Omstreden Landbouwpolitiek VRIJDAG 1 MEI 1964 „Officieel orgaan van de Maatschappij tot bevordering van land enTuinbouw en Veeteelt in Zeeland OVERZICHT 52e Jaargang No.273%^ Frankering Dij abonnement: Temenden VEELVULDIG hebben wij de laatste jaren kunnen constateren, dat velen in den lande een oordeel uitspreken over het landbouwbeleid, dat door de rege ring gevoerd wordt of gevoerd zou moeten worden. Op dit punt heeft de landbouwsector zeker niet te kla gen over gebrek aan belangstelling en publiciteit. Naast de grote dagbladpers en de meer streeksgewijze gelezenprovinciale dagbladen besteden veel gelezen weekbladen als Elsevier en de Haagse Post geregeld aandacht aan sommige kanten van het landbouw beleid. Ook in meer gespecialiseerde bladen als het Financieel Dagblad en Economisch-Statistische Be richten kan men over landbouwvraagstukken lezen. Naast de voormannen der landbouworganisaties, die zich van zelfsprekend veelvuldig in het openbaar met het landbouwbeleid en de hoogte van prijzen en boereninkomens bezighouden, vormen deze zaken ook dikwijls een onderdeel van redevoeringen van poli tici. economen, leiders van industriële werkgeversorganisaties en vakbonden en van sprekers namens consumentenverenigingen. Tenslotte speelt het nationale landbouwbeleid van verschillende landen een grote rol bij internationale besprekingen, zoals E. E. G., Kennedyronde en wereldhandelsconferentie. Neen, over gebrek aan belangstelling hebben de boeren op dit gebied niet te klagen UITEENLOPENDE MENINGEN OVER verschil aan inzicht bij allen, die zich ermede bemoeien ook niet. Wij kunnen bijna zeggen, dat de opvattingen over de door de regering te volgen richting uiteenlopen van het ene uiterste tot het andere. Er zijn mensen die de volledige zoge naamde pariteit eisen en verdedigen, hetgeen wil zeggen, dat de boeren steeds recht hebben op prijzen voor hun produkten, die hun een vergelijkbaar inkomen verschaft met andere groepen van de bevolking. Prijzen dus, die de boerenstand steeds een bepaald en rechtvaardig deel van het nationale inkomen verschaffen. Er zijn aan de andere kant deskundigen of quasi deskundigen, die menen, dat men de landbouwprodukten zo goedkoop mogelijk op de wereldmarkt moet kopen en dat de boer in eigen land zijn bedrijfsvoering daaraan maar moet aanpassen. Kan hij dat niet, dan moet hij maar wat anders gaan doen. Er zijn mensen, die van oordeel zijn, dat het boerenfamiliebedrijf volledig in stand gehouden moet worden en dat het de taak van de Overheid is hiervoor te zorgen. Anderen daarentegen menen, dat wij in Nederland en ook in West-Europa zo snel mogelijk moeten zorgen voor grote, geme chaniseerde en zelfs ten dele geautomatiseerde bedrijven, die niet meer zoals tot nu toe met eigen geld gefinancierd worden, maar waarvoor men volgens moderne methoden vreemd geld moet aan trekken om op deze wijze als een soort geïndustrialiseerde land bouw zo economisch mogelijk te werken. Ter gelegenheid van de viering van de 55e verjaardag van H. M. Koningin Juliana is het ons een voorrecht Haar en haar gezin met deze dag geluk te wensen en hieraan de bede te verbinden dat zq nog lang gespaard moge blijven voor gezin, land en volk. Aan de vooravond van de herdenking der bevrij ding zien we in Haar het kostbare goed der vrijheid gesym boliseerd. ZWAAR OMSTREDEN LANDBOUWBELEID VAN REGERING TUSSEN deze twee uitersten, waarover op zich- zelve reeds veel te zeggen zou zijn, bevindt zich een heel scala van opvattingen. Maar wat wel vast staat is, dat juist omdat er zoveel verschillen de meningen zijn. het landbouwbeleid, dat de rege ring uiteindelijk uitstippelt en in de praktijk brengt, zwaar omstreden is en bestreden wordt, want slechts weinigen achten zich geheel of vol doende bevredigd. De redenen voor deze belangstelling zijn niet ver te zoeken. Waarom spreekt en schrijft een ieder over een verhoging van de melkprijs of van de suikerprijs of van de tarwe- en broodprijs en waarom maakt men zich veel minder druk over be richten in de krant, dat de prijs van het bier, van de sigaretten of van de gloeilampen is verhoogd? Welnu, in de eerste plaats worden uit vele land bouwprodukten de eerste levensbehoeften van een ieder vervaardigd en spelen de prijzen hiervan een rol ten opzichte van de kosten van levensonderhoud, dus ook van de lonen en van de produktiekosten van alle andere bedrijfstakken, zoals industrie, han del, bouwnijverheid enz. Ten tweede vindt de prijsvorming van de meeste produkten ogenschijnlijk op een veel vrijere manier plaats dan die van de belangrijkste landbouwpro dukten, waarvoor immers de regering prijzen af boerderij vaststelt. Regelingen en maatregelen van de Overheid ten aanzien van deze vaststelling der prijzen staan dus in de openbare belangstelling en staan dus bloot aan openbare critiek van alle kan ten. Zowel van de zijde van de landbouworganisa ties, die de prijzen nog al eens te laag vinden als van de zijde van allen, politiek of beroepsgewijze georganiseerd, die bij hun dagelijkse uitgaven met de hoogte dezer prijzen te maken hebben. Tenslotte worden verschillende prijzen voor landbouwprodukten hoger vastgesteld dan de prijzen van de wereldmarkt. Het feit dat deze wereldmarktprijzen meestentijds overschot- prijzen zijn en met behulp van export, subsidies of andere methoden lager liggen dan zij met het oog op de kosten van het betreffende produkt zouden behoren te zijn, doet aan het feit op zichzelf niets af. Naast de prijsvaststelling door de Overheid, neemt deze zelfde Overheid de noodzakelijke maat regelen om de boer tegen deze lage wereldmarkt prijzen te beschermen. Juist het aanvaarden van dit systeem van zekere prijsgaranties en van bescherming, maakt, dat die zelfde Overheid hetzij zelf, hetzij via semi-over- heidslichamen als produktschappen zich ook met de afzet van het eigen produkt moet bemoeien en tevens, om te hoge kosten voor het volk te voor komen, met bedrijfsvoering via onderwijs, onder zoek, voorlichting en cultuurtechniek. LANDBOUWMAATREGELEN IN HET POLITIEKE VLAK GETROKKEN HIT alles maakt, dat dit hele pakket van land- bouwmaatregelen in het politieke vlak wordt getrokken en dat daardoor ook velen buiten de landbouwkring zich een oordeel trachten te vormen en erover meepraten. Beslissingen op het hele terrein van het land bouwbeleid zijn dus meestal politieke beslissingen. Wanneer de georganiseerde landbouw voor de boe ren een bepaalde prijs bijvoorbeeld voor de melk of voor de tarwe vraagt, moet zij deze prijs bij de Minister verdedigen, die haar daarna politiek waar moet kunnen maken. De volksvertegenwoordiging moet haar immers goedkeuren en dit parlement zit er namens alle (Zie verder pag. 411);

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1964 | | pagina 1