15
Een Ford Dentra 2000, de prijs van de wedstrijd „Veiligheid maak
er een gewoonte van!" op pag. 2 van dit blad opgenomen.
62. LINDETEVESJACOBERG N.V., Amsterdam brengt onder meer de Eicher
bietenoogstmachine. Eén man monteert de hele machine in een half uur op
de Eicher 40 DIN-pk werktuigdrager. Dezelfde man kan de machine volledig
bedienen en tenslotte van de werktuigdrager afnemen.
Werking: eerste rij koppen en schonen en gelijktijdig tweede rij rooien en ver
zamelen. Capaciteit V/22 ha per dag. Grote stabiliteit en wendbaarheid door
lage compacte bouw. Daarnaast de Eicher werktuigdrager met precisieznai-
machine. De werktuigdrager is te gebruiken als normale trekker met drie.
puntshefinrichting, aftakas enz. maar bovendien in toepassingen die met een
normale trekker niet mogelijk zijn, bijv. frezen, kunstmest strooien en aard-
(Zie verder pag. 17)
(Vervolg van pag, 11).^
66. H. C. L. S1EBERG N. V., Amsterdam-Z., Nieuwe serie DEUTZ landbouwtrek
kers bestaande uit 7 typen, FAHR turbomaaier, Zweegerspatent (wereldpri
meur).
In de bekende serie Deutz-landbouwtrekkers worden twee geheel nieuwe
typen uitgebracht, de D 45 05 en de D 50 05, beide uitgevoerd met een wig-
De Turbo-maaier van Fahr gebouwd op het Zweegers-systeem.
selbak met 6 versnellingen vooruit en 2 achteruit. De D 45 05 heeft een 3
cilinder en de D 50 05 een 4 cilinder luchtgekoelde DEUTZ motor. Nieuw is
ook de DEUTZ MULTIMAT transmissie, die voorlopig alleen op de D 45 05
en 50 05 machines te leveren is. Bij de MULTIMAT transmissie kan elke ver
snelling onder belasting en zonder ontkoppeling met 30 worden verhoogd.
Hierdoor heeft men dan de beschikking over 12 versnellingen vooruit en 4
achteruit.
De DEUTZ trekkerserie omvat nu twee 2 cilinder, twee 3 cilinder, twee 4
cilinder en een 6 cilinder machine met de volgende typenaanduidingen:
D 25 05 (2 cil.), D 30 05 (2 cil.), D 40 05 (3 cil.), D 50 05 (4 cil.), D 55 05
(4 cil.), D 80 05 (6 cil.).
Nieuw is ook de turbo-maaier die door FAHR wordt gebouwd gebaseerd op
het Zweegers-systeem.
67. MASSEE EN ZOON, Zwolle. HORSTINE FARMERY rijenstrooier. Met deze
rijenstrooier kunnen bijna alle kunstmeststoffen of insecticiden in korrelvorm
in alle gewenste rijenbreedtes of granulaathoeveelheden toegepast worden. De
rijenstrooier is eenvoudig te monteren op wied- en schoffelbalken etc. In het
seizoen 1965 zijn in Nederland uitstekende resultaten bereikt met de Horstine
Farmery rijenstrooier tegen de uienvlieg.
De K. M. F. hydraulische lader is speciaal gebouwd voor het mest en grond-
laden. De K. M. F. lader is zeer wendbaar en kan aangedreven worden door
middel van een trekker of een electromotor.
Verder brengt Massee Zoon als nieuwtje; de Peter Standen „Solobeet" zelf-
rijdende bietenrooier.
68. KUIKEN N. V., Emmeloord, BM-Volvo zelfrijdende maaidorser met zeer grote
capaciteit en moderne vormgeving.
59. CAPPON, Firma Iz., Heinkenszand, komt uit met een triltandcultivator die
een grotere werkbreedte heeft dan 3 m. Hiervan zijn de 2 zijstukken tijdens
het vervoer over de weg opklapbaar. Tevens met een toolbar of trekker culti
vator, met 3 rijen tanden i.p.v. 2 rijen tanden; Intensiever werk wordt hierdoor
verkregen, zodat maar 1 keer op dezelfde plaats behoeft gecultivatord te
worden.
61. N.V. NEDERLANDSCHE FORD AUTOMOBIEL FABRIEK HEMEG, Amster
dam, COUNTY 90 PK vierwielaangedreven Ford trekker, TYPHOON LL. tu-
ristische trekker zoals één van de Ford technici de landbouwmechanisatie van
de toekomst ziet.
