<^0oor de ^Uroutu
Dralon
in Couture en
Boutique
413
VRIJDAG 16 APRIL 1 9 6 5
Europese
Mode-revue
\I7IE Bayer zegt, denkt meteen aan aspirine, hoewel het
langzamerhand wel bekend is, dat dit concern zich
sinds een dozijn jaren toelegt op het vervaardigen van syn
thetische vezels, waaruit „Draion" wordt gefabriceerd.
Af en toe organiseert Bayer een groots opgezette mode
show op internationaal niveau. Wij hadden het voorrecht
door Bayer (Nederland) N.V. (afd. Bayer textiel vezels) te
worden uitgenodigd om maandag j.l. in het Amsterdamse
Hilton Hotel de prachtige internationale mode-show bij <e
wonen.
Ondanks het bar slechte weer togen wij vol goede moed
naar de hoofdstad en toen wij de zaal, waar de mode-revue
zou worden opgevoerd, binnen kwamen, vergaten wij on
middellijk regen en kou, want de smaakvolle overvloedige
bloemversiering bracht ons onmiddellijk in een lentesfeer.
De show werd gebracht door 14 stermannequins: 4 uit
Frankrijk, 4 uit Italië, 2 uit Zweden, een Engelse, een Oos
tenrijkse, een Amerikaanse en 2 Duitse.
Daar de spreekster, die het commentaar moest verzorgen
plotseling ziek geworden was, kreeg Eefje Smit (ons allen
welbekend van de televisieuitzendingen „Wie van de drie")
de zware opgave toebedeeld om geheel onvoorbereid de
modellen aan te kondigen. Het waren er vele en Eel'.je
kweet zich vlot van haar taak.
DE mode-revue was uitstekend in elkaar gezet. Men begon bij de ochtend-
kleding en eindigde met een keur van avondjaponnen. De kleur van de
morgenkleding was in roze gehouden, de pasteltint, die deze lente zo'n op
gang maakt. Er waren enige zeer elegante modellen van Gaber uit Rome,
waaronder een heel mooie peignoir van bedrukte satijn uit Dralon-continu,
gevoerd met Dralon-flausch, waaronder een nachthemd van rooskleurig
Bayer-Perlon.
Een handgewerkte ochtendjas uit Draion-breigaren viel bij de aanwezigen
zeer in de smaak.
De werkende vrouw wil er graag goed verzorgd uitzien en zowel voor de
jongedame die op kantoor werkt als voor de wat oudere vrouw waren er
schattige modellen te zien. Een blauw-rood deux-pièces met een wijde rol-
kraag van Dralon-Ultraplan oogste een extra applaus.
Voor de secretaresse, die de „baas" vaak moet vergezellen als er belang
rijke besprekingen zijn, waren aparte modellen gecreëerd. Heel gedistingeerde
pakjes in mooie kleuren. Zo was er voor koele dagen een prachtig aubergine-
kleurig trois-pièces van Dralon/wol wevenit.
Wij zagen een gehaakt rood mantelpak van Dralon/wol (werkelijk hand
werk) en een handgehaakt rood costuum met witte jumper van Dralon-hand-
breigaren met Kashmirkarakter.
De rokjes van deze pakjes waren nauw, wat wij niet hadden verwacht,
want volgens de verslagen, die wij over Parijse mode-shows gelezen hadden,
waren wij van gedachten, dat de vrouwen de zomer van 1965 in zwierige wijde,
korte rokken zouden doorhuppelen.
Toch kregen wij daarna toch nog enige modellen met gérende rok of wijd
uitwaaierende plooien te zien.
Ï\E mode voor de jeugd was hier en daar wat excentriek te noemen, want
we konden de felgroene kousen, die bij een rood-wit imprimê japon
werden gedragen bepaald niet waarderen. Er waren ook kousen in haak-
effect. Wij vroegen ons af of deze kousen een concurrent voor- de nylons zul
len worden, althans voor de jeugd.
Voor het weekend waren er handgehaakte en eebreide kleren, die in ons
wisselvallig klimaat wel kans van slagen hebben. Er was een mooie gehaakte
blauw-rood-wit geruite mantel, waaronder een witte handgehaakte japon van
Dralon.
Ook bij de strandkleding had men rekening gehouden met arme en koele
dagen en wij kunnen gerust zeggen, dat de strandkleding niet aanstootgevend
was.
