De winkel van S(icco) L. Mansholt Ons commentaar VRIJDAG 18 JUNI 1965 „Officieel orgaan van de Maatschappij tot bevordering van Land enTuinböuwert Veeteelt in Zeeland frankering bij abonnement: Terneuzen 53e Jaargang No. 2785 r; W% w II ill m m W w Wm i lÉ /"•OEDE kennissen en vrien- den spreken we met de voornaam aan. Bij vooraan staande figuren in onze samen leving is het gebruik geworden om als we over hen spreken, als een soort extra eerbetoon, mede de voornaam te gebrui ken. We kennen dan ook verschei dene grote staatslieden, zaken lieden, presidenten en minis ters (tot die van landbouw toe) bij hun voornaam. Dr. Sicco L. Mansholt is ook zo'n groot man. Als één der vice-presidenten van de Europese Commissie be heert hij de E. E. G. landbouw zaken De E. E. G.-landbouwpolitiek staat op dit moment voor de zoveelste maal weer in het centrum van de belangstelling. In Brussel gaat het nu om de finan ciering van het landbouwbeleid. De vraag is niet zozeer hoe dit moet gebeuren. Want men is het er wel over eens dat er een fonds moet zijn in de geest als ons Landbouw Egalisatiefonds. Hierin moeten dan de heffingen op bijvoorbeeld granen en de bijdra gen van de nationale regeringen vloeien terwijl men hiermee dan de export en andere zaken kan betalen. De belangrijkste vraag waar het nu om gaat is dus niet hoe, maar wie krijgt het beheer van en het toe zicht op dit grote fonds. Zal dit de Raad van Minis ters zijn (de 6 ministers die slechts verantwoording schuldig zijn aan hun eigen parlement) of krijgt de Volksvertegenwoordiging, in dit geval het Europees parlement, een stem in dit kapittel? Het gaat bij de discussie die nu aan de gang is, dus eigenlijk niet om een landbouwprobleem op zichzelf, maar om een algemeen politieke kwestie die er zich achter verschuilt n.l. de invloed van de volksvertegen woordiging op de democratisering van de E. E. G. of zo men wil de algehele politieke eenwording van de E. E. G.-landen. Daarover gaan de gesprekken die nu worden ge voerd overal in Europa. Zoals bijv. tussen de heren De Gaulle en Erhard. De Nederlandse regering heeft ook stelling genomen. In de dagbladpers hebben wij hiervan uitgebreid kennis kunnen nemen. Wij hebben van zo'n precies omlijnde stellingname in de andere landen nog niet gehoord. Hi: E. E. G.-landbouwwinkel heeft behalve „het produkt democratisering" nog meer te koop. Hoewel de „produkten" richtprijs, drempelprijs, inter ventieprijs, oriëntatieprijs om er maar enkele te noe men, al enige tijd aan de markt zijn, weten we er nog niet altijd even goed weg mee. Het is als in een grote Super Market en daar mogen we deze winkel toch wel mee vergelijken waar we de weg nog niet goed weten om dat produkt te vinden dat we hebben willen. Bovendien, er komt zoveel nieuws aan de markt, zowel yers, ingeblikt, als diepgevroren, dat het wel wat deskundigheid vraagt om hierin thuis te zijn. IN het kort willen we dan ook eens bezien wat wèl belangrijk is voor ons. En laten we ons voor lopig maar beperken tot de granen. De richtprijs (alleen voor tarwe, rogge, gerst) is de prijs waarnaar gestreefd wordt. Van deze prijs wor den de drempelprijs en de interventieprijs afgeleid. ijftf -- - - - t. V 'MM4i f* 'iwM- 'v ',4 liii m?-* m De drempelprijs dient om de heffing bij invoer te bepalen. Bijv. bij een drempelprijs van 32,en de cif prijs van de in te voeren partij is 25,dan moet door de importeur een heffing betaald worden (aan het Europese fonds) van 7, De interventieprijs (alleen voor tarwe, rogge en gerst) is de minimumprijs waarvoor het graan aan de overheid (het V. I. B.) kan worden verkocht. In feite zullen voor het seizoen 1965/'66 de volgen de prijzen gelden: Richtprijs Drempelprijs Interventieprijs tarwe 37,95 37„0O 35,52 'gerst 32,40 32;20 29,15 Deze prijzen zijn van kracht per juli/aug. '65. Later komt er een maandelijkse staffel bij. Voor tarwe 8 x 0,35. Voor gerst 6 x 0,25 (de eerste staffel gaat in per 1 september 1965). Hoewel de drempelprijs van veel belang is voor de handhaving van het prijsniveau bij veel aanbieding uit het buitenland, is de basis voor de boer de inter ventieprijs. Dus, zal uw conclusie zijn, de Zeeuwse boer kan, wanneer de markt inzakt toch minstens op f 35,52 voor de tarwe rekenen? Neen, dat is niet waarschijn lijk. De 35,52 geldt n.l. in het stadium van de groot handel. Er gaat dus voor de prijs af-boerderij een bedrag af aan onkosten (vracht, handelsmarge). Bo vendien geldt 35,52 voor tarwe van Europese stan daardkwaliteit. Dat wil o.m. zeggen de tarwe moet een vochtgehalte hebben van 16 en het aandeel van bijmengsels, uitschot, gekiemde en gebroken korrels mag totaal niet groter zijn dan 5 Als men de aftrekposten van deze twee factoren durft te schatten zou men inderdaad op een minimum prijs uitkomen. Voor augustus tenminste, na septem-j ber komt er een staffel bij. IS ER EEN MAXIMUMPRIJS? MEEN, de richtprijs is zoals gezegd eén SfrëefprijsL Daar kan men in principe, als alles in de markt meezit, boven gaan. Maar dan wordt méér import erg aantrekkelijk, want dat is dan voordeliger (zie de drempelprijs). Dus in de praktijk zal een hogere prijs voor de goede partijen gelden, terwijl over de periode waarover deze prijs gemaakt wordt niet veel te zeg gen is. Maar dat een hogere prijs tot de mogelijk heden behoort is dit jaar wel gebleken toen in maart de prijs van tarwe 2,— boven het niveau van de drempelprijs lag. Het blijkt wel dat ook in de E. E. G.-winkel van alles te koop is. En ook hier kunnen het mee- e« tegenvallers zijn. Pr

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1965 | | pagina 1