<~Ooor de<"Urouu? GRIJP JE KANS! Plattelandsjongeren en recreatie 1003 OPEN OOG VOOR DE NATUUR DROPPINGSAVOND WALCHEREN HANDWERKWEDSTRIJD VAN HET PLATTELAND ONDER REDACTIE VAN MEVROUW L. N. HUIJSMAN - GRIEP Algemene najaarsvergadering van de Zeeuwse Plattelandsvrouwen VRIJDAG 30 OKTOBER 1964 (Vervolg van pag. 1001) Wat ook veel wordt gehoord is: „Het is wel nuttig, ik zou het graag doen, maar ik kan thuis niet gemist worden". Hoewel dit een zeer begrij pelijk probleem is, is hieraan toch wel een mouw te passen. Talrijke buitenlandse jongens en meis jes, studenten aan landbouwhogeschool en hogere landbouwscholen en vele anderen zoeken jaarlijks een praktijkadres. Door zo iemand aan te trekken kan een leeggekomen plaats weer opgevuld wor den. Op die manier snijdt het mes aan twee kan ten. denk niet te gemakkelijk dat je onmisbaar bent. Waar een wil is is een weg! De finanicële kant van de zaak vormt ook dik wijls een probleemdoch ook hierin hoeven geen moeilijkheden te zitten. Een verblijf op een be drijf in eigen land is evengoed, nuttig, en goed koop. Wanneer men niet te ver naar het buiten land gaat hoeft het ook niet duur te zijn. Daar naast is er de mogelijkheid om in de „Canada Stage" en enkele Amerikaanse programma's zo danig te verdienen dat men hiervan alle kosten kan betalen en er soms zelfs geld op overhouden. Ook een punt waardoor velen worden weer houden, maar waarmee men niet zo gauw voor de dag komt, is een zekere angst om zich in het onbekende te storten, en risico te lopen dat het allemaal zal tegenvallen, vooral als het een ver blijf in het buitenland betreft. Natuurlijk kan het in het begin wel eens moeilijk zijn en kan men voor onverwachte problemen komen te staan, maar na het overwinnen van die moeilijkheden is men een ervaring rijker en is de voldoening des te groter. Juist doordat men zich in z'n eentje door aller lei grote en kleine moeilijkheden moet heenslaan kweekt men zich zelfstandigheid aan en leert men op eigen benen te staan en zelf beslissingen te nemen. Men leert zich aan een andere gemeenschap aanpassen en zelfstandig een werkkring en vrien denkring opbouwen, enmen leert een vreemde taal gebruiken. Het is niet verstandig direct maar te bepalen dat men niet weg kan. Dat is het nemen van de weg van de minste weerstand en het is maar zel den goed om die weg te bewandelen. Een goed bestede vormingstijd is voor iedereen voor zijn leven van het grootste belang. Ieder die nog in de gelegenheid is moet zich goed bedenken: NU KAN HET NOG F. A. DEES, Voorzitter. DEEDS nu maken wij onze leden en overige be- Iangstellenrïen erop attent, dat op zaterdag 14 november a.s. te Goes om 14 uur een voor lichtingsbijeenkomst wordt gehouden met als thema „Plattelandsjongeren en Recreatie". Een aantal inleiders zal dit onderwerp van verschillende zijden belichten, waarna een forum zal worden gevormd om- de vele vragen en pro blemen, die ongetwijfeld naar voren zullen wor den gebracht, te behandelen. Hoewel het onderwerp natuurlijk het meest in teressant is voor diegenen, die hun bedrijf of be roep in de toekomst geheel of gedeeltelijk willen verleggen naar de recreatieve sector, valt niet te ontkennen, dat iedere jongere in zekere mate wel in aanraking zal komen met de zich sterk uit breidende recreatie in onze provincie. Wij zijn er dan ook van overtuigd, dat vele leden van hun belangstelling blijk zullen geven. IIET „Instituut voor Natuurbeschermingseduca- tie" zond ons ter kennismaking een boekje getiteld: „Open oog voor de natuur, het hele jaar door". Dit bijzonder