Met de „Schipper expresse" naar de RAI. FIAT I WEDSTRIJDFORMULIER WIN EEN FORD DEXTA 2000 VEILIGHEID MAAK ER EEN GEWOONTE VAN! 2 MET uw eigen trein naar „Het Landbouwwerktuig 1966'' in Amsterdam" is bij vele Zeeuwse boeren in goede aarde gevallen. Hoe kan het ook anders. Alles wordt voor de deelnemers van de Schipper-Expresse verzorgd Men kent de voorgeschiedenis uit de advertenties in ons blad medio december en de brief die daarop volgend in de bus gevonden werd. Vijfduizend van deze brieven werden door het kantoor van W. Schipper Zoon N.V. te Goes aan belangstellenden verzonden! Er volgden over de 1000 reacties! En dat dit unieke idee om gezamenlijk als „Zeeuwen on der elkaar" naar Amsterdam te reizen is ingeslagen blijkt wel uit het groot aantal deelnemers dat zich definitief voor dit evenement opgaf. Inplaats van de gestelde limiet van 500 deelnemers moest, om niet te velen teleur te stellen, Schipper Zoon met kunst en vliegwerk deze reis orga niseren voor 950 boeren en tuinders. Een groter aantal was, hoe graag men dit ook gewild had, niet mogelijk. De capaciteit van een extra trein, de bussen enz. liet dit als groepsreis niet toe. Toen wij, als redaktie, van dit idee (deze „stunt" zouden we haast zegggen) voor het eerst vernamen, waren we enthousiast. De heer C. Post van de directie van W. Schipper Zn N.V. vertelde ons dat de direktie eens wat „anders" wilde brengen, dan bijv. de traditionele kalender bij het begin van het nieuwe jaar. Omdat de tentoonstelling „Het Land bouwwerktuig 1966" toch in het begin van 1966 viel, leek groepsbezoek aan deze tentoonstelling met een prima ver zorging inderdaad eens „iets anders dan anders". Waarmee de direktie dan ook volledig is geslaagd. „RAILRECHT" DAILRECHT vanuit Zeeland naar Amsterdam met een speciale trein. Speciale bussen voor het vervoer van het Amstelstation naar de nieuwe R.A.I. Toegang tot de R.A.I. Rondvaart door Am sterdam. Diner in Krasnapolsky. Optreden van een cabaret, onder andere door het televisiegezel schap Harry de Groot, een sneltekenaar enz. enz. En weer terug naar Zeeland in een speciale trein. Een extra boot voor de thuisreis van de Zeeuws- Vlaamse deelnemers. Service van Schipper Zn, waarvan de kosten, die de deelnemers betalen, in derdaad een fractie zijn van de werkelijke kosten. DE enorme organisatie van deze feestdag is dan ook alleen mogelijk gebleken door de spon tane reactie en medewerking van vele anderen. In de eerste plaats door de medewerking van de Fiat- importrice J. Leonard Lang N.V., en het Vicon- concern te Nieuw Vennep, namen die bij iedere land- en tuinbouwer bekend zijn. Daarnaast stelde bijv. de American Tobacco Comp. sigaretten voor de reis beschikbaar en de Shell plastic étuis. Voor een soort tombola tijdens het diner werden onder meer beschikbaar gesteld: een Vicon pendelstrooier; een volautomatische wasmachine; een grasmaaier. Al deze en andere artikelen werden door de goede gevers ter beschikking gesteld zonder dat er om gevraagd werd. U ziet wat publiciteit en public-relations kunnen bereiken! JDE PAPIEREN" (YE deelnemers ontvangen binnenkort in een plastic étui: een spoorkaartje; een gratis toegangsbewijs R.A.I. een genummerd deelnamebewijs met een aantal bonnen voor bus, consumpties, diner en rondvaart. Het nummer op de deelnamekaart „speelt" tevens mee in de tombola die wij reeds noemden; een stencil met toelichting. De „Schipper Express" start 's morgens in Vlis- singen (omstreeks 7.30 uur, na de aankomst van de provinciale boot) en stopt vervolgens op de stations te Middelburg, Goes, Kapelle, Kruiningen, Krabbendijke, Rilland en Bergen op Zoom. PARKEERPROBLEMEN IN dit verband lijkt het ons raadzaam alle deel- nemers te wijzen op de noodzaak om tijdig aan het station aanwezig te zijn, waar men in de „Expresse" stapt. Wij voorzien bij verschillende stations, gezien de grote deelname aan dit evenement, parkeer problemen. En het kost dan de nodige tijd om de auto kwijt te raken. De trein wacht niet! Zorg dus tijdig een plaatsje