neem een gasl aan tafel Z.L.M. VEEHOUDEEIJMI»DAG Aan het eind van 1964 KERSTFEEST Toon Uw goede wil 1158 BOEKBESPREKING Anti-honger actie - VRIJDAG 8 JANUARI 1935 - AANVANG: 13.45 UUR - PLAATS: RESTAURANT WöHLER, MIDDELBURG Sprekers: Voorzitter Produktschap Vee en Vlees Mr. F. G. van Dijk over: „Het toekomstig beleid va 1 t Produktschap voor Vee en Vlees". Inspecteur Ned. Rundveejtamboek W. van Sluys over: „Doel bewuste fokkerij met verantwoorde stierenkeuze op het gewone veehouderijbedrijf". Rubriek VERZEKERINGEN Toenemend schadeverloop Wat doet uw eigen Onderlinge De verantwoordelijkheid blijft Aanhangers achter personenauto's ZEEUWS LAND- EN TUINBOUWBLAD „VOLWASSEN MENSEN HUILEN NIET" rTET lijkt nog maar kort geledendat we het eerste boek van W. den HollanderBronder, „Land van zon en wijn", onder uw aandacht brachten. Nu ligt het vervolg hiervan voor ons op de schrijftafel, getiteld: „Volwassen mensen huilen niet". In dit boek lezen we, hoe het het Hollandse boerengezin verder vergaatbij het veroveren van een plaats onder de zon in 't kleine Franse dorpje, waar hun boerderij ligt. Allerwege is er wantrouwen tegen de vreemdelingen. Die Hollanders doen alles anders dan de Fran sen; hun manier van werken is anders, ze voeden hun knideren anders op, ze eten anders. Dit alles en de grote financiële zorgen maken het extra moeilijk voor de boerin om zich aan te passen. Boven dien moet ze heel hard aanpakken om het vele werk gedaan te krijgen en twee warme maaltijden per dag verzorgen. Ook komt er allerlei tegenslag. De traktor begeeft het in de drukke tijd, terwijl er geen geld is om een nieuwe te kopen. In een zeer strenge winter bevriest de hele weck in de kelder. Kort voor haar vierde bevalling laat de huishoudelijke hulp haar in de steek. Het is te begrijpen, dat de boerin soms de moed haast laat zakken. Toch weet ze afstand van de moeilijkheden te nemen en zich er bovenuit te worstelen. Als dan tenslotte haar man op tentoonstellingen prijzen behaalt met zijn gefokte stamboekvee en daardoor meer bekendheid krijgt, komt de zo lang ontbeerde waardering voor dit Hollandse gezin. Er lijkt een betere tijd aan te zullen breken. Ze droomt al van een wasmachine en meer vrije tijd om zich met de kinderen te bemoeien. Dan opeens komt er weer een zware slag: de prachtige fokstier wordt dood in zijn hok gevonden. Alle toekomstverwachtingen vallen in duigen. Ook dit boek is uw aandacht ten volle waard en we bevelen het dan ook warm aan. Het is een uit gave van N.V. Uitgeversmij „Kosmos" te Amsterdam en de prijs is f9,90. N. B. Voor 6,kunt u een hongerend kind een maand voeden. Voor 36,kunt u een hongerend kind een half jaar voeden. Q Voor ƒ72,kunt u een hongerend kind een jaar voeden. Meld u als gastvrouw/heer bij de NOVIB, Van B1 ankenburgstraat 6, Oen Haag. Stort uw bijdrage op giro 645300 t.n.v. NOVIB, met ver melding van ,,een gast aan tafel", otf stort een feestgave voor deze „Anti-honger-actie". IN het laatste nummer van dit jaar nog een kort verzekeringspraatje. Voorzitter Ir. M. A. Geuze heeft in zijn openingsrede voor de algemene ledenvergadering van 7 december 1964 reeds enkele punten aangestipt, aan gaande de ontwikkeling bij de verzekeringsinstellingen van de Z. L. M. (zie Land- en Tuinbouwblad van 11 december 1964). Onze Onderlinge Motor voertuigenverzekering had wat de toename betreft een reuze jaar, een nieuw rekord. We naderen de 14.000 verzekerde voertuigen. MET de schadegevallen boeken we helaas ieder jaar eveneens een nieuw rekord. Zelfs de minder sterke rekenmeesters onder onze lezers zullen opmerken dat dit nog al logisch is. Hoe groter het verzekerde voertuigenpark, hoe groter het aantal schadegevallen. Inderdaad. Het aantal schadegevallen moet wel stijgen, daar valt niet aan te ontkomen, maar pro centueel zou het moeten dalen. Helaas is zulks niet het geval. En als we de dagelijks binnenkomende schade-aangiften nader bezien, verbaast het ons niets. Wat wordt er nonchalant gereden om geen onparlementair woord te gebruiken. In deze wel vaartsperiode, althans afgemeten naar de ontwik keling van het autopark in Nederland, komen er dagelijks honderden nieuwe autotoeristen op de weg bij. Hieronder bevindt zich een dagelijks toe nemende groep, die hun rijbewijs hebben gehaald maar overigens volkomen