15 Een Ford Dentra 2000, de prijs van de wedstrijd „Veiligheid maak er een gewoonte van!" op pag. 2 van dit blad opgenomen. 62. LINDETEVESJACOBERG N.V., Amsterdam brengt onder meer de Eicher bietenoogstmachine. Eén man monteert de hele machine in een half uur op de Eicher 40 DIN-pk werktuigdrager. Dezelfde man kan de machine volledig bedienen en tenslotte van de werktuigdrager afnemen. Werking: eerste rij koppen en schonen en gelijktijdig tweede rij rooien en ver zamelen. Capaciteit V/22 ha per dag. Grote stabiliteit en wendbaarheid door lage compacte bouw. Daarnaast de Eicher werktuigdrager met precisieznai- machine. De werktuigdrager is te gebruiken als normale trekker met drie. puntshefinrichting, aftakas enz. maar bovendien in toepassingen die met een normale trekker niet mogelijk zijn, bijv. frezen, kunstmest strooien en aard- (Zie verder pag. 17) (Vervolg van pag, 11).^ 66. H. C. L. S1EBERG N. V., Amsterdam-Z., Nieuwe serie DEUTZ landbouwtrek kers bestaande uit 7 typen, FAHR turbomaaier, Zweegerspatent (wereldpri meur). In de bekende serie Deutz-landbouwtrekkers worden twee geheel nieuwe typen uitgebracht, de D 45 05 en de D 50 05, beide uitgevoerd met een wig- De Turbo-maaier van Fahr gebouwd op het Zweegers-systeem. selbak met 6 versnellingen vooruit en 2 achteruit. De D 45 05 heeft een 3 cilinder en de D 50 05 een 4 cilinder luchtgekoelde DEUTZ motor. Nieuw is ook de DEUTZ MULTIMAT transmissie, die voorlopig alleen op de D 45 05 en 50 05 machines te leveren is. Bij de MULTIMAT transmissie kan elke ver snelling onder belasting en zonder ontkoppeling met 30 worden verhoogd. Hierdoor heeft men dan de beschikking over 12 versnellingen vooruit en 4 achteruit. De DEUTZ trekkerserie omvat nu twee 2 cilinder, twee 3 cilinder, twee 4 cilinder en een 6 cilinder machine met de volgende typenaanduidingen: D 25 05 (2 cil.), D 30 05 (2 cil.), D 40 05 (3 cil.), D 50 05 (4 cil.), D 55 05 (4 cil.), D 80 05 (6 cil.). Nieuw is ook de turbo-maaier die door FAHR wordt gebouwd gebaseerd op het Zweegers-systeem. 67. MASSEE EN ZOON, Zwolle. HORSTINE FARMERY rijenstrooier. Met deze rijenstrooier kunnen bijna alle kunstmeststoffen of insecticiden in korrelvorm in alle gewenste rijenbreedtes of granulaathoeveelheden toegepast worden. De rijenstrooier is eenvoudig te monteren op wied- en schoffelbalken etc. In het seizoen 1965 zijn in Nederland uitstekende resultaten bereikt met de Horstine Farmery rijenstrooier tegen de uienvlieg. De K. M. F. hydraulische lader is speciaal gebouwd voor het mest en grond- laden. De K. M. F. lader is zeer wendbaar en kan aangedreven worden door middel van een trekker of een electromotor. Verder brengt Massee Zoon als nieuwtje; de Peter Standen „Solobeet" zelf- rijdende bietenrooier. 68. KUIKEN N. V., Emmeloord, BM-Volvo zelfrijdende maaidorser met zeer grote capaciteit en moderne vormgeving. 59. CAPPON, Firma Iz., Heinkenszand, komt uit met een triltandcultivator die een grotere werkbreedte heeft dan 3 m. Hiervan zijn de 2 zijstukken tijdens het vervoer over de weg opklapbaar. Tevens met een toolbar of trekker culti vator, met 3 rijen tanden i.p.v. 2 rijen tanden; Intensiever werk wordt hierdoor verkregen, zodat maar 1 keer op dezelfde plaats behoeft gecultivatord te worden. 