te vinden voor uw auto, dan bent ook op tijd op het station! Alle medewerking van de deelnemers wordt gevraagd, en is ook nodig, om deze dag te doen slagen. Het is technisch geen kleinigheid om voor 950 deelnemers alles vlot te laten ver lopen. Komt ergens een kink in de kabel, dan kan het met zorg opgezette schema (het draai boek) zoals de heer Post het noemt, in de war raken. En dat is noch voor de deelnemers noch voor de organisatoren een plezierige zaak WA een, het lijkt ons zo toe, vermoeiende dag, met veel indrukken staat in de avond de speciale trein weer gereed op het Centraal Station. En dan huis toe met voor de deelnemers uit Zeeuws-Vlaanderen een extra boot naar de over kant om ca. 11.30 uur. Wij zijn wat het programma enz. betreft niet volledig. Er blijven nog verrassingen tydens deze „Schipper-Expresse"-tocht over, die een verras sing moeten blijven. Lees bij ontvangst uw cir culaire met gegevens goed door! Tot ziens in de „Expresse" BI. I "P c ja o Deelnemers aon de wedstrijd, die tot doel heeft het bevorderen van de arbeidsveiligheid in de landbouw en de verkeersveiligheid met landbouw werktuigen, moeten dit formulier uitknippen, duidelijk invullen en als brief inzenden aan postbus 613 Den Haag. 1. Welke spoorbreedte moet een trek ker hebben om bij het maaien op een veilige wijze taluds te berijden? 2. Hoe denkt U over de afscherming van de tussenas tussen trekker en aangedreven werktuig? 3. Wat is het enig veilige aanspan- ningspunt voor een getrokken werk tuig? 4. Waarmee moet een aanhangwagen of getrokken werktuig achter de trekker, zowel overdag als bij nacht, op de openbare weg, zijn uitgerust? 5. Op welk werktuig moet een wettelijk verplicht nummer van goedkeuring zijn aangebracht? 6. Welk soort glas moet als voorruit in een trekkercabine worden gebruikt? 7. Hoe moet het oppervlak van een veilig voetpedaal van een trekker zijn uitgevoerd? 8. Welke verlichting moet een trekker bij dichte mist overdag rijdend op de openbare weg bij voorkeur voe ren? 9. Wat is de minimum leeftijd waarop het is toegestaan een trekker te be dienen? ?0. In welk van deze drie gevallen Is het meerijden op een trekker veilig? Breed Normaal Smal O Onnodig Gewenst Verplicht Lager dan de wlelos O Ter hoogte van de wielas Hoger dan de wielas Reflectoren Lengtedriehoeken 16-km bord Cirkelzaag Aardappelrooier Verplaatsbare transporteur Vensterglas O Veiligheidsglas Perspex Geruwd Geperforeerd Geruwd en .geperforeerd Stadslicht Gedimd koplicht Groot koplicht 14 jaar 16 jaar 18 jaar Staande op de trekbalk Op een ingerichte zitplaats met rugsteun O Leunend tegen het spatbord NAAM: BEROEP: x ADRES: LEERLING VAN: WOONPLAATS: TE Vergunning verleend door de Minister von Justitie d.d. 9/W6S, m> LO650/103/117, Werkgroep landbovwveiligheid, Postbus 413 Den Haag. door mee te doen oan de landbouwveiligheidswedstrijd, georganiseerd door de werkgroep landbouwveiligheid waarin samenwerken t - Agrarische Sociale Fondsen - Landbouwschap - Directie Landbouwonderwijs van het Ministerie van Landbouw en Visserij - Directie van de Arbeid van het Ministerie van Sociale Zaken ea Volksgezondheid Maakt U van veiligheid een ge woonte? Dan zult U geen moeite hebben met de vragen, die hier zijn gesteld. Levert de beantwoor ding toch nog moeilijkheden op dan moet dit voor U een aanspo ring zijn om vandaagmorgen altijdernst te maken met de veiligheid. HOUDT U AAN DEZE REGELS: 1. deelname staat open voor allen die rechtstreeks bij de landbouw zijn betrokken en zij die een landbouwop- leiding volgen; 2. formulier uitknippen; 3. het naar Uw mening goede antwoord in het bijbeho rende hokje van elke vraag aankruisen; 4. persoonlijke gegevens met blokletters invullen; 5. als brief in gesloten enveloppe gefrankeerd met 18 ct. postzegel inzenden voor 25 februari 1966 aan post bus 613, Den Haag en win de trekker of de tweede prijs. Prijsbepaling op 1 maart 1964 Ministerie von Landbouw en Visserij, Den Haag.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1966 | | pagina 2