NIEUWS VAN DE TENTOONSTELLING
AXEL
Welkom in de Kring Axel
1965
620
Gust Dierikx exposeert tijdens de Z. L.M.-
tentoonstellingsdagen in de school „Roodkapje"
EVENEMENTEN
ZEEUWS LAND- EN TUINBOUWBLAD
ALS dit tentoonstellingsnummer bij onze lezers in de
bus valt, scheiden ons nog maar enkele dagen van
de data 1 - 2 en 3 juli, de tentoonstellingsdagen van de
Z. L. M. Land- en Tuinbouwtentoonstelling Axel 1965. Van
zelfsprekend hopen wij op gunstig weer. Mocht er echter
wat regen vallen of gevallen zijn, het terrein zal goed be
gaanbaar blijven. Het is een grofzandig terrein met een
goede grasmat, zodat zelfs bij meer dan normale regen
geen kans bestaat op wateroverlast. Parkeerruimte is er
voldoende en de bezoekers zullen hun auto's gemakkelijk
kwijt kunnen
Onze Tentoonstellingsgids Axel 1965 zal, evenals bij
vorige Z. L. M.-dagen, aan de bezoekers bij de loketten
voor de kaartverkoop worden uitgereikt. Deze gids geeft
een volledig overzicht van de standhouders zowel op het
open terrein als in de tenten.
UAN het open terrein is in de gids, op de midden-
pagina's, een overzichtskaartje opgenomen. Het ter
rein is verdeeld in vakken, genummerd A tot en met J en
van elk vak geeft de gids nadere bijzonderheden omtrent
hetgeen de standhouders in hun stand brengen. In de bijna
100 stands op het open terrein wordt voor „elck wat wils"
gebracht, al ligt vanzelfsprekend het accent aldaar op de
expositie van de land- en tuinbouwwerktuigen, die de
nodige ruimte vragen. Het geboden assortiment is echter
uitgebreid en van de meest uiteenlopende aard.
IN de tenten zijn die stands ondergebracht die niet ge-
schikt zijn om buiten te worden geplaatst. Voorlich
tingsstands over allerlei zaken vinden in de tenten 4 tot
en met 9 een droog plaatsje in ons wisselvallig klimaat. De
Tentoonstellingsgids geeft van elke tent een plattegrond
met daarnaast een korte omschrijving van hetgeen de
standhouders de bezoekers laten zien.
AM kunstschilder Gustaaf Dierikx te vinden in zijn woning in Keerbergen neemt
men het beste een gids om de weg te wijzen. Zonder dat loopt men het risico dat
vele keren de weg gevraagd moet worden, om uiteindelijk terecht te komen in de „Ros-
stal". Want zo luidt het typische straatbordje, niet v^r van de Dijleboorden. De woning
van de heer Dierikx bevindt zich dan nog helemaal aan het uiteinde van deze zandige
bosweg, wellicht in het mooiste stukje natuur, dat van het toeristische Keerbergen mo
menteel nog over is. Een wilde begroeiing van bomen en struiken waartussen de Spui-
beek kronkelend een weg zoekt naar de nabijgelegen Dijle!
Zeven jaar nu woont het echtpaar Dierikx daar in een villa, werkelijk gebouwd en in
gericht voor een kunstenaar. Het heeft niet de minste moeite gekost, aldus de heer Die
rikx, om aan de overgang van het stadsmilieu (Antwerpen) naar de vrije natuur te
wennen.
Gustaaf Dierikx werd te Mechelen geboren in 1924, als zoon van een Mechelse moe
der en Nederlandse vader. Thuis werd een grote meubelzaak gedreven, zodat 't logisch
was dat de jongen beeldhouwen en meubeltekenen ging studeren. Toen reeds echter
toonde hij veel belangstelling voor schilderen. Het eerste doel, beeldhouwer, bleef hij
voorlopig toch trouw en drie jaar akademie volgden te Brussel.
Ten slotte bleek de schilder in hem te prevaleren zodat een enthousiaste Dierikx zich
liet inschrijven aan het Hogere Instituut voor Schone Kunsten te Antwerpen. Daar werd
hij onderwezen door een Opsomer, Saverijs (landschap), De Coninck (etsen), Creytens
en Zarina.
Van 1942 af maakte Dierikx ernstig werk van
het schilderen.
Het begon met een studieverblijf te Balen'neet,
waar de invloed van het landbouwersmilieu hem
fel te pakken kreeg, een liefde die hem trouwens
nooit meer zou loslaten. Immers, thans nog vindt
hij in het landelijke leven de inspiratie voor zijn
beste werken. In dat zelfde jaar kwam de jonge
Dierikx ook reeds vaak met de tram van Meche
len naar Keerbergen, omdat de prachtige natuur
hem aantrok. In die aanvangsperiode vond hij
tevens een dankbaar onderwerp in de windmolen
van Schriek. Hoewel de molenaar destijds onmid
dellijk het doek wilde kopen heeft de schilder het
als herinnering aan zijn beginperiode bewaard.
