997
VRIJDAG 22 OKTOBF.R 19-35
noogstdemonstratie in de
de achtste nationale bietenoogstdemonstratie
groots evenement. In de eerste plaats omdat
als volledig machinaal gedunde bieten moes-
vas het geheel tot in de perfektie georganiseerd, zo
waren de weersomstandigheden zodanig fraai dat
weer.
was groot; ca 5.000 personen bezochten de demon-
'cele honderden buitenlanders, afkomstig uit vele
napolder
gehele rooier en verzamelbak op en om een trekker gebouwd (hier een
MF 35). Een zelfrijdende machine met één (stuur)wiel aan de voorzijde en
twee trekkerwielen achter. De bakiphoud bedraagt volgens opgave 214 ton.
Op de demonstratie was de machine uitgerust met oppel-lichtwielen.
Al naar omstandigheden kunnen in plaats hiervan ook rooischaren wor
den gemonteerd.
Het Deense systeem voor bietenrooien werd getoond door de Mads Amby
Kombinatie en de Stegsted kombinatie. Bij beide systemen wordt het loof
verwijderd met een maaikneuzer. Achter de kneuzer bevindt zich een twee-
rijige kopper. Daarna volgt de tweerijige rooimachine die de bieten afvoert
naar een meerijdende wagen. In vergelijking met rooiers met verzamelbak
valt op dat voor dit systeem aanzienlijk meer materiaal en personeel nodig
is. Daartegenover staan geen grote voordelen, hoewel het systeem, vooral
op lichtere gronden zijn bruikbaarheid heeft bewezen. Vele bezoekers had
den verwacht dat de Volvo-rooier op deze demonstratie zou verschijnen
met een verbeterde kopapparatuur. Dat was echter niet het geval. De be
langstelling voor deze machine was er evenwel niet minder om. In kombi
natie met de Volvo-rooier werden de bieten geladen met een Hilleshög op
lader. Daarbij werden zowel verse als vooraf gerooide bieten geladen.
"r
BAV-kipwagen met automatisch bediende achterklep.
De nieuwe Schmotzer rooimachine type BK 400 met o.m. een grotere
verzamelbak van 2 ton.
WAARNEMINGEN EN RESULTATEN
TIJDENS de demonstratie zijn uitvoerige waarnemingen verricht. Vooi
zover het cijfermateriaal zich hiervoor leende en reeds uitgewerkt kon
worden, werden de resultaten van de eerste dag op de tweede dag bekend
gemaakt. Hiervoor was een groot bord opgericht met gegevens van de mor
gen- en de middagdemonstratie. Deze gegevens zijn nog niet volledig;
ook de resultaten van de tweede dag zijn nodig voor een goede beoordeling.
Nadat de tabellen zijn samengesteld zullen ze in dit blad worden gepubli
ceerd.
Uit de resultaten van de eerste dag blijkt wel dat er dikwijls sprake is
van een niet onbelangrijk verschil tussen handwerk- en machinaal gedunde
bieten. Anderzijds komen ook opvallend kleine verschillen voor. Verder
blijken sommige éénrijige machines een grote oppervlakte-kapaciteit te heb
ben. Te zijner tijd zal over alle verzamelde gegevens een uitvoerig verslag
verschijnen. In dit stadium kunnen we daar beslist niet op vooruitlopen.
Interessant was dat het eindverslag van de voorjaarsdemonstratie juist op
tijd gereed was, zodat het op het terrein verkrijgbaar was. Immers, deze
oogstdemonstratie was een vervolg op de grote voorjaarsdemonstratie die
dit jaar op dezelfde terreinen was georganiseerd.
WAGENS EN TRANSPORT
I\OOR verschillende firma's werd deelgenomen met loswagens en kip-
wagens. Deze waren ingeschakeld voor het transport en het lossen
van de gerooide bieten. Bij de z.g. zelflossende wagens zagen we die van
Schuitemaker, J.F., Standard, de Lignie, Miedema en Post Kampen. Beide
laatste waren uitgevoerd met een losdoek, waarbij Miedema het frontlos
systeem toepaste (aftakas) en Post Kampen achterwaarts loste met een
opsteekmotor.
Hydraulische kipwagens waren van de Lignie, Miedema, Spijkstaal, B.A.V.
en Vandenende. Bijzondere typen hierbij waren o.m. de B.A.V. hoogkopper,
de 6 tons Miedema wagen met tandemas en hefinrichting voor het achter
schot en een B.A.V. met automatisch bediend achterschot.
Beide tweewielige Miedema wagens waren bovendien uitgerust met een
hydraulisch bedienbare steunvoet aan de voorzijde.
Voor het gehele transport waren ca. 40 wagens en trekkers ingeschakeld,
waarvan ongeveer de helft afkomstig was van de Kon. Maatschap „De Wil-
helminapolder".
Als bijzonderheid kan nog worden vermeld dat een M.F. trekker aan
wezig was met de mogelijkheid van gewichtsoverdracht vanaf een vier
wielige wagen; dat een trekker was uitgerust met Howi antislipwielen en
dat in de onmiddellijke nabijheid van het demonstratieperceel één trekker
chauffeur drie trekkers met kultivatoren bediende volgens een Engels
systeem van meervoudige bediening van trekkers.
WAARDEVOLLE DEMONSTRATIE
IIET geheel kan als een zeer geslaagde demonstratie worden aangemerkt.
Misschien was het weer te mooi voor een bietenrooidemonstratie. Daar
staat echter tegenover dat de grote mate van uniformiteit, wel van grond
als gewas, ongetwijfeld een goede basis is geweest voor vergelijking. Daarbij
dient men steeds te bedenken dat iedere demonstratie tot op zekere hoogte
een momentopname is. Overigens is in de praktijk terecht een sterke ten
dens aanwezig om de dagen met goed werkweer beter te benutten.
Met spanning wachten we dan ook op de gegevens die thans nog in be
werking zijn. We hopen mede daaruit de konklusies te kunnen trekken die
van belang zijn voor de machinale bietenoogst in het algemeen en voor de
oogst van volledig machinaal gedunde bieten in het bijzonder.