H. ENG LEBER!
n
N
IV.
866
RUILVERKAVELING
„NOORD-BEVELAND"
DUSPREX-NIEUW KIEMREMMINGSMIDDEL VOOR AARDAPPELEN
Wist JJ dat....?
ZEEUWS LAND- EN TUINBOUWBLAD
(Vervolg van vorige pagina.)
terwijl voor een gebied van 2400 ha de kosten
var. nieuwe of verbeterde drainage door het Rijk
zullen worden voorgefinancierd.
Het kavelinrichtingswerk is geheel ondergeschikt
aan en vormt in feite een onderdeel van de ver
betering van het afwateringsplan. Zo zullen wijzi
gingen in de tracé's van de bestaande leidingen
worden beperkt tot die plaatsen waar een aan
zienlijke verbetering van de kavel vorm kan wor
den bereikt. De tengevolge van de verbetering
van het afwateringsstelsel vrijkomende delf grond
zal worden gebruikt voor het dichten van sloten
en vervallen leidinggedeelten ter verwezenlijking
van een betere toedeling en een betere kavelvorm
en -grootte. Bij de kavelconcentratie zal ook reke
ning worden gehouden met eventuele bedrijfs
gebouwen die vrijkomen door vrijwillig vertrek
van agrariërs naar domeinbedrijven. Deze gebou
wen zullen ofwel worden „opgeschoven" naar te
vergroten bedrijven, ofwel hun agrarisch gebruik
of agrarische bestemming verliezen voorzover
daarmede de landbouwkundige situatie in het ge
bied wordt verbeterd.
Tenslotte is in het landschapsplan veel aandacht
besteed aan de beplanting van dijken, erven en
verspreide complexen in het bijzonder mooie ak
kerbouwgebied van Noord-Beveland.
KOSTEN EN RESULTATEN
Door de Koninklijke Nederlandsche Heidemaat
schappij is een begroting opgesteld', die sluit op
een bedrag van 13,7 min., waarvan 6,6 min. zal
worden betaald door de belanghebbende eigenaren
en 0,3 min. door derden, zoals gemeenten en
elektriciteitsmaatschappij. In de resterende 50
van de uitvoeringskosten kan een rijksbijdrage
worden verleend. Na de stemming zal nog door
het Waterschap Noord-Beveland worden bezien
of het in de kosten van de werken voor ontsluiting
en waterbeheersing zal bijdragen.
Door de uitvoering van de ruilverkaveling
zullen op het voormalige eiland aanmerkelijke
verbeteringen tot stand worden gebracht met
name door de herindeling van het grondge
bruik, de verbetering van het wegenstelsel en
een doelmatiger waterbeheersing. Bovendien
zullen verschillende onderdelen van het plan
een gunstiger invloed hebben op de ontwikke
ling van de gehele streek. De beslissing over
de uitvoering van de plannen ligt thans in
handen van de betrokken eigenaren.
TVOOR de goede orde geven
r wij nog de volgende bij
zonderheden omtrent de gang
van zaken in grote lijnen:
Belanghebbenden kunnen
binnen een maand na de ken
nisgeving dat de stukken ter
inzage zijn gelegd bij Ged. Sta
ten, bezwaren tegen dit plan
indienen. Dit College stelt
daarna de blokgrens, het plan
van wegen en waterlopen, het
landschapsplan en de toewij
zing van percelen aan open
bare lichamen VOORLOPIG
vast, daarbij zonodig rekening
houdende met de ingediende
bezwaren.
Gedurende de tijd dat het
plan ter inzage ligt, worden
één of meer informatieve
bijeenkomsten belegd, waar
op van de zijde van de Cul
tuurtechnische Dienst het
ruilverkavelingsplan wordt
toegelicht en alle door belang
hebbenden gewenste inlich
tingen worden verstrekt.
Vervolgens heeft onder lei
ding van een lid van Gedepu
teerde Staten de stemming
plaats. Stemgerechtigd zijn
zij, die bij het Kadaster als
eigenaren bekende staan.
Tot ruilverkaveling wordt
besloten wanneer of de meer
derheid va het aantal kadas
trale eigenaren of een aan
tal eigenaren, dat tezamen de
derheid van het aantal kadas-
vlakte van het blok in eigen
dom heeft, zich vóór de ruil
verkaveling uitspreekt.
Wanneer de ruilverkave
ling is aangenomen benoemen
Gedeputeerde Staten een z.g.
Plaatselijke Commissie uit de
streek. Deze Commissie heeft
de verantwoordelijkheid voor
de uitvoering en werkt bo
venbedoeld plan uit waarna
het door Gedeputeerde Staten
DEFINITIEF wordt vastge
steld.
VOOR het bewaarseizoen 19641965 brengt
Philips-Duphar Nederland N.V. te Amster
dam een nieuw kiemremmingsmiddel voor aard
appelen in de handel onder de naam Du-Sprex. Het
nieuwe middel wordt geleverd in de vorm van een
rookkaars en is speciaal bedoeld voor gebruik in
luchtgekoelde aardappelbewaarplaatsen, waar de
mogelijkheid van interne luchtcirculatie aanwezig
is.
