Wie schrijft, die blijft De Hengstenkeuringen voorjaar 1965 in Noord-Brabant en Limburg 85 Schoolwijsheid en trekkerkosten Verzekeringen Wat de verzekerde te doen staat in geval van schade VRIJDAG 29 JANUARI 1965 P)E kosten van een werktuig kunnen we verdelen in een DRIETAL SOOR TEN TL.U afschrijvingskosten, rentekosten en onderhoudskosten (reparatie, smeermidde len, brandstof en verzekering). Om nu de AFSCHRIJVINGSKOSTEN (=z kosten van de jaarlijkse waardeverminde ring) te bepalen doen zich de volgende moei lijkheden voor. Vooreerst is het bepalen van de LEVENS DUUR niet eenvoudig. Stel dat we een hulpwerktuig voor de stro-oogst aanschaf fen dat in totaal 500 werkuren gebruikt kan worden eer het versleten is. Wanneer men dit werktuig per jaar 50 uren gebruikt, is de technische levensduur 500 50 10 jaar. In 10 jaar kan er echter heel wat gebeu ren. Men zal er rekening mee moeten hou den dat er veel verbeterd zal zijn in de techniek. Het is mogelijk dat de boer na 5 jaar zijn verouderd werktuig beter kan in ruilen voor een nieuw. Het is dan ekonomisch versleten. Boven dien moet hij ook rekening houden met de mogelijkheid dat de behoefte aan het werk tuig minder groot kan worden of geheel kan vervallen (in theorie zou dit stro onderploe- gen kunnen zijn). Daarom is de TECH NISCHE LEVENSDUUR (10 jaar) vaak niet gelijk aan de EKONOMISCHE LEVENS DUUR (5 jaar). JfEN tweede moeilijkheid is, dat men rekening moet houden met verander de prijzen. Een voorbeeld: Een boer heeft een trekker, die indertijd bij aanschaf f 9.000,kostte. Momenteel kan de prijs van een dergelijke trekker evenwel 10.000,bedragen. Bij het bepalen van de afschrijvinaskosten moet men nu uitgaan van de VERVANGINGSWAARDE, zijnde f 10.000,Het toekomstig prijsverloop ken nen we niet; we moeten de vervangings waarde daarom zo goed mogelijk schatten. Als een oud werktuig door een nieuw wordt vervangen, heeft dit soms nog een RESTWAARDE. De restwaarde vermindert de afschrijvingskosten. We wisten reeds dat voor de rentekosten het gemiddeld geïnvesteerd vermoeten in re kening wordt aebraeht VERVANGINGS WAARDE RESTWAARDE) 2. Gewapend met deze schoolwijsheid gaan we nu de jaarlijkse trekkerkosten uitreke nenen bij de volgende VERONDERSTELLIN GEN: nieuwwaarde f 10.000, gebruiksduur 6 jaar, vervangingswaarde in 1971 f 10.500,rest waarde f2.500, afschrijvingskosten f 10.500 f 2.500 f 1.333,33 6 rentekosten f 10.500 f2.500 5'A x357,50 2 onderhoudskosten 4 van f 10.500 f 420, verzekeringskosten 6 %o van f 10.500 63,— brandstof en smeermiddelen f 400, Totaal f 2.573,83 Deze jaarlijkse EXPLOITATIEKOSTEN van f 2.573,83 bedragen bijna 25 van de vervangingswaarde. Bij 700 gewerkte uren zijn de kosten van een TREKKERUUR in dit geval f2.573,83 f3,68. 7 00 TZERGELIJKEN we nu al deze theorie eens met de praktijk dan blijkt uit het gemiddelde van een flink aantal boek houdingen van Zeeuwse akkerbouwbedrij ven, dat het aantal gewerkte uren per trek ker de laatste jaren varieert van 560710. Het gemiddelde van de jaarlijkse exploitatie kosten varieert van 2025 van de ver vangingswaarde. Zo bestond de opbouw van de gemiddelde KOSTEN PER TREKKERUUR in het boek jaar 1962/1963 bijvoorbeeld (afgerond) uit: afschrijving f 1,60, rente f 0,50, brandstof en smeermiddelen f 0,70, onderhoud f 0,60, ver zekering f 0,10, totaal ƒ3,50. Dit was een GEMIDDELDE VAN ALLE TREKKERS (petroleum zowel als diesel lichte zowel als zware, enz.). Ir. H. J. M. VAN MILTENBURG. R.L.V.D. - Goes. 