Belastingverlaging in het vooruitzicht VRIJDAG 28 AUGUSTUS 1964 Officieel orgaan van de Maatschappij tot bevordering van land enTuiribouw en Veeteelt in Zeeland' F D1 Frankering bij abonnement: Terneuzen 52e Jaargang No. 2745 N machtig woord, vol diepe zin. Toen we vorige week de aankondiging der komende ver laging lazen dachten we aan het weerbericht in een lange natte periode. Als het weerbericht mooi weer voorspelt en het regent de volgende dag weer, dan mopperen we op de weerman en lopen in de regen verder. Reeds lang en veel is over belastingverlaging gesproken. In 1962 hebben we de eerste verlaging gehad en nu klaart de lucht verder op en is een werkelijk forse verlaging in de vorm van een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer ingediend. Hadden we tot nu toe meermalen conjuncturele en fis cale* buien die het zonlicht der verlaging onderschepten, thans schijnt de lucht schoon gewaaid en hoewel genoemde buien de invoeringsdatum nog wat kunnen verschuiven, het mooie weer komt en de verlaging zal nu doorgaan. OMVANG EN BESTEMMING DER VERLAGING DE omvang is bepaald groot. Een miljard vijftig miljoen gulden. Over de overige 75 miljoen der besparing spreken we nu niet. Een duizelingwekkend cijfer. Van dit enorme bedrag zal worden aangewend: a. 650 miljoen gulden voor aanpassing der Inkom stenbelasting aan de waardedaling van de gul den. - - - - b. 300 miljoen gulden voor het optrekken van de belastingvrije voet en de gevolgen daarvan voor het tarief. c. 100 miljoen gulden voor een matiging der pro gressie voor de middengroepen. Het onder a. genoemde bedrag is afgeleid uit de wijziging in de prijzen gedurende de laatste vier jaren van ongeveer 17 Dit was ook wel bij zonder hard nodig en hoewel we hiervoor zeer dankbaar zijn, is het eigenlijk geen wezenlijke ver laging maar het prijsgeven van een in feite on gemotiveerde verhoging. Het onder b. genoemde bedrag schuift de grens waarbij de belastingheffing begint naar boven. Gezien de stijging der kosten aan levensonderhoud is dit alleszins gerechtvaar digd en lettende op wat tegenwoordig als sociaal minimum wordt genoemd, meent het Ministerie van Financiën hier een forse zet te kunnen verantwoorden. O.i. zeer juist. Met enkele cijfers willen we hieronder nog nader de betekenis van dit punt aantonen. Het onder c. genoemde bedrag bedoelt de progressie der inkomstenbelasting te mati gen voor de belastingplichtigen uit de z.g. middengroepen met een inkomen van onge veer 10.000 tot 24.000, waarbij de onge huwden nog speciaal de aandacht zullen krijgen. Enkele cijfers hieronder zullen dit nog nader aantonen. Hieronder volgen nu enkele gegevens voor de vergelijking van het tegenwoordige tarief en dat volgens de situatie na invoering der verlaging. We kunnen maar enkele voor beelden noemen daar anders de cijfermassa veel te groot zou worden. Tabel I. Betreft tariefgroep I (de ongehuwden) Vermindering Zuiver Tegen w. Nieuw in gids. in inko. tarief tarief tegenw. tarief 2400 90 n*hil 90 100.0 2700 137 39 98 71.5 3000 187 81 106 56.7 3600 295 175 120 40.7 4500 480 333 147 30.6 6000 836 644 192 23.0 7500 1248 1005 243 19.5 9000 1702 1410 292 17.2 12000 2737 2316 421 15.4 24000 8403 7140 1263 15.0 36000 15425 13643 1809 11.7 Tabel II. Betreft tariefgroep II (gehuwden zonder kinderen) 2400 nihil nihil 2700 24 nihil 24 100.0 3000 62 nihil 62 100.0 3600 144 25 119 82.6 4500 280 147 133 47.5 6000 536 375 161 30.0 7500 831 633 198 23.8 9000 1164 923 241 20.7 12000 1950 1594 356 18.3 24000 6705 5514 1191 17.8 36000 12889 11131 1758 13.6 Tabel III. Betreft tariefgroep III (gehuwden met aftrek voor 2 kinderen) 2400 2700 3000 3600 4500 84 84 100.0 6000 279 125 154 55.2 7500 516 326 190 36.8 9000 796 562 234 29.4 12000 1488 1140 348 23.4 24000 5981 4782 1199 20.0 36000 12060 10217 1843 15.3 Vrijdag 18 en zaterdag 19 septem ber a.s. zal in Den Bosch de Gouden Jubileum Tentoonstelling worden ge houden van „Het N ederlandsche Trekpaard". Voor bijzonderheden en de prijs vraag „Wie wordt kampioen ver wijzen wij U naar de pagina's 785 en 787. Deze drie tabellen laten de bovenbesproken ver lagingen duidelijk zien. Kolom 4-geeft aan de ver mindering in guldens en kolom 5 de daling in van het nu geldende tarief. De verlaging aan de voet blijkt uit de bovenste regels der tabellen. Deze tabellen spreken wel voor zichzelf en we willen er maar twee opmerkingen onder maken. 