De County Super Six type 6/954 is een tractor met vier evengrote aange
dreven wielen. De krachtbron is de nieuwe 6-cilinder Ford dieselmotor van
90 DIN PK. Het grootste gewicht van de trekker rust op de vooras, voor
maximale trekkracht. Hydraulische stuurbekrachtiging behoort tot de stan
daarduitrusting. De twee wielen aan één zijde worden gelijktijdig afgeremd,
zodat de tractor bijzonder manoeuvreerbaar wordt. De combinatie van kracht
en wendbaarheid geven deze machine veel toepassingsmogelijkheden in de
moderne landbouwmechanisatie.
De rupstrekker ruimt langzaam maar zeker het veld voor de grote wieltrek-
ker; hoge onderhouds- en transportkosten maken de rupstrekker minder
populair. Vorig jaar genomen proeven in Engeland hebben aangetoond dat de
County 4-wiel aangedreven landbouwtrekker een rupstrekker van gelijk motor
vermogen goed kan vervangen bij landbouwwerkzaamheden zoals ploegen en
cultiveren. Voor transportwerk kan de County zowel op het veld als op de
weg worden ingezet.
Typhoon II de trekker voor het ruimtetijdperk. De Typhoon II is e:;n .'«roum-
trekker, U zult hem kunnen zien in verkleinde uitvoering op stand nr. 61 van
de komende tentoonstelling „Het landbouwwerktuig" te Amsterdam. Het
ontwerp komt uit de „Styling Studio" van de Ford Motor Company te Detroit.
De vooruitgang van de laatste 20 jaar op het gebied der trekkerconstructie,
zoals de hydraulische hefinrichting, de onafhankelijke aftakas en Ford's
Select-O-Speed transmissie tonen aan dat er steeds nieuwe ontwikkelingen
in praktijk worden gebracht om het trekker rijden sneller, efficiënter en ge
makkelijker te maken. Ook het bestuurder's comfort speelt hierbij een steeds
grotere rol. Alhoewel Ford's nieuwste ontwerp, de Typhoon II, nooit in pro-
duktie zal worden genomen, laat het zich aanzien dat de vooruitgang op het
gebied der landbouwmechanisatie nog lang niet aan het einde gekomen is.
De bestuurder's cabine is geheel voorop geplaatst, zodat men verzekerd is
van een goed uitzicht. De getrokken werktuigen worden door middel van een
televisiescherm, dat boven de voorruit tegen de schuine kant van het dak is
geplaatst, geobserveerd.
De krachtbron, een turbinemotor, bevindt zich recht boven de achterwielen.
Ieder der vier wielen kan afzonderlijk worden aangedreven, terwijl aan alle
vier zijden aftakassen zijn gemonteerd.
De Typhoon II is een ware combinatie van kracht en wendbaarheid. Voor- eis
achterwielen kunnen afzonderlijk of gelijktijdig worden bestuurd; de spoor
breedte en bodemvrijheid kunnen langs hydraulische weg vanuit de cabine
worden geregeld. De driepunts hefinrichting behoort tot het verleden; de werk
tuigen worden via magnetische kracht aan- en afgekoppeld; hierbij wordt
gebruik gemaakt van electrische bediening.
De bestuurders cabine is voorzien van alle moderne comfort. Aan de rechter
zijde in het raampaneel zit de radio-telefoon waarmede de bestuurder in ver
binding staat met de boerderij. Tevens is er in de cabine een compleet keu
kentje met een verwarmingsplaat, een koffiezetinstallatie, een koelkast, op-
bergkastjes en een spoelbakje. Natuurlijk is airconditioning niet vergeten. De
geheel vrijstaande stuurstoel kan op elke gewenste temperatuur worden ge
houden door er warme of koude lucht door heen te blazen. De stoel is in alle
richtingen verstelbaar en kan zo ingesteld worden, dat de bestuurder rechtop
blijft zitten ook wanneer de trekker over geaccidenteerd terrein rijdt. De be
sturing geschiedt met de voeten, voor de overige bediening wordt gebruik ge
maakt van een drukknoppenpaneel. De Typhoon II zal in deze vorm nooit
in productie worden genomen, het ontwerp is slechts één van de vele pogin
gen van Ford Motor Company om in de toekomst te kijken, om zich een voor
stelling te kunnen maken van de uiteindelijke vorm van de machines waarmee
de toekomstige boeren zullen gaan werken!