De 4e
rentoonsteiüng „Het Landbouwwerktuig 1966"
Goed transport
Minder kosten
VAN BELANG
Locale en interlocale verbindingen met
„Het Landbouwwerktuig 1966"
VRIJDAG 14 JANUARI 1966
54e laargang No. 2812
„Officieel orgaan van de Maatschappij tot bevordering van land en Tuinbouw en Veeteelt in Zeeland
Frankering bij abonnementTerneuzen
\7AN maandag 17 januari tot en met 22
januari a.s. zal wederom de grootste Ne
derlandse Agrarische Manifestatie „Het Land
bouwwerktuig 1966" worden gehouden in het
nieuwe R. A. I.-gebouw te Amsterdam. Fen
evenement dat steeds meer belangstelling trekt»
zowel van standhouders als bezoekers.
Vergelijken we de eerste tentoonstelling in
1960, in de oude R. A. I. gehouden, met die van
nu in 1966 dan zien we meer dan een verdubbe
ling van de standruimte. Een feit is, dat „Hot
Landbouwwerktuig", wat de inschrijvingen
voor standruimte betreft telkenjare overtekend
is.
Wanneer men de gehele ontwikkeling in de land- en tuinbouw hierbij betrede
en de sterk toenemende mechanisatie daarvan in aanmerking neemt, een groei die
eigenlijk niemand behoeft te verwonderen. En gezien de vele problemen die ver
antwoorde mechanisatie, voor zowel boer als tuinder, met zich meebrengen Is het
evenmin te verwonderen dat voor deze expositie, waar men een zeer goed over
zicht kan krijgen, wat er alzo aan de markt is, de belangstelling steeds groter
wordt.
GOED TRANSPORT MINDER KOSTEN
En het betreft hier niet alleen de mechanisatie door middel van grote opvallen
de werktuigen zoals, om er enkele te noemen maaidorsers, aardappel- en bieten
rooiers, trekkers enz. Het gaat evenzo, om vele andere werkzaamheden in en op
het bedrijf, die veel handkracht en dus arbeidskrachten vereisen. Arbeidskrachten
die, de arbeidsschaarste in aanmerking nemende, steeds moeilijker te vinden zijn
en zo ze te vinden zijn door de steeds stijgende lonen en sociale lasten een zware
last betekenen in de uitgaveposten van het agrarisch bedrijf
Als motief van deze tentoonstelling hebben de organisatoren het motto gekozen
van Goed transport Minder kosten. Ir. Bakker Arkema, Rijkslandbouwconsulent
voor de mechanisatie te Wageningen, gaat hier elders in dit nummer nader op in.
De nadruk leggen op goed en economisch transport op en om de bedrijven is van
groot belang. Ir. M. A. Geuze wees er in een rede voor de Algemene Vergadering
van het K. N. L. C. in 1960 reeds op dat het landbouwbedrijf mede te karakteri
seren is als transportbedrijf. Een akkerbouwbedrijf van 50 ha met 3 ha weide cn
2 ha fruit kwam vijf jaar geleden voorzichtig gesteld reeds tot een vervoer van
ruim 1.5 miljoen kg of 1500 ton produkt, of wel 8 ton per dag gemiddeld. Het
aantal speciale landbouwwagens, transportbanden, opraappersen enz. is enorm
toegenomen. Het belang van de transportsektor blijkt dan ook opvallend uit de
samenstelling van hetgeen op deze tentoonstelling „Het Landbouwwerktuig 1966"
wordt geëxposeerd.
Niet minder dan 70 van de tentoongestelde
werktuigen en apparaten hebben betrekking op
transport in een of andere vorm. Dit toont,
wel aan hoezeer in de toenemende mechanisatie
het mechanisch transport niet meer kan wor
den weggedacht.
WEGWIJS
Wij hebben in dit nummer een aantal artike
len opgenomen onder meer over onderwerpen,
behandeld op een persconferentie, die „Het
Landbouwwerktuig '66" in december organi
seerde. Daarnaast om de bezoekers enigszins
wegwijs te maken, over hetgeen op deze ten
toonstelling te zien zal zijn, een lijst van de
standhouders. De plaats van de standhouders
QZie verder pag. 3^
„IIET Landbouwwerktuig 66" wordt van maandag 17 t/m zaterdag 22
januari 1966 gehouden In de nieuwe RAI aan het Amsterdamse
Europaplein. De beurs is geopend van 9.30 tot 18 uur, vrijdag 21 januari
ook 's avonds van 19.3022.30 uur en zaterdag tot 17 uur. De toegangsprijs
is ƒ3,—.
Bezoekers van de beurs, die vanuit het zuid-westen met de auto naar Am
sterdam komen, kunnen op de volgende wijze het snelst het RAt-gebouw
bereiken.
UIT DE RICHTING UTRECHT slaat men direct na het passeren van de
verkeersbrug over de Amstel linksaf. Men bevindt zich dan op de Kenneöy-
laan, welke op het Europaplein eindigt.
UIT DE RICHTING DEN HAAG komt men in de hoofdstad via de Aals
meerweg. Wanneer men dan het Hoofddorpplein bereikt slaat men rechtsaf
over de brug de Zeilstraat in. Bij de kruising ZeilstraatAmstelveenseweg
slaat men weer rechtsaf en vervolgt deze weg tot het Olvmpisoh stadion. Bij
het stadion slaat men linksaf en bereikt dan via Stadionweg en Diepenbrock-
straat het Euronaolein. Ook kan men, uit de richting Den Haag komende,
afslaan bij Schiphol, de brug over de ringvaart rechtdoor in de richting
Amstelveen overrijden, in Amstelveen afslaan naar het winkelcentrum en
vandaar in de richting Buitenveldert rijden. ïn Buitérivéldért ziet men naast
de RAI-pijlen reeds de PTT-toren en ook de RAï-mast en over de Europa
boulevard rijdt men recht op het RAI-parkeerterrein aan.
DEZOEKERS, die met de trein naar Amsterdam komen nemen vanaf het
Centraalstation tramlijn 4, welke zijn eindpunt heeft op het Europa
plein.
Voor „Het Landbouwwerktuig 66" is er weer 'n arrangement met de Neder
landse Snoorwegen. Op vrijwel alle NS-stations Is een goedkoop gecombi
neerd reistoegangsbiljet verkrijgbaar. Dit biljet geeft recht op vervoer naar
en van Amsterdam, ongelimiteerd vrij vervoer op alle tram-, bus- en veer
diensten van het Amsterdamse Gemeente Vervoer Bedrijf en toegang tot de
tentoonstelling.