neem een gasl
aan tafel
Z.L.M.
VEEHOUDEEIJMI»DAG
Aan het eind van 1964
KERSTFEEST
Toon Uw goede wil
1158
BOEKBESPREKING
Anti-honger
actie
- VRIJDAG 8 JANUARI 1935
- AANVANG: 13.45 UUR
- PLAATS: RESTAURANT WöHLER, MIDDELBURG
Sprekers: Voorzitter Produktschap Vee en Vlees Mr. F. G. van Dijk over:
„Het toekomstig beleid va 1 t Produktschap voor Vee en Vlees".
Inspecteur Ned. Rundveejtamboek W. van Sluys over: „Doel
bewuste fokkerij met verantwoorde stierenkeuze op het gewone
veehouderijbedrijf".
Rubriek VERZEKERINGEN
Toenemend schadeverloop
Wat doet uw eigen Onderlinge
De verantwoordelijkheid blijft
Aanhangers achter personenauto's
ZEEUWS LAND- EN TUINBOUWBLAD
„VOLWASSEN MENSEN HUILEN NIET"
rTET lijkt nog maar kort geledendat we het eerste boek van W. den HollanderBronder, „Land
van zon en wijn", onder uw aandacht brachten. Nu ligt het vervolg hiervan voor ons op de
schrijftafel, getiteld: „Volwassen mensen huilen niet". In dit boek lezen we, hoe het het Hollandse
boerengezin verder vergaatbij het veroveren van een plaats onder de zon in 't kleine Franse dorpje,
waar hun boerderij ligt.
Allerwege is er wantrouwen tegen de vreemdelingen. Die Hollanders doen alles anders dan de Fran
sen; hun manier van werken is anders, ze voeden hun knideren anders op, ze eten anders. Dit alles
en de grote financiële zorgen maken het extra moeilijk voor de boerin om zich aan te passen. Boven
dien moet ze heel hard aanpakken om het vele werk gedaan te krijgen en twee warme maaltijden
per dag verzorgen.
Ook komt er allerlei tegenslag. De traktor begeeft het in de drukke tijd, terwijl er geen geld is om
een nieuwe te kopen. In een zeer strenge winter bevriest de hele weck in de kelder. Kort voor haar
vierde bevalling laat de huishoudelijke hulp haar in de steek. Het is te begrijpen, dat de boerin soms
de moed haast laat zakken. Toch weet ze afstand van de moeilijkheden te nemen en zich er bovenuit
te worstelen.
Als dan tenslotte haar man op tentoonstellingen prijzen behaalt met zijn gefokte stamboekvee en
daardoor meer bekendheid krijgt, komt de zo lang ontbeerde waardering voor dit Hollandse gezin. Er
lijkt een betere tijd aan te zullen breken. Ze droomt al van een wasmachine en meer vrije tijd om
zich met de kinderen te bemoeien. Dan opeens komt er weer een zware slag: de prachtige fokstier
wordt dood in zijn hok gevonden. Alle toekomstverwachtingen vallen in duigen.
Ook dit boek is uw aandacht ten volle waard en we bevelen het dan ook warm aan. Het is een uit
gave van N.V. Uitgeversmij „Kosmos" te Amsterdam en de prijs is f9,90.
N. B.
Voor 6,kunt u een hongerend kind een
maand voeden.
Voor 36,kunt u een hongerend kind een
half jaar voeden.
Q Voor ƒ72,kunt u een hongerend kind een
jaar voeden.
Meld u als gastvrouw/heer bij de NOVIB, Van
B1 ankenburgstraat 6, Oen Haag. Stort uw
bijdrage op giro 645300 t.n.v. NOVIB, met ver
melding van ,,een gast aan tafel", otf stort een
feestgave voor deze „Anti-honger-actie".
IN het laatste nummer van dit jaar nog een kort verzekeringspraatje.
Voorzitter Ir. M. A. Geuze heeft in zijn openingsrede voor de algemene
ledenvergadering van 7 december 1964 reeds enkele punten aangestipt, aan
gaande de ontwikkeling bij de verzekeringsinstellingen van de Z. L. M. (zie
Land- en Tuinbouwblad van 11 december 1964). Onze Onderlinge Motor
voertuigenverzekering had wat de toename betreft een reuze jaar, een nieuw
rekord. We naderen de 14.000 verzekerde voertuigen.
MET de schadegevallen boeken we helaas ieder
jaar eveneens een nieuw rekord. Zelfs de
minder sterke rekenmeesters onder onze lezers
zullen opmerken dat dit nog al logisch is. Hoe
groter het verzekerde voertuigenpark, hoe groter
het aantal schadegevallen.
Inderdaad. Het aantal schadegevallen moet wel
stijgen, daar valt niet aan te ontkomen, maar pro
centueel zou het moeten dalen. Helaas is zulks niet
het geval. En als we de dagelijks binnenkomende
schade-aangiften nader bezien, verbaast het ons
niets. Wat wordt er nonchalant gereden om geen
onparlementair woord te gebruiken. In deze wel
vaartsperiode, althans afgemeten naar de ontwik
keling van het autopark in Nederland, komen er
dagelijks honderden nieuwe autotoeristen op de
weg bij. Hieronder bevindt zich een dagelijks toe
nemende groep, die hun rijbewijs hebben gehaald
maar overigens volkomen ongeoefend zijn. Zo af
en toe wagen zij zich (moeten wel) voor hun ple
zier tussen de wriemelende en voortjakkerende
files auto's in steden en grote autowegen. Gaat u
eens kijken in Rotterdam en Amsterdam op het
spitsuur (tussen 17 en 18 uur). U zult er alleen
maar versteld van staan, dat het aantal ongeval
len nog niet veel groter is.
