AARD APPEL V ARIA
VAN HET LANDBOUWSCHAP
345
BESTRIJDING WILDE HAVER
GARANTIEPRIJZEN
POOTAARDAPPELEN OOGST 1964
VERHOGING HEFFING
OP POOTAARDAPPELEN
ST. O. P. A.-OVERNAME
POOTAARDAPPELEN
DE MELKPRIJS
ONTWERP-HEFFINGSVERORDENING RUNDERZIEKTENBESTRIJDING
VRIJDAG 10 APRIL 1964
HET Produktschap voor Aardappelen vergader
de op 8 april j.l. en gaf in een overzicht de
laatste gegevens over de aardappelmarkt. Alhoe
wel over de exportvooruitzichten weinig te zeggen
is, geeft het volgende beeld weinig hoop voor een
verbetering op korte termijn.
In België zijn de prijzen eveneens laag als ge
volg van de zeer grote invoer van Franse aard
appelen die vóór 1 maart plaats vond. Naar mate
de voorraden Franse aardappelen in België ge
ruimd worden zal er wellicht meer vraag naar
Nederlandse aardappelen ontstaan. De laatste week
werd gemiddeld ca. 200 ton per dag verladen.
In Frankrijk bestaat een catastrofale toestand
op de consumptie-aard appelmarkt. De prijzen voor
redelijk klaargemaakte Bintje consumptie-aard
appelen zouden geleverd op vervoermiddel in de
buurt van de 5,per 100 kg liggen. De uitvoer
is zeer beperkt.
In West-Duitsland is de situatie eveneens verre
van rooskleurig en brokkelen de prijzen steeds
verder af. In het grootste produktiegebied Z.W.-
Beieren werd in januari gemiddeld nog 9,— door
de telers gemaakt. Deze prijs daalde geleidelijk tot
6,50 in begin maart en is sindsdien nog wat ver
der teruggelopen. Naar verwachting zal evenals
in voorgaande jaren de Duitse grens op 1 mei voor
de invoer van oude aardappelen worden gesloten.
Ook Italië en Zweden kampen met een over
schotsituatie, terwijl ook in Denemarken de prijzen
dit voorjaar slecht zijn.
In Engeland verwacht men dat de eigen oogst
toereikend zal zijn.
In de landen buiten Europa vermindert de vraag
naar Europese aardappelen naarmate de aanvoeren
van nieuwe aardappelen uit de subtropische ge
bieden groter worden.
DAT de prijzen in ons land nog gunstig afsteken
bij de prijzen in de omliggende landen is mede
te danken aan de betere kwaliteit waardoor het
tot nog toe mogelijk is de uitvoer aan de gang te
houden. De kwaliteitsvoorsprong die ons land t.o.v.
de andere Europese landen heeft, wordt in april
en mei wellicht nog iets groter door de dooreen-
genomen betere bewaarmogelijkheden die hier be
staan. Van betekenis voor de marktontwikkeling
zal verder zijn de omvang van het aanbod van
vroege aardappelen uit de landen in en rond de
Middellandse Zee en de prijzen die hiervoor wor
den bedongen. Uit verschillende informaties moet
worden afgeleid dat in bedoelde landen de opper
vlakte kleiner is dan vorig jaar, toen de ha-op
brengsten bovendien gunstig waren. Ook de tijd
waarop het vroege aardappelgewas in W.-Europa
zich ontwikkelt zal van invloed kunnen zijn op
het verdere prijsverloop voor de oude aardappelen.
DE onlangs bekend gemaakte nieuwe overname
regeling heeft tot doel voor goede consump
tie-aardappelen een prijsbodem te leggen.
Het is beslist niet de bedoeling om allerlei res
tanten op te ruimen, die om welke reden dan
ook moeilijk of niet voor consumptie te plaat
sen zijn.
