Belastingverlaging in het vooruitzicht
VRIJDAG 28 AUGUSTUS 1964
Officieel orgaan van de Maatschappij tot bevordering van land enTuiribouw en Veeteelt in Zeeland'
F
D1
Frankering bij abonnement: Terneuzen
52e Jaargang No. 2745
N machtig woord, vol diepe zin.
Toen we vorige week de aankondiging der komende ver
laging lazen dachten we aan het weerbericht in een lange
natte periode.
Als het weerbericht mooi weer voorspelt en het regent
de volgende dag weer, dan mopperen we op de weerman
en lopen in de regen verder. Reeds lang en veel is over
belastingverlaging gesproken. In 1962 hebben we de eerste
verlaging gehad en nu klaart de lucht verder op en is een
werkelijk forse verlaging in de vorm van een wetsvoorstel
bij de Tweede Kamer ingediend.
Hadden we tot nu toe meermalen conjuncturele en fis
cale* buien die het zonlicht der verlaging onderschepten,
thans schijnt de lucht schoon gewaaid en hoewel genoemde
buien de invoeringsdatum nog wat kunnen verschuiven, het
mooie weer komt en de verlaging zal nu doorgaan.
OMVANG EN BESTEMMING
DER VERLAGING
DE omvang is bepaald groot. Een miljard vijftig
miljoen gulden. Over de overige 75 miljoen
der besparing spreken we nu niet.
Een duizelingwekkend cijfer. Van dit enorme
bedrag zal worden aangewend:
a. 650 miljoen gulden voor aanpassing der Inkom
stenbelasting aan de waardedaling van de gul
den. - - - -
b. 300 miljoen gulden voor het optrekken van de
belastingvrije voet en de gevolgen daarvan voor
het tarief.
c. 100 miljoen gulden voor een matiging der pro
gressie voor de middengroepen.
Het onder a. genoemde bedrag is afgeleid uit de
wijziging in de prijzen gedurende de laatste vier
jaren van ongeveer 17 Dit was ook wel bij
zonder hard nodig en hoewel we hiervoor zeer
dankbaar zijn, is het eigenlijk geen wezenlijke ver
laging maar het prijsgeven van een in feite on
gemotiveerde verhoging.
Het onder b. genoemde bedrag schuift de
grens waarbij de belastingheffing begint
naar boven. Gezien de stijging der kosten aan
levensonderhoud is dit alleszins gerechtvaar
digd en lettende op wat tegenwoordig als
sociaal minimum wordt genoemd, meent het
Ministerie van Financiën hier een forse zet
te kunnen verantwoorden. O.i. zeer juist. Met
enkele cijfers willen we hieronder nog nader
de betekenis van dit punt aantonen.
Het onder c. genoemde bedrag bedoelt de
progressie der inkomstenbelasting te mati
gen voor de belastingplichtigen uit de z.g.
middengroepen met een inkomen van onge
veer 10.000 tot 24.000, waarbij de onge
huwden nog speciaal de aandacht zullen
krijgen. Enkele cijfers hieronder zullen dit
nog nader aantonen.
Hieronder volgen nu enkele gegevens voor
de vergelijking van het tegenwoordige tarief
en dat volgens de situatie na invoering der
verlaging. We kunnen maar enkele voor
beelden noemen daar anders de cijfermassa
veel te groot zou worden.
Tabel I.
Betreft tariefgroep I (de ongehuwden)
Vermindering
Zuiver
Tegen w.
Nieuw
in gids.
in
inko.
tarief
tarief
tegenw.
tarief
2400
90
n*hil
90
100.0
2700
137
39
98
71.5
3000
187
81
106
56.7
3600
295
175
120
40.7
4500
480
333
147
30.6
6000
836
644
192
23.0
7500
1248
1005
243
19.5
9000
1702
1410
292
17.2
12000
2737
2316
421
15.4
24000
8403
7140
1263
15.0
36000
15425
13643
1809
11.7
Tabel II.
Betreft tariefgroep II (gehuwden zonder
kinderen)
2400
nihil
nihil
2700
24
nihil
24
100.0
3000
62
nihil
62
100.0
3600
144
25
119
82.6
4500
280
147
133
47.5
6000
536
375
161
30.0
7500
831
633
198
23.8
9000
1164
923
241
20.7
12000
1950
1594
356
18.3
24000
6705
5514
1191
17.8
36000
12889
11131
1758
13.6
Tabel III.
Betreft tariefgroep III (gehuwden met aftrek voor
2 kinderen)
2400
2700
3000
3600
4500
84
84
100.0
6000
279
125
154
55.2
7500
516
326
190
36.8
9000
796
562
234
29.4
12000
1488
1140
348
23.4
24000
5981
4782
1199
20.0
36000
12060
10217
1843
15.3
Vrijdag 18 en zaterdag 19 septem
ber a.s. zal in Den Bosch de Gouden
Jubileum Tentoonstelling worden ge
houden van „Het N ederlandsche
Trekpaard".
Voor bijzonderheden en de prijs
vraag „Wie wordt kampioen ver
wijzen wij U naar de pagina's 785 en
787.