's-HERTOGENBOSCH Behoorlijk veel publiek. Aangegeven waren 27 hengsten, waaronder 7 driejarige hengsten, die voor de eerste keer examen moesten doen, waar van er reeds twee stuks elders waren goedgekeurd n.L „Nico van de Runneboomshoeve" van A. E. Bens te Beers, die verkocht is aan notaris Huis man te Grootegast (Gr.), en „Eglon van Hebings- hof" van de Combinatie Toonen, Wouters en Bouw man. Goedgekeurd werden: „Gustaaf van Kastanjehof" van F. Kemenade te Acht, nog rondom een veulen, evenwel met wei nig opvallende fouten. De arbiter moest er aan te pas komen. „Negus van Kammenberg", behoorlijk type, in stap voor wat nauw. Eig. W. M. Bens te Mill en J. F. Gijsbers te Overasselt. „Nico van de Venne", wat kort van ribben ert nogal aan de maat. Eig. P. Gerrickens, Ingen- Gulpen en H. van Bommel, Stiphout. „Lenteman". Een Negusprodukt van gewone kwa liteit met iets kleine voeten. Eig. W. M. Bens te Mill en J. F. Gijsbers te Overasselt. Afgekeurd werd „Negus van de Tempel" van Bens en Gijsbers. Verder werden van 4 jaar en ouder goedgekeurd: „Alex van den Elzenburg", is in K ingeschreven. Eig. C. H. Wouters te Gilze. „Negus I van de Achterdijk", eig. W. M. Bens en Zonen te Mill. „Herseur van de Karnemelksput" van C. H. Wou ters, Gilze. „Gaillard van Sluis", tevens ingeschreven in K. Eig. Paul A. -an Lier te Oud-Gastel. „Reinier van Clara". Eig. G. J. Toonen te Maren. „Nico van de Verwe". Eig. Kinderen H. van Bom mel te Stiphout. „Alex van Gerda". Eig. H. C. Kuijpers te Neder- wetten en H. J. Kuijpers te St. Oedenrode. „Kobus van 't Hoeveslag". Eig. W. M. Bens en Zonen te Mill. „Nico van Inger". Eig. H. van den Heuvel te Kel- donk-Erp. „Wallon van St. Kruis". Eig. Paul A. van Lier te Oud-Gastel. „Jaap van de Radboudhoeve". Eig. G. J. Toonen te Maren. „Costaud van Kleef". Eig. Frans van de Heijden te Veghel. „Herseur van Hersa". Eig. C. H. Wouters te Gilze. „Costaud van de Heihof'. Eig. C. H. Wouters te Gilze. „Moustic van Urbain" van H. J. Kuijpers te St. Oedenrode en H. C. Kuijpers te Nederwetten. Deze laatste, hengst is goedgekeurd voor 4 jaar. De premiekeuring voor Noord-Brabant zal ge houden worden op 4 februari te Den Bosch. ROERMOND De opkomst van het publiek was maar matig. Hier was de premiekeuring verbonden met de ver plichte keuring. Van de driejarigen werden goedgekeurd „Barnum van de Keerdijk". Eig. Jac. Gelissen te Beek en H. A. H. Seegers te Herkenbosch. Ie prijs kleine maat, goed type, vlot in de be wegingen, vat kort gebroekt. Verkocht aan Overijssel. „Philip van Vernhout". Eig. P. Gerrickens te In- gen-Gulpen en H. van Bommel te Stiphout. 2e prijs kleine maat, klein maar rein, lief paardje voor de lichtere gronden. „Barnum van Mysters". Eig. Gebr. Hendrix te Heel. Ie prijs middenmaat. Diep en volumieus, ach terbeen wat gespannen, naar de wijze der „Bar- nums". „Barno van Aardenhof". Eig. Gebr. Hendrix te Heel. 2e A-prijs, grote maat. Hengst met maat en ruimte, voldoende grof en redelijke bespie- ring. „Barnum van Soesterhof". Eig. P. Gerrickens te Ingen-Gulpen en Chr. Gielen te Broekhuizen. 