ZUIVEL EN RUNDVLEES
Kostenstijgingen niet uitsluitend op te vangen
door prijsverhogingen
555
Concentratie Lagere
Land- en Tuinbouwscholen
De rijtoer Axel 1965 en de
Kring Tholen—St. Philipsland
Nieuwe gecombineerde
loontabellen-1965 II
Wist U dat....?
VRIJDAG 4 JUNI 1965
JglJ de op 28 mei jl. verrichte opening van een
nieuw gebouw van de Lagere Landbouwschool
te Hoogland in Utrecht heeft de directeur van het
Landbouwonderwijs Ir. P. van der Schans gewezen
op de unieke betekenis van zijn voorganger voor de
vernieuwing van het land- en tuinbouwonderwys.
Door zijn werk is de lagere landbouwschool een vol
waardige beroepsschool geworden. Alle 255 lagere
landbouw-, tuinbouw-, bosbouw- en landbouwtech-
nologische scholen zyn eigenlijk »»Ir. van Keulen-
scholen", aldus Ir. van der Schans.
De vernieuwing van het programma der lagere
land- en tuinbouwscholen is voltooid. De laatste 137
leerlingen, die nog onderwijs volgens het oude les
programma hebben gevolgd, hebben onlangs hun
diploma ontvangen. Vanaf het schooljaar 1965-1966
zal aan alle lagere land- en tuinbouwscholen nog
uitsluitend les worden gegeven volgens het nieuwe
programma van vier volledige leerjaren.
Door dc afneming van de werkgelegenheid en het
aantal bedrijven in de landbouw verminderde het
aantal leerlingen van de lagere land- en tuinbouw
scholen in de laatste 4 jaar met 15*/o van 21.000 tot
18.000. Een aantal scholen werd daardoor te klein
om zo goed mogelijk onderwijs aan de leerlingen
te kunnen bieden. De landbouworganisaties en
schoolbesturen hebben daarom met grote ernst en
degelijkheid een concentratie van scholen voorbe
reid. Als gevolg hiervan zal het aantal dezer scholen
in de komende jaren met waarschijnlijk 35 afnemen.
Door het positieve concentratiebeleid zullen de over
blijvende scholen in een betrekkelijke rust en ze
kerheid kunnen voortwerken aan een verdere kwa
litatieve verbetering van het onderwijs.
Tegenover deze afneming van het aantal leer
lingen van de lagere land- en tuinbouwscholen staat
een toeneming van het leerlingenaantal van de ho-
ruim 20 ®/t toe van bijna 5.000 tot ruim 6.000.
Om te voldoen aan de stijgende behoefte aan
middelbaar tuinbouwonderwijs zullen in het komen
de schooljaar van Rijkswege voorzieningen worden
getroffen. Het experiment met een zwaarder en lan
ger leerplan aan een aantal middelbare landbouw
scholen zal in het komende schooljaar worden
voortgezet.
Ir. van der Schans was van mening dat de op
tredende verschuiving van lagere naar hogere en
middelbare scholen uitingen zijn van een gezonde
ontwikkeling met betrekking tot de schoolkeuze. Het
betekent, dat de agrarische bevolking er van uitgaat,
dat meer en beter landbouwonderwijs nodig is. Dit
voor het, in vergelijking met het verleden, geringere
aantal jongeren, dat een toekomst in de landbouw
zal kunnen opbouwen, aldus Ir. van der Schans.
De Kring TholenSt. Philipsland heeft het voor
nemen, bij voldoende belangstelling, met één of
meerdere autobussen deel te nemen aan de Rijtoer
van de Kring Axel, die ter gelegenheid van de
Z. L. M. Land- en Tuinbouwtentoonstelling Axel
1965 op 2 juli 1965 a.s. georganiseerd wordt.
Diegenen uit deze kring die hiervoor belang
stelling hebben worden verzocht zich zo spoe
dig mogelijk op te geven bij de Secretaris
van hun afdeling.
B.
Zoals bekend worden per 1 juli 1965 dc inkom
sten- en loonbelasting enigszins verlaagd. Door het
ministerie van Financiën zijn reeds nieuwe inkom
stenbelastingtabellen vastgesteld en zullen binnen
kort aan de werkgevers de vast te stellen
loonbelastingtabellen toegezonden worden.
Door deze wijziging moeten de gecombineerde
loontabellen, die de loonberekeningen bevatten
voor zowel week- als daglonen voor de verschillen
de categorieën werknemers aangepast worden.
De nieuwe uitgave wordt weer zodanig verzorgd,
dat (afgerond) het netto loon direkt is af te lezen.
Alle bedragen vaij inhoudingen, zowel van loon
belasting als van premie A. O. W./A. W. W. en
sociale verzekeringen zijn bij iedere loonberekening
apart vermeld. Het loonbriefje kan men dus zon
der te rekenen vanaf de tabel invullen.
