iffllfijgl
Rijdende melkontvangst in ontwikkeling!
Aardgasleidingen
Het grote werk snel gedaan met de EPPLE-MOBIL 250!
de maaidorser die in 1963
met groot succes
in Nederland werd geïntroduceerd
VRIJDAG 12 JUNI 1964
547
„ÏN de U. S. A. heeft men al lang
melktanks op de boerderij,
waaruit de melk door tankauto's
wordt opgehaald. In 1956 waren er
30.000, thans 200.000 in gebruik.
De melktanks hebben het voor
deel veel minder arbeid en vooral
minder zware arbeid te vragen.
Bovendien behoeft de melk minder
vaak te worden opgehaald, omdat
de melk toch gekoeld is; kortom
tanks komen sterk tegemoet aan
de arbeidsproblemen.
Daartegenover staat, behalve de
investering, dat de melk er gekoeld
in moet komen om kwaliteitsbederf
tegen te gaan.
Goed koelen van melk onmiddel
lijk na het melken bevordert trou
wens altijd de melkkwaliteit".
I\E laatste openbare vergadering van het P. Z.
stond alles in het teken van de toekomstige
ontwikkeling. Of liever gezegd de toekomst is al
reeds begonnen. Het is immers al een feit dat de
rijdende melkontvangst in het buitenland al geen
nieuws meer is en met name in het zuiden van ons
land de tankwagen op enkele plaatsen reeds het
transport verzorgd van boer naar fabriek. Dit zo
zijnde vraagt dit aanvullende regelingen ten aan
zien van de bemonstering en het wegen of meten
van de melk die door de veehouders via deze tank
wagen wordt afgeleverd. De verordening van het
P. Z. die deze bemonstering en hoeveelheidbepaling
regelt op grond waarvan.de fabriek met de boer
afrekent en op grond waarvan de verzekering van
het Zuivelfonds en de verrekening van de melk-
toeslag plaats vindt, werd op dit stuk aangepast.
In overleg met het betreffende controlestation zal
het P. Z. voor deze wijze van melkontvangst rege
lingen treffen.
UET is moeilijk te voorspellen of over een aan-
tal jaren de tankwagen de melkwagen met
melkbussen van de weg zal hebben verdrongen.
Het grootste probleem vormt, naar het ons voor
komt, het schoonmaken van de door de tankwagen
leeggezogen bussen. Op de boerderijen is er wei-
DNIGE weken geleden gaven wij onder de kop
„Teken niet te snel lees de voorwaarden"
de belangrijkste voorwaarden van het contract,
dat door de Gasunie voor het leggen van lei
dingen wordt gehanteerd. Dat er elders in het
land ook problemen over deze kwestie (s) zijn,
bleek ons uit een publikatie in het Groninger
Landbouwblad van de vorige week. Deze luidde
aldus:
„Zowel door de N. A. M. als door de N. V.
Nederlandse Gasunie worden op het ogenblik
grondeigenaren en grondgebruikers benaderd
in verband met de aanleg van kleine buis
leidingen (20 a 30 cm diameter). Voor hun
vrijwillige medewerking wordt aan de grond
eigenaren 1,per strekkende meter buis ge
boden, daarenboven zal de schade toegebracht
aan de grond en gewassen worden vergoed.
De landbouworganisaties en het Landbouw
schap zijn echter van oordeel dat de z.g. re
cognitie van ƒ1,per strekkende meter te
laag is en dat Het bedrag ten minste zal moe
ten worden verhoogd tot 1,50. Helaas kon
hierover noch met de N. A. M. noch met de
Gasunie overeenstemming worden bereikt.
Teneinde stagnatie in de aardgasvoorzie
ning te voorkomen heeft de Gasunie in be
paalde gevallen, in overleg met het Landbouw
schap, besloten de volgende extra clausule aan
de contracten toe te voegen::
„Indien het overleg tussen de Gasunie en het
Landbouwschap in 1964 zou leiden tot wijziging
van de vergoedingen, zullen deze tussen par
tijen van kracht zijn."
