VRIJDAG IS SEPTEMBER 1964 .7Ï:: Si- en lossen met be- ïwel minimaal drie en twee voor het ten); agens bij de los- nder vrij normale en éénrijige rooier ie bruto-opbrengst t, dat per 27 minu- ;n afgevoerd. Wan neer zowel vóór als achter op het perceel een wagen is opgesteld moet de eerste vracht vanaf achter worden afgevoerd als de wagen voor de helft be laden is, anders zouden steeds twee wagens vrijwel tegelijk vol zijn. In totaal zijn dan drie wagens in gebruik. Voor vier verschillende rijsnelheden is in de hierbij gegeven grafiek (afb. 1) de maximaal te overbruggen transportafstand af te lezen. Bij de hier gestelde rooicapaciteit van 27 minuten per vracht van drie ton, een lostijd van drie minuten en voor omspannen en uitblazen twee minuten per vracht, blijven er 22 minuten over voor het transport. Bij snelheden van 5, 10, 15 en 20 km per uur zijn de maximaal overbrugbare transportafstanden (heen en terug zonder dat wachttijd bij het rooien optreedt) respectievelijk 900, 1825, 2750 en 3625 meter. Wanneer zowel vóór als achter op de wend akker een wagen is opgesteld, geldt als maximale afstand de afstand tot aan de wagen op de achterste wendakker. Uit dit voorbeeld blijkt duidelijk de invloed van de rijsnelheid. Goede toe gangswegen en rijpaden tot aan de percelen sparen altijd veel arbeid en materiaalkosten uit. TRANSPORT OVER GROTENDEELS VERHARDE WEGEN UOOR het geval het transport over grotere afstanden en via verharde wegen kan plaats vinden, bijvoorbeeld rechtstreeks van het veld naar een loswal in de buurt, is het beter om per transport telkens twee wagens achter één trekker te koppelen. Dit vraagt evenwel een dubbele hoeveelheid wagens, maar maakt het mogelijk grotere afstanden te overbruggen zonder dat wachttijden voor de rooier ontstaan. Een systeem dat voornamelijk in aanmerking komt bij gebruik van wagens met netten, of wanneer bij de los plaats een hydraulische kipinstallatie wordt gebruikt. Bij ongunstige bodemomstandigheden zal men evenwel slechts met één wagen van het veld kunnen komen, terwijl het af- en aankoppelen van wagens dan ook vaak minder vlot gaat. Hier staat echter tegenover, dat een maal op de verharde weg met een grotere snelheid en met een grotere hoe veelheid bieten wordt gereden. Het op de verharde weg verder volladen van wagens is een tijdrovend ondoelmatig systeem dat wij sterk ontraden. Voor het geval er zes wagens beschikbaar zijn (korte percelen vier wagens) kan men de volgende werkmethode toepassen: de zich achter de trekker bevindende lege wagens op de voorste wendakker plaatsen; volle wagen van voorste wendakker op verharde weg naast per ceel plaatsen; één van de lege wagens achter de trekker koppelen; naar achterste wendakker rijden en lege wagen voor volle vracht verwisselen; naar verharde weg rijden en de daar geplaatste volle vracht even eens aankoppelen. Bij een gemiddelde rijsnelheid van 5 km/uur en een perceelslengt van ca. 400 meter vraagt het op deze wijze van het veld halen van twee vrachten ca. 15 minuten namelijk: ophalen eerste vracht van voorste wendakker 4 minuten ophalen van tweede vracht van achterste wendakker 9 minuten op verharde weg vrachten aan elkaar koppelen 2 minuten De cyclustijd voor twee vrachten wordt dan als volgt: lege wagens op het veld plaatsen en volle wagens van het veld rijden twee vrachten lossen bij de losplaats uitblaastijd per twee vrachten Totaal 15 minuten 6 2 23 minuten N. HOOGENDOORN Instituut voor Landbouwtechniek en Rationalisatie Grafie! voor het aflezen van de maximaal te overbruggen transportafstand bij vie»* verschillende snelheden in verband met de voor het transport beschikbare tijd per eenheid. De beschikbare tijd voor het transport buiten het perceel is 54 minu ten (rooitijd twee vrachten) minus 23 minuten 31 minuten. De maximaal overbrugbare transportafstand (zie grafiek) is dan bij een snelheid van 15 km per uur ruim 5 km. Per dag (9 uur) een oppervlakte van één ha rooien en afvoeren tot een afstand van ca. 5 km door slechts twee personen kan als een zeer.^ goede prestatie worden beschouwd. e Nederlandse markt Instituut voor mdbouwtechniek Rationalisatie, E. STROOKER. Wageningen EENRIJIGE BIETENROOIERS WE kennen op de Nederlandse markt Duitse, Engelse en Nederlandse een rijers. Dat er op onze zware kleigronden bieten onder bijzondere om standigheden moeten worden gerooid blijkt wel uit het feit dat er naast de bekende bietenrooiers van Vicon nog aan de ontwikkeling van twee andere echte Nederlandse machines wordt gewerkt. Daarvan is de Bully het verst gevorderd. Het bijzondere van deze machines is de wijze waarop de bieten worden gereinigd. Ze worden daartoe tussen twee tegen elkaar in draaiende luchtbanden geleid, die de bieten met grote snelheid tegen een opvangrek slingeren. Door de botsing wordt dp aanklevende grond van de biet geschei den en er kan op deze wijze een zeer goede reiniging worden bewerkstelligd. De kunst is echter om de verkregen scheiding van biet en grond geheel te behouden, zodat niet een deel van de tarra als losse grond weer tussen de bieten wordt teruggevonden. Een probleem overigens dat zeker opgelost zal worden. Aantrekkelijk van deze bietenrooier is dat dezelfde rij wordt gekopt en gerooid en dat de trekker buiten het gewas rijdt. Doordat de conven tionele scharenlichter zelfzoekend is en de bieten in een verzamellosbak op de machine worden verzameld, is eenmansbediening mogelijk. Geheel anders is het tweede Nederlandse prototype Wielos, waarvan er ook een klein aantal in deze herfst zullen werken. De constructeur van deze bietenrooier streeft er volgens een overigens toe te juichen principe naar om de bieten schoon uit de grond te lichten. Daartoe werkt de machine met een type wiellichter, waarvan een zijde door de trekkeraftakas wordt aangedreven. De beide helften van de wiellichter verkrijgen daardoor een verschillende snelheid, waardoor de bieten uit de grond „gedraaid" moeten worden. Behalve op het punt van het lichten zijn er in de machine die op en om de trekker wordt gebouwd, meer min of meer revolutionaire ideeen verwezenlijkt. Zo vormt de taster van het kopapparaat één geheel met de loofafvoerband. Met het doel van eenmansbediening worden de bieten ver zameld op een meegetrokken wagen, waartegen onder zware omstandigheden bezwaren kunnen rijzen. (Zie verder pag. 853) Engelse machines kunnen met een bladvernietiger worden uitgerust die i»^ „bietenrijke" jaren goede diensten kan bewijzen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1964 | | pagina 11