Het toenemende verkeer eist echter van de
weggebruiker een verscherping van de oplet
tendheid, een grotere vaardigheid, kortom een
groter verantwoordelijkheidsgevoel.
Vooral wat de vaardigheid betreft, gaan we
juist de andere kant op. Het is niet alleen in Am
sterdam of Rotterdam, maar ook in Zeeland en
W. N. Brabant hebben we een groot aantal auto
toeristen.
Dit brengt konsekwenties met zich. Als gevolg
van de loonexplosies in 1964 zijn de kosten in de
garage- en andere bedrijven aanzienlijk gestegen.
De gemiddelde kosten per schadegeval zijn met
100,omhoog.
Wanneer dan bovendien het aantal schadegeval
len procentueel nog eens toeneemt, dan voelt u
wel, dat voor de verzekeraar deze zaak op den
duur niet te trekken is, tenzij de premies omhoog
gaan.
Welnu, u hebt reeds herhaaldelijk kunnen lezen,
dat de premietarieven in de afgelopen 2 jaren vol
op in beweging zijn gekomen. Per 1 januari 1965,
het tijdstip waarop alle motorvoertuigen in Neder
land verzekerd moeten zijn, wordt er in het alge
meen nog wat aan de premie bijgeschaafd. Wij
voorspellen u, dat het de laatste keer niet zal zijn.
ZOALS bekend is het W.A.-risiko van alle bij
ons verzekerde motorvoertuigen onderge
bracht bij de Vereniging Wet Risico te Amsterdam.
Wet Risico is uiteraard ook als assuradeur toege
laten, krachtens de bepalingen van de Wet Aan
sprakelijkheid Motorvoertuigen (W. A. M.). De
W.A.-dekking van de bij ons verzekerde voertui
gen zal derhalve na 1 januari a.s. voldoen aan de
W. A. M.-bepalingen. U ontvangt daarover later
nog wel een aanhangsel bij de lopende polissen.
Wet Risico verlangt per 1 januari a.s. een ho
gere W. A.-premie, waartegen, gezien de ontwik
keling, niets te zeggen valt. Ook de kaskotarieven
moeten om dezelfde redenen herzien worden.
Over de definitieve voorschottarieven per 1 jan.
a.s. moet de Uitvoerende Kommissie overigens op
22 december 1964 nog een beslissing nemen.
We kunnen op dit moment slechts stellen
houdt u rekening met een premieverhoging per
1 januari a.s. Onze tarieven zullen niettemin
zeer voordelig zijn en blijven
NOG enkele andere opmerkingen. Na 1 januari
1965 wordt men verplicht zijn motorvoertuig
tegen V/. A.-risiko te verzekeren. Het eigen risiko,
dat tot nu toe bij W. A.-schades 50,bedroeg,
komt dan te vervallen. In praktisch alle gevallen
zal uw W. A.-verzekeraar nu de schade met de
gedupeerde moeten afwikkelen, omdat de Wet
vrijwel geen uitsluitingen kent.
Dit houdt o.i. het gevaar in, dat een bepaalde
groep weggebruikers wat gemakkelijker over hun
verantwoordelijkheid zouden kunnen gaan denken.
Wij willen hen echter waarschuwen, dat de ver
zekeraars wel het recht blijven behouden in hun
polisbepalingen een aantal uitsluitingen op te
nemen. Mocht de verzekeraar dus volgens de
W. A. M. wel verplicht zijn de schade af te wik
kelen dan bestaat volgens de W. A. M. de moge
lijkheid op grond van eigen polisvoorwaarden dit
uitgekeerde bedrag terug te claimen bij haar eigen
verzekerde. O.i. een gelukkige bepaling waardoor
de mogelijkheid blijft bestaan om de wegmisbrui
ker ook financieel te straffen.
WAT verder opvalt is, dat er steeds meer per
sonenauto's met een aangekoppeld aanhang-
wagentje of caravan op de weg verschijnen; al
thans zeker in de zomermaanden. Wat de W. A.-
dekking betreft zij opgemerkt, dat dergelijke aan-
hangwagentjes of caravans ekstra dienen te wor
den bijverzekerd.
Het is niet zo als bij een traktor, dat de aan
hangwagens automatisch tegen W. A.-risico zijn
meeverzekerd.
Aangekoppelde aanhangers achter een personen
auto en vrachtauto dienen dus opgegeven te wor
den. Vergeet dit vooral niet, want u loopt bij een
eventuele schade aan de auto het gevaar, dat uit
kering geweigerd wordt omdat er een niet op
gegeven aanhanger achter gekoppeld zat.
Hoewel ondervinding de
beste leermeester is, kan het
schoolgeld soms zo verschrik
kelijk, hoog ziin. Vandaar deze
opmerkingen.
de L.