Van het Landbouwschap
Jongste ervaringen
geven stof tot nadenken
1121
ANTIBIOTICA WET GAAI
IN WERKING TREDEN
VEE EN VLEES
VRIJDAG 11 DECEMBER 19 6 1
AREAALHEFFING POOTAARDAPPELEN VERHOOGD. Overeenkomstig het advies van de Poot-
goedcommissie heeft de hoofdafdeling Akkerbouw aan het bestuur van het Landbouwschap voorge
steld de garantieprijzen voor pootaardappelen van de klassen S, SE en E gelijk te stellen aan de ga
rantieprijzen van de klasse A. Het bestuur van het Landbouwschap ging hiermee akkoord in zijn open
bare vergadering van 2 december 1964. Verder zullen de vorig jaar verhoogde bodemprijzen van be
paalde aardappelrassen enigszins worden verlaagd en de groepsindeling worden gewijzigd.
In het afgelopen jaar moest de St. O.P.A. voor bijna tien miljoen gulden aan pootaardappelen van
oogst 1963 overnemen. Daardoor zijn de reserves van de fondsen voor deze garantieregeling sterk
aangetast. In verband hiermee besloot het bestuur de areaalheffing te verhogen van 80,tot 150,
per hectare. De exporteursheffing wordt verhoogd van 0,40 tot 0,75 per 100 kg. Een desbetreffende
ontwerp-verordening zal worden gepubliceerd in het Mededelingenblad Bedrijfsorganisatie.
WIJZIGING VERORDENING KUNSTMATIGE INSEMINATIE BIJ DIEREN. Op voordracht van
de hoofdafdeling Veehouderij, gehoord de afdeling Paardenhouderij, werd besloten een wijziging vast
te stellen van de Verordening kunstmatige inseminatie bij dieren. De wijziging houdt onder meer in,
dat de erkenning van een vereniging kan worden ingetrokken, als bijvoorbeeld een vereniging zó klein
is geworden, dat haar werkzaamheid het belang van de kunstmatige inseminatie schaadt. Voorts is de
mogelijkheid om ontheffing te verlenen van het k.i.-verbod enigszins verruimd.
RAPPORT WERKGROEP AARDAPPELEN. De
werkgroep geeft onder meer als haar mening, dat
de gemiddelde telersprijzen veelal te laag zijn om
een rendabele teelt mogelijk te maken. Met alle
klem wijst de werkgroep op de noodzaak van
meer samenwerking in de horizontale en verticale
sfeer.
Verder wordt geconcludeerd, dat de perspectie
ven voor de teelt van vroege aardappelen niet erg
gunstig zijn. Deze mening is gebaseerd op de toe
nemende concurrentie van de invoer en de ont
wikkelingen op het terrein van de aardappelbe-
waring in ons land, welke het mogelijk maken om
tot ver in het seizoen late consumptieaardappelen
van goede kwaliteit te leveren.
De werkgroep merkt op, dat een betere prijs
vorming niet slechts een hogere prijs hoeft te be
tekenen. Vooral bij consumptieaardappelen moet
gestreefd worden naar een stabieler en evenwich
tiger prijsvorming, door middel van het uitscha
kelen van te grote prijsrisico's en afzetrisico's. Een
prijsbeleid voor consumptieaardappelen zal als
gevolg van de E. E. G. nauwelijks meer een zuiver
nationaal beleid kunnen zijn, meent de werkgroep.
Ten aanzien van de verplichte kwaliteitsregeling
welke thans is ingevoerd, merkt de werkgroep op,
dat zij in principe de voorkeur geeft aan een kwa
liteitsverbetering op basis van vrijwilligheid, maar
dat onder de gegeven omstandigheden de voor
keur moet worden gegeven aan een verplichte
regeling. Veel nadruk legt de werkgroep op de
noodzaak om de sorteercapaciteit en de opslag
mogelijkheden uit te breiden.
Het bestuur nam met belangstelling kennis van
het rapport, maar besloot de verdere bespreking
ervan uit te stellen tot de Valorisatiecommissie
klaar is met haar werk.
S. E. R.-COMMISSIE OPVOERING PRODUKTI-
VITEIT EN LANDBOUW. Aandacht werd ge
schonken aan enige suggesties van de S.E.R.-Com-
missie Opvoering Produktiviteit (C.O.P.), die be
trekking hebben op de landbouw. Er bestaat de
mogelijkheid, om door middel van de C.O.P. ini
tiatieven te ontwikkelen ter bevordering van de
produktiviteit in de landbouw. De C.O.P. meent,
dat wellicht projecten kunnen worden ontworpen
voor onderwerpen als samenwerking tussen be
drijven, waarbij men denkt aan het gezamenlijk
gebruik van machines en aan arbeidscombinatie,
en ervaringsuitwisseling op grond van bedrijfs-
boekhoudingen.
De KWALITEIT VAN IIET CONSUMPTIE-EI.
