Dim niet te vroeg
Plattelandsjongeren op
nieuwe wegen
WINTERGEVAREN
Naar de Volkshogeschool
1082
G.
ZEEUWS LAND- EN TUINBOUWBLAD
ALS je de krant opslaat, de radio beluistert, de televisie ziet, dan merk
het al. Op elk uur van de dag gonst van vernieuwingen en veranderin
gen. Vele oude paden zijn doodgelopen. Ook op het platteland is dat merk
baar. Die veranderingen hebben hun invloed ook in jouw leven. Je zult er
wat mee moeten doen!
Wil je slagen in je beroep in de land- of tuinbouw?
Wil je meedoen als plattelandsbewoner in de samenleving?
Wil je meeleven als mens in deze wereld?
Dan is het nodig méér dan een vaag idee te hebben van wat er verandert in land- en tuinbouw, in
onze samenleving en in de wereld. Dan moet je de nieuwe wegen leren vinden; èn die nieuwe
wegen ook willen inslaan. Bovendien moet je leren hoe je dat het beste kunt doen! Daarbij helpt je
de cursus „Plattelandsjongeren op nieuwe wegen".
Vele honderden plattelands jongeren hebben in de loop der jaren al aan deze cursus deelgenomen.
Ze hadden er plezier in, en kijken er met voldoening op terug. Ze zijn er wijzer van geworden. Ook
deze winter wordt deze cursus weer op vier Volkshogescholen gehouden. Een cursus, die je op weg
helpt. Grijp nu je kans om mee te doen nu kan het nog, al kost het je misschien wat moeite om
je vrij te maken. De cursus is die moeite meer dan waard!
ER ZAL GESPROKEN WORDEN OVER:
De landbouw op een open markt.
Hoe werd de wereld ons werkterrein?
Landbouw en voedselvoorziening in de wereld
van nu en straks.
Ontwikkelingen in en rond de E. E. G.
Landbouwbeleid in Nederland.
Organisaties en coöperaties in land- en tuin
bouw.
Wat doen wij met onze produkten?
Het platteland in een open samenleving.
Oorzaken van de openlegging van het platte
land.
De vervlechting van stad en land.
De betekenis van de industrialisatie voor het
platteland.
Recreatie, landbouw en natuurbescherming.
Van streek verbetering tot plattelandsopbouw.
Zoekt ook de middenstand naar nieuwe wegen?
Mensen in een open wereld.
Gesloten gezinnen in een open wereld?
Naar meer openheid in de familiaal-financiële
verhoudingen?
Nieuwe bedrijfsvormen: vormen van samen
leving?
Omgangsvormen in onze samenleving?
Mensen en hun huizen.
Onze plaatsbepaling in een open wereld.
Wie helpt ons op weg?
LESSEN LICHTEN ONS IN OVER:
De huidige politieke vraagstukken.
De kerkelijke en levensbeschouwelijke groe
peringen in ons land.
Het werk van maatschappelijke en culturele
organisaties.
WIJ
lezen boeken en gedichten;
zien schilderijen;
luisteren naar muziek en voordracht;
kijken naar films;
gaan op excursie.
EN WAT DOEN WE VERDER?
Praktisch werken in de gebouwen
terreinen.
Vrij vormen in materiaal en kleur.
Zingen.
Dansen.
Sport en spel beoefenen.
Zelf een inleiding houden.
Leren discussiëren en vergaderen.
en op de
LJET steeds dichter wordende verkeer is er
de oorzaak van, dat wij automobilisten in
steeds hogere mate van elkaar afhankelijk wor
den. Afhankelijk met het oog op de veiligheid
van onszelf en anderen. In het duistere jaarge
tijde is die veiligheid nog minder zeker dan in
de andere seizoenen van het jaar en dientenge
volge eist het najaar en de winter nog meer on
derlinge samenwerking van de weggebruikers dan
normaal al noodzakelijk is.