Deze extra bepaling heeft natuurlijk alleen
maar zin, wanneer het overleg intussen wordt
voortgezet. Bij informatie is ons gebleken, dat
het overleg feitelijk is vastgelopen, vandaar
dat wij middels deze publikatie onze leden, die
benaderd worden om te tekenen voor kleinere
buisleidingen, er met nadruk op willen wijzen
dat er geen enkele garantie bestaat dat er nog
dit jaar een meer bevredigende vergoedings
regeling tot stand zal komen, waarvan zij
eventueel eveneens zouden kunnen profiteren.
Alvorens te tekenen adviseren wij deze leden
met klem telefonisch advies in te winnen bij
onze organisatie."
nig gelegenheid en geen beschikbare arbeid die dit
schoonmaken er weer eens bij kan gaan doen. Een
andere mogelijkheid is tankopslag op de boerde
rijen en dan wel gekoelde opslag. Dit biedt de mo
gelijkheid om bijv. middernacht de melk te halen
dus melkontvangst de hele dag en nacht door met
vanzelf minder melkrijders.
Het zit er dik in dat deze manier van melkont
vangst eerder in aanmerking komt voor de grotere
melkveehouderijbedrijven dan voor de kleinere. De
ontwikkeling zou wel eens zo kunnen zijn dat het
melkverwerkende bedrijf verschil in uitbetaling
moet en wil toepassen tussen de grote en kleine
leverancier.
PEN soortgelijke ontwikkeling zien wij reeds
bij eieren. Aan het eind van het jaar keren
verschillende coöperaties aan hun leden-leveran
ciers verschillende nabetalingen uit. Zij die per
week enkele tienduizenden eieren afleveren ont
vangen een aanmerkelijk grotere uitkering dan zij
die maar tot enkele honderden eieren per week
konden komen. Bij de aan- en verkoopverenigin
gen zien we hetzelfde met het buiktransport t.o.v.
de distributie in zakken. De hoeveelheidskorting en
hoeveelheidstoeslagen hebben reeds hun intrede
gedaan in die gevallen waar het het brengen van
veevoeder of het halen van eieren betreft terwijl
de vrachtwagen slechts ca. 1 x per week de boer
derij behoeft aan te doen. Dat de bestaande toe
stand niet zal veranderen waar het de melk betreft
die dagelijks moet worden afgevoerd en in vele
delen van het land, in de tijd dat de koeien in de
weide lopen, zelfs 2 x per dag, valt dan ook zeer
te betwijfelen. Naast de economie van het vervoer
speelt de kwaliteitsbescherming van de melk ook
nog een belangrijke rol.
Volgens sommige deskundigen is dit laatste een
zaak die veel meer de kwaliteit van de consump-
tiemelk aangaat dan de kwaliteit van de industrie-
melk. Wij moeten dit wel aannemen wanneer des
kundigen dit zo stellen hoewel er bij ons dan al
tijd nog vraagtekens blijven.
Van de kwaliteit van onze kaas en andere zui
velproducten hangt onze positie op de binnenland
se en buitenlandse markt af. Het is niet meer op
dat wij op dit punt onbereikbaar aan de top staan.
Wie zijn oor te luisteren legt hoort wel eens an
dere geluiden. Er vindt een ontwikkeling plaats
die regelmatig voortgaat. Aanpassing kan niet uit
blijven!
D.
EPPLE-MOBI
de ideale machine voor loonwerken
en grote landbouwbedrijven
NIEUW is de variabele V-snaaraandrijving van de
dorstrommel. Met een lichte handbeweging regelt
u traploos het toerental van 400 tot 1200 o.p.m.
Geen vermoeiend en tijdrovend verwisselen van snaarschijven meer.
STERK is de 52 pk watergekoelde 4-cilinder dieselmotor,
GROOT is het zeefoppervlak voor eerste reiniging: 20% groter dan voorheen.
DOELMATIG is de gepatenteerde dubbele dorstrommel,
die verlies - zelfs bij hoge snelheden - tot het uiterste beperkt.
3
afdeling landbouwmachines - Amsterdam - Harderwijk
MEER DAN 75 JAAR ERVARING IN TECHNISCHE ZAKEN
V-