ongeoefend zijn. Zo af en toe wagen zij zich (moeten wel) voor hun ple zier tussen de wriemelende en voortjakkerende files auto's in steden en grote autowegen. Gaat u eens kijken in Rotterdam en Amsterdam op het spitsuur (tussen 17 en 18 uur). U zult er alleen maar versteld van staan, dat het aantal ongeval len nog niet veel groter is. Het toenemende verkeer eist echter van de weggebruiker een verscherping van de oplet tendheid, een grotere vaardigheid, kortom een groter verantwoordelijkheidsgevoel. Vooral wat de vaardigheid betreft, gaan we juist de andere kant op. Het is niet alleen in Am sterdam of Rotterdam, maar ook in Zeeland en W. N. Brabant hebben we een groot aantal auto toeristen. Dit brengt konsekwenties met zich. Als gevolg van de loonexplosies in 1964 zijn de kosten in de garage- en andere bedrijven aanzienlijk gestegen. De gemiddelde kosten per schadegeval zijn met 100,omhoog. Wanneer dan bovendien het aantal schadegeval len procentueel nog eens toeneemt, dan voelt u wel, dat voor de verzekeraar deze zaak op den duur niet te trekken is, tenzij de premies omhoog gaan. Welnu, u hebt reeds herhaaldelijk kunnen lezen, dat de premietarieven in de afgelopen 2 jaren vol op in beweging zijn gekomen. Per 1 januari 1965, het tijdstip waarop alle motorvoertuigen in Neder land verzekerd moeten zijn, wordt er in het alge meen nog wat aan de premie bijgeschaafd. Wij voorspellen u, dat het de laatste keer niet zal zijn. ZOALS bekend is het W.A.-risiko van alle bij ons verzekerde motorvoertuigen onderge bracht bij de Vereniging Wet Risico te Amsterdam. Wet Risico is uiteraard ook als assuradeur toege laten, krachtens de bepalingen van de Wet Aan sprakelijkheid Motorvoertuigen (W. A. M.). De W.A.-dekking van de bij ons verzekerde voertui gen zal derhalve na 1 januari a.s. voldoen aan de W. A. M.-bepalingen. U ontvangt daarover later nog wel een aanhangsel bij de lopende polissen. Wet Risico verlangt per 1 januari a.s. een ho gere W. A.-premie, waartegen, gezien de ontwik keling, niets te zeggen valt. Ook de kaskotarieven moeten om dezelfde redenen herzien worden. Over de definitieve voorschottarieven per 1 jan. a.s. moet de Uitvoerende Kommissie overigens op 22 december 1964 nog een beslissing nemen. We kunnen op dit moment slechts stellen houdt u rekening met een premieverhoging per 1 januari a.s. Onze tarieven zullen niettemin zeer voordelig zijn en blijven NOG enkele andere opmerkingen. Na 1 januari 1965 wordt men verplicht zijn motorvoertuig tegen V/. A.-risiko te verzekeren. Het eigen risiko, dat tot nu toe bij W. A.-schades 50,bedroeg, komt dan te vervallen. In praktisch alle gevallen zal uw W. A.-verzekeraar nu de schade met de gedupeerde moeten afwikkelen, omdat de Wet vrijwel geen uitsluitingen kent. Dit houdt o.i. het gevaar in, dat een bepaalde groep weggebruikers wat gemakkelijker over hun verantwoordelijkheid zouden kunnen gaan denken. Wij willen hen echter waarschuwen, dat de ver zekeraars wel het recht blijven behouden in hun polisbepalingen een aantal uitsluitingen op te nemen. Mocht de verzekeraar dus volgens de W. A. M. wel verplicht zijn de schade af te wik kelen dan bestaat volgens de W. A. M. de moge lijkheid op grond van eigen polisvoorwaarden dit uitgekeerde bedrag terug te claimen bij haar eigen verzekerde. O.i. een gelukkige bepaling waardoor de mogelijkheid blijft bestaan om de wegmisbrui ker ook financieel te straffen. WAT verder opvalt is, dat er steeds meer per sonenauto's met een aangekoppeld aanhang- wagentje of caravan op de weg verschijnen; al thans zeker in de zomermaanden. Wat de W. A.- dekking betreft zij opgemerkt, dat dergelijke aan- hangwagentjes of caravans ekstra dienen te wor den bijverzekerd. Het is niet zo als bij een traktor, dat de aan hangwagens automatisch tegen W. A.-risico zijn meeverzekerd. Aangekoppelde aanhangers achter een personen auto en vrachtauto dienen dus opgegeven te wor den. Vergeet dit vooral niet, want u loopt bij een eventuele schade aan de auto het gevaar, dat uit kering geweigerd wordt omdat er een niet op gegeven aanhanger achter gekoppeld zat. Hoewel ondervinding de beste leermeester is, kan het schoolgeld soms zo verschrik kelijk, hoog ziin. Vandaar deze opmerkingen. de L.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1964 | | pagina 10