Algemene Vergadering Z. L. M.
TER KENNISMAKING
Nü de kans voor ruilverkaveling
Noord-Beveland
1063
PRAKTIJKCURSUS VOOR ONZE
ARBEIDERS IN DE LANDBOUW
AANVRAGEN VLASARBITRAGE
KEURINGEN VAN JONGE PAARDEN
VERZEKERINGSPLICHT
NIET-GEKENTEKENDE
MOTORRIJTUIGEN PER 1 JAN. 1965
Wist L dat....?
V K IJ DA O 2 T NOVEMBER 1964
Op de tweede pagina van ons blad is een mede
deling opgenomen betreffende het initiatief dat
wederom genomen is door de Kommissie Techni
sche voorlichting aan land- en tuinarbeiders om
in februari 1965 een drietal weken op de Praktijk
school Schoondijke te reserveren.
Een initiatief dat zeker de volle belangstelling
verdient van onze werkgevers. Door het laten
volgen van deze cursus kunnen zij hun personeel
in de gelegenheid stellen zich technisch bij te
scholen. Belangrijk, gezien de toenemende me
chanisatie en de behoefte aan goed geschoold en
onderlegd personeel. Hier wordt tegen betrekke
lijk geringe kosten een kans geboden.
Laat deze niet voorbijgaan
Bij het niet nakomen van een schriftelijke over
eengekomen koop of verkoop van vlas kunnen be
trokkenen arbitrage aanvragen (indien deze moge-
lijkheid in de overeenkomst vastgelegd is).
Deze arbitrage kan aangevraagd worden via het
secretariaat der Z. L. M. dan wel rechtstreeks by
de voorzitter van de vlasarbitragecommissie, ir.
J. C. Friederich, Postbus 26, Wageningen.
PVENALS vorige jaren zenden wij aan een aantal, door onze afdelingen opgegeven adressen, ge-
durende enkele weken ons Zeeuws Land- en Tuinbouwblad toe. In deze tijd van een steeds kleiner
wordende groep agrariërs is het meer dan ooit geboden om goed en hecht georganiseerd te zijn. De
(nog) niet georganiseerde boer en tuinder kan door ons blad kennisnemen van het vele werk dat door
de Z. L. M. ten behoeve van de land- en tuinbouw wordt verricht. Voorlichting, advies en hulp wordt
op een breed terrein door de Z. L. M. aan zijn leden gegeven.
Wij verwachten, dat velen na de kennismaking met ons blad zullen besluiten toe te treden als lid
van de Z. L. M.
UOLGENDE week vrijdag zal Noord-Beveland beslissen of de ruilverkaveling doorgaat. Dan zal
het belangrijke besluit vallen, ja dian wel neen! De voorzitter van de kring Noord-Beveland der
Z.L.M. de heer S. J. Dees heeft op de vorige week gehouden Algemene Vergadering der Kring nog eens
nadrukkelijk gewezen op de vele pluspunten, gevolg van het uitvoeren van deze ruilverkaveling. Betere ver
kaveling, betere wegen, betere ontwatering en waterbeheersing enz. enz. Belangen van de gehele ge
meenschap. Vandaar ook dat het Rijk zo in belangrijke mate in de kosten bijdraagt. Ook weerlegde
de heer Dees een aantal bezwaren die hier en daar tegen de ruilverkaveling naar voren worden ge
bracht. Zo zal bijvoorbeeld de korting vóór wegen en watergangen geen 5 maar hoogstens 1% 2
belopen. Voor de eigenaren bestaat de mogelijkheid de kosten van de herverkavelingsrente door te be
rekenen in de pachtprijs. De externe produktieom standigheden worden verbeterd, hetgeen de mogelijk
heid biedt de toeslag hiervoor toe te passen. Overeenkomstig de nieuwe pachtnormen. Wil de land
bouw zijn positie behouden en niet achterop raken dan moet deze kans van ruilverkaveling niet wor
den gemist. Ongeveer 7 miljard gulden wil de overheid in de kosten bijdragen. Deze kans komt niet
spoedig weer! Er zijn meer liefhebbers in andere ruilverkavelingen die om deze miljoenen zitten te
springen. Laten we hopen, zoals de heer Dees het zei, dat zal blijken dat Noord-Beveland de juiste
keuze doet!