De prijs van 7,50 per exemplaar word! gehand
haafd.
Aangezien de verzend- en remboursementskos-
ten zeer hoog zijn, adviseren wij u, by bestelling,
tevens het verschuldigde bedrag te willen over
maken op postrekening no. 209471 ten name van
Boekhoudbureau van de Holl. Mij van Landbouw,
's-Gravenliage, onder vermelding van „Gecombi
neerde Loontabellen 1965 II".
Uw bestelling, zal; na het gereedkomen van liet
boekje 2e helft van de maand juli 1965 on
middellijk franco worden toegezonden.
„Een te hoog gemeenschappelijk prijspeil
voor melk en rundvlees tast niet alleen het
open karakter van de EEG aan, maar vormt
ook een rechtstreekse bedreiging voor de Ne
derlandse landbouwexport, zowel naar de
partners als naar derde landen. Wy moeten
ons dan ook een zekere zelfbeperking opleggen
bij de vaststelling van ons nationale prijspeil.
Alleen dan zullen wij sterk staan bij de ko-
J^JINISTER Biesheuvel bestreed het argument dat
de bedrijfsresultaten in het thans lopende melk
prijsjaar vermoedelijk lager zullen uitvallen dan in
1964/1965 als steekhoudend bewijs voor het feit dat
de nieuwe prijzen te laag zouden zijn vastgesteld.
Het jaar 1964/1965 is voor de melkveehouderij een
bijzonder goed jaar geweest doordat de markt
situatie zowel voor de zuivel als voor rundvlees
gunstig was. De opbrengstprijzen lagen niet onbe
langrijk boven de vastgestelde prijzen: opbrengst
melk ca 32 cent, richtprijs 31 cent; marktprijs rund
vlees 2,23, oriëntatieprijs 1,90 per kg. Daarbij
hebben de weersomstandigheden in alle opzichten
meegewerkt.
Een grotere verhoging van de richtprijzen van
melk en van de oriëntatieprijs voor rundvlees zat
er dit jaar niet in. De kostenstygingen in de land
bouw in de komende jaren zyn niet uitsluitend op
te vangen door prijsverhogingen. Die illusie moet
de Nederlandse boerenstand echt eens een keer
kwijtraken, zei minister Biesheuvel. Hij wees in dit
verband op het risico dat een te grote prijsverhoging
het evenwicht tussen produktie en afzetmogelijkhe
den verstoort. Wij hebben van de gezonde zuivel-
markt van de laatste twee jaar gebruik gemaakt om
een belangrijke verbetering te brengen in de melk
prijs voor de veehouder. Sinds 1 november 1963 is
deze met bijna 20 verhoogd van 27 tot 32 cent
per kg.
Dit bewijst dat de minister een open oog heeft
gehad voor de noodzakelijke verbetering van de
rentabiliteit van de melkveehouderij. Wat men ech
ter dit jaar van hem heeft gevraagd was een zo
grote prijsverhoging dat deze het marktevenwicht in
de zuivel zeker zou hebben doorbroken. Ook in het
belang van de veehouderij heeft de minister daar
aan geen gevolg gegeven. Onze melkveehouderij is er
niet mee gediend als het marktevenwicht in de zui
vel wordt verstoord en er grote overschotten ont
staan.
In de rundvleessector treffen wij een soortgelijke
situatie aan. Als gevolg van de internationale
mende onderhandelingen over het gemeen
schapsprijspeil, waarbij het gevaar altyd weer
levensgroot aanwezig is, dat in stryd met
de exportbelangen van onze nationale land
bouw dit prijspeil te hoog zal worden vast
gesteld." Aldus minister Biesheuvel by de be
handeling van het melk- en rundvleesbeleid
by de landbouwbegroting 1965 in de Eerste
Kamer.
schaarste aan rundvlees is het prijspeil sinds 1963
met 30 °/o gestegen, hetgeen geleid heeft tol
een belangrijke vermindering van de rundvlees-
consumptie. Het totale vleesverbruik daalde on
danks de sterke stijging van de koopkrachtige vraag
met 6 Het rundvlees verbruik daalde nog ster
ker, namelijk met 11 °/o.
De minister heeft geen gevolg gegeven aan een
gevraagde consolidatie van het tegenwoordige
onder invloed van de schaarste hoge vleesprijs
peil in de vast te stellen oriëntatieprijs voor rund
vlees. Een dergelijke (hoge) oriëntatieprijs op lan
gere termijn bergt een groot gevaar in zich voor de
Nederlandse landbouw, het gevaar namelijk dat op
het moment dat de binnenlandse rundvleesproduktie
zich heeft hersteld van zijn tijdelijke inzinking als
gevolg van de zeer ongunstige weersomstandigheden
in 1962/1963, de binnenlandse consumptie van rund
vlees zo zou zijn afgenomen, dat wij blijvend in de
markt zullen moeten interveniëren om de prijs op
peil te houden. Het is onverantwoord op een derge
lijke situatie aan te sturen!
