<^0oor de ^Uroutu Dralon in Couture en Boutique 413 VRIJDAG 16 APRIL 1 9 6 5 Europese Mode-revue \I7IE Bayer zegt, denkt meteen aan aspirine, hoewel het langzamerhand wel bekend is, dat dit concern zich sinds een dozijn jaren toelegt op het vervaardigen van syn thetische vezels, waaruit „Draion" wordt gefabriceerd. Af en toe organiseert Bayer een groots opgezette mode show op internationaal niveau. Wij hadden het voorrecht door Bayer (Nederland) N.V. (afd. Bayer textiel vezels) te worden uitgenodigd om maandag j.l. in het Amsterdamse Hilton Hotel de prachtige internationale mode-show bij <e wonen. Ondanks het bar slechte weer togen wij vol goede moed naar de hoofdstad en toen wij de zaal, waar de mode-revue zou worden opgevoerd, binnen kwamen, vergaten wij on middellijk regen en kou, want de smaakvolle overvloedige bloemversiering bracht ons onmiddellijk in een lentesfeer. De show werd gebracht door 14 stermannequins: 4 uit Frankrijk, 4 uit Italië, 2 uit Zweden, een Engelse, een Oos tenrijkse, een Amerikaanse en 2 Duitse. Daar de spreekster, die het commentaar moest verzorgen plotseling ziek geworden was, kreeg Eefje Smit (ons allen welbekend van de televisieuitzendingen „Wie van de drie") de zware opgave toebedeeld om geheel onvoorbereid de modellen aan te kondigen. Het waren er vele en Eel'.je kweet zich vlot van haar taak. DE mode-revue was uitstekend in elkaar gezet. Men begon bij de ochtend- kleding en eindigde met een keur van avondjaponnen. De kleur van de morgenkleding was in roze gehouden, de pasteltint, die deze lente zo'n op gang maakt. Er waren enige zeer elegante modellen van Gaber uit Rome, waaronder een heel mooie peignoir van bedrukte satijn uit Dralon-continu, gevoerd met Dralon-flausch, waaronder een nachthemd van rooskleurig Bayer-Perlon. Een handgewerkte ochtendjas uit Draion-breigaren viel bij de aanwezigen zeer in de smaak. De werkende vrouw wil er graag goed verzorgd uitzien en zowel voor de jongedame die op kantoor werkt als voor de wat oudere vrouw waren er schattige modellen te zien. Een blauw-rood deux-pièces met een wijde rol- kraag van Dralon-Ultraplan oogste een extra applaus. Voor de secretaresse, die de „baas" vaak moet vergezellen als er belang rijke besprekingen zijn, waren aparte modellen gecreëerd. Heel gedistingeerde pakjes in mooie kleuren. Zo was er voor koele dagen een prachtig aubergine- kleurig trois-pièces van Dralon/wol wevenit. Wij zagen een gehaakt rood mantelpak van Dralon/wol (werkelijk hand werk) en een handgehaakt rood costuum met witte jumper van Dralon-hand- breigaren met Kashmirkarakter. De rokjes van deze pakjes waren nauw, wat wij niet hadden verwacht, want volgens de verslagen, die wij over Parijse mode-shows gelezen hadden, waren wij van gedachten, dat de vrouwen de zomer van 1965 in zwierige wijde, korte rokken zouden doorhuppelen. Toch kregen wij daarna toch nog enige modellen met gérende rok of wijd uitwaaierende plooien te zien. Ï\E mode voor de jeugd was hier en daar wat excentriek te noemen, want we konden de felgroene kousen, die bij een rood-wit imprimê japon werden gedragen bepaald niet waarderen. Er waren ook kousen in haak- effect. Wij vroegen ons af of deze kousen een concurrent voor- de nylons zul len worden, althans voor de jeugd. Voor het weekend waren er handgehaakte en eebreide kleren, die in ons wisselvallig klimaat wel kans van slagen hebben. Er was een mooie gehaakte blauw-rood-wit geruite mantel, waaronder een witte handgehaakte japon van Dralon. Ook bij de strandkleding had men rekening gehouden met arme en koele dagen en wij kunnen gerust zeggen, dat de strandkleding niet aanstootgevend was. Heel geschikt voor een uitgangetje. bijv. een