In 1945 verhuisde hij naar Antwerpen, waar zijn
vader eveneens een meubelzaak dreef. In de Schei-
des tad werd de jonge kunstenaar geïmponeerd
door de haven, de vreemde schepen en de roep
van de zee. Haast elke vakantie maakte hij een
fietstocht naar Zeeland en Middelburg, geboorte
plaats van zijn vader. Het specifieke karakter van
deze landstreek werd door Gust Dierikx meerdere
malen bijzonder treffend in schilderwerken weer
gegeven. Met het grijs palet van de romantiek
werd menig portret en landschap op het doek ge
bracht.
Bijzonder mooi van kompositie vinden we daar
in de familiegeest van de lokale landbouwers, die
zich in hoofdzaak met witlof- en aspergeteelt
bezighouden.
De evolutie die zich thans voor een groot deel
schijnt te hebben voltrokken ligt bij Gust Dierikx
in een gebruik van meer expressieve lijnen, een
bewust streven naar krachtiger vormen. Dit uit
zich best in de gestalten van de landbouwers, door
hem recent op het doek gebracht. Het zijn men
sen die duidelijk verbonden zijn met de grond, die
zij bewerken; hun handen en voeten lijken over
dreven groot en gebald, slechts ingesteld op de
noeste arbeid die hun dagelijks leven vormt.
Op 1 - 2 en 3 juli a.s. zal Gust Dierikx zijn werk
tentoonstellen, ter gelegenheid van de Z. L. M.-
Land- en Tuinbouwtentoonstelling Axel 1965. Van
zelfsprekend zullen de tentoongestelde werken
vooral deze uit zijn laatste, „Keerbergse", periode
zijn. Meer dan men in een artikel uiteenzetten
kan over de kunstwaarde van deze doeken zal
elke bezoeker van genoemde expositie dit voor
zich zelf kunnen uitmaken. We zijn er dan ook
vast van overtuigd dat geen kunstminnend bezoe
ker van onze tentoonstelling deze gelegenheid tot
nadere kennismaking met Gust Dierikx en zijn
werk, zal willen missen.
TRAMPOLINE
Met de trampo-
linesport is het als
met verschillende
andere sporten.
Het trampoline
springen heeft zijn
oorsprong in Euro
pa maar is in Ame
rika populair ge
worden. Trampo
line is waarschijn
lijk afkomstig uit
de Franse circus
wereld, waar een
acrobaat genaamd
Du Trampoline in (zje verder pag- 622)
(Vervolg van vorige pag.)
Zaamslag de wijde polders van
Midden Zeeuwsch-Vlaanderen
uit. In hoofdzaak akkerbouw
treft men hier aan, met vooral
in de laatste jaren de zich snel
ontwikkelende fruitteelt.
In de gemeenten Zuiddorpe,
Overslag en Koewacht vindt
men een geheel ander bedrijfs-
type, nl. het gemengde kleinere
bedrijf. De bodem is hier plaat
selijk zeer zandig. In dit gebied
is een ruilverkaveling in voor
bereiding die tot een beter
structuurpatroon moet leiden.
Verder is in dit gebied een
zeer belangrijk deel van de Ne
derlandse vlasindustrie gecon
centreerd. In het grensgebied
van Westdorpe is de Ruilverka
veling Canusvliet in volle gang.
Deze ruilverkaveling op klei
grond is weder dienstig gemaakt
•aan de berging van baggerspecie
afkomstig van de kanaalwerken
evenals trouwens een gebied di
rect ten zuiden van Axel, vlak
bij het Tentoonstellingsparkeer
terrein bij de watertoren.
Westelijk van de kanaalzone
verdient allereerst vermelding
het oudste fruitteeltcentrum
van ons werkgebied nl. de
streek rond Philippine. Verder
vinden we hier het unieke re
creatiegebied van de Braakman
met de grote spaarbekkens van
de Waterleiding Mij. Daarnaast
weer het polderland met als af
wisseling hier en daar een fruit
boomgaard.
Globaal zou men kunnen zeg
gen dat het territoir van de
Kring als het ware bestaat uit
twee agrarische gebieden, door
sneden door een zich in snel
tempo ontwikkelend industrieel
gebied. Dat deze industriële
expansie voor de landbouw
grote spanningen in zich houdt
zal men begrijpen, alleen al als
men zich realiseert dat de laat
ste 5 jaar honderden ha land
bouwgrond verloren zijn ge
gaan.
Het beeld dat ik in deze
weinige woorden van onze
streek heb willen geven, zal
zich in zijn volle schoonheid
aan U presenteren bij Uw
bezoek. Een bij uitstek ge
schikte gelegenheid bieden U
de komende dagen. Wij zul
len U graag ontvangen in dit
oude land, waarvan de oor
sprong zich verliest in een
grijs verleden, maar dat in
het heden, naar mijn gevoel,
reeds weerspiegelt de toe
komst van heel ons land:
landbouw, industrie, recreatie
in een verantwoorde, ruimte
lijke vormgeving nauw ver
bonden.
Wij wachten U, weest wel
kom; tot de volgende week!