Bij het vaststellen van de bewaarvergoeding van
15 cent per week in april en 20 cent per week in
mei is rekening gehouden met de kosten die door-
eengenomen aan de bewaring zijn verbonden. Bij
een deel van de telers en handelaren kan de nei
ging bestaan de aardappelen voorlopig vast te hou
den om zodoende te profiteren van de oplopende
prijsbodem. Om onze export zo goed mogelijk op
gang te kunnen houden is het echter noodzakelijk
dat de bestaande voorraden regelmatig worden
afgezet. Ook zou het V. I. B. niet in staat zijn om
b.v. in de laatste weken van mei een zeer groot
kwantum aan te kopen en weg te werken. Een
spreiding van de afzet is dus ue aangewezen weg.
Ook al omdat er geen enkele zekerheid bestaat
t.a.v. de financieringsmogelijkheden later in het
seizoen.
HET Bestuur besloot tot publikatie van een ont-
werp-verordening bestrijding wilde haver, dit
naar aanleiding van een besluit van Zeeland om
gezamenlijk op te treden tegen dit sluipende kwaad,
dat haast ongemerkt binnendringt en daarna
slechts door langdurige bestrijding uitgeroeid kan
worden. De verordening behelst een regeling van
de bestrijding, die zal gelden voor Schouwen-Dui-
veland, Tholen, St. Philipsland en Noord-Beveland.
Deze eilanden worden beschouwd als proefgebie
den.
Wanneer blijkt, dat een en ander een gunstig
effekt-heeft, kan de hoofdafdeling Akkerbouw ook
andere gebieden aanwijzen waarop de regeling van
toepassing zal zijn.
De verordening verplicht de betrokken onder
nemers om de wilde haverplanten die op zijn on
derneming voorkomen, geheel of gedeeltelijk te
verwijderen, vóórdat het zaad van deze planten
begint uit te vallen.
In verband met het eventueel voorkomen van
zwaar besmette bedrijven, die redelijkerwijs niet
aan deze verplichting kunnen voldoen, is er een
ontheffingsmogelijkheid geschapen, op grond waar
van deze bedrijven kunnen worden verplicht an
dere maatregelen toe te passen zoals bijvoorbeeld
chemische bestrijding.
Met het oog op de uitvoerbaarheid is een zekere
centralisatie nodig, waarom de minimum hoeveel
heid die per ras en per leveringsplaats aan het
V. I. B. kan worden aangeboden en verkocht, op
15 ton is gesteld. Het is toegestaan dat de telers
gezamenlijk aanbieden d.w.z. dat ten teler behalve
zijn eigen aardappelen ook aardappelen van één
of meer andere telers kan aanbieden. De teler die
aan het V. I. B. verkoopt is uiteraard voor de ge
combineerde verkoop aansprakelijk.
Aan de sortering zal bijzondere aandacht moe
ten worden testeed. Het niet volledig voldoen aan
de normale exporteisen kan aanzienlijke schade
voor de verkopers veroorzaken. Overwogen is om
de verkopers in de gelegenheid te stellen de aard
appelen te leveren met een zeker percentage tarra
(b.v. tot 10%) uiteraard tegen een lagere prijs
wegens bespaarde sorteerkosten. Dit echter zou
een goede uitvoering van de overname in het ge
drang kunnen brengen, zodat voornamelijk op deze
gronden besloten moest worden, dat alle door het
V. I. B. over te nemen consumptie-aardappelen vol
ledig export-klaar gesorteerd moeten zijn.
De binnenlandse kwaliteitsregeling is op 23
maart in het Verordeningenblad afgekondigd en
op 24 maart in werking getreden. De controle hier
op wordt uitgeoefend door de A. LD. van het Mi
nisterie van Landbouw en Visserij.
De garantieprijzen voor pootaardappelen zullen
worden verhoogd.
Bij het overleg met de pootaardappelhandel in
de Pootgoed-Contact-Commissie is overeenstem
ming verkregen over de door het Landbouwschap
voorgestelde verhogingen.
