Geen reden lot juichen over de melkprijs
Esso voor kracht
Esso voor alles
€sso
350
Verhoging
toeslag pensioenen
Stop 'n tijger in uw tank!
Met Esso bent u beter uit!
ZEEUWS LAND- EN TUINBOUWBLAD
|>E melkprijs is er, maar er is geen reden tot
juichen. Uit de diverse uitlatingen van deze
regering, zoals de regeringsverklaring, de troon
rede enz. hadden wij de stellige verwachting mo
gen koesteren dat de beloning in de landbouw
aanzienlijkzou worden verbeterd. Het leek dan
ook niet overdreven voor de L. E. I.-bedrijven uit
te gaan van een boereninkomen van 10.000,
gemiddeld. (De kosten van een landarbeider/vee
verzorger zijn bij de nieuwe C. A. O. te stellen op
ƒ8.800,—).
Werden dan alle reeds in de brief aan de Ka
binetsformateur genoemde, te weinig ingecalcu
leerde kosten nog in rekening gebracht, dan kwam
men zowaar op grond van de L. E. I.-berekening
op een melkprijs van bijna 35 cent. Tenminste als
alleen de melkprijs kan worden gebruikt om dit
alles goed te maken.
Waarom niet? Waarom heeft nu het Landbouw
schap toch geen 35 cent gevraagd? Waarom heeft
zelfs het K. N. L. C. geen 35 cent gevraagd? Hier
voor zijn enkele belangrijke argumenten aan te
voeren. In de eerste plaats is daar het vleesbeleid.
10 hogere vleesprijzen komen ongeveer overeen