1JIET alleen voor vracht- en personenauto's,
motorrijwielen, scooters en bromfietsen geldt
met ingang van 1 januari 1965 een wettelijke ver
plichting tot het sluiten van een w. a.-verzekering;
deze verplichting is evenzeer van kracht voor
alle andere motorrijtuigen (in de ruimste be
tekenis van het woord).
Volgens de bepalingen van de Wet Aanspra
kelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (afgekort
W. A. M.), vallen alle gemotoriseerde voertuigen
onder de verzekeringsplicht.
In artikel 1 van deze Wet wordt het begrip
„motorrijtuig" als volgt omschreven: „Alle rij- of
voertuigen, bestemd om anders dan langs spoor
staven over de grond te worden voortbewogen
uitsluitend of mede door een mechanische kracht,
op of aan het rij- of voertuig zelf aanwezig dan
wel door electrische tractie met stroomtoevoer
van elders; als een deel daarvan wordt aange
merkt al hetgeen aan het rij- of voertuig is ge
koppeld of na koppeling daarvan is losgemaakt,
zolang het nog niet buiten het verkeer tot stil
stand is gekomen".
Dit betekent, dat de z.g. „ijzeren honden" (de
gemechaniseerde voertuigen, waarvan met name
bakkers en melkhandelaren zich bedienen) even
zeer vallen onder de bepalingen van de Wet Aan
sprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen als bij
voorbeeld gemotoriseerde bakfietsen, motorlor
ries, vorkheftrucks, draglines, rijdende kranen,
tractoren (o.a. landbouwtractprenbulldozers,
wegwalsen en andere zelfrijzende wegenbouw-
machines, gemotoriseerde landbouwwerktuigen,
gemotoriseerde grasmaaimachines, gemotoriseer
de invalidenwagentjes, trolleybussen, enz.
Volgens artikel 2 van de W. A. M. mogen motor
rijtuigen slechts aan het verkeer deelnemen
wanneer een w. a.-verzekering overeenkomstig de
bepalingen van deze Wet is gesloten.
Aan het begrip „verkeer" wordt in de W. A. M.
een ruimere strekking gegeven dan in de Wegen
verkeerswet. De W. A. M. is niet alleen van toe
passing op wegen, als bedoeld in artikel 1, lid 1,
van de Wegenverkeerswet, maar verstaat onder
„verkeer" voorts: „terreinen die toegankelijk zijn
voor het publiek of voor een zeker aantal perso
nen die het recht hebben om er te komen".
Het is van zeer groot belang, dat particulieren
en bedrijven die motorrijtuigen in de zin van de
W. A. M. gebruiken, deze zo spoedig mogelijk,
doch in ieder geval vóór 1 januari 1965 voor ver
zekering overeenkomstig de bepalingen van de
W. A. M. bij het verzekeringsbedrijf aanmelden.
Het niet-nakomen van de verzekeringsplicht
houdt voor de betrokkenen grote risico's in. In
de eerste plaats blijven zij persoonlijk aansprake
lijk voor de schade die door hun schuld aan der
den wordt toegebracht. Deze aansprakelijkheid
kan zeer ernstige financiële gevolgen hebben.
Ook strafrechtelijk blijft het niet-nakomen van
de verzekeringsplicht niet zonder gevolgen. Als
strafsancties vermeldt de W. A. M. voor deze wets
overtreding een gevangenisstraf van ten hoogste
drie maanden, of een geldboete van hoogstens
1.000, jerwijl als bijkomende straf de storting
van een bedrag van 3.000 in het Waarborgfonds
Motorverkeer kan worden opgelegd.
Maandag 7 december 1964 te 10.30 uur in „De Prins van Oranje" te Goes.
AGENDA:
10.30 u.
1. Opening.
2. Notulen van de algemene vergadering van 29 juni 1964.
3. Mededelingen en ingekomen stukken.
4. Begroting 1965 en contributievaststelling 1965.
5. Rondvraag.
6. Inleiding door de Hoogedelgestrenge Heer Ir. A. de Zeeuw,
Direkteur Tuinbouw van het Ministerie van Landbouw en
Visserij, over het onderwerp:
„IS UITBREIDING VAN DE TUINBOUW VERANT
WOORD?"