Deze verhogingen zijn: klassen S tot en met A
in de sortering 28/45 mm een verhoging van 1,50
per 100 kg; klasse B in de sortering 28/45 mm
een verhoging van ƒ1,per 100 kg; klasse S tot
en met B in de sortering 35/50 mm een verhoging
van 1,per 100 kg uitsluitend voor de rassen
eersteling en rode eersteling.
Voor de overige maten boven 45 mm geen ver
hoging van de garantieprijzen.
Afhankelijk van de indeling in de groepen I, II
er. III worden de minimumgarantieprijzen (bij
overname aan het einde van het seizoen) voor de
onderscheidene rassen in de sorteringen tussen
28 en 45 mm als volgt verhoogd:
voor de klassen S, SE en E respectievelijk 21,50,
21,en 19,50 per 100 kg, voor de klassen A
respectievelijk 19,50, 19,en 18,per 100 kg
voor de klassen B respectievelijk 14,15,en
12,50 per 100 kg.
AARDAPPELWAARHEEN?
HE beschouwing die onlangs in het be-
stuur van het Produktschap voor Aard
appelen is besproken en waarin een anali-
sering wordt gegeven van de bestaande
toestand bij de produktie en afzet van con
sumptieaardappelen en waarin tevens enkele
middelen worden aangegeven die tot een
verbetering van de produktie en afzet zou
den kunnen leiden, zal een dezer dagen als
een geïllustreerd boekwerkje, dat als titel
heeft „Aardappelwaarheen?", gereed
zijn. Het zal in eerste instantie worden toe
gezonden aan alle organisaties, die deel heb
ben aan de aanwijzing van de bestuursleden
evenals aan een aantal instellingen en auto
riteiten. Via de organisaties zal het verder
worden verspreid.
Dit boekje, dat gratis beschikbaar wordt
gesteld en bedoeld is om de discussie in de
kringen van het bedrijfsleven te activeren,
zal bovendien rechtstreeks door het Pro
duktschap voor Aardappelen worden toege
zonden aan belangstellende telers, handela
ren, verwerkers enz. die hierom vragen.
De heffing per hectare pootaardappelen zal wor
den verhoogd van ƒ50,tot ƒ80,Deze areaal
heffing dient ter financiering van de St. O. P. A.-
garantieregeling. In verband met de gestegen
garantieprijzen en in de verwachting, dat het aan
bod aan de St. O. P. A. van overschotten pootaard
appelen in het voorjaar 1964 uitzonderlijk groot
zal worden, achtte men deze heffingsverhoging
noodzakelijk.
Verder wordt nog overwogen om naast de nor
male aanbieding van pootaardappelen aan de
St.O.P.A. ook de mogelijkheid open te stellen poot-
aardappelen aan te bieden welke niet volledig zijn
klaargemaakt. In dat geval zal het uitschotpercen
tage door tarrering moeten worden vastgesteld.
Bovendien zal dan een korting worden toegepast op
de overnameprijs in verband met bespaarde kosten.
Hierover zullen zo mogelijk in het agrarisch radio
bulletin van zaterdag 11 april, maandag 13 april
en dinsdag 14 april nadere mededelingen kunnen
worden gedaan.
HET bestuur van het Landbouwschap heeft in de openbare vergadering van 1 april 1964 een lang
durige bespreking gewijd aan de beslissing van de regering ten aanzien van de melkprijs, welke
sterk afwijkt van hetgeen het Landbouwschap heeft gevraagd. Zoals reeds in de dagbladen gepubli
ceerd mondde deze bespreking uit in een opdracht aan het D. B. van het Schap. Dit zal zich met een
brief moeten wenden tot het kabinet en de volksvertegenwoordiging. Daarin is evenals in het onder
houd met de minister dat deze week heeft plaats'gehad de aandacht gevestigd op het redelijke
melkprijsvoorstel van het Landbouwschap.