tuinfeestje, vonden wii een elegant ensemble van Dralon-lmprimé, waarvan de wijde rok gedeeltelijk ge- plisseerd was. Een jeugdige japon van blauwrode Dralon-fantasie dassenstof deed het ook best. UOORTS kwamen er weer tal van handgehaakte japonnen aan bod, soms gecompleteerd met stola. Zij, die plannen hebben voor de wintersport a.s. winter kunnen te kust en te keur handgebreide of gehaakte Dralonkleding kopen of maken. Het zou ons te ver voeren om alles te noemen wat wij zagen, maar ieder model verried de hand van de modekunstenaar, want het waren niet de eer ste de besten, die met hun modellen voor de dag kwamen. Namen als Pierve Balmain, Pierre Gardin, Nina Ricci, Jole Venetiziani, Heinz Oostevgaard zeg gen wel iets. Hoe eenvoudig de modellen op het eerset gezicht soms leken, het zou niet gemakkelijk zijn om al is men vaardig met naald en. schaar ze zo maar na te maken. Aan de namiddagkleding was in tegenstelling met de avondtoiletten niet bijzonder veel aandacht besteed, maar wat getoond' werd, was bijzonder mooi. De cocktail jurkjes waren matig vertegenwoordigd. Zij, die thuis moeten ontvangen konden ook hun keuze maken, doch de avondkleding, die aan het eind van de show werd getoond, was werkelijk een feest voor het oog. Er waren evengoed voetvrije rokken als geheel lange- De meeste zeer nauw, wat deze uiterst slanke mannequins heel chique stond, doch wat meer vol slanke meisjes en vrouwen toch tot voorzichtigheid moet manen. Verder viel ons op, dat er weinig schoenen met naaldhakken bij de toiletten werden gedragen, zodat het er naar uitziet, dat de damesvoeten een beter steunvlak zullen krijgen. De show werd gepresenteerd in recordtijd en wij verwonderden er ons over, Uit Dralon gehaakt. dat de mannequins zich zo vlug konden verkleden zonder dat hun vaak kun stig opgemaakt kapsel er onder leed. Alleen de make-up kon ons en velen met ons niet altijd bekoren. De ge zichtjes waren over het algemeen te bleek, waartegen de zwarte opmaak der ogen te fel afstak en de meisjes soms een wat ziekelijk uiterlijk gaven. Misschien waren zij ook wel erg moe, want het is geen sinecure om vijf weken lang door Europa te trekken van Noord naar Zuid en altijd maar weer fris en wel voor het voetlicht te treden. Al met al vonden wij het toch zeer de moeite waard deze mode-revue ge zien te hebben, daar Dralon steeds meer gedragen wordt, in allerlei variaties wordt vervaardigd, gemakkelijk wasbaar is en spoedig droog. OVER MAKE-UP GESPROKEN Even haalden wij in bovenstaand artikeltje de make-up van de manne quins aan. In de kranten hebt u kunnen lezen dat de allerberoemdste schoon heidsspecialiste Helena Rubinstein in een Newyorks hospitaal is overleden. Meer dan zeventig jaar geleden is zij in het klein begonneyi met het maken van huidcrèmes, die zij zelf uitprobeerde. Deze oorspronkelijke huis industrie van madame Helena is uitgegroeid tot een machtige concern, waar van de wilskrachtige hoogbejaarde vrouw (94) tot voor kort de touwtjes in handen hield. Enige jaren geleden heeft zij nog een keer Amsterdam bezocht en tegen over een journaliste verklaard, dat zij alle vrouwen of zij nu arm of rijk waren mooier en daardoor naar zij meende gelukkiger wilde maken. Een gezonde huid is heel belangrijk voor een goed uiterlijk en de juiste crème voor de juiste huid kan wonderen verrichten. Goede huidverzorging is dus van groot belang en dit is het wat Helena Rubinstein van begin af aan nastreefde. Het was haar wens „in het harnas" te sterven en deze wens is in vervul ling gegaan. Na een kort ziekbed heeft zij voorgoed de ogen gesloten en ia haar enorme geestkracht voor altijd uitgeblust.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1965 | | pagina 25