Deze drie tabellen laten de bovenbesproken ver
lagingen duidelijk zien. Kolom 4-geeft aan de ver
mindering in guldens en kolom 5 de daling in
van het nu geldende tarief.
De verlaging aan de voet blijkt uit de bovenste
regels der tabellen.
Deze tabellen spreken wel voor zichzelf en we
willen er maar twee opmerkingen onder maken.
1. De allerlaagste inkomens, die ook thans geen
Inkomstenbelasting betalen moeten, profiteren
van de belastingverlaging niet, maar delen vjel
in de algemene prijsstijging. Dit is echter geen
fiscaal probleem.
2. Tariefgroep I ongehuwden hebben in guldens
de grootste voordelen maar relatief (in pro
centen) niet.
INVOERINGSDATUM DER VERLAGING
^EZE zal uiterlijk 1 januari 1967 volledig moe
ten zijn bereikt. Hier zitten we toch nog met
een conjuncturele bui die de snelle doorbreking
van het zonlicht verhindert. We leven nog steeds
in een periode van overbesteding en zeer grote
consumptieve uitgaven. Als nu door de belasting
verlaging deze consumptieve uitgaven nog'weer
verder stijgen, is dit een groot maatschappelijk
nadeel. Vandaar dat onze regering zich de be
voegdheid wil voorbehouden om de invoering in
twee etappes te doen verlopen.
De eerste helft zal dan uiterlijk 1 januari 1966
zijn beslag krijgen, zo mogelijk reeds per 1 juli
1965 en de tweede helft uiterlijk 1 januari 1967.
De verlaging aan de voet zal echter bij de eerste
etappe worden verwezenlijkt. Dit kunnen we toe
juichen, daar deze maatregel in de gehele tarife
ring doorwerkt.
ENKELE ANDERE PUNTEN VAN
HET ONT ERP
Loonbelasting voor de werkende gehuwde vrouw.
De loonbelasting voor de werkende gehuwde vrouw
bedraagt thar.j 15 over haar verdiensten, nadat
hierop de vrijstellingen zijn toegepast. Dit percen
tage zal nu worden teruggebracht tot 12%.
Kinderaftrek, bejaarden- en invalidenaftrek. De
kinderaftrek die thans ƒ360,per kind bedraagt
zal worden verhoogd tot ƒ420,en de aftrék
v.oor bejaarden en ip validen komt van 702,op
832,per jaar. In beide verhogingen is dus on-
veer 17 verwerkt.
DRUK VERSCHUIVING
IN bovenstaande hebben we getracht onze lezers
een inzicht te geven in de voornaamste punten
van het ingediende wetsontwerp.
We krijgen dus een flinke belastingverlaging.
Ruim 1 miljard gulden per jaar. Dit is bijna 20
van de tegenwoordige Inkomstenbelasting en on
geveer 6% van onze totale belastingopbrengst.
De middelen voor deze verlaging (men spreekt
hier meestal van ruimte) zijn reeds aanwezig,
maar de invoering van de verlaging blijft nog even
uit om de gevolgen wat beter te kunnen overzien.
Er zitten nog een paar minder prettige bijsmaak
jes aan het gehele geval. Behalve het wetsont
werp voor de belastingverlaging zijn ook nog een
paar wetsontwerpen ingediend in andere richting,
n.l. een ontwerp waarbij de tijdelijke verhoging
van de omzetbelasting voor sigaretten wordt be
stendigd en een wetsontwerp om de tijdelijke
verhoging van het bijzonder invoerrecht op ben
zine blijvend te maken. Ook de vrijstelling van
omzetbelasting voor sigaren zal vervallen.
Duidelijk blijkt uit deze voorstellen dat
ons Nederlands belastingstelsel omgebouwd
wordt in de richting van de E. E. G. Onze
directe belastingen zijn, met uitzondering
van Noorwegen, de hoogste in Europa. In de
andere E. E. G.-landen is de druk der directe
belastingen zeer aanzienlijk lager dan te on
zent, maar die der indirecte belastingen ho
ger. Vandaar een streven naar aanpassing,
naar harmonisatie.
Conclusie is dus dat de voorgestelde verlaging
ons zeer verheugt. Ze is o.i. dringend gewenst,
daar een al te zware druk der directe belastingen
min of meer verlammend werkt op de onder
nemingsgeest.
Wij verheugen ons daarom nog te meer er over
dat de bewindslieden van financiën duidelijk heb
ben gezegd dat we er met deze maatregelen nog
niet zijn en dat de progressie der Inkomstenbe
lasting nog verdere matiging vraagt.
Dat de middelgrote inkomens een extraatje heb
ben gekregen doet ons deugd, daar zeer vele van
onze agrariërs juist in deze categorie vallen.
Hopelijk zal nu de eerste etappe der verlaging
reeds met 1 juli 1965 ingaan, daar de te verwach
ten verhoging der A. O. W.-premie per 1 januari
1965 juist voor velen in deze middengroepen weer
een lastenverzwaring betekent. Belastingverlaging,
een woord vol diepe zin en van zeer grote beteke
nis voor ons gehele economische leven. Wij willen
met deze oriënterende behandeling volstaan.
MEIJERS.