2e B-prijs, grote maat. Is uit dezelfde moeder als kampioen „Costaud van Soesterhof". Heeft een mooie voskleur, maar is voor vandaag ruim groot, matig type, vóór nogal Frans. HENGSTEN 4 JAAR EN OUDER „Carlo de Neufmaison" van Kinderen Mart. Simons te Grubbenvorst. „Flic de Roselies". Eig. H. A. „De Vooruitgang" te Horst. „Gamin de l'Eaugrenée". Eig. H. A. „De Vooruit gang" te Horst. Deze laatste hengst kreeg 4 jaar goedkeuring. De laatste drie hengsten zijn ingevoerde Belgen en vallen daarom buiten de premiekeuring. De fam. Mart. Simons te Grubbenvorst bracht nog ter opluistering voor, hun onlangs ingevoerde 5-jarige hengst „Albin van 't Ooievaarsnest". Beste hengst met veel goede eigenschappen, heeft reeds ook in België lauweren geoogst. PAERDENVRIEND. I\E schade-afdeling van onze Onderlinge Motorvoertuigenverzekering zit helaas nooit zonder werk. Toch zou een stuk werk bespaard kunnen woVder indien de verzekerden zich hielden aan de sum miere eisen, welke t.a.v. de schademeldingen en hei invullen van de schadeformulieren gesteld worden. Een veel voorkomende fout is bijv. dat op de schadeaangifte niet de naam en adres van tegenpartij vermeld wordt en waar deze verzekerd is. In de plaats daarvan pleegt men dan in te vullen „zie politie rapport". Men realiseert zich niet, dat dit voor de schadeafdeling een massa extra werk met zich mee brengt:. Een beknopte omschrijving hoe het ongeval plaats vond schijnt voor velen eveneens een moeilijke op gave te zijn, Zij, die het bijzonder moeilijk vinden plegen dan te volstaan met „zie politierapport"an deren geraken niet uitgeschreven (meestal om aan te tonen dat ze eigenlijk toch geen schuld hebben) en moeten op een bijlage hun relaas van 't gebeurde vervolgen. Noch het een, noch het ander is juist. Een omschrijving in telegramstijl is voldoende. Voor de goede orde laten wij hieronder een achttal belangrijke punten volgen: 1. 2. 3. 4. 5. Binnen 3 x 24 uur aangifte doen van het schade geval op daarvoor bestemde formulieren. Zo nodig de Maatschappij of vertegenwoordiger telefonisch of telegrafisch op de hoogte stellen. 6. Bij een aanrijding direkt noteren a. namen en adressen van getuigen, namen en adressen van de eigenaar en de bestuurder van het voertuig dat werd aan gereden of waardoor men is aangereden, kenteken en merk van bedoeld voertuig, be nevens waar dit verzekerd is, de politie waarschuwen. 7. Op het schadeformulier alle gegevens, bedoeld onder punt 2 vermelden, en tevens een situatie schets bijvoegen. De behandeling van het schadegeval overlaten 8. aan de Maatschappij en alle stukken, betrek king hebbende op het schadegeval, direkt aan de Maatschappij doorzenden. 9. Indien de herstelkosten van het eigen voertuig meer dan 200,bedragen, is telefonisch over leg inzake expertise van de schade gewenst. b. c. d. Herstel van kleinere schaden dient eveneens pas plaats te vinden na overleg met de Maat schappij of de vertegenwoordiger. Bij een aanrijding in het buitenland dient het adres in het betreffende land, vermeld op de „groene kaart", verwittigd te worden. Bij be schadiging van het eigen voertuig in het bui tenland dient, indien enigszins mogelijk, met reparatie gewacht te worden tot na terugkeer in eigen land. Eventuele noodreparaties komen voor rekening van de Maatschappij. De nota's inzake herstelkosten dienen door de leden ten spoedigste aan de Maatschappij te worden toegezonden nadat de schade naar ge noegen is hersteld. Tegenover de politie dient U als W. A. verzeke raar op te geven de Vereniging Wet Risico te Amsterdam. Door zich aan het bovenstaande te houden, wordt een vlotte en coulante afwikkeling van het schadegeval bevorderd. d. L.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1965 | | pagina 5