H. ENG LEBER! n N IV. 866 RUILVERKAVELING „NOORD-BEVELAND" DUSPREX-NIEUW KIEMREMMINGSMIDDEL VOOR AARDAPPELEN Wist JJ dat....? ZEEUWS LAND- EN TUINBOUWBLAD (Vervolg van vorige pagina.) terwijl voor een gebied van 2400 ha de kosten var. nieuwe of verbeterde drainage door het Rijk zullen worden voorgefinancierd. Het kavelinrichtingswerk is geheel ondergeschikt aan en vormt in feite een onderdeel van de ver betering van het afwateringsplan. Zo zullen wijzi gingen in de tracé's van de bestaande leidingen worden beperkt tot die plaatsen waar een aan zienlijke verbetering van de kavel vorm kan wor den bereikt. De tengevolge van de verbetering van het afwateringsstelsel vrijkomende delf grond zal worden gebruikt voor het dichten van sloten en vervallen leidinggedeelten ter verwezenlijking van een betere toedeling en een betere kavelvorm en -grootte. Bij de kavelconcentratie zal ook reke ning worden gehouden met eventuele bedrijfs gebouwen die vrijkomen door vrijwillig vertrek van agrariërs naar domeinbedrijven. Deze gebou wen zullen ofwel worden „opgeschoven" naar te vergroten bedrijven, ofwel hun agrarisch gebruik of agrarische bestemming verliezen voorzover daarmede de landbouwkundige situatie in het ge bied wordt verbeterd. Tenslotte is in het landschapsplan veel aandacht besteed aan de beplanting van dijken, erven en verspreide complexen in het bijzonder mooie ak kerbouwgebied van Noord-Beveland. KOSTEN EN RESULTATEN Door de Koninklijke Nederlandsche Heidemaat schappij is een begroting opgesteld', die sluit op een bedrag van 13,7 min., waarvan 6,6 min. zal worden betaald door de belanghebbende eigenaren en 0,3 min. door derden, zoals gemeenten en elektriciteitsmaatschappij. In de resterende 50 van de uitvoeringskosten kan een rijksbijdrage worden verleend. Na de stemming zal nog door het Waterschap Noord-Beveland worden bezien of het in de kosten van de werken voor ontsluiting en waterbeheersing zal bijdragen. Door de uitvoering van de ruilverkaveling zullen op het voormalige eiland aanmerkelijke verbeteringen tot stand worden gebracht met name door de herindeling van het grondge bruik, de verbetering van het wegenstelsel en een doelmatiger waterbeheersing. Bovendien zullen verschillende onderdelen van het plan een gunstiger invloed hebben op de ontwikke ling van de gehele streek. De beslissing over de uitvoering van de plannen ligt thans in handen van de betrokken eigenaren. TVOOR de goede orde geven r wij nog de volgende bij zonderheden omtrent de gang van zaken in grote lijnen: Belanghebbenden kunnen binnen een maand na de ken nisgeving dat de stukken ter inzage zijn gelegd bij Ged. Sta ten, bezwaren tegen dit plan indienen. Dit College stelt daarna de blokgrens, het plan van wegen en waterlopen, het landschapsplan en de toewij zing van percelen aan open bare lichamen VOORLOPIG vast, daarbij zonodig rekening houdende met de ingediende bezwaren. Gedurende de tijd dat het plan ter inzage ligt, worden één of meer informatieve bijeenkomsten belegd, waar op van de zijde van de Cul tuurtechnische Dienst het ruilverkavelingsplan wordt toegelicht en alle door belang hebbenden gewenste inlich tingen worden verstrekt. Vervolgens heeft onder lei ding van een lid van Gedepu teerde Staten de stemming plaats. Stemgerechtigd zijn zij, die bij het Kadaster als eigenaren bekende staan. Tot ruilverkaveling wordt besloten wanneer of de meer derheid va het aantal kadas trale eigenaren of een aan tal eigenaren, dat tezamen de derheid van het aantal kadas- vlakte van het blok in eigen dom heeft, zich vóór de ruil verkaveling uitspreekt. Wanneer de ruilverkave ling is aangenomen benoemen Gedeputeerde Staten een z.g. Plaatselijke Commissie uit de streek. Deze Commissie heeft de verantwoordelijkheid voor de uitvoering en werkt bo venbedoeld plan uit waarna het door Gedeputeerde Staten DEFINITIEF wordt vastge steld. VOOR het bewaarseizoen 19641965 brengt Philips-Duphar Nederland N.V. te Amster dam een nieuw kiemremmingsmiddel voor aard appelen in de handel onder de naam Du-Sprex. Het nieuwe middel wordt geleverd in de vorm van een rookkaars en is speciaal bedoeld voor gebruik in luchtgekoelde aardappelbewaarplaatsen, waar de mogelijkheid van interne luchtcirculatie aanwezig is. Het aktieve bestanddeel van deze rookkaars is