In een gezamenlijk rapport van de commissie ei-
kwaliteit van het Bedrijfschap voor de Groothan
del in Eieren, het Produktschap voor Pluimvee en
Eieren en het Landbouwschap wordt een samenvat
ting gegeven van het beraad over de kwaliteit van
het consumptie-ei en de mogelijkheden tot ver
betering.
De commissie komt tot de conclusie, dat kwali
teitsverbetering van het consumptie-ei slechts
mogelijk is, als de structuur van produktie en afzet
geheel gewijzigd wordt. Men zal als het ware ge
heel opnieuw moeten beginnen. Gebeurt dit met,
dan is de kans groot, dat Nederland als producent
van consumptie-eieren een ondergeschikte rol
gaat spelen.
Er is, zo stelt de commissie, een modern pro-
duktieapparaat nodig, waarin voor bedrijfjes met
zeer kleine eenheden eigenlijk geen plaats meer is.
Voorts is nodig een efficient distributieapparaat,
dat bereid en in staat moet zijn een verantwoorde
garantie te geven op de produkten die het levert.
De detailhandel zal bereid en in staat moeten zijn
om het gegarandeerde produkt onder gunstige
omstandigheden te bewaren en de verkoop ervan
te bevorderen. Een goed samenspel is onontbeer
lijk tussen de schakels van het produktie- en af-
zetapparaat.
E. E. G.-BELEID GROENTEN EN FRUIT. Het
bestuur nam kennis van het standpunt van de
hoofdafdeling Tuinbouw, dat het financieren door
de overheid van het uit de markt nemen van over
schotten slechts bij wijze van overgang mogelijk
moet zijn en een aflopend karakter van beperkte
duur moet hebben; Een wezenlijk element van het
slagen van een soortgelijk systeem van markt-
interventie in Nederland is immers geweest, dat
de telers zelf de volle verantwoordelijkheid, ook
financieel, moeten dragen.
Voorts bestaat het voornemen om het aanbod te
kanaliseren door het tot stand komen van telers
verenigingen te bevorderen. Deze dienen het aan
bod te verzamelen en aan de handel aan te bie
den. Dit acht het Landbouwschap een nuttige ge
dachte. Het is echter onjuist, om deze telersver
enigingen een taak te geven op het gebied van het
aanpassen van de produktie aan de vraag. Aan de
maatregelen die hiertoe getroffen worden zouden
immers alleen de georganiseerde telers onderwor
pen zijn. Het ontwerp-voorstel wekt de indruk,
dat men de vrije organisaties wil misbruiken om
van overheidswege dirigerend ten aanzien van de
produktie te kunnen optreden.
De export naar landen buiten de E.E.G. moet zo
onbelemmerd mogelijk plaatsvinden. Dit is echter
zonder wederkerigheid onbereikbaar. In deze ge-
dachtengang past dan ook niet, dat de E.E.G. het
voornemen heeft bepaalde exporten naar derde
landen te subsidiëren. Men gaat dan zelf doen wat
men anderen verwijt.
De zogenaamde Antibioticawet, officieel geheten
de „Wet van 1 augustus 1964, houdende regelen met
betrekking tot de handel in antibiotica, hormoon
preparaten, thyreostatica en chemotherapeutica, be
stemd of mede bestemd voor aanwending by die
ren", zal op 1 januari aanstaande in werking treden.
Het doel van de wet is, het onverantwoorde gebruik
van deze moderne diergeneesmiddelen tegen te
gaan, door de handel, ook de import ervan, in con
troleerbare kanalen te leiden.
De centrale figuur by de toepassing van deze
Wet wordt de dierenarts. Hy vormt het enige ka
naal, waarlangs eigenaars van dieren de middelen
kunnen verkrijgen.
De Antibioticawet regelt aan wie de middelen
mogen worden verkocht en waar zy niet aanwezig
mogen zijn. Voor onze ondernemers in de agra
rische bedrijfstak is het belangrijkste voorschrift
dat het verboden is middelen aanwezig te hebben
op agrarische ondernemingen, tenzij het gebruik
voor daar aanwezige dieren door de dierenarts is
voorgeschreven. Dit betekent dus, dat vanaf 1 ja
nuari 1965 van elke op genoemde bedrijven aan
wezige hoeveelheid antibiotica, enz. moet kunnen
worden aangetoond, dat de plaatselijk praktiserende
dierenarts deze heeft voorgeschreven.
WAAROM DE ANTIBIOTICAWET?
De laatste jaren moest een snel toenemende wil
lekeurige toepassing van de middelen door vee
houders en pluimveehouders worden geconstateerd.
Deze onoordeelkundige toepassing zou indien
niet geremd zodanige proporties kunnen gaan
aannemen, dat gevaren voor de gezondheid van
mens en dier en economische nadelen moeten wor
den gevreesd.
Bij ongecontroleerde toepassing dreigt nl. het ge
vaar, dat ziekteverwekkende bacteriën ongevoelig
worden voor geneesmiddelen, met als gevolg moei
lijkheden by de bestrijding van dierziekten en
ziekten van de mens.