Het aktieve bestanddeel van deze rookkaars is
de stof Dichlobenil, die een zeer sterke werking
uitoefent op die delen van de plant, waar de ak
tieve groei plaats vindt. Het is in staat deze groei
voor geruime tijd geheel stil te zetten en het uit
lopen van de ogen tijdens de opslag te verhinderen.
Ter voorkoming van het spruiten van grote hoe
veelheden losgestorte aardappelen Is een gelijk
matige verdeling van het middel van zeer groot
belang. Zoals bekend bewerkstelligt de toepassing
van een rookkaars een gelijkmatige verdeling over
het te behandelen oppervlak. Doordat gebruik g3-
maakt kan worden van de interne luchtcirculatie
in de bewaarplaats, kan de rook en daarmee de
werkzame stof gemakkelijk tot in alle uithoeken
en tot in het binnenste van de berg aardappelen
doordringen.
Daarnaast biedt de rookkaars het voordeel van
een bijzonder gemakkelijke toepassing. Deze kan
te allen tijde plaatsvinden, zonder dat het nodig is
de aardappelen om te zetten. De gehele rookbehan-
deling vergt slechts enkele minuten.
TI/E in 1965 vermoedelijk er weer een nieuwe Stichting bij krijgen? Ongetwijfeld hebben al onze
y lezers dit wel in de dagbladen gelezen. Onze regering gaat een Wegenfonds in het leven roe
pen.
We kunnen hier gerust positief tegenover staan. De enorme en enorm snelle ontwikkeling van het
verkeer „schreeuwt" er om. Deze „goede" zaak heeft echter een nogal „bittere bijsmaak".
Onze weggebruikers moeten als dit plan ongewijzigd wet wordt een aanzienlijk deel zelf betalen, n.l.
netto 72 miljoen gulden. Uit de schatkist zal dan 190 miljoen worden bijgepast.
Zo op het eerste gezicht lijkt dit nogal een aardige verdeling, maar meer dan schijn is dit niet. We
moeten deze 72 miljoen zien als een verhoging van de toch al niet „malse" wegenbelasting en een deel
van dit bedrag komt dus ten laste van het bedrijfsleven.
Ik kan daarom het niet eens zijn met wat de Groningse professor Pen in een televisiegesprek op
merkte, toen hij zei dat hij er voor was dat de belasting op rookartikelen en op het gebruik van de
wegen door de auto's verzwaard wordt, met als motivering „we roken teveel en we hebben teveel
auto's". Ik vind deze opmerking „te smal" voor een zo „brede" blik als die van prof. Pen.
ELLICHT is die te onderschrijven voor de rookartikelen, dat ligt in de sfeer van het verbruik,
wellicht nog voor een deel t.a.v. van die auto's die alleen uit een oogpunt van luxe (waar
ligt evenwel de grens?) worden gehouden, maar ik protesteer als het betreft bedrijfsauto's, dus die wel
ke vallen in de sfeer van de produktie.
Allen die met hun auto's „de kost op de weg moeten verdienen" kunnen we maar niet zonder meer
op één lijn stellen met hen die uit „luxe" een auto houden.
Wij achten het dan ook zeker niet uitgesloten dat in onze volksvertegenwoordiging hierover nog het
nodige zal worden gezegd. Belanghebbenden, en dat zijn er velen, zullen zich zeker wel laten horen.
Overigens is er dus alles voor en verdient onze regering lof dat het wegenprobleem fors wordt aan
gepakt. Achthonderd kilometer snelwegen, twee miljard guldenmaar willen we ons verkeer op gang
houden, dan moet er veel gebeuren en het moet snel gaan.
OVENDIEN, we zijn er met de 800 km snelweg nog niet. Er is meer. Nog vorige week moest
schrijver dezes ongeveer 20 minuten in de rij staan om de Stationsbrug te Middelburg te kunnen
passeren. Wat kost dat? Als dit 100 automobilisten overkomt op zo een dag is dat ongeveer 35 uur en
dat op een gewone Midde'burgse marktdag in september. In de zomermaanden is dit nog veel erger.
Als de genoemde 35 uur een gemiddelde zijn voor 300 werkdagen dan wordt dit ruim 10.000 uur, wat
tegen zes gulden per uur een bedrag is van f 60.000. Bij een rentevoet van 5 kan men hieruit de rente
betalen van een geldlening van f 1,2 miljoen.
Nu moet men hieruit niet de conclusie trekken dat dus de weggebruikers automobilisten deze kos
ten moeten dragen, want ook de honderden fietsers e.d. hebben hetzelfde euvel.
Behalve aan de autosnelwegen dient o.i. dus wel degelijk aandacht te worden geschonken aan ons
overig wegennet.
Hoewel maar een zeer klein onderdeel van onze miljoenennota, toch wel van belang om er de aan
dacht op te vestigen.
MEIJERS.
(Adv.)
AFD. LANDBOUW - VOORSCHOTEN - TELEFO
ON i
017
17-2010