De 4e rentoonsteiüng „Het Landbouwwerktuig 1966" Goed transport Minder kosten VAN BELANG Locale en interlocale verbindingen met „Het Landbouwwerktuig 1966" VRIJDAG 14 JANUARI 1966 54e laargang No. 2812 „Officieel orgaan van de Maatschappij tot bevordering van land en Tuinbouw en Veeteelt in Zeeland Frankering bij abonnementTerneuzen \7AN maandag 17 januari tot en met 22 januari a.s. zal wederom de grootste Ne derlandse Agrarische Manifestatie „Het Land bouwwerktuig 1966" worden gehouden in het nieuwe R. A. I.-gebouw te Amsterdam. Fen evenement dat steeds meer belangstelling trekt» zowel van standhouders als bezoekers. Vergelijken we de eerste tentoonstelling in 1960, in de oude R. A. I. gehouden, met die van nu in 1966 dan zien we meer dan een verdubbe ling van de standruimte. Een feit is, dat „Hot Landbouwwerktuig", wat de inschrijvingen voor standruimte betreft telkenjare overtekend is. Wanneer men de gehele ontwikkeling in de land- en tuinbouw hierbij betrede en de sterk toenemende mechanisatie daarvan in aanmerking neemt, een groei die eigenlijk niemand behoeft te verwonderen. En gezien de vele problemen die ver antwoorde mechanisatie, voor zowel boer als tuinder, met zich meebrengen Is het evenmin te verwonderen dat voor deze expositie, waar men een zeer goed over zicht kan krijgen, wat er alzo aan de markt is, de belangstelling steeds groter wordt. GOED TRANSPORT MINDER KOSTEN En het betreft hier niet alleen de mechanisatie door middel van grote opvallen de werktuigen zoals, om er enkele te noemen maaidorsers, aardappel- en bieten rooiers, trekkers enz. Het gaat evenzo, om vele andere werkzaamheden in en op het bedrijf, die veel handkracht en dus arbeidskrachten vereisen. Arbeidskrachten die, de arbeidsschaarste in aanmerking nemende, steeds moeilijker te vinden zijn en zo ze te vinden zijn door de steeds stijgende lonen en sociale lasten een zware last betekenen in de uitgaveposten van het agrarisch bedrijf Als motief van deze tentoonstelling hebben de organisatoren het motto gekozen van Goed transport Minder kosten. Ir. Bakker Arkema, Rijkslandbouwconsulent voor de mechanisatie te Wageningen, gaat hier elders in dit nummer nader op in. De nadruk leggen op goed en economisch transport op en om de bedrijven is van groot belang. Ir. M. A. Geuze wees er in een rede voor de Algemene Vergadering van het K. N. L. C. in 1960 reeds op dat het landbouwbedrijf mede te karakteri seren is als transportbedrijf. Een akkerbouwbedrijf van 50 ha met 3 ha weide cn 2 ha fruit kwam vijf jaar geleden voorzichtig gesteld reeds tot een vervoer van ruim 1.5 miljoen kg of 1500 ton produkt, of wel 8 ton per dag gemiddeld. Het aantal speciale landbouwwagens, transportbanden, opraappersen enz. is enorm toegenomen. Het belang van de transportsektor blijkt dan ook opvallend uit de samenstelling van hetgeen op deze tentoonstelling „Het Landbouwwerktuig 1966" wordt geëxposeerd. Niet minder dan 70 van de tentoongestelde werktuigen en apparaten hebben betrekking op transport in een of andere vorm. Dit toont, wel aan hoezeer in de toenemende mechanisatie het mechanisch transport niet meer kan wor den weggedacht. WEGWIJS Wij hebben in dit nummer een aantal artike len opgenomen onder meer over onderwerpen, behandeld op een persconferentie, die „Het Landbouwwerktuig '66" in december organi seerde. Daarnaast om de bezoekers enigszins wegwijs te maken, over hetgeen op deze ten toonstelling te zien zal zijn, een lijst van de standhouders. De plaats van de standhouders QZie verder pag. 3^ „IIET Landbouwwerktuig 66" wordt van maandag 17 t/m zaterdag 22 januari 1966 gehouden In de nieuwe RAI aan het Amsterdamse Europaplein. De beurs is geopend van 9.30 tot 18 uur, vrijdag 21 januari ook 's avonds van 19.3022.30 uur en zaterdag tot 17 uur. De toegangsprijs is ƒ3,—. Bezoekers van de beurs, die vanuit het zuid-westen met de auto naar Am sterdam komen, kunnen op de volgende wijze het snelst het RAt-gebouw bereiken. UIT DE RICHTING UTRECHT slaat men direct na het passeren van de verkeersbrug over de Amstel linksaf. Men bevindt zich dan op de Kenneöy- laan, welke op het Europaplein eindigt. UIT DE RICHTING DEN HAAG komt men in de hoofdstad via de Aals meerweg. Wanneer men dan het Hoofddorpplein bereikt slaat men rechtsaf over de brug de Zeilstraat in. Bij de kruising ZeilstraatAmstelveenseweg slaat men weer rechtsaf en vervolgt deze weg tot het Olvmpisoh stadion. Bij het stadion slaat men linksaf en bereikt dan via Stadionweg en Diepenbrock- straat het Euronaolein. Ook kan men, uit de richting Den Haag komende, afslaan bij Schiphol, de brug over de ringvaart rechtdoor in de richting Amstelveen overrijden, in Amstelveen afslaan naar het winkelcentrum en vandaar in de richting Buitenveldert rijden. ïn Buitérivéldért ziet men naast de RAI-pijlen reeds de PTT-toren en ook de RAï-mast en over de Europa boulevard rijdt men recht op het RAI-parkeerterrein aan. DEZOEKERS, die met de trein naar Amsterdam komen nemen vanaf het Centraalstation tramlijn 4, welke zijn eindpunt heeft op het Europa plein. Voor „Het Landbouwwerktuig 66" is er weer 'n arrangement met de Neder landse Snoorwegen. Op vrijwel alle NS-stations Is een goedkoop gecombi neerd reistoegangsbiljet verkrijgbaar. Dit biljet geeft recht op vervoer naar en van Amsterdam, ongelimiteerd vrij vervoer op alle tram-, bus- en veer diensten van het Amsterdamse Gemeente Vervoer Bedrijf en toegang tot de tentoonstelling.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1966 | | pagina 1