Verder zouden bij steeds omvangrijker toepas
sing onze dierlijke produkten, als b.v. vlees en
melk, steeds meer kans lopen achterblijvende
sporen van bedoelde middelen te bevatten.
CR is nu 14 dagen proef gezwommen met de europese rundvleesregeling. De meeste ervaringen zal
de handel wel hebben opgedaan. Doch ook het P. V. V. heeft uit de eerste zwemlessen lering
getrokken. Ondanks de indrukwekkende regeling voor rundvlees blijkt uit de praktijk nu wel dat
deze regeling als zodanig voor verbetering vatbaar is, maar ook, wil deze regeling op den duur vol
doende bevrediging schenken en aan zijn doel beantwoorden, in alle 6 landen een uniform beleid
gevoerd zal moeten worden met uniforme richtprijzen en uniforme heffingen en invoerregelingen. Kan
men dit binnen betrekkelijk korte tijd niet voor elkaar krijgen dan zal men op den duur met de ont
wikkeling op dit punt weinig opschieten en is het zelfs mogelijk dat we achteruit gaan boeren i.p.v.
vooruit, wat de verbetering van het handelsverkeer betreft.
OVERAL HAPERT WAT AAN DE
PRIJSPEILING
UTE mogen onderhand veronderstellen dat ieder-
een ongeveer in grote lijnen weet waar het
in de E. E. G.-regeling voor rundvlees om gaat.
Ieder land verricht wekelijks de marktpeiling op
daartoe aangewezen markten. Bij ons zijn dit Den
Bosch en Rotterdam waarvan Rotterdam i.v.m.
de grotere slachtvee-aanvoer ca. 2 x zo zwaar
meetelt als Den Bosch. Ieder land geeft zijn markt
peiling aan Brussel door. Het is interessant de
cijfers te zien die ons door het P. V. V. ter be
schikking zijn gesteld. Per land. zijn hier achter
eenvolgens d.d. 30-ll-'64 vermeld, de oriëntatie
prijs voor het jaar april 64/65, de marktprijs vol
gens een gemiddeld pakket, welk pakket van land
tot land verschilt, de importprijs van levend ge
slacht vee plus de douanerechten met tenslotte de
mededeling of er een halve heffing gold per 30
november en zo ja hoeveel.
De bedragen zijn omgerekend in guldens per
100 kg levend gewicht.
Runderen
Oriën-
tatiepr.
marktpr. importpr. heffing
Nederland
199
208,54
178,75
10,13
België
ƒ198
ƒ231,06
178,75
geen
Luxemburg
209
ƒ216,76
178,75
15,13
Duitsland
203
ƒ231,89
179,88
geen
Frankrijk
ƒ294
300,35
272,65
10,68
Italië
203
254,73
191,89
geen
Slachtkalveren
Nederland
285
368,95
ƒ261,14
geen
België
282
ƒ326,31
ƒ261,14
geen
Luxemburg
308
341,22
ƒ261,14
geen
Duitsland
ƒ304
377,40
262,79
geen
Frankrijk
294
300,35
272,65
10,68
Italië
300
405,25
ƒ278,13
geen
NAAR ÉÉN BELEID
ITIT deze cijfers blijkt wel de geringe afwijkin-
gen tussen de oriëntatieprijzen zoals die van
april '63 tot april '65 van kracht zijn. Het lijkt
helemaal niet moeilijk binnenkort één richtprijs
voor de gehele E. E. G. af te kondigen, al zal het
niveau, ten behoeve van de veeboeren hun inko
men en beteugeling der melkplas, belangrijk om
hoog moeten.
De vorige keer schreven we dat de Belgen hun
pakket bij het seizoen aanpassen. Dit was een ver
gissing daar de Belgen alleen hun oriëntatieprijs
aanpassen vandaar dat deze in de herfst lager is
dan in de zomer. Dit is wat vreemd, de Belgische
boeren kennende menen wij dat zij daar ook niet
gelukkig mee zijn. Ook hier is meer uniformiteit
gewenst anders gaan de engelse koeien via Ant
werpen naar de E. E. G.
VAN HET VARKENSFRONT WEINIG NIEUWS
1JA een vleugje optimisme volgt steevast weer
een daling zodat met een stuiver op en neer
de zaak wel bekeken is. Iedere week sneuvelen
er 120.000 varkens aan het front. Afhankelijk van
een regelmatige export en van redelijke tot goede
opname in het binnenland blijft de prijs aardig
hangen. Het seizoen en het weer werken hier ook
aan mee. De feestdagen zullen in december mo
gelijk wat roet in het eten kunnen gooien van
wege het feit dat de gezinsuitgaven dan meer naar
de luxe kant overhellen en het aantal slachtdagen
minder is. In ieder geval hebben de optimisten
tot nu toe gelijk gehad, al was de winst voor de
mester zeer klein.
D.