Ford komt met nieuwe tractoren
KECHANISADENiEUWS
1129
VRIJDAG 11 DECEMBER 1964
FORD brengt nog juist vóór 1965 zijn in-
trede doet een volkomen nieuwe lijn
Ford-landbouwtrekkers in produktie. Het Ford-
concern voorziet zo'n geweldige toekomst voor
de tractor-verkoop, dat besloten is 350 mil
joen gulden in deze tak van hei bedrijf te in
vesteren. „Wanneer er ieder jaar 50 miljoen
mensen bijkomen, zoals door deskundigen van
de Verenigde Naties is berekend, moet de
wereldvoedselproduktie tegen 1980 verdub
beld en rond het eind van deze eeuw verdrie
voudigd zijn om alle mensen te voeden. Dat
opent schitterende perspectieven voor de afzet
van landbouwwerktuigen, speciaal in de on
ontwikkelde gebieden", zo zeggen de Ford
leiders.
Om het concern zijn aandeel te doen hebben
in de verwachte versterkte mechanisatie van de
landbouw heeft Ford haar oude tractorafbriek in
Old Dagenham in Engeland reeds vervangen door
een nieuw bedrijf bij Basildon. Met dit project
was 200 miljoen gulden gemoeid. In die fabriek
zullen tractoren worden gefabriceerd bestemd voor
Engeland en export naar alle landen, met uitzon
dering van de Euromarkt en de Verenigde Staten.
De verzorging van de Euromarkt neemt de Ford
fabriek in Antwerpen voor haar rekening. Dit be
drijf is pas gemoderniseerd en uitgebreid. Zowel
de fabriek in Basildon als die in Antwerpen maken
zelf onderdelen, die zij ook aan elkaar leveren.
Beide bedrijven verschepen voorts onderdelen naar
de grote tractorenfabriek te Detroit in Amerika.
Dit is een assemblagebedrijf dat de Amerikaanse
markt tot afzetgebied heeft.
Ford, die enkele nieuwe modellen aan haar
tractorenreeks heeft toegevoegd, rekent er op
dat de vraag op de tractorenmarkt tegen 1970
minstens 18 procent groter zal zijn dan thans. Dit
zou betekenen, dat de wereldafzet moet stijgen
van 10.5 miljoen tractoren per jaar thans tot 12.5
miljoen stuks in 1970.
DE nieuwe Ford-trekker-serie, die op 7 decem
ber j.. tijdens de Smithfield Show in Europa
geïntroduceerd werd, werd ontworpen om aan
de meest uiteenlopende bedrijfseisen te voldoen.
Een marktonderzoek, dat zich over de gehele
wereld uitstrekte, vormde de basis voor het ont
werpen van deze nieuwe serie trekkers. Nieuwe
ontwikkelingen werden gecombineerd met dé reeds
bewezen kwaliteiten van de bestaande Ford- en
Fordson-produkten. De traditionele Engelse be
trouwbaarheid en kwaliteit werden samengesmol
ten met Amerikaans comfort, bediening en stijl.
Op deze wijze kwam de constructie van vier ge
heel nieuwe modellen tot stand, t.w.
Ford Super Major 5000.
HYDRAULISCH SYSTEEiu
Alle Ford modellen zijn uitgerust met een vol
automatisch hydraulisch systeem, dat in grote
lijnen overeenkomt met het bestaande systeem
van de Fordson modellen.
Nieuw echter is, dat dit systeem te allen tijde
ter beschikking staat van de bestuurder, ongeacht
het gebruik van de koppeling, daar alle hydrau
lische pompen direct door de motor worden aan
gedreven.
„De vormgeving van trekkers is veel moeilijker
dan van automobielen", zo zei de heer L. Müller,
die verantwoordelijk was voor het ontwerpen van
de nieuwe Ford serie. Het ontwerpen en vorm
geven aan een nieuwe serie trekkers wordt spe
ciaal bemoeilijkt doordat er zo weinig plaatwerk
aan een trekker zit. Gezien het feit dat de motor
aan alle kanten gemakkelijk bereikbaar moet zijn
voor onderhoudswerk e. d. moeten wij ons bij
trekkers beperken tot het vooraanzicht, de motor
kap, spatborden, de instrumenten en hun plaat
sing. We moeten ook rekening houden met alle
produktiemogelijkheden, terwijl het functionele
aspect van de trekkers de grootste rol speelt.
In tegenstelling tot wat men meestal zegt, zijn
de gebruikers van trekkers wel degelijk gesteld
op een combinatie van bruikbaarheid en goede
vormgeving. Het is in dit verband misschien inte
ressant om er nog eens op te wijzen hoe weinig
mensen zich realiseren welke belangrijke rol de
vormgeving bij het ontwerpen van trekkers speelt.
Ook aan vele „kleinigheden" wordt door ons
aandacht besteed, zoals het ontwerpen van beter
afleesbare instrumenten, een naar buiten zwaai
ende accubak waardoor de accu door een sim
pele beweging naar buiten kan worden gedraaid,
een eenvoudige spoorbreedte-verstelling, instellen
zweefzitting, etc. Bijzondere aandacht werd voor
al ook besteed aan de beveiliging van de be
stuurder.
Ford Dexta 2000.
Dexta 2000 34 pk
Super Dexta 3000 44 pk
Major 4000 52 pk
Super Major 5000 64 pk
MOTOREN. De ontwerpers van de motoren be
gonnen met een schone lei. De opdracht was de
bouw van een specifieke trekkermotor. Er kon
gebruik gemaakt worden van de enorme ervaring
en kennis van zowel Europese als Amerikaanse
technici. Het resultaat was een serie robuuste en
krachtige 3- en 4-cilinder dieselmotoren van één
zelfde ontwerp, waarbij slechts boring en slag on
derling verschillen. Alle motoren bereiken hun
maximum koppel bij het lage toerental van 1400
omw./min.
TRANSMISSIES. Nog nooit is er een dergelijke
keuze uit versnellingsbakmogelijkheden geweest
als bij deze nieuwe serie Ford landbouwtrekkers.
Te beginnen bij een 6-versnellingsbak en eindi
gend bij 's werelds eerste en werkelijke schakel-
terwijl-U-rijdt-methode, Ford's geheel nieuwe
Select-O-Speed.
De Dexta 2000 is uitgerust met 6 versnellingen
vóóruit, terwijl de overige trekkers standaard met
8 versnellingen vóóruit zijn uitgevoerd.
Ford's revolutionaire Select-O-Speed versnel
lingsbak met 10 versnellingen vóóruit en twee
achteruit is beschikbaar op alle nieuwe modellen.
Het systeem werkt met een serie planetaire tand
wielstellen, welke hydraulisch worden gecomman
deerd. De bestuurder kan met de Select-O-Speed
al rijdende, zonder te ontkoppelen, onder volle
belasting, schakelen door gebruik van slechts één
regelhandle.
Alle trekkers, die over een Select-O-Speed be
schikken, zijn eveneens uitgerust met een volko
men onafhankelijke aftakas, welke hydraulisch
wordt in- en uitgeschakeld. Dit kan gebeuren on
der volle belasting en onder het rijden. Tevens
kan de aftakas geleverd worden in een uitvoering
met twee gestandaardiseerde toerentallen n.l. 540
en 1000 omw./min. In dit geval is de aftakas
tevens rij-afhanke1"1'.