aardige boekje geeft een beknopt maar duidelijk overzicht van de vele interessante gebeurtenissen, die zich in de loop van het jaar in de natuur afspelen. Fraaie tekeningen van planten en vogels illu streren de tekst, die aangeeft waar men in iedere maand afzonderlijk zoal op moet letten. Het buiten leven biedt voor alle jongeren een kostelijke ge legenheid om hun leven te verrijken. Dit boekje kan U daar, voor de luttele prijs van 25 cent, uit stekend bij helpen. U kunt het bestellen bij het Instituut voor Natuurbeschermingseducatie, He rengracht 540, Amsterdam. WILLEN de deelnemers zorgen dat zij op dins dag 3 november a.s. om 19 uur precies aan wezig zijn op de Markt te Middelburg (bij „De Eendracht"). Wij raden U aan, niet uw beste kle ren aan te trekken, en laarzen of hoge schoenen te dragen. Verder zorgt U natuurlijk voor een goede zaklantaarn. Na Uw wandeling krijgt U nog gelegenheid voor een dansje. Tot ziens op 3 novem ber! Reeds geruime tijd geleden heeft een afvaar diging van de Meisjescommissie een bezoek ge bracht aan alle streken, om de mogelijkheden van het meisjeswerk te propageren. Onder meer is aandacht geschonken aan de landelijke handwerkwedstrijd. Het aantal aanmeldingen voor deze wedstrijd is tot nu toe helaas nog erg klein, hoewel we de indruk hebben, dat toch diverse meisjes eraan wil len deelnemen. Stelt U de zaak nu niet langer uit, en vraagt in lichtingen en meldt U aan, vóór 7 november, bij mej. Hannie de Jonge, S. K. Zandweg 5, 'sHeer Abtskerke, tel. 01103—232. VERBORGEN VERLEIDERS BOVENSTAANDE was het thema van de openingsrede, die mevrouw D. Kugel Swart hield op 1^ de algemene najaarsvergadering van de Zeeuwse leden van de Nederlandse Bond van Platte landsvrouwen, die deze keer in Rilland-Bath werd gehouden. Nadat de presidente van de plaatselijke afdeling, mevrouw Kamps—Visser, de aanwezigen in zeer góed gekozen woorden welkom had geheten, sprak dè prov. presidente als volgt: „Laat ik aannemen, dat U met plezier winkelt bij die winkeliers, waar U zo gezegd* „waar voor uw geld krijgt", ongeacht of dit is in een knusse dorpswinkel met een praatje over de toonbank of in de overdadige gesorteerde zelfbedieningswinkel, met een juffrouw, die machinaal rekent en machinaal groet. Waar U ook winkelt het volgende hebben alle winkeliers gemeen zij willen van hun voor raad af en hun omzet vergroten. Om dit te bereiken trachten zij hun klanten te binden met b.v. spaarzegelsysteem, cadeaustelsels, koppelverkopen tot kopen op afbetaling toe. Aan dit alles gaat een uitgebreide reclamecampagne vooraf, die onrustbarende vormen heeft aange nomen, zodanig zelfs dat er steeds meer vrouwen zich gaan afvragen op welke wijze hieraan paal en perk gesteld kan worden. Ook uw Bondsbestuur heeft zich hierover beraden met haar discussieleidsters, doch daarover straks meer. ONGETWIJFELD zult U zich met ons weieens zuchtend afgevraagd hebben: „Waar moet dat heen met die veelheid van artikelen. Ik weet geen keuze te maken uit de verscheidenheid zo als bij de zeeppoeders of afwasmiddelen, maar ook bij de aankoop van een mixer, koelkast of vol automatische wasmachine". Nu is het juist die onzekerheid bij U waar de moderne reclame misbruik van tracht te maken. Dat geldt niet alleen voor de vrouwen, maar even goed voor de mannen en kinderen, waarvan de laatsten tegenwoordig al een behoorlijk loon ver dienen. De tweede wereldoorlog was oorzaak, dat menig bedrijf moest gaan mechaniseren bij gebrek aan mannelijk personeel. Daardoor ontstond na deze oorlog o.a. een verhoogde produktiviteit