VRIJDAG IS SEPTEMBER 1964
.7Ï::
Si-
en lossen met be-
ïwel minimaal drie
en twee voor het
ten);
agens bij de los-
nder vrij normale
en éénrijige rooier
ie bruto-opbrengst
t, dat per 27 minu-
;n afgevoerd. Wan
neer zowel vóór als achter op het perceel een wagen is opgesteld moet de
eerste vracht vanaf achter worden afgevoerd als de wagen voor de helft be
laden is, anders zouden steeds twee wagens vrijwel tegelijk vol zijn. In totaal
zijn dan drie wagens in gebruik.
Voor vier verschillende rijsnelheden is in de hierbij gegeven grafiek
(afb. 1) de maximaal te overbruggen transportafstand af te lezen. Bij de
hier gestelde rooicapaciteit van 27 minuten per vracht van drie ton, een
lostijd van drie minuten en voor omspannen en uitblazen twee minuten per
vracht, blijven er 22 minuten over voor het transport. Bij snelheden van
5, 10, 15 en 20 km per uur zijn de maximaal overbrugbare transportafstanden
(heen en terug zonder dat wachttijd bij het rooien optreedt) respectievelijk
900, 1825, 2750 en 3625 meter. Wanneer zowel vóór als achter op de wend
akker een wagen is opgesteld, geldt als maximale afstand de afstand tot aan
de wagen op de achterste wendakker.
Uit dit voorbeeld blijkt duidelijk de invloed van de rijsnelheid. Goede toe
gangswegen en rijpaden tot aan de percelen sparen altijd veel arbeid en
materiaalkosten uit.
TRANSPORT OVER GROTENDEELS VERHARDE WEGEN
UOOR het geval het transport over grotere afstanden en via verharde
wegen kan plaats vinden, bijvoorbeeld rechtstreeks van het veld naar
een loswal in de buurt, is het beter om per transport telkens twee wagens
achter één trekker te koppelen. Dit vraagt evenwel een dubbele hoeveelheid
wagens, maar maakt het mogelijk grotere afstanden te overbruggen zonder
dat wachttijden voor de rooier ontstaan. Een systeem dat voornamelijk in
aanmerking komt bij gebruik van wagens met netten, of wanneer bij de los
plaats een hydraulische kipinstallatie wordt gebruikt.
Bij ongunstige bodemomstandigheden zal men evenwel slechts met één
wagen van het veld kunnen komen, terwijl het af- en aankoppelen van
wagens dan ook vaak minder vlot gaat. Hier staat echter tegenover, dat een
maal op de verharde weg met een grotere snelheid en met een grotere hoe
veelheid bieten wordt gereden. Het op de verharde weg verder volladen van
wagens is een tijdrovend ondoelmatig systeem dat wij sterk ontraden.
Voor het geval er zes wagens beschikbaar zijn (korte percelen vier
wagens) kan men de volgende werkmethode toepassen:
de zich achter de trekker bevindende lege wagens op de voorste
wendakker plaatsen;
volle wagen van voorste wendakker op verharde weg naast per
ceel plaatsen;
één van de lege wagens achter de trekker koppelen;
naar achterste wendakker rijden en lege wagen voor volle vracht
verwisselen;
naar verharde weg rijden en de daar geplaatste volle vracht even
eens aankoppelen. Bij een gemiddelde rijsnelheid van 5 km/uur en
een perceelslengt van ca. 400 meter vraagt het op deze wijze van
het veld halen van twee vrachten ca. 15 minuten namelijk:
ophalen eerste vracht van voorste wendakker 4 minuten
ophalen van tweede vracht van achterste wendakker 9 minuten
op verharde weg vrachten aan elkaar koppelen 2 minuten
De cyclustijd voor twee vrachten wordt dan als volgt:
lege wagens op het veld plaatsen en volle wagens
van het veld rijden
twee vrachten lossen bij de losplaats
uitblaastijd per twee vrachten
Totaal
15 minuten
6
2
23 minuten
N. HOOGENDOORN
Instituut voor Landbouwtechniek en Rationalisatie
Grafie! voor het aflezen van de maximaal te overbruggen transportafstand
bij vie»* verschillende snelheden in verband met de voor het transport
beschikbare tijd per eenheid.
De beschikbare tijd voor het transport buiten het perceel is 54 minu
ten (rooitijd twee vrachten) minus 23 minuten 31 minuten. De
maximaal overbrugbare transportafstand (zie grafiek) is dan bij een
snelheid van 15 km per uur ruim 5 km.
Per dag (9 uur) een oppervlakte van één ha rooien en afvoeren tot
een afstand van ca. 5 km door slechts twee personen kan als een zeer.^
goede prestatie worden beschouwd.
e Nederlandse markt
Instituut voor
mdbouwtechniek
Rationalisatie,
E. STROOKER.
Wageningen
EENRIJIGE BIETENROOIERS
WE kennen op de Nederlandse markt Duitse, Engelse en Nederlandse een
rijers. Dat er op onze zware kleigronden bieten onder bijzondere om
standigheden moeten worden gerooid blijkt wel uit het feit dat er naast de
bekende bietenrooiers van Vicon nog aan de ontwikkeling van twee andere
echte Nederlandse machines wordt gewerkt. Daarvan is de Bully het verst
gevorderd. Het bijzondere van deze machines is de wijze waarop de bieten
worden gereinigd. Ze worden daartoe tussen twee tegen elkaar in draaiende
luchtbanden geleid, die de bieten met grote snelheid tegen een opvangrek
slingeren. Door de botsing wordt dp aanklevende grond van de biet geschei
den en er kan op deze wijze een zeer goede reiniging worden bewerkstelligd.
De kunst is echter om de verkregen scheiding van biet en grond geheel te
behouden, zodat niet een deel van de tarra als losse grond weer tussen de
bieten wordt teruggevonden. Een probleem overigens dat zeker opgelost zal
worden. Aantrekkelijk van deze bietenrooier is dat dezelfde rij wordt gekopt
en gerooid en dat de trekker buiten het gewas rijdt. Doordat de conven
tionele scharenlichter zelfzoekend is en de bieten in een verzamellosbak op
de machine worden verzameld, is eenmansbediening mogelijk.
Geheel anders is het tweede Nederlandse prototype Wielos, waarvan er
ook een klein aantal in deze herfst zullen werken. De constructeur van deze
bietenrooier streeft er volgens een overigens toe te juichen principe
naar om de bieten schoon uit de grond te lichten. Daartoe werkt de machine
met een type wiellichter, waarvan een zijde door de trekkeraftakas wordt
aangedreven. De beide helften van de wiellichter verkrijgen daardoor een
verschillende snelheid, waardoor de bieten uit de grond „gedraaid" moeten
worden. Behalve op het punt van het lichten zijn er in de machine die op
en om de trekker wordt gebouwd, meer min of meer revolutionaire ideeen
verwezenlijkt. Zo vormt de taster van het kopapparaat één geheel met de
loofafvoerband. Met het doel van eenmansbediening worden de bieten ver
zameld op een meegetrokken wagen, waartegen onder zware omstandigheden
bezwaren kunnen rijzen.
(Zie verder pag. 853)
Engelse machines kunnen met een bladvernietiger worden uitgerust die i»^
„bietenrijke" jaren goede diensten kan bewijzen.