Van het Landbouwschap Jongste ervaringen geven stof tot nadenken 1121 ANTIBIOTICA WET GAAI IN WERKING TREDEN VEE EN VLEES VRIJDAG 11 DECEMBER 19 6 1 AREAALHEFFING POOTAARDAPPELEN VERHOOGD. Overeenkomstig het advies van de Poot- goedcommissie heeft de hoofdafdeling Akkerbouw aan het bestuur van het Landbouwschap voorge steld de garantieprijzen voor pootaardappelen van de klassen S, SE en E gelijk te stellen aan de ga rantieprijzen van de klasse A. Het bestuur van het Landbouwschap ging hiermee akkoord in zijn open bare vergadering van 2 december 1964. Verder zullen de vorig jaar verhoogde bodemprijzen van be paalde aardappelrassen enigszins worden verlaagd en de groepsindeling worden gewijzigd. In het afgelopen jaar moest de St. O.P.A. voor bijna tien miljoen gulden aan pootaardappelen van oogst 1963 overnemen. Daardoor zijn de reserves van de fondsen voor deze garantieregeling sterk aangetast. In verband hiermee besloot het bestuur de areaalheffing te verhogen van 80,tot 150, per hectare. De exporteursheffing wordt verhoogd van 0,40 tot 0,75 per 100 kg. Een desbetreffende ontwerp-verordening zal worden gepubliceerd in het Mededelingenblad Bedrijfsorganisatie. WIJZIGING VERORDENING KUNSTMATIGE INSEMINATIE BIJ DIEREN. Op voordracht van de hoofdafdeling Veehouderij, gehoord de afdeling Paardenhouderij, werd besloten een wijziging vast te stellen van de Verordening kunstmatige inseminatie bij dieren. De wijziging houdt onder meer in, dat de erkenning van een vereniging kan worden ingetrokken, als bijvoorbeeld een vereniging zó klein is geworden, dat haar werkzaamheid het belang van de kunstmatige inseminatie schaadt. Voorts is de mogelijkheid om ontheffing te verlenen van het k.i.-verbod enigszins verruimd. RAPPORT WERKGROEP AARDAPPELEN. De werkgroep geeft onder meer als haar mening, dat de gemiddelde telersprijzen veelal te laag zijn om een rendabele teelt mogelijk te maken. Met alle klem wijst de werkgroep op de noodzaak van meer samenwerking in de horizontale en verticale sfeer. Verder wordt geconcludeerd, dat de perspectie ven voor de teelt van vroege aardappelen niet erg gunstig zijn. Deze mening is gebaseerd op de toe nemende concurrentie van de invoer en de ont wikkelingen op het terrein van de aardappelbe- waring in ons land, welke het mogelijk maken om tot ver in het seizoen late consumptieaardappelen van goede kwaliteit te leveren. De werkgroep merkt op, dat een betere prijs vorming niet slechts een hogere prijs hoeft te be tekenen. Vooral bij consumptieaardappelen moet gestreefd worden naar een stabieler en evenwich tiger prijsvorming, door middel van het uitscha kelen van te grote prijsrisico's en afzetrisico's. Een prijsbeleid voor consumptieaardappelen zal als gevolg van de E. E. G. nauwelijks meer een zuiver nationaal beleid kunnen zijn, meent de werkgroep. Ten aanzien van de verplichte kwaliteitsregeling welke thans is ingevoerd, merkt de werkgroep op, dat zij in principe de voorkeur geeft aan een kwa liteitsverbetering op basis van vrijwilligheid, maar dat onder de gegeven omstandigheden de voor keur moet worden gegeven aan een verplichte regeling. Veel nadruk legt de werkgroep op de noodzaak om de sorteercapaciteit en de opslag mogelijkheden uit te breiden. Het bestuur nam met belangstelling kennis van het rapport, maar besloot de verdere bespreking ervan uit te stellen tot de Valorisatiecommissie klaar is met haar werk. S. E. R.-COMMISSIE OPVOERING PRODUKTI- VITEIT EN LANDBOUW. Aandacht werd ge schonken aan enige suggesties van de S.E.R.-Com- missie Opvoering Produktiviteit (C.O.P.), die be trekking hebben op de landbouw. Er bestaat de mogelijkheid, om door middel van de C.O.P. ini tiatieven te ontwikkelen ter bevordering van de produktiviteit in de landbouw. De C.O.P. meent, dat wellicht projecten kunnen worden ontworpen voor onderwerpen als samenwerking tussen be drijven, waarbij men denkt aan het gezamenlijk gebruik van machines en aan arbeidscombinatie, en ervaringsuitwisseling op grond van bedrijfs- boekhoudingen. De KWALITEIT VAN IIET CONSUMPTIE-EI. In een gezamenlijk rapport van de commissie ei- kwaliteit van het Bedrijfschap voor de Groothan