Het gaat evenwel niet alleen om respect en
vriendelijkheid, niet alleen om het beheersen van
de eigen zucht naar prestige. Ook de rijtechniek
is van groot belang! Ieder goeduitgerust motor
voertuig heeft tegenwoordig redelijke verlichtings
middelen, maar geen enkele auto is zo goed uit
gerust, dat zijn verlichting dezelfde veiligheid ga
randeert als het daglicht. Daarom is het nood
zakelijk voor iedere automobilist om te weten hoe
hij ook het licht van zijn medeweggebruikers kan
benutten om zich een speciale rijtechniek voor
Tijden in duisternis eigen te maken.
De cursus wordt gehouden van 430 januari
1965 op de Volkshogescholen te Bakkeveen,
Eerbeek en Rockanje en van 11 januari6
februari 1965 op de Volkshogeschool te Ber
gen; hij is opgezet in samenwerking met het
Koninklijk Nederlands Landbouw Comité, de
Nederlandse Bond van Plattelandsvrouwen en
de Plattelands Jongeren Gemeenschap Neder
land.
Zowel jongens als meisjes kunnen deelnemen.
Om voor deelneming in' aanmerking te kun
nen komen moet men de leeftijd van 18 jaar
hebben bereikt.
De kosten van de cursus bedragen 190,
excursiekosten inbegrepen.
Voorkeur voor één van de vier Volkshoge
scholen kan bij de opgave worden aange
geven.
Het maximale aantal deelnemers is 120. Vraag
daarom zo spoedig mogelijk een opgaveformu-
lier aan bij het P. J. G.-sekretariaat, Land-
bouwhuis, Goes. Tel. 011005010.
ERVARINGEN VAN EEN CURSIST
WANNEER je bij wilt blijven en je blik op het
leven wilt verruimen, dan biedt de Volks
hogeschool vele mogelijkheden. Elke winter wordt
in de maand januari de vierweekse cursus gehou
den, die speciaal bestemd is voor plattelanders.
Men maakt er kennis met jongens en meisjes
uit alle délen,van het land, maar ook met vooraan
staande personen uit de landbouworganisaties en
coöperaties, die ieder op hun terrein zeer deskun
dig zijn, en voorts met mensen uit andere beroe
pen, bijv. kunstenaars. Zij allen vertellen iets over
hun levenservaringen en hun verwachtingen voor
de toekomst; allemaal raadgevingen voor ons
waarmee we straks te maken krijgen of waarmee
we rekening dienen te houden.
Nu moeten jullie niet denken dat dit een moei
lijke, hoogdravende conferentie is. Jammer genoeg
zijn er nog veel leden die dit laatste denken. Alles
wat je daar voorgeschoteld krijgt is heel goed ver
teerbaar.
Wanneer ik dan eens enkele punten uit het pro
gramma van het komend seizoen mag opsommen
dan denk ik in de eerste plaats aan de vragen die
op de voorgrond staan. Wil je slagen in je beroep
in de land- of tuinbouw? Wil je meeleven als mens
in deze wereld? Wil je meedoen als plattelands
bewoner in de samenleving? Deze cursus geeft alle
mogelijkheden om je door middel van een gesprek
in deze vragen te verdiepen. De levendige discus
sies tonen elke keer weer aan, dat we nog met vele
vragen lopen waarop we een antwoord willen heb
ben. Het is te begrijpen dat sommige sprekers
het hierdoor niet makkelijk hebben, maar ze zullen
je nooit met een kluitje in het riet sturen.
Maar we zitten niet de hele dag stil! We doen
aan sport, spel, handvaardigheid in materialen, het
houden van inleidingen en het leren van vergader
techniek, praktisch werk, films en schilderijen be
kijken, excursies, dansen enz. Opmerkelijk was de
gang van zaken bij het volksdansen. Voordat we
de eerste keer daarmee begonnen heerste er een
stemming van „och, dat ouderwetse gedoe op
klompen, wat is daar nu aan!" Dan had u ook de
laatste keer moeten zien toen we naar de danszaal
gingen om te volksdansen. We renden om toch
maar zo veel mogelijk te kunnen dansen.