In het bijzonder zullen naar voren gebracht moeten worden de mogelijkheden die voor verbetering
van de melkprijs (en daarmee van de rentabiliteit van de weidebedrijven en gemengde bedrijven) ge
legen zijn in de inleveringsprijzen en in het vlees beleid. Bovendien was het bestuur van mening, dat
d~ door het Landbouwschap gevraagde verreken prijs van 35 cent vastgesteld zou kunnen worden
zonder de politiek van prijsstabillsatie welke de regering voert, in het gedrang te doen komen.
De minister heeft zich nog niet uitgesproken ever de inleveringsprijzen of over een heffing op
boter en kaas. Ook de vleesprijs speelt een belangrijke rol bij het bereiken van een behoorlijk inko
men voor de melkveehouderij. Hierover heeft de minister zich evenmin uitgesproken. Ook over deze
vraagstukken zal het Landbouwschap de minister nog benaderen.
Uit de vergadering kwam onder meer naar voren, dat de onderhavige beslissing in strijd
is met het akkoord van Wassenaar, waarbij de landbouw de tweede plaats op de prioriteiten
lijst van de regering kreeg, na de woningbouw. Met de thans vastgestelde prijs komt men al
leen maar terug op het inkomenspeil van 1958/1959waar men de laatste tijd beneden was ge
bleven.
IJET is vrijwel zeker, dat met ingang van 1 mei 1964 de regeling van de bestrijding van runder-
tuberculose tot de taken van het Landbouwschap zal gaan behoren. Voor deze nieuwe taak zal ech
ter geen aparte heffing worden opgelegd, omdat men daardoor voor elke runderziekte een verschil
lende heffing zou creëren. Er zijn immers reeds heffingen voor de bestrijding van de abortus Bang
en voor het S^chtvergoedingsbesluit abortus Bang. Deze heffingen zullen nu samengebracht worden in
één enkele heffing, die zal dienen voor de bestrijding van runderziekten. De betrokken ontwerp-veror-
dening zal thans in het Mededelingenblad Bedrijfsorganisatie worden gepubliceerd.
Het Landbouwschap heeft de minister van Landbouw en Visserij gevraagd om een rijksbijdrage in
de financiering van de dierziektenbestrijding met ingang van 1965. Voorts verzocht het Land
bouwschap om een uitkering van een gedeelte van de melkprijstoeslag 1964/1965 ter medefinanciering
van de runderziektenbestrijding. Het Landbouwschap wil aldus de beschikking krijgen over 0.25 per
100 kg melk. Als aan dit laatste verzoek wordt voldaan en daar ziet het naar uit zal ongeveer
vijftien miljoen gulden voor de runderziektenbestrijding aan het Landbouwschap worden uitgekeerd.
Dit is dus een belasting van de melkveehouderij en het Landbouwschap overweegt dan ook om te
zijner tijd eveneens het mestvee of slachtvee afzonderlijk te belasten.
De gezondheidsdiensten voor dieren voeren de verordeningen van het Landbouwschap ten behoeve
van de runderziektenbestrijding uit. De meesten hunner zullen naast het hun toekomende deel van
de vijftien miljoen gulden uit de melkprijstoeslag een aanvullende financiering nodig hebben. Voor
deze aanvulling zal de nieuwe verordening, dus de Heffingsverordening runderziektenbestrijding, de
mogelijkheden moeten bieden. De heffing, die ingevolge deze verordening wordt opgelegd, mag niet
hoger zijn dan vier gulden per jaar voor elk rund.
Uit de opbrengst van de heffing van 1,— per 1Und, die thans nog geldt, wordt in bescheiden mate
ook geput voor bijvoorbeeld de bestrijding van varkens- en pluimveeziekten en de k. i. bij varkens.
Dit zal onder de nieuwe verordening niet mogelijk zijn. De financiering van deze aktiviteiten zal in de
toekomst dus op een andere wijze sluitend moeten worden gemaakt.