Heel geschikt voor een uitgangetje. bijv. een tuinfeestje, vonden wii een
elegant ensemble van Dralon-lmprimé, waarvan de wijde rok gedeeltelijk ge-
plisseerd was.
Een jeugdige japon van blauwrode Dralon-fantasie dassenstof deed het
ook best.
UOORTS kwamen er weer tal van handgehaakte japonnen aan bod, soms
gecompleteerd met stola. Zij, die plannen hebben voor de wintersport a.s.
winter kunnen te kust en te keur handgebreide of gehaakte Dralonkleding
kopen of maken.
Het zou ons te ver voeren om alles te noemen wat wij zagen, maar ieder
model verried de hand van de modekunstenaar, want het waren niet de eer
ste de besten, die met hun modellen voor de dag kwamen. Namen als Pierve
Balmain, Pierre Gardin, Nina Ricci, Jole Venetiziani, Heinz Oostevgaard zeg
gen wel iets. Hoe eenvoudig de modellen op het eerset gezicht soms leken,
het zou niet gemakkelijk zijn om al is men vaardig met naald en. schaar ze
zo maar na te maken.
Aan de namiddagkleding was in tegenstelling met de avondtoiletten niet
bijzonder veel aandacht besteed, maar wat getoond' werd, was bijzonder mooi.
De cocktail jurkjes waren matig vertegenwoordigd. Zij, die thuis moeten
ontvangen konden ook hun keuze maken, doch de avondkleding, die aan het
eind van de show werd getoond, was werkelijk een feest voor het oog.
Er waren evengoed voetvrije rokken als geheel lange- De meeste zeer nauw,
wat deze uiterst slanke mannequins heel chique stond, doch wat meer vol
slanke meisjes en vrouwen toch tot voorzichtigheid moet manen.
Verder viel ons op, dat er weinig schoenen met naaldhakken bij de toiletten
werden gedragen, zodat het er naar uitziet, dat de damesvoeten een beter
steunvlak zullen krijgen.
De show werd gepresenteerd in recordtijd en wij verwonderden er ons over,
Uit Dralon gehaakt.
dat de mannequins zich zo vlug konden verkleden zonder dat hun vaak kun
stig opgemaakt kapsel er onder leed.
Alleen de make-up kon ons en velen met ons niet altijd bekoren. De ge
zichtjes waren over het algemeen te bleek, waartegen de zwarte opmaak der
ogen te fel afstak en de meisjes soms een wat ziekelijk uiterlijk gaven.
Misschien waren zij ook wel erg moe, want het is geen sinecure om vijf
weken lang door Europa te trekken van Noord naar Zuid en altijd maar weer
fris en wel voor het voetlicht te treden.
Al met al vonden wij het toch zeer de moeite waard deze mode-revue ge
zien te hebben, daar Dralon steeds meer gedragen wordt, in allerlei variaties
wordt vervaardigd, gemakkelijk wasbaar is en spoedig droog.
OVER MAKE-UP GESPROKEN
Even haalden wij in bovenstaand artikeltje de make-up van de manne
quins aan. In de kranten hebt u kunnen lezen dat de allerberoemdste schoon
heidsspecialiste Helena Rubinstein in een Newyorks hospitaal is overleden.
Meer dan zeventig jaar geleden is zij in het klein begonneyi met het
maken van huidcrèmes, die zij zelf uitprobeerde. Deze oorspronkelijke huis
industrie van madame Helena is uitgegroeid tot een machtige concern, waar
van de wilskrachtige hoogbejaarde vrouw (94) tot voor kort de touwtjes
in handen hield.
Enige jaren geleden heeft zij nog een keer Amsterdam bezocht en tegen
over een journaliste verklaard, dat zij alle vrouwen of zij nu arm of rijk
waren mooier en daardoor naar zij meende gelukkiger wilde maken.
Een gezonde huid is heel belangrijk voor een goed uiterlijk en de juiste
crème voor de juiste huid kan wonderen verrichten. Goede huidverzorging
is dus van groot belang en dit is het wat Helena Rubinstein van begin af
aan nastreefde.
Het was haar wens „in het harnas" te sterven en deze wens is in vervul
ling gegaan. Na een kort ziekbed heeft zij voorgoed de ogen gesloten en ia
haar enorme geestkracht voor altijd uitgeblust.