de stof Dichlobenil, die een zeer sterke werking uitoefent op die delen van de plant, waar de ak tieve groei plaats vindt. Het is in staat deze groei voor geruime tijd geheel stil te zetten en het uit lopen van de ogen tijdens de opslag te verhinderen. Ter voorkoming van het spruiten van grote hoe veelheden losgestorte aardappelen Is een gelijk matige verdeling van het middel van zeer groot belang. Zoals bekend bewerkstelligt de toepassing van een rookkaars een gelijkmatige verdeling over het te behandelen oppervlak. Doordat gebruik g3- maakt kan worden van de interne luchtcirculatie in de bewaarplaats, kan de rook en daarmee de werkzame stof gemakkelijk tot in alle uithoeken en tot in het binnenste van de berg aardappelen doordringen. Daarnaast biedt de rookkaars het voordeel van een bijzonder gemakkelijke toepassing. Deze kan te allen tijde plaatsvinden, zonder dat het nodig is de aardappelen om te zetten. De gehele rookbehan- deling vergt slechts enkele minuten. TI/E in 1965 vermoedelijk er weer een nieuwe Stichting bij krijgen? Ongetwijfeld hebben al onze y lezers dit wel in de dagbladen gelezen. Onze regering gaat een Wegenfonds in het leven roe pen. We kunnen hier gerust positief tegenover staan. De enorme en enorm snelle ontwikkeling van het verkeer „schreeuwt" er om. Deze „goede" zaak heeft echter een nogal „bittere bijsmaak". Onze weggebruikers moeten als dit plan ongewijzigd wet wordt een aanzienlijk deel zelf betalen, n.l. netto 72 miljoen gulden. Uit de schatkist zal dan 190 miljoen worden bijgepast. Zo op het eerste gezicht lijkt dit nogal een aardige verdeling, maar meer dan schijn is dit niet. We moeten deze 72 miljoen zien als een verhoging van de toch al niet „malse" wegenbelasting en een deel van dit bedrag komt dus ten laste van het bedrijfsleven. Ik kan daarom het niet eens zijn met wat de Groningse professor Pen in een televisiegesprek op merkte, toen hij zei dat hij er voor was dat de belasting op rookartikelen en op het gebruik van de wegen door de auto's verzwaard wordt, met als motivering „we roken teveel en we hebben teveel auto's". Ik vind deze opmerking „te smal" voor een zo „brede" blik als die van prof. Pen. ELLICHT is die te onderschrijven voor de rookartikelen, dat ligt in de sfeer van het verbruik, wellicht nog voor een deel t.a.v. van die auto's die alleen uit een oogpunt van luxe (waar ligt evenwel de grens?) worden gehouden, maar ik protesteer als het betreft bedrijfsauto's, dus die wel ke vallen in de sfeer van de produktie. Allen die met hun auto's „de kost op de weg moeten verdienen" kunnen we maar niet zonder meer op één lijn stellen met hen die uit „luxe" een auto houden. Wij achten het dan ook zeker niet uitgesloten dat in onze volksvertegenwoordiging hierover nog het nodige zal worden gezegd. Belanghebbenden, en dat zijn er velen, zullen zich zeker wel laten horen. Overigens is er dus alles voor en verdient onze regering lof dat het wegenprobleem fors wordt aan gepakt. Achthonderd kilometer snelwegen, twee miljard guldenmaar willen we ons verkeer op gang houden, dan moet er veel gebeuren en het moet snel gaan. OVENDIEN, we zijn er met de 800 km snelweg nog niet. Er is meer. Nog vorige week moest schrijver dezes ongeveer 20 minuten in de rij staan om de Stationsbrug te Middelburg te kunnen passeren. Wat kost dat? Als dit 100 automobilisten overkomt op zo een dag is dat ongeveer 35 uur en dat op een gewone Midde'burgse marktdag in september. In de zomermaanden is dit nog veel erger. Als de genoemde 35 uur een gemiddelde zijn voor 300 werkdagen dan wordt dit ruim 10.000 uur, wat tegen zes gulden per uur een bedrag is van f 60.000. Bij een rentevoet van 5 kan men hieruit de rente betalen van een geldlening van f 1,2 miljoen. Nu moet men hieruit niet de conclusie trekken dat dus de weggebruikers automobilisten deze kos ten moeten dragen, want ook de honderden fietsers e.d. hebben hetzelfde euvel. Behalve aan de autosnelwegen dient o.i. dus wel degelijk aandacht te worden geschonken aan ons overig wegennet. Hoewel maar een zeer klein onderdeel van onze miljoenennota, toch wel van belang om er de aan dacht op te vestigen. MEIJERS. (Adv.) AFD. LANDBOUW - VOORSCHOTEN - TELEFO ON i 017 17-2010

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1964 | | pagina 7