De planologie W 1085 (ii) Het gemeentelijk beleid in de landbouw COnHTI6nt33r VRIJDAG 2 6 NOVEMBER 1965 Het verbod tot inrichten van twee woongedeelten in een bestaande bedrijfswoning. In oude poldergebieden, hetgeen ook voor ons voormalig eiland geldt, komen in agrarisch gebied op talrijke boerderijen zeer grote woningen voor. Woningen met inhoud van 500 tot 900 m:! zijn geen zeldzaamheid. Waar geen enkele behoefte meer bestaat om dergelijke inhoud te benutten en het in het voornemen ligt hierin een dubbel woongedeelte te creëren en gelijktijdig de leefbaarheid te vergroten door moderne inrichting, dient zulks niet af te stuiten op gemeentelijke afkeuring. Het is n.l. reeds voorgekomen dat vergunning geweigerd werd omreden de „bedrijfsgrootte" gesteld in streekplanvoorschriften van Wal cheren zulks1 niet tolereerden. Wanneer beide te ontwerpen woongedeelten aan redelijke eisen voldoen (door de landbouw zelf te bepalen) dan dient afkeuring achterwege te blijven. Het kan nooit de bedoeling van de wetgever (Prov. Overheid) zijn geweest, toekomstige landbouwersgezinnen blijvend te veroordelen door verplichting tot het bewonen van zeer grote bedrijfswoningen. Hierbij zij volledigheidshalve vermeld dat bewoning van een ge deelte en onbewoonbaar laten van het andere gedeelte, onherroepelijk leidt tot verval en verkrotting. Vrijheid tot het inrichten naar eigen believen dient mogelijk te zijn, temeer waar in de toekomst vele mogelijkheden liggen m.b.i de recreatieve functie die de landbouw kan ver vullen en hierin bij een steeds toenemende behoefte kan helpen voorzien. De onderhoudi;- toestand van voormelde bedrijfsgebouwen alsmede de leefbaarheid en het welzijn van het platteland zal hierdoor ten zeerste worden gediend. Bij Gemeentelijk uitbreidingsplan of bestemmingsplan het agrarisch gebied vrij van beper kingen te houden t.a.v. het gebruik van de grond. Elk verbod in agrarisch gebied b.v. de term agrarisch gebied zonder bebouwing stagneert de ontwikkeling. A Kassenbouw en de hierin te verwachten specialisatie. Gezien de ligging van onze streek t.o.v. de grote bevolkingscentra (Randstad, Roergebied, N. Frank lijk) alsmede klima- thologische e.a. factoren dient in agrarisch gebied geen enkel verbod te bestaan t.o.v. het oprichten en/of vergroten van glasopstanden. Aanvaardbaar is evenwel aan de wegzijde afscherming van de houtopstand. B De ontwikkeling en richting die de landbouw zelf dient te bepalen dulden geen bepet- kingen. Zo is b.v. in onze streek een zeer snelle toename geweest van het machinaal melken. Tot de noodzakelijke uitrusting behoort o.a. een melkstal. Verschillende van deze bouwsels zijn in weidecomplexen gebouwd en in gebruik en meerdere zullen vol gen. Wellicht in andere vorm en uitvoering. Wij willen gaarne in Uw aandacht aan bevelen de huidige situatie, wanneer geen van bedoelde melkstallen hadden kunnen verrijzen. Mogelijk gat in de toekomst nog andere opstallen nodig zijn. Geen enkel verbod of beperking kan daarom door de landbouw worden aanvaard in een gemeen telijk bestemmingsplan. C Het laat zich aanzien dat, voor sommige gedeelten van Walcheren, de recreatieve functie tot de belangrijkste gaat behoren. De landbouw zal hierbij ook een taak krijgen toegemeten. Het lijkt ons zeer waarschijnlijk dat met de vijfdaagse werkweek en de straks gereed zijnde Oosterscheidebrug de weekend-recreatie grote voimen zal aan nemen en de druk van Randstad Holland zich ook over ons eiland zal uitstrekken |ET lijkt ons een logische gedachte dat wanneer Overheid en bedrijfsleven een vijfdaagse werkweek creëren, dezelfde Overheid consequent handelt wanneer zij gelegenheid geeft om de resterende twee dagen op de gewenste manier te beleven. Blijft deze mogelijkheid ach terwege dan zal blijken dat de onbenutte resterende 2 dagen der week eerder een plaag dan een welzijn voor het gezin vormen. Het lijkt ons ten zeerste gewenst dat het gemeentelijk beleid m.b.t. de bovenvermelde recreatieve functie een positieve bijdrage levert. Voor vele landbouwbedrijven zou bovendien een bredere basis aanbeveling verdienen, zeer zeker voor de toekomst. Het komt ons gewenst voor dat in agrarisch gebied de mogelijkheid dient te bestaan bii aanleg van bebossing, om vacantie-woningen hierin te laten bouwen. Thans kan onder he* huidige streekplan met goedkeuring van G. S. in agrarisch gebied een buitenplaats worden opgericht op 2 ha waarbij de niet voor bebouwing gebruikte gronden dienen te worden be plant, waarborgen tot nakoming van deze verplichting zijn echter niet aanwezig. Inplaats van dit artikel zou de mogelijkheid aanwezig moeten zijn dat door het gemeentelijk beleid in agrarisch gebied toegestaan wordt per ha 5 zomerhuizen te bouwen. Om zeker to zijn van de juiste aanleg ware het mogelijk door de gemeente eerst toestemming te verlenen na aanleg van de beplanting. Op agrarische gronden welke voor de recreatie zeer gunstig lig gen zou het mogelijk en wenselijk kunnen zijn het aantal zomerhuizen per ha hoger te plan nen. Bij bovengeschetste planning wordt bereikt dat: 1. De ontwikkeling gelijke tred houdt met de behoefte, speciaal weekend-recreatie. 