1. De allerlaagste inkomens, die ook thans geen Inkomstenbelasting betalen moeten, profiteren van de belastingverlaging niet, maar delen vjel in de algemene prijsstijging. Dit is echter geen fiscaal probleem. 2. Tariefgroep I ongehuwden hebben in guldens de grootste voordelen maar relatief (in pro centen) niet. INVOERINGSDATUM DER VERLAGING ^EZE zal uiterlijk 1 januari 1967 volledig moe ten zijn bereikt. Hier zitten we toch nog met een conjuncturele bui die de snelle doorbreking van het zonlicht verhindert. We leven nog steeds in een periode van overbesteding en zeer grote consumptieve uitgaven. Als nu door de belasting verlaging deze consumptieve uitgaven nog'weer verder stijgen, is dit een groot maatschappelijk nadeel. Vandaar dat onze regering zich de be voegdheid wil voorbehouden om de invoering in twee etappes te doen verlopen. De eerste helft zal dan uiterlijk 1 januari 1966 zijn beslag krijgen, zo mogelijk reeds per 1 juli 1965 en de tweede helft uiterlijk 1 januari 1967. De verlaging aan de voet zal echter bij de eerste etappe worden verwezenlijkt. Dit kunnen we toe juichen, daar deze maatregel in de gehele tarife ring doorwerkt. ENKELE ANDERE PUNTEN VAN HET ONT ERP Loonbelasting voor de werkende gehuwde vrouw. De loonbelasting voor de werkende gehuwde vrouw bedraagt thar.j 15 over haar verdiensten, nadat hierop de vrijstellingen zijn toegepast. Dit percen tage zal nu worden teruggebracht tot 12%. Kinderaftrek, bejaarden- en invalidenaftrek. De kinderaftrek die thans ƒ360,per kind bedraagt zal worden verhoogd tot ƒ420,en de aftrék v.oor bejaarden en ip validen komt van 702,op 832,per jaar. In beide verhogingen is dus on- veer 17 verwerkt. DRUK VERSCHUIVING IN bovenstaande hebben we getracht onze lezers een inzicht te geven in de voornaamste punten van het ingediende wetsontwerp. We krijgen dus een flinke belastingverlaging. Ruim 1 miljard gulden per jaar. Dit is bijna 20 van de tegenwoordige Inkomstenbelasting en on geveer 6% van onze totale belastingopbrengst. De middelen voor deze verlaging (men spreekt hier meestal van ruimte) zijn reeds aanwezig, maar de invoering van de verlaging blijft nog even uit om de gevolgen wat beter te kunnen overzien. Er zitten nog een paar minder prettige bijsmaak jes aan het gehele geval. Behalve het wetsont werp voor de belastingverlaging zijn ook nog een paar wetsontwerpen ingediend in andere richting, n.l. een ontwerp waarbij de tijdelijke verhoging van de omzetbelasting voor sigaretten wordt be stendigd en een wetsontwerp om de tijdelijke verhoging van het bijzonder invoerrecht op ben zine blijvend te maken. Ook de vrijstelling van omzetbelasting voor sigaren zal vervallen. Duidelijk blijkt uit deze voorstellen dat ons Nederlands belastingstelsel omgebouwd wordt in de richting van de E. E. G. Onze directe belastingen zijn, met uitzondering van Noorwegen, de hoogste in Europa. In de andere E. E. G.-landen is de druk der directe belastingen zeer aanzienlijk lager dan te on zent, maar die der indirecte belastingen ho ger. Vandaar een streven naar aanpassing, naar harmonisatie. Conclusie is dus dat de voorgestelde verlaging ons zeer verheugt. Ze is o.i. dringend gewenst, daar een al te zware druk der directe belastingen min of meer verlammend werkt op de onder nemingsgeest. Wij verheugen ons daarom nog te meer er over dat de bewindslieden van financiën duidelijk heb ben gezegd dat we er met deze maatregelen nog niet zijn en dat de progressie der Inkomstenbe lasting nog verdere matiging vraagt. Dat de middelgrote inkomens een extraatje heb ben gekregen doet ons deugd, daar zeer vele van onze agrariërs juist in deze categorie vallen. Hopelijk zal nu de eerste etappe der verlaging reeds met 1 juli 1965 ingaan, daar de te verwach ten verhoging der A. O. W.-premie per 1 januari 1965 juist voor velen in deze middengroepen weer een lastenverzwaring betekent. Belastingverlaging, een woord vol diepe zin en van zeer grote beteke nis voor ons gehele economische leven. Wij willen met deze oriënterende behandeling volstaan. MEIJERS.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1964 | | pagina 1