Vooral om deze redenen heeft de minister in het
overleg met het Landbouwschap gepleit voor be
heerste, gematigde prijsverhogingen voor dit jaar.
Wat wij aldus de minister nodig hebben, is
een zekere rust aan het prijzenfront om te voor
komen dat wij te veel verbruik zouden verliezen,
waardoor wij in ernstige afzetmoeilijkheden zouden
geraken. Een tweede overweging die de minister
heeft moeten laten gelden en die ook voor de toe
komst van de Nederlandse landbouw van groot be
lang is, is dat de gemeenschappelijke richtprijs voor
melk en de gemeenschapelijke oriëntatieprijs voor
rundvlees voor het volgend jaar 1 april 1966 -
1 april 1967 moet worden vastgesteld. Het is zon
der meer duidelijk dat de zo sterk op uitvoer in
gestelde Nederlandse landbouw belang heeft bij een
niet te hoog prijspeil voor deze produkten. Een te
hoog gemeenschapsprijspeil vormt een rechtstreekse
bedreiging voor onze landbouwexport.
j~\E nieuwe belastingwetgeving ook ten aanzien van de loonbelasting een wijziging brengt die voor
vele van onze land- en tuinbouwbedrijven van belang is?
Het betreft de in het bedrijf van hun ouders meewerkende kinderen. Hierover is in het verleden al
heel wat strijd gevoerd. Thans heeft de wetgever hier het terrein duidelijk afgebakend. Of we het er
helemaal mee eens zijn, is een andere vraag, maar „wet is wet".
In art. 3 lid 1, letter f. van de wet op de loonbelasting 1964 is n.l. bepaald, „dat als DIENSTEE-
TREKKING wordt beschouwd de arbeidsverhouding van het kind van 15 jaar of ouder, dat werkzaam
is in de onderneming van zijn ouderTENZIJ DIE ONDERNEMINÖ MEDE VOOR ZIJN REKENING
WORDT GEDREVEN".
Deze bepaling zal MET INGANG VAN 1 JULI 1965 in werking treden.
DIT houdt in dat op grond van de door wetsbepaling vastgestelde dienstbetrekking -voor deze in
bedrijf meewerkende kinderen de bepalingen voor inhouding loonbelasting en premieheffing voor
de sociale wetten zullen gelden.
Hierover valt niet te discussiëren, de wetgever heeft aldus bepaald. Er staat in deze wettelijke be
paling aan het slot een zinnetje dat we hierboven hebben onderstreept. Dit houdt in dat de bespro
ken verplichtingen voor loonbelasting en sociale lasten NIET GELDEN voor die kinderen voor wier
rekening het bedrijf mede wordt uitgeoefend.
Als dus vader of moeder met één of meer kinderen voor gezamenlijke rekening het bedrijf uitoefe
nen, gelden voor deze kinderen de besproken bepalingen niet.
Dit is ook volkomen logisch. Kinderen die deelgenoot zijn in het bedrijf, kunnen ook niet door wets
bepaling in dienstbetrekking bij hun ouders geplaatst worden, daar zij zelve het bedrijf (mede)uitoefe
nen.
VAN de zijde van de diverse belastinginspecties wordt nu een circulaire aan de daarvoor in aan
merking komende belastingplichtigen gezonden, waarbij een strookje voor het opgeven van het
aantal in zijn bedrijf meewerkende kinderen van 15 jaar of ouder.
Wij raden al onze lezers aan, zo zij dat nog niet mochten hebben gedaan, dit strookje onverwijld
inge.vuld en ondertekend in de bijgevoegde portvrije enveloppe aan de Inspectie toe te zenden.
Hieronder een model van het strookje dat we met een paar fictieve namen en gegevens hebben
ingevuld als voorbeeld.
Ondergetekende: A. Z. BETAALGRAAG, wonende RIJKEBUURT 7 te ARMHUIZEN,
verklaart hierbij dat in zijn onderneming 3 (aantal)
1kinderen van 15 jaar of
ouder, werkzaam zijn. geen
Ondertekening
A. Z. BETAALGRAAG
doorhalen wat niet van toepassing is. Kinderen voor wier rekening het bedrijf mede wordt uitge
oefend niet vermelden.
Laten onze lezers voorzover nog nodig hiervan goede nota nemen en door vlot en vlug afwerken
zichzelf en andere betrokkenen gerieven.
MEIJERS.