Ford komt met nieuwe tractoren KECHANISADENiEUWS 1129 VRIJDAG 11 DECEMBER 1964 FORD brengt nog juist vóór 1965 zijn in- trede doet een volkomen nieuwe lijn Ford-landbouwtrekkers in produktie. Het Ford- concern voorziet zo'n geweldige toekomst voor de tractor-verkoop, dat besloten is 350 mil joen gulden in deze tak van hei bedrijf te in vesteren. „Wanneer er ieder jaar 50 miljoen mensen bijkomen, zoals door deskundigen van de Verenigde Naties is berekend, moet de wereldvoedselproduktie tegen 1980 verdub beld en rond het eind van deze eeuw verdrie voudigd zijn om alle mensen te voeden. Dat opent schitterende perspectieven voor de afzet van landbouwwerktuigen, speciaal in de on ontwikkelde gebieden", zo zeggen de Ford leiders. Om het concern zijn aandeel te doen hebben in de verwachte versterkte mechanisatie van de landbouw heeft Ford haar oude tractorafbriek in Old Dagenham in Engeland reeds vervangen door een nieuw bedrijf bij Basildon. Met dit project was 200 miljoen gulden gemoeid. In die fabriek zullen tractoren worden gefabriceerd bestemd voor Engeland en export naar alle landen, met uitzon dering van de Euromarkt en de Verenigde Staten. De verzorging van de Euromarkt neemt de Ford fabriek in Antwerpen voor haar rekening. Dit be drijf is pas gemoderniseerd en uitgebreid. Zowel de fabriek in Basildon als die in Antwerpen maken zelf onderdelen, die zij ook aan elkaar leveren. Beide bedrijven verschepen voorts onderdelen naar de grote tractorenfabriek te Detroit in Amerika. Dit is een assemblagebedrijf dat de Amerikaanse markt tot afzetgebied heeft. Ford, die enkele nieuwe modellen aan haar tractorenreeks heeft toegevoegd, rekent er op dat de vraag op de tractorenmarkt tegen 1970 minstens 18 procent groter zal zijn dan thans. Dit zou betekenen, dat de wereldafzet moet stijgen van 10.5 miljoen tractoren per jaar thans tot 12.5 miljoen stuks in 1970. DE nieuwe Ford-trekker-serie, die op 7 decem ber j.. tijdens de Smithfield Show in Europa geïntroduceerd werd, werd ontworpen om aan de meest uiteenlopende bedrijfseisen te voldoen. Een marktonderzoek, dat zich over de gehele wereld uitstrekte, vormde de basis voor het ont werpen van deze nieuwe serie trekkers. Nieuwe ontwikkelingen werden gecombineerd met dé reeds bewezen kwaliteiten van de bestaande Ford- en Fordson-produkten. De traditionele Engelse be trouwbaarheid en kwaliteit werden samengesmol ten met Amerikaans comfort, bediening en stijl. Op deze wijze kwam de constructie van vier ge heel nieuwe modellen tot stand, t.w. Ford Super Major 5000. HYDRAULISCH SYSTEEiu Alle Ford modellen zijn uitgerust met een vol automatisch hydraulisch systeem, dat in grote lijnen overeenkomt met het bestaande systeem van de Fordson modellen. Nieuw echter is, dat dit systeem te allen tijde ter beschikking staat van de bestuurder, ongeacht het gebruik van de koppeling, daar alle hydrau lische pompen direct door de motor worden aan gedreven. „De vormgeving van trekkers is veel moeilijker dan van automobielen", zo zei de heer L. Müller, die verantwoordelijk was voor het ontwerpen van de nieuwe Ford serie. Het ontwerpen en vorm geven aan een nieuwe serie trekkers wordt spe ciaal bemoeilijkt doordat er zo weinig plaatwerk aan een trekker zit. Gezien het feit dat de motor aan alle kanten gemakkelijk bereikbaar moet zijn voor onderhoudswerk e. d. moeten wij ons bij trekkers beperken tot het vooraanzicht, de motor kap, spatborden, de instrumenten en hun plaat sing. We moeten ook rekening houden met alle produktiemogelijkheden, terwijl het functionele aspect van de trekkers de grootste rol speelt. In tegenstelling tot wat men meestal zegt, zijn de gebruikers van trekkers wel degelijk gesteld op een combinatie van bruikbaarheid en goede vormgeving. Het is in dit verband misschien inte ressant om er nog eens op te wijzen hoe weinig mensen zich realiseren welke belangrijke rol de vormgeving bij het ontwerpen van trekkers speelt. Ook aan vele „kleinigheden" wordt door ons aandacht besteed, zoals het ontwerpen van beter afleesbare instrumenten, een naar buiten zwaai ende accubak waardoor de accu door een sim pele beweging naar buiten kan worden gedraaid, een eenvoudige spoorbreedte-verstelling, instellen zweefzitting, etc. Bijzondere aandacht werd voor al ook besteed aan de beveiliging van de be stuurder. Ford Dexta 2000. Dexta 2000 34 pk Super Dexta 3000 44 pk Major 4000 52 pk Super Major 5000 64 pk MOTOREN. De ontwerpers van de motoren be gonnen met een schone lei. De opdracht was de bouw van een specifieke trekkermotor. Er kon gebruik gemaakt worden van de enorme ervaring en kennis van zowel Europese als Amerikaanse technici. Het resultaat was een serie robuuste en krachtige 3- en 4-cilinder dieselmotoren van één zelfde ontwerp, waarbij slechts boring en slag on derling verschillen. Alle motoren bereiken hun maximum koppel bij het lage toerental van 1400 omw./min. TRANSMISSIES. Nog nooit is er een dergelijke keuze uit versnellingsbakmogelijkheden geweest als bij deze nieuwe serie Ford landbouwtrekkers. Te beginnen bij een 6-versnellingsbak en eindi gend bij 's werelds eerste en werkelijke schakel- terwijl-U-rijdt-methode, Ford's geheel nieuwe Select-O-Speed. De Dexta 2000 is uitgerust met 6 versnellingen vóóruit, terwijl de overige trekkers standaard met 8 versnellingen vóóruit zijn uitgevoerd. Ford's revolutionaire Select-O-Speed versnel lingsbak met 10 versnellingen vóóruit en twee achteruit is beschikbaar op alle nieuwe modellen. Het systeem werkt met een serie planetaire tand wielstellen, welke hydraulisch worden gecomman deerd. De bestuurder kan met de Select-O-Speed al rijdende, zonder te ontkoppelen, onder volle belasting, schakelen door gebruik van slechts één regelhandle. Alle trekkers, die over een Select-O-Speed be schikken, zijn eveneens uitgerust met een volko men onafhankelijke aftakas, welke hydraulisch wordt in- en uitgeschakeld. Dit kan gebeuren on der volle belasting en onder het rijden. Tevens kan de aftakas geleverd worden in een uitvoering met twee gestandaardiseerde toerentallen n.l. 540 en 1000 omw./min. In dit geval is de aftakas tevens rij-afhanke1"1'.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1964 | | pagina 13