2. De gemeentelijke Overheid alléén de ingediende plannen controleert en adviseert en goed keurt. 3. De gemeentelijke financiën geen belemmering vormen voor de gewenste ontwikkeling. 4. De onteigening voor recreatie (t.b.v. plezier van niet plattelanders) achterwege kan blijven en toch aanpassing vindt aan de behoefte. 5. De landbouwers eigenaar van hun gronden kunnen blijven, exploiteren in bosbouw en verdere verzorging (Voorlichting Staatsbosbeheer). 6. De bebouwing aan belanghebbende recreanten kan worden overgelaten door verhuur in erfpacht van de kavels in een plan. 7. Een erfpachtcanon kan vaststellen welke herziening om de vijf jaar mogelijk doet zijn 8. Deze canon binden aan de uurloonindex b.v. van de bouwvakken. Dit i.v.b. met munt- ontwaarding en/of werktijdverkorting. 9. De sociale status van de landbouw en de soms voorkomende eenzijdigheid in ontwikke ling, vooral van de jongeren in de landbouw, hierdoor zeer kan worden verbeterd. 10. De verhouding stedeling-plattelander en het contact tussen beiden hierbij sterk wordt geïntensiveerd (Public relation). 11. Het woon- en leefklimaat van ons platteland wordt verbeterd door modernisering van gebouw en het te creëren ruimte-effect door bebossing alsmede de verbeterde klimato logische omstandigheden door afname der windkracht (thans allesbehalve ideaal en pl3 nologisch geconserveerd en bevroren). 12. Onze agrarische bodem zal worden benut voor datgene waaraan het meeste behoefte is 13. Zeer wel mogelijk dat in het kader van secundaire arbeidsvoorwaarden verbetering, door grote ondernemingen in de toekomst voor hun personeel, grotere complexen worden gezocht en dan ook kunnen worden gevonden. 14. Geen enkele gemeente thans zulks kunnen aanbieden. 15. De techniek van zuiverings-, riool- en afvalwater voor kleinere en niet permanent be woonde zomerhuizen, geen overwegende bezwaren meer opleveren m.b.t. de kosten- exploitatie. 16. Dat bij het nieuwe ontwerp streekplan „Midden Zeeland" thans de mogelijkheid zich voor doet de gemeentelijke autonomie in bovenstaande richting te verruimen. (Het nieuwe ontwerp onder vigueur van de Wet op de R. O. 1961). 17. Deze mogelijkheid ook door de Gemeenten wordt benut en gezien de ervaring van het verleden, begeleidende voorlichting van landbouworganisaties en streekverbeteringscom- missies nodig zal zijn. (Wordt vervolgd' 1 e. Ons inziens zal er nooit bezwaar gepiaakt kunnen wor den wanneer het niet benutte gedeelte tijdens de zo mer, hetzij als pension, hetzij als gemeubileerde ka mers verhuurd roordt. Wel zal er vermoedelijk bezwaar worden aangevoerd indien dit gedeelte in eigendom wordt overgedragen, waarna het verder benut wordt voor weekend-bewoning. Vooral in de recreatiegebie den is het hier bedoelde van belang. Wanneer het be nut wordt voor b.v. de ouders, zal er nooit bezwaar ge maakt kunnen worden dat deze INWONEN. Naar onze mening zal ook een aanpassing van de bouw om de woning aan dit doel te laten beantwoorden in het algemeen mogelijk zijn. 1 f. A. Geheel akkoord. Zie Z. L. M.-nota ..Problemen bij de vestiging van glastuinbouwbedrijven in Zee land." B. Naar onze mening is vrijwel steeds een oplossing te vinden dat deze melkstallen (meestal semi-per- manent) gebouwd kunnen worden. C. I. Dat de behoefte aan recreatieaccomodatie in onze provincie toeneemt, is een constatering die we alleen maar kunnen onderschrijven. Dat ook diverse Zeeuwse grondgebruikers en grondeige naren in de behoefte willen en ook goed kun nen voorzien is met ettelijke voorbeelden toe te lichten. 2. Dit lijkt ons een onmogelijke eis. Als alles moet worden goedgekeurd dan is de gemeente over bodig. 3. Wanneer we, zoals dit schrijven, ervan uitgaan dat de particulier de recreatie-bebouwing sticht, bestaat er geen verband met de gemeente finan ciën, tenzij men ook de wegen, parkeerterreinen riolen e.d. door particulieren laat aanleggen, want dan wordt de gemeentekas inderdaad ont last. 4. Het is zeer de vraag of dit nu al kan. Ons is geen enkel geval in Zeeland bekend, waar ont eigend is voor recreatie. 6. Is inderdaad mogelijk, gebeurt echter nu ook veelal. 8. Dit is een mogelijkheid. 9. Een re~reatiebedrijf heeft ook schaduwzijden en zeker de combinatie met een landbouwbedrijf. Zie Z. L. M.-nota „Landbouw en recreatie". 12. Dit lijkt ons een wat gevaarlijk standpunt. Wie bepaalt waaraan het meeste behoefte is? 13. Daar zijn er nu ook te vinden. Zie vele voor beelden in Schouwen e.d. 14. De gemeente niet, maar wel particulieren. Lijkt ons ook niet direct een taak voor de gemeente. 15. Accoord wanneer ze er dan ook maar komen en het niet afschuiven op de gemeenschap. 16) 17) De nieuwe wet R.O. is inderdaad voor de de gemeenten belangrijk.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1965 | | pagina 5