9. Wat is de minimum leeftijd waarop
het is toegestaan een trekker te be
dienen?
?0. In welk van deze drie gevallen Is
het meerijden op een trekker veilig?
Breed
Normaal
Smal
O Onnodig
Gewenst
Verplicht
Lager dan de wlelos
O Ter hoogte van de wielas
Hoger dan de wielas
Reflectoren
Lengtedriehoeken
16-km bord
Cirkelzaag
Aardappelrooier
Verplaatsbare transporteur
Vensterglas
O Veiligheidsglas
Perspex
Geruwd
Geperforeerd
Geruwd en .geperforeerd
Stadslicht
Gedimd koplicht
Groot koplicht
14 jaar
16 jaar
18 jaar
Staande op de trekbalk
Op een ingerichte zitplaats
met rugsteun
O Leunend tegen het spatbord
NAAM: BEROEP:
x
ADRES: LEERLING VAN:
WOONPLAATS: TE
Vergunning verleend door de Minister von Justitie d.d. 9/W6S, m> LO650/103/117, Werkgroep
landbovwveiligheid, Postbus 413 Den Haag.
door mee te doen oan de landbouwveiligheidswedstrijd,
georganiseerd door de werkgroep landbouwveiligheid
waarin samenwerken
t
- Agrarische Sociale Fondsen
- Landbouwschap
- Directie Landbouwonderwijs van
het Ministerie van Landbouw en
Visserij
- Directie van de Arbeid van het
Ministerie van Sociale Zaken ea
Volksgezondheid
Maakt U van veiligheid een ge
woonte? Dan zult U geen moeite
hebben met de vragen, die hier
zijn gesteld. Levert de beantwoor
ding toch nog moeilijkheden op
dan moet dit voor U een aanspo
ring zijn om vandaagmorgen
altijdernst te maken met de
veiligheid.
HOUDT U AAN DEZE REGELS:
1. deelname staat open voor allen die rechtstreeks bij de
landbouw zijn betrokken en zij die een landbouwop-
leiding volgen;
2. formulier uitknippen;
3. het naar Uw mening goede antwoord in het bijbeho
rende hokje van elke vraag aankruisen;
4. persoonlijke gegevens met blokletters invullen;
5. als brief in gesloten enveloppe gefrankeerd met 18 ct.
postzegel inzenden voor 25 februari 1966 aan post
bus 613, Den Haag en win de trekker of de tweede prijs.
Prijsbepaling op 1 maart 1964 Ministerie von Landbouw en Visserij, Den Haag.