Wie schrijft, die blijft
De Hengstenkeuringen voorjaar 1965 in Noord-Brabant en Limburg
85
Schoolwijsheid en trekkerkosten
Verzekeringen
Wat de verzekerde te doen staat in geval van schade
VRIJDAG 29 JANUARI 1965
P)E kosten van een werktuig kunnen
we verdelen in een DRIETAL SOOR
TEN TL.U afschrijvingskosten, rentekosten en
onderhoudskosten (reparatie, smeermidde
len, brandstof en verzekering).
Om nu de AFSCHRIJVINGSKOSTEN (=z
kosten van de jaarlijkse waardeverminde
ring) te bepalen doen zich de volgende moei
lijkheden voor.
Vooreerst is het bepalen van de LEVENS
DUUR niet eenvoudig. Stel dat we een
hulpwerktuig voor de stro-oogst aanschaf
fen dat in totaal 500 werkuren gebruikt kan
worden eer het versleten is. Wanneer men
dit werktuig per jaar 50 uren gebruikt, is de
technische levensduur 500 50 10 jaar.
In 10 jaar kan er echter heel wat gebeu
ren. Men zal er rekening mee moeten hou
den dat er veel verbeterd zal zijn in de
techniek. Het is mogelijk dat de boer na 5
jaar zijn verouderd werktuig beter kan in
ruilen voor een nieuw.
Het is dan ekonomisch versleten. Boven
dien moet hij ook rekening houden met de
mogelijkheid dat de behoefte aan het werk
tuig minder groot kan worden of geheel kan
vervallen (in theorie zou dit stro onderploe-
gen kunnen zijn). Daarom is de TECH
NISCHE LEVENSDUUR (10 jaar) vaak niet
gelijk aan de EKONOMISCHE LEVENS
DUUR (5 jaar).
JfEN tweede moeilijkheid is, dat men
rekening moet houden met verander
de prijzen. Een voorbeeld:
Een boer heeft een trekker, die indertijd
bij aanschaf f 9.000,kostte. Momenteel kan
de prijs van een dergelijke trekker evenwel
10.000,bedragen. Bij het bepalen van
de afschrijvinaskosten moet men nu uitgaan
van de VERVANGINGSWAARDE, zijnde
f 10.000,Het toekomstig prijsverloop ken
nen we niet; we moeten de vervangings
waarde daarom zo goed mogelijk schatten.
Als een oud werktuig door een nieuw
wordt vervangen, heeft dit soms nog een
RESTWAARDE. De restwaarde vermindert
de afschrijvingskosten.
We wisten reeds dat voor de rentekosten
het gemiddeld geïnvesteerd vermoeten in re
kening wordt aebraeht VERVANGINGS
WAARDE RESTWAARDE) 2.
Gewapend met deze schoolwijsheid gaan
we nu de jaarlijkse trekkerkosten uitreke
nenen bij de volgende VERONDERSTELLIN
GEN:
nieuwwaarde f 10.000, gebruiksduur 6 jaar,
vervangingswaarde in 1971 f 10.500,rest
waarde f2.500,
afschrijvingskosten
f 10.500 f 2.500
f 1.333,33
6
rentekosten
f 10.500 f2.500
5'A x357,50
2
onderhoudskosten
4 van f 10.500 f 420,
verzekeringskosten
6 %o van f 10.500 63,—
brandstof en smeermiddelen f 400,
Totaal f 2.573,83
Deze jaarlijkse EXPLOITATIEKOSTEN
van f 2.573,83 bedragen bijna 25 van de
vervangingswaarde.
Bij 700 gewerkte uren zijn de kosten van
een TREKKERUUR in dit geval
f2.573,83
f3,68.
7 00
TZERGELIJKEN we nu al deze theorie
eens met de praktijk dan blijkt uit
het gemiddelde van een flink aantal boek
houdingen van Zeeuwse akkerbouwbedrij
ven, dat het aantal gewerkte uren per trek
ker de laatste jaren varieert van 560710.
Het gemiddelde van de jaarlijkse exploitatie
kosten varieert van 2025 van de ver
vangingswaarde.
Zo bestond de opbouw van de gemiddelde
KOSTEN PER TREKKERUUR in het boek
jaar 1962/1963 bijvoorbeeld (afgerond) uit:
afschrijving f 1,60, rente f 0,50, brandstof en
smeermiddelen f 0,70, onderhoud f 0,60, ver
zekering f 0,10, totaal ƒ3,50.
