iffllfijgl Rijdende melkontvangst in ontwikkeling! Aardgasleidingen Het grote werk snel gedaan met de EPPLE-MOBIL 250! de maaidorser die in 1963 met groot succes in Nederland werd geïntroduceerd VRIJDAG 12 JUNI 1964 547 „ÏN de U. S. A. heeft men al lang melktanks op de boerderij, waaruit de melk door tankauto's wordt opgehaald. In 1956 waren er 30.000, thans 200.000 in gebruik. De melktanks hebben het voor deel veel minder arbeid en vooral minder zware arbeid te vragen. Bovendien behoeft de melk minder vaak te worden opgehaald, omdat de melk toch gekoeld is; kortom tanks komen sterk tegemoet aan de arbeidsproblemen. Daartegenover staat, behalve de investering, dat de melk er gekoeld in moet komen om kwaliteitsbederf tegen te gaan. Goed koelen van melk onmiddel lijk na het melken bevordert trou wens altijd de melkkwaliteit". I\E laatste openbare vergadering van het P. Z. stond alles in het teken van de toekomstige ontwikkeling. Of liever gezegd de toekomst is al reeds begonnen. Het is immers al een feit dat de rijdende melkontvangst in het buitenland al geen nieuws meer is en met name in het zuiden van ons land de tankwagen op enkele plaatsen reeds het transport verzorgd van boer naar fabriek. Dit zo zijnde vraagt dit aanvullende regelingen ten aan zien van de bemonstering en het wegen of meten van de melk die door de veehouders via deze tank wagen wordt afgeleverd. De verordening van het P. Z. die deze bemonstering en hoeveelheidbepaling regelt op grond waarvan.de fabriek met de boer afrekent en op grond waarvan de verzekering van het Zuivelfonds en de verrekening van de melk- toeslag plaats vindt, werd op dit stuk aangepast. In overleg met het betreffende controlestation zal het P. Z. voor deze wijze van melkontvangst rege lingen treffen. UET is moeilijk te voorspellen of over een aan- tal jaren de tankwagen de melkwagen met melkbussen van de weg zal hebben verdrongen. Het grootste probleem vormt, naar het ons voor komt, het schoonmaken van de door de tankwagen leeggezogen bussen. Op de boerderijen is er wei- DNIGE weken geleden gaven wij onder de kop „Teken niet te snel lees de voorwaarden" de belangrijkste voorwaarden van het contract, dat door de Gasunie voor het leggen van lei dingen wordt gehanteerd. Dat er elders in het land ook problemen over deze kwestie (s) zijn, bleek ons uit een publikatie in het Groninger Landbouwblad van de vorige week. Deze luidde aldus: „Zowel door de N. A. M. als door de N. V. Nederlandse Gasunie worden op het ogenblik grondeigenaren en grondgebruikers benaderd in verband met de aanleg van kleine buis leidingen (20 a 30 cm diameter). Voor hun vrijwillige medewerking wordt aan de grond eigenaren 1,per strekkende meter buis ge boden, daarenboven zal de schade toegebracht aan de grond en gewassen worden vergoed. De landbouworganisaties en het Landbouw schap zijn echter van oordeel dat de z.g. re cognitie van ƒ1,per strekkende meter te laag is en dat Het bedrag ten minste zal moe ten worden verhoogd tot 1,50. Helaas kon hierover noch met de N. A. M. noch met de Gasunie overeenstemming worden bereikt. Teneinde stagnatie in de aardgasvoorzie ning te voorkomen heeft de Gasunie in be paalde gevallen, in overleg met het Landbouw schap, besloten de volgende extra clausule aan de contracten toe te voegen:: „Indien het overleg tussen de Gasunie en het Landbouwschap in 1964 zou leiden tot wijziging van de vergoedingen, zullen deze tussen par tijen van kracht zijn." Deze extra bepaling heeft natuurlijk alleen maar zin, wanneer het overleg