Hopelijk zullen velen van u rennen om een
plaatsje op de Volkshogeschool te bemachtigen!
M. VAN DRIEL.
De lichtschakelaar is eigenlijk even belangrijk
als de gaspedaal als men ritmisch en veilig wil
rijden. Helaas hebben we allen een te gebrekkige
opleiding gekregen in het rijden in duisternis. De
genen, die zomers hun rijbewijs halen hebben
praktisch helemaal geen training op dit gebied, en
de meeste automobilisten zijn ten opzichte van
de rijtechniek in duisternis dan ook grotendeels
afhankelijk van de ervaring, die zij zelf en ande
ren hebben opgedaan. Deze ervaringen kunnen
duur geweest zijn.
D IJ duisternis is het zicht altijd beperkt hoe vaardig we ook onze eigen lampen en die van an
deren benutten. Krijgen we een tegenligger, dan is het zicht nog korter. Een voetganger in don
kere kleding is bij groot, ongedimd licht pas zichtbaar op ca. 100 m. afstand. Bij een ontmoeting tus
sen twee auto's op een rechte weg wordt het zicht op de voetganger reeds beperkt tot ca. 75 meter
wanneer de voertuigen zich op ongeveer 600 m afstand van elkaar bevinden. Wanneer de bestuur
ders van de wagens dan voor elkaar gaan dimmen wordt volgens proeven het zicht verder ver
minderd tot 32 meter. Men verliest dus ca. 40 me ter aan zicht wanneer men in zo een vroeg stadium
gaat dimmen. Dit kan de veiligheid uiteraard niet bevorderen. Met een goede rijtechniek kan men
echter het zicht vergroten. Ontmoetingen met tegenliggers zijn altijd riskant. Ontmoetingen in duis
ternis zijn levensgevaarlijk als niet beide bestuur ders de grondregels goed beheersen.
T)IM °P tijd rnaar nooit te vroeg. Wel kan het verstandig zijn om vlak voor de bocht of voor
een heuvel in de weg even op en neer te dimmen om met behulp van het licht van de tegenlig
ger het silhouet van een mogelijke hindernisb.v. een voetganger, te ontdekken.
Bij een ontmoeting met een tegenligger dient men groot licht, ongedimd, te blijven voeren, totdat
de lichtbanen elkaar ontmoeten, d.w.z. totdat de wagens elkaar tot op ca 200 m zijn genaderd. Wan
neer men reeds af dimt op een afstand van ca 600 m. neemt men te grote risico's, want dan wordt het
zicht in een veel te vroeg stadium beperkt met alle mogelijke gevolgen vandien.
Er zijn automobilisten, die worden geïrriteerd door de verblinding van tegemoetkomende medeweg
gebruikers.
In de meeste gevallen hebben ze die verblinding echter aan zichzelf te danken doordat ze recht
in het licht blijven kijken inplaats van de rechterkant van de weg in het oog te houden niet alleen
voorzover hun eigen licht dat toelaat, maar zo ver mogelijk daarbuiten ook.
r\ E lengte van het zicht bij een ontmoeting met een andere auto bij normaal gedimd groot licht
vereist, dat de snelheid althans op smalle, bochtige wegen, dient te worden gematigd. Hoe dan
ook, mag men nooit sneller rijden dan dat men kan stoppen binnen de afstand, die men kan over
zien.
Bij ontmoetingen met tegenliggers is het verleidelijk om zover mogelijk aan de kant te gaan rijden.
Dat is niet helemaal veilig. Laat altijd zoveel ruimte aan de wegkant over, dat onverwachts opduik-
kende objecten b.v. voetgangers op wegen zonder trottoir of rijwielpad, wielrijders, enz. niet
door u worden geschept!
Wanneer iedere automobilist deze regels ter harte neemt, is er gerede kans, dat het huidige don
kere seizoen niet zoveel slachtoffers van het verkeer in duisternis oplevert dan we de laatste jaren
helaas gewend zijn.