61. N.V. NEDERLANDSCHE FORD AUTOMOBIEL FABRIEK HEMEG, Amster dam, COUNTY 90 PK vierwielaangedreven Ford trekker, TYPHOON LL. tu- ristische trekker zoals één van de Ford technici de landbouwmechanisatie van de toekomst ziet. De County Super Six type 6/954 is een tractor met vier evengrote aange dreven wielen. De krachtbron is de nieuwe 6-cilinder Ford dieselmotor van 90 DIN PK. Het grootste gewicht van de trekker rust op de vooras, voor maximale trekkracht. Hydraulische stuurbekrachtiging behoort tot de stan daarduitrusting. De twee wielen aan één zijde worden gelijktijdig afgeremd, zodat de tractor bijzonder manoeuvreerbaar wordt. De combinatie van kracht en wendbaarheid geven deze machine veel toepassingsmogelijkheden in de moderne landbouwmechanisatie. De rupstrekker ruimt langzaam maar zeker het veld voor de grote wieltrek- ker; hoge onderhouds- en transportkosten maken de rupstrekker minder populair. Vorig jaar genomen proeven in Engeland hebben aangetoond dat de County 4-wiel aangedreven landbouwtrekker een rupstrekker van gelijk motor vermogen goed kan vervangen bij landbouwwerkzaamheden zoals ploegen en cultiveren. Voor transportwerk kan de County zowel op het veld als op de weg worden ingezet. Typhoon II de trekker voor het ruimtetijdperk. De Typhoon II is e:;n .'«roum- trekker, U zult hem kunnen zien in verkleinde uitvoering op stand nr. 61 van de komende tentoonstelling „Het landbouwwerktuig" te Amsterdam. Het ontwerp komt uit de „Styling Studio" van de Ford Motor Company te Detroit. De vooruitgang van de laatste 20 jaar op het gebied der trekkerconstructie, zoals de hydraulische hefinrichting, de onafhankelijke aftakas en Ford's Select-O-Speed transmissie tonen aan dat er steeds nieuwe ontwikkelingen in praktijk worden gebracht om het trekker rijden sneller, efficiënter en ge makkelijker te maken. Ook het bestuurder's comfort speelt hierbij een steeds grotere rol. Alhoewel Ford's nieuwste ontwerp, de Typhoon II, nooit in pro- duktie zal worden genomen, laat het zich aanzien dat de vooruitgang op het gebied der landbouwmechanisatie nog lang niet aan het einde gekomen is. De bestuurder's cabine is geheel voorop geplaatst, zodat men verzekerd is van een goed uitzicht. De getrokken werktuigen worden door middel van een televisiescherm, dat boven de voorruit tegen de schuine kant van het dak is geplaatst, geobserveerd. De krachtbron, een turbinemotor, bevindt zich recht boven de achterwielen. Ieder der vier wielen kan afzonderlijk worden aangedreven, terwijl aan alle vier zijden aftakassen zijn gemonteerd. De Typhoon II is een ware combinatie van kracht en wendbaarheid. Voor- eis achterwielen kunnen afzonderlijk of gelijktijdig worden bestuurd; de spoor breedte en bodemvrijheid kunnen langs hydraulische weg vanuit de cabine worden geregeld. De driepunts hefinrichting behoort tot het verleden; de werk tuigen worden via magnetische kracht aan- en afgekoppeld; hierbij wordt gebruik gemaakt van electrische bediening. De bestuurders cabine is voorzien van alle moderne comfort. Aan de rechter zijde in het raampaneel zit de radio-telefoon waarmede de bestuurder in ver binding staat met de boerderij. Tevens is er in de cabine een compleet keu kentje met een verwarmingsplaat, een koffiezetinstallatie, een koelkast, op- bergkastjes en een spoelbakje. Natuurlijk is airconditioning niet vergeten. De geheel vrijstaande stuurstoel kan op elke gewenste temperatuur worden ge houden door er warme of koude lucht door heen te blazen. De stoel is in alle richtingen verstelbaar en kan zo ingesteld worden, dat de bestuurder rechtop blijft zitten ook wanneer de trekker over geaccidenteerd terrein rijdt. De be sturing geschiedt met de voeten, voor de overige bediening wordt gebruik ge maakt van een drukknoppenpaneel. De Typhoon II zal in deze vorm nooit in productie worden genomen, het ontwerp is slechts één van de vele pogin gen van Ford Motor Company om in de toekomst te kijken, om zich een voor stelling te kunnen maken van de uiteindelijke vorm van de machines waarmee de toekomstige boeren zullen gaan werken!

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1966 | | pagina 15