del in Eieren, het Produktschap voor Pluimvee en Eieren en het Landbouwschap wordt een samenvat ting gegeven van het beraad over de kwaliteit van het consumptie-ei en de mogelijkheden tot ver betering. De commissie komt tot de conclusie, dat kwali teitsverbetering van het consumptie-ei slechts mogelijk is, als de structuur van produktie en afzet geheel gewijzigd wordt. Men zal als het ware ge heel opnieuw moeten beginnen. Gebeurt dit met, dan is de kans groot, dat Nederland als producent van consumptie-eieren een ondergeschikte rol gaat spelen. Er is, zo stelt de commissie, een modern pro- duktieapparaat nodig, waarin voor bedrijfjes met zeer kleine eenheden eigenlijk geen plaats meer is. Voorts is nodig een efficient distributieapparaat, dat bereid en in staat moet zijn een verantwoorde garantie te geven op de produkten die het levert. De detailhandel zal bereid en in staat moeten zijn om het gegarandeerde produkt onder gunstige omstandigheden te bewaren en de verkoop ervan te bevorderen. Een goed samenspel is onontbeer lijk tussen de schakels van het produktie- en af- zetapparaat. E. E. G.-BELEID GROENTEN EN FRUIT. Het bestuur nam kennis van het standpunt van de hoofdafdeling Tuinbouw, dat het financieren door de overheid van het uit de markt nemen van over schotten slechts bij wijze van overgang mogelijk moet zijn en een aflopend karakter van beperkte duur moet hebben; Een wezenlijk element van het slagen van een soortgelijk systeem van markt- interventie in Nederland is immers geweest, dat de telers zelf de volle verantwoordelijkheid, ook financieel, moeten dragen. Voorts bestaat het voornemen om het aanbod te kanaliseren door het tot stand komen van telers verenigingen te bevorderen. Deze dienen het aan bod te verzamelen en aan de handel aan te bie den. Dit acht het Landbouwschap een nuttige ge dachte. Het is echter onjuist, om deze telersver enigingen een taak te geven op het gebied van het aanpassen van de produktie aan de vraag. Aan de maatregelen die hiertoe getroffen worden zouden immers alleen de georganiseerde telers onderwor pen zijn. Het ontwerp-voorstel wekt de indruk, dat men de vrije organisaties wil misbruiken om van overheidswege dirigerend ten aanzien van de produktie te kunnen optreden. De export naar landen buiten de E.E.G. moet zo onbelemmerd mogelijk plaatsvinden. Dit is echter zonder wederkerigheid onbereikbaar. In deze ge- dachtengang past dan ook niet, dat de E.E.G. het voornemen heeft bepaalde exporten naar derde landen te subsidiëren. Men gaat dan zelf doen wat men anderen verwijt. De zogenaamde Antibioticawet, officieel geheten de „Wet van 1 augustus 1964, houdende regelen met betrekking tot de handel in antibiotica, hormoon preparaten, thyreostatica en chemotherapeutica, be stemd of mede bestemd voor aanwending by die ren", zal op 1 januari aanstaande in werking treden. Het doel van de wet is, het onverantwoorde gebruik van deze moderne diergeneesmiddelen tegen te gaan, door de handel, ook de import ervan, in con troleerbare kanalen te leiden. De centrale figuur by de toepassing van deze Wet wordt de dierenarts. Hy vormt het enige ka naal, waarlangs eigenaars van dieren de middelen kunnen verkrijgen. De Antibioticawet regelt aan wie de middelen mogen worden verkocht en waar zy niet aanwezig mogen zijn. Voor onze ondernemers in de agra rische bedrijfstak is het belangrijkste voorschrift dat het verboden is middelen aanwezig te hebben op agrarische ondernemingen, tenzij het gebruik voor daar aanwezige dieren door de dierenarts is voorgeschreven. Dit betekent dus, dat vanaf 1 ja nuari 1965 van elke op genoemde bedrijven aan wezige hoeveelheid antibiotica, enz. moet kunnen worden aangetoond, dat de plaatselijk praktiserende dierenarts deze heeft voorgeschreven. WAAROM DE ANTIBIOTICAWET? De laatste jaren moest een snel toenemende wil lekeurige toepassing van de middelen door vee houders en pluimveehouders worden geconstateerd. Deze onoordeelkundige toepassing zou indien niet geremd zodanige proporties kunnen gaan aannemen, dat gevaren voor de gezondheid van mens en dier en economische nadelen moeten wor den gevreesd. Bij ongecontroleerde