Dit was een GEMIDDELDE VAN ALLE
TREKKERS (petroleum zowel als diesel
lichte zowel als zware, enz.).
Ir. H. J. M. VAN MILTENBURG.
R.L.V.D. - Goes.
's-HERTOGENBOSCH
Behoorlijk veel publiek. Aangegeven waren 27
hengsten, waaronder 7 driejarige hengsten, die
voor de eerste keer examen moesten doen, waar
van er reeds twee stuks elders waren goedgekeurd
n.L „Nico van de Runneboomshoeve" van A. E.
Bens te Beers, die verkocht is aan notaris Huis
man te Grootegast (Gr.), en „Eglon van Hebings-
hof" van de Combinatie Toonen, Wouters en Bouw
man.
Goedgekeurd werden:
„Gustaaf van Kastanjehof" van F. Kemenade te
Acht, nog rondom een veulen, evenwel met wei
nig opvallende fouten. De arbiter moest er aan
te pas komen.
„Negus van Kammenberg", behoorlijk type, in
stap voor wat nauw. Eig. W. M. Bens te Mill en
J. F. Gijsbers te Overasselt.
„Nico van de Venne", wat kort van ribben ert
nogal aan de maat. Eig. P. Gerrickens, Ingen-
Gulpen en H. van Bommel, Stiphout.
„Lenteman". Een Negusprodukt van gewone kwa
liteit met iets kleine voeten. Eig. W. M. Bens
te Mill en J. F. Gijsbers te Overasselt.
Afgekeurd werd „Negus van de Tempel" van
Bens en Gijsbers.
Verder werden van 4 jaar en ouder goedgekeurd:
„Alex van den Elzenburg", is in K ingeschreven.
Eig. C. H. Wouters te Gilze.
„Negus I van de Achterdijk", eig. W. M. Bens en
Zonen te Mill.
„Herseur van de Karnemelksput" van C. H. Wou
ters, Gilze.
„Gaillard van Sluis", tevens ingeschreven in K.
Eig. Paul A. -an Lier te Oud-Gastel.
„Reinier van Clara". Eig. G. J. Toonen te Maren.
„Nico van de Verwe". Eig. Kinderen H. van Bom
mel te Stiphout.
„Alex van Gerda". Eig. H. C. Kuijpers te Neder-
wetten en H. J. Kuijpers te St. Oedenrode.
„Kobus van 't Hoeveslag". Eig. W. M. Bens
en Zonen te Mill.
„Nico van Inger". Eig. H. van den Heuvel te Kel-
donk-Erp.
„Wallon van St. Kruis". Eig. Paul A. van Lier te
Oud-Gastel.
„Jaap van de Radboudhoeve". Eig. G. J. Toonen
te Maren.
„Costaud van Kleef". Eig. Frans van de Heijden
te Veghel.
„Herseur van Hersa". Eig. C. H. Wouters te Gilze.
„Costaud van de Heihof'. Eig. C. H. Wouters te
Gilze.
„Moustic van Urbain" van H. J. Kuijpers te St.
Oedenrode en H. C. Kuijpers te Nederwetten.
Deze laatste, hengst is goedgekeurd voor 4 jaar.
De premiekeuring voor Noord-Brabant zal ge
houden worden op 4 februari te Den Bosch.
ROERMOND
De opkomst van het publiek was maar matig.
Hier was de premiekeuring verbonden met de ver
plichte keuring.
Van de driejarigen werden goedgekeurd
„Barnum van de Keerdijk". Eig. Jac. Gelissen te
Beek en H. A. H. Seegers te Herkenbosch.
Ie prijs kleine maat, goed type, vlot in de be
wegingen, vat kort gebroekt. Verkocht aan
Overijssel.
„Philip van Vernhout". Eig. P. Gerrickens te In-
gen-Gulpen en H. van Bommel te Stiphout.
2e prijs kleine maat, klein maar rein, lief paardje
voor de lichtere gronden.
„Barnum van Mysters". Eig. Gebr. Hendrix te Heel.
Ie prijs middenmaat. Diep en volumieus, ach
terbeen wat gespannen, naar de wijze der „Bar-
nums".
„Barno van Aardenhof". Eig. Gebr. Hendrix te
Heel. 2e A-prijs, grote maat. Hengst met maat
en ruimte, voldoende grof en redelijke bespie-
ring.