7. Gedachtenwisseling.
LUNCHPAUZE:
13.45 u.
8. Heropening der vergadering.
9. Rede door de Algemeen Voorzitter.
10. Inleiding door de Weledelzeergeleerde Heer Dr. C. H. J. van
Beukering, Voorzitter Hoofdproduktschap voor Akkerbouwpro-
dukten, over het onderwerp:
„ENKELE ASPEKTEN VAN DE ONTWIKKELING VAN
HET VERBRUIK VAN AGRARISCHE PRODUKTEN".
11. Gedachtenwisseling.
12. Sluiting.
aP het Landbouwkundig Congres ook gesproken is over samenwerkingsvormen in de Landbouw?
Ook aan dit onderwerp is door Prof. Horring aandacht besteed. Dit is overigens een terrein met
vele mogelijkheden, maar ook moeilijkheden. Het feit dat het voor onze kleine en kleinere bedrijven
steeds moeilijker wordt om een economisch verantwoord resultaat te bereiken, roept als het ware min
of meer vanzelf de samenwerking op.
Deze kan zich in zeer verschilienae vormen voordoen. Gezamenlijke machines voor twee of meer
bedrijven, is een thans reeds zeer veel voorkomende vorm.
Een grote stap verder zou zijn om een volledige samenwerking tussen enkele bedrijven tot stand
te brengen. Daarbij komt het vraagstuk van de zelfstandigheid direct een woordje meespreken.
Als b.v. drie boeren, elk boer op 20 H.A., volledig zouden gaan samendoen is het duidelijk dat ze
stellig economischer zouden kunnen werken en als ze dan één gezamenlijk bouwplan zouden opstellen
zou dit de resultaten zeer gunstig kunnen beïnvloeden.
Ze zouden dit eens voor een jaar kunnen probe en.
TJ ET is n.l. zeer goed mogelijk dat er meerdere tegenvallers zich kunnen voordoen en teneinde
geen banden aan te leggen, die al te zeer zouden gaan knellen, is het verstandig om de proef
periode niet te lang te nemen. Hierbij gaan we dus uit. van het feit dat we deze bedrijven hun eigen
zelfstandigheid willen laten behouden. Om direct de zelfstandigheid der samenwerkende bedrijven op
te heffen', zouden wij een veel te grote stap noemen.
Men kan dit geval zeer wel idealiseren.
Boer A. is een geboren organisator, boer B een op en top handelsman en boer C. heeft een grote
technische knobbel. Welnu, wat wil je meer? Elk kan zich op t gezamenlijke bedrijf geven op het ter
rein waarvoor hij het meest geschikt is. Dit zal zowel A. als B. en C. bevredigen en een voorwaarde
zijn voor het meest gunstige resultaat.
JDRACHTIG, maar A., B. en C. zijn drie mensen. In dit geval drie mensen die tot nu toe
„baas" waren op eigen bedrijf en nu maar een deel van die taak voor hun rekening hebben.
Een vereenvoudiging stellig, maar of het bevredigen zal? Daarom een korte proefperiode.
Met bovenstaande is niet bedoeld samenwerking te ontraden, maar slechts te waarschuwen tegen
overijld handelen.
Zou op den duur deze samenwerking meer vaste vorm gaan aannemen, dan zou dit mogelijk een
begin kunnen zijn van een min of meer coöperatief landbouwbedrijf.
Tegenwoordig komt reeds zeer veelvuldig de maatschap en de vennootschap onder firma voor
Veelal is dit een samenwerking tussen familieleden, b.v. een vader met zijn zoon of zoons bij de be
drijf sov er gang.
Laat mij deze week besluiten dat voorhands deze vormen mij voor het landbouwbedrijf als de beste
vormen van samenwerking voorkomen, wat natuurlijk niet inhoudt, dat ook hieraan nog weer geen
bezwaren zouden kleven.
Maar wat is op dit ondermaanse volmaakt? MEIJERS