toepassing dreigt nl. het ge vaar, dat ziekteverwekkende bacteriën ongevoelig worden voor geneesmiddelen, met als gevolg moei lijkheden by de bestrijding van dierziekten en ziekten van de mens. Verder zouden bij steeds omvangrijker toepas sing onze dierlijke produkten, als b.v. vlees en melk, steeds meer kans lopen achterblijvende sporen van bedoelde middelen te bevatten. CR is nu 14 dagen proef gezwommen met de europese rundvleesregeling. De meeste ervaringen zal de handel wel hebben opgedaan. Doch ook het P. V. V. heeft uit de eerste zwemlessen lering getrokken. Ondanks de indrukwekkende regeling voor rundvlees blijkt uit de praktijk nu wel dat deze regeling als zodanig voor verbetering vatbaar is, maar ook, wil deze regeling op den duur vol doende bevrediging schenken en aan zijn doel beantwoorden, in alle 6 landen een uniform beleid gevoerd zal moeten worden met uniforme richtprijzen en uniforme heffingen en invoerregelingen. Kan men dit binnen betrekkelijk korte tijd niet voor elkaar krijgen dan zal men op den duur met de ont wikkeling op dit punt weinig opschieten en is het zelfs mogelijk dat we achteruit gaan boeren i.p.v. vooruit, wat de verbetering van het handelsverkeer betreft. OVERAL HAPERT WAT AAN DE PRIJSPEILING UTE mogen onderhand veronderstellen dat ieder- een ongeveer in grote lijnen weet waar het in de E. E. G.-regeling voor rundvlees om gaat. Ieder land verricht wekelijks de marktpeiling op daartoe aangewezen markten. Bij ons zijn dit Den Bosch en Rotterdam waarvan Rotterdam i.v.m. de grotere slachtvee-aanvoer ca. 2 x zo zwaar meetelt als Den Bosch. Ieder land geeft zijn markt peiling aan Brussel door. Het is interessant de cijfers te zien die ons door het P. V. V. ter be schikking zijn gesteld. Per land. zijn hier achter eenvolgens d.d. 30-ll-'64 vermeld, de oriëntatie prijs voor het jaar april 64/65, de marktprijs vol gens een gemiddeld pakket, welk pakket van land tot land verschilt, de importprijs van levend ge slacht vee plus de douanerechten met tenslotte de mededeling of er een halve heffing gold per 30 november en zo ja hoeveel. De bedragen zijn omgerekend in guldens per 100 kg levend gewicht. Runderen Oriën- tatiepr. marktpr. importpr. heffing Nederland 199 208,54 178,75 10,13 België ƒ198 ƒ231,06 178,75 geen Luxemburg 209 ƒ216,76 178,75 15,13 Duitsland 203 ƒ231,89 179,88 geen Frankrijk ƒ294 300,35 272,65 10,68 Italië 203 254,73 191,89 geen Slachtkalveren Nederland 285 368,95 ƒ261,14 geen België 282 ƒ326,31 ƒ261,14 geen Luxemburg 308 341,22 ƒ261,14 geen Duitsland ƒ304 377,40 262,79 geen Frankrijk 294 300,35 272,65 10,68 Italië 300 405,25 ƒ278,13 geen NAAR ÉÉN BELEID ITIT deze cijfers blijkt wel de geringe afwijkin- gen tussen de oriëntatieprijzen zoals die van april '63 tot april '65 van kracht zijn. Het lijkt helemaal niet moeilijk binnenkort één richtprijs voor de gehele E. E. G. af te kondigen, al zal het niveau, ten behoeve van de veeboeren hun inko men en beteugeling der melkplas, belangrijk om hoog moeten. De vorige keer schreven we dat de Belgen hun pakket bij het seizoen aanpassen. Dit was een ver gissing daar de Belgen alleen hun oriëntatieprijs aanpassen vandaar dat deze in de herfst lager is dan in de zomer. Dit is wat vreemd, de Belgische boeren kennende menen wij dat zij daar ook niet gelukkig mee zijn. Ook hier is meer uniformiteit gewenst anders gaan de engelse koeien via Ant werpen naar de E. E. G. VAN HET VARKENSFRONT WEINIG NIEUWS 1JA een vleugje optimisme volgt steevast weer een daling zodat met een stuiver op en neer de zaak wel bekeken is. Iedere week sneuvelen er 120.000 varkens aan het front. Afhankelijk van een regelmatige export en van redelijke tot goede opname in het binnenland blijft de prijs aardig hangen. Het seizoen en het weer werken hier ook aan mee. De feestdagen zullen in december mo gelijk wat roet in het eten kunnen gooien van wege het feit dat de gezinsuitgaven dan meer naar de luxe kant overhellen en het aantal slachtdagen minder is. In ieder geval hebben de optimisten tot nu toe gelijk gehad, al was de winst voor de mester zeer klein. D.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1964 | | pagina 5