intussen wordt voortgezet. Bij informatie is ons gebleken, dat het overleg feitelijk is vastgelopen, vandaar dat wij middels deze publikatie onze leden, die benaderd worden om te tekenen voor kleinere buisleidingen, er met nadruk op willen wijzen dat er geen enkele garantie bestaat dat er nog dit jaar een meer bevredigende vergoedings regeling tot stand zal komen, waarvan zij eventueel eveneens zouden kunnen profiteren. Alvorens te tekenen adviseren wij deze leden met klem telefonisch advies in te winnen bij onze organisatie." nig gelegenheid en geen beschikbare arbeid die dit schoonmaken er weer eens bij kan gaan doen. Een andere mogelijkheid is tankopslag op de boerde rijen en dan wel gekoelde opslag. Dit biedt de mo gelijkheid om bijv. middernacht de melk te halen dus melkontvangst de hele dag en nacht door met vanzelf minder melkrijders. Het zit er dik in dat deze manier van melkont vangst eerder in aanmerking komt voor de grotere melkveehouderijbedrijven dan voor de kleinere. De ontwikkeling zou wel eens zo kunnen zijn dat het melkverwerkende bedrijf verschil in uitbetaling moet en wil toepassen tussen de grote en kleine leverancier. PEN soortgelijke ontwikkeling zien wij reeds bij eieren. Aan het eind van het jaar keren verschillende coöperaties aan hun leden-leveran ciers verschillende nabetalingen uit. Zij die per week enkele tienduizenden eieren afleveren ont vangen een aanmerkelijk grotere uitkering dan zij die maar tot enkele honderden eieren per week konden komen. Bij de aan- en verkoopverenigin gen zien we hetzelfde met het buiktransport t.o.v. de distributie in zakken. De hoeveelheidskorting en hoeveelheidstoeslagen hebben reeds hun intrede gedaan in die gevallen waar het het brengen van veevoeder of het halen van eieren betreft terwijl de vrachtwagen slechts ca. 1 x per week de boer derij behoeft aan te doen. Dat de bestaande toe stand niet zal veranderen waar het de melk betreft die dagelijks moet worden afgevoerd en in vele delen van het land, in de tijd dat de koeien in de weide lopen, zelfs 2 x per dag, valt dan ook zeer te betwijfelen. Naast de economie van het vervoer speelt de kwaliteitsbescherming van de melk ook nog een belangrijke rol. Volgens sommige deskundigen is dit laatste een zaak die veel meer de kwaliteit van de consump- tiemelk aangaat dan de kwaliteit van de industrie- melk. Wij moeten dit wel aannemen wanneer des kundigen dit zo stellen hoewel er bij ons dan al tijd nog vraagtekens blijven. Van de kwaliteit van onze kaas en andere zui velproducten hangt onze positie op de binnenland se en buitenlandse markt af. Het is niet meer op dat wij op dit punt onbereikbaar aan de top staan. Wie zijn oor te luisteren legt hoort wel eens an dere geluiden. Er vindt een ontwikkeling plaats die regelmatig voortgaat. Aanpassing kan niet uit blijven! D. EPPLE-MOBI de ideale machine voor loonwerken en grote landbouwbedrijven NIEUW is de variabele V-snaaraandrijving van de dorstrommel. Met een lichte handbeweging regelt u traploos het toerental van 400 tot 1200 o.p.m. Geen vermoeiend en tijdrovend verwisselen van snaarschijven meer. STERK is de 52 pk watergekoelde 4-cilinder dieselmotor, GROOT is het zeefoppervlak voor eerste reiniging: 20% groter dan voorheen. DOELMATIG is de gepatenteerde dubbele dorstrommel, die verlies - zelfs bij hoge snelheden - tot het uiterste beperkt. 3 afdeling landbouwmachines - Amsterdam - Harderwijk MEER DAN 75 JAAR ERVARING IN TECHNISCHE ZAKEN V-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1964 | | pagina 15