„Barnum van Soesterhof". Eig. P. Gerrickens te
Ingen-Gulpen en Chr. Gielen te Broekhuizen.
2e B-prijs, grote maat. Is uit dezelfde moeder
als kampioen „Costaud van Soesterhof". Heeft
een mooie voskleur, maar is voor vandaag ruim
groot, matig type, vóór nogal Frans.
HENGSTEN 4 JAAR EN OUDER
„Carlo de Neufmaison" van Kinderen Mart. Simons
te Grubbenvorst.
„Flic de Roselies". Eig. H. A. „De Vooruitgang" te
Horst.
„Gamin de l'Eaugrenée". Eig. H. A. „De Vooruit
gang" te Horst.
Deze laatste hengst kreeg 4 jaar goedkeuring.
De laatste drie hengsten zijn ingevoerde Belgen
en vallen daarom buiten de premiekeuring.
De fam. Mart. Simons te Grubbenvorst bracht
nog ter opluistering voor, hun onlangs ingevoerde
5-jarige hengst „Albin van 't Ooievaarsnest". Beste
hengst met veel goede eigenschappen, heeft reeds
ook in België lauweren geoogst.
PAERDENVRIEND.
I\E schade-afdeling van onze Onderlinge Motorvoertuigenverzekering zit helaas nooit zonder werk.
Toch zou een stuk werk bespaard kunnen woVder indien de verzekerden zich hielden aan de sum
miere eisen, welke t.a.v. de schademeldingen en hei invullen van de schadeformulieren gesteld worden.
Een veel voorkomende fout is bijv. dat op de schadeaangifte niet de naam en adres van tegenpartij
vermeld wordt en waar deze verzekerd is. In de plaats daarvan pleegt men dan in te vullen „zie politie
rapport".
Men realiseert zich niet, dat dit voor de schadeafdeling een massa extra werk met zich mee brengt:.
Een beknopte omschrijving hoe het ongeval plaats vond schijnt voor velen eveneens een moeilijke op
gave te zijn, Zij, die het bijzonder moeilijk vinden plegen dan te volstaan met „zie politierapport"an
deren geraken niet uitgeschreven (meestal om aan te tonen dat ze eigenlijk toch geen schuld hebben)
en moeten op een bijlage hun relaas van 't gebeurde vervolgen.
Noch het een, noch het ander is juist. Een omschrijving in telegramstijl is voldoende.
Voor de goede orde laten wij hieronder een achttal belangrijke punten volgen:
1.
2.
3.
4.
5.
Binnen 3 x 24 uur aangifte doen van het schade
geval op daarvoor bestemde formulieren. Zo
nodig de Maatschappij of vertegenwoordiger
telefonisch of telegrafisch op de hoogte stellen. 6.
Bij een aanrijding direkt noteren
a. namen en adressen van getuigen,
namen en adressen van de eigenaar en de
bestuurder van het voertuig dat werd aan
gereden of waardoor men is aangereden,
kenteken en merk van bedoeld voertuig, be
nevens waar dit verzekerd is,
de politie waarschuwen. 7.
Op het schadeformulier alle gegevens, bedoeld
onder punt 2 vermelden, en tevens een situatie
schets bijvoegen.
De behandeling van het schadegeval overlaten 8.
aan de Maatschappij en alle stukken, betrek
king hebbende op het schadegeval, direkt aan
de Maatschappij doorzenden. 9.
Indien de herstelkosten van het eigen voertuig
meer dan 200,bedragen, is telefonisch over
leg inzake expertise van de schade gewenst.
b.
c.
d.
Herstel van kleinere schaden dient eveneens
pas plaats te vinden na overleg met de Maat
schappij of de vertegenwoordiger.
Bij een aanrijding in het buitenland dient het
adres in het betreffende land, vermeld op de
„groene kaart", verwittigd te worden. Bij be
schadiging van het eigen voertuig in het bui
tenland dient, indien enigszins mogelijk, met
reparatie gewacht te worden tot na terugkeer
in eigen land. Eventuele noodreparaties komen
voor rekening van de Maatschappij.
De nota's inzake herstelkosten dienen door de
leden ten spoedigste aan de Maatschappij te
worden toegezonden nadat de schade naar ge
noegen is hersteld.
Tegenover de politie dient U als W. A. verzeke
raar op te geven de Vereniging Wet Risico te
Amsterdam.
Door zich aan het bovenstaande te houden,
wordt een vlotte en coulante afwikkeling van
het schadegeval bevorderd.
d. L.