van ge bruiksgoederen, die aan de man moesten worden gebracht. Nu dient reclame ervoor om onze wel vaart te vergroten; om iedereen daarin te laten delen en te zorgen, dat we zo goedkoop mogelijk kunnen kopen. Vandaar dus: massaproduktie, een scherpe vrije concurrentie- en een maximale behoefte-bevredi ging. Zonder reclame is de huidige welvaartsstaat ondenkbaar. Een en ander had tot gevolg, dat de reclamevoering om de afzet te bevorderen in Amerika wetenschappelijk werd aangepakt; in de eerste plaats om een verhoogde afzet te krijgen in eigen land, de laatste jaren ook in Europa. Ook in ons land is men dit voorbeeld gaan volgen. De toestand is nu zó, dat er in Nederland stemmen opgaan om zich drastisch te verzetten tegen al die zegeltjesmisère, zgn. spaarsystemen en andere vor men van klantenbinding. IN dit verband wil ik een onderdeel aanhalen uit de code voor het reclamewezen van de Internationale Kamer van Koophandel. Reclame is voor de verkoper een gewichtig en geoorloofd middel om belangstelling te wekken voor zijn goederen en diensten. Daarbij komen be paalde handelwijzen voor de verkoper soms in conflict met de rechtmatige belangen van de ge meenschap. In die gevallen dient in de eerste plaats het belang van het publiek te worden be schermd. Reclame dient niet alleen de wetten, maar ook de morele normen van het land, waar ze tot gel ding komt, te eerbiedigen. De tijd, dat de klant koning was ligt definitief achter ons; een klant steekt niet boven de massa uit, neen de massa is klant; men spreekt van mas saproduktie en om die massa tot kopen te prik kelen worden de zwakke plekken in de massa mens bewerkt, t.w.: de hebzucht, gemakzucht, sen satiezucht, sex en jaloezie. Reclame wordt elke dag op ons afgevuurd en wel in allerlei vormen. U hebt er geen voorstel ling \an,wat dit alles kost, In I960 werd in ons land ïüim 500 miljoen gulden aan reclame uitge geven. Dit bedrag zal in 1964 aanmerkelijk hoger liggen. Is de moderne massa-mens er gelukkiger door geworden? Neen, want de moderne reclamevoering kweekt ontevredenheid. De tevreden klant wordt gesug gereerd, dat hij ouderwets is: „ga met uw tijd mee, koop een super-snelle-glanzende, want uw buurvrouw heeft er ook één. Blijf niet bij haar achter. Dames, hier hebt U het reclamespook in zijn ware gedaante. Bent U flink genoeg om het te weerstaan? De massa-mens gedraagt zich maar al te vaak als een onmondig kind, dat niet geleerd heeft zjjn verstand te gebruiken. Onder de zeer toepasselijke titel: „Nemen en genomen worden" willen de discussieleidsters me vrouw Lent uit Schuddebeurs en mej. v. d. Lee- den graag over bovengenoemd onderwerp in de afdelingen komen spreken. Als men U in het ver volg vraagt: „Gaat U graag winkelen?, zeg dan: „Ja", en voeg er bij „want ik ben prijsbewust ge worden." (Ten deel overgenomen uit: „Verborgen ver leiders, door V. Packard. „De massacommunisatie- middelen, brochure Gezins week 1961.) Na een vlotte afwerking van de huishoudelijke vergadering volgde de middagpauze, waarmee op bijzonder bloeiende wijze door de heer H. Wielek uit Amsterdam het onderwerp werd behandeld: „De film een gevaar of een zegen?" Deze causerie werd gevolgd door het vertonen van de bekende Franse film: „Le ballon rouge" (De rode ballon). Hierna gaf de spreker nog een korte beschou wing over deze film. Na een dankwoord aan de heer Wielek en aan het adres van de ontvangende afdeling Rilland- Bath sloot de presidente deze zeer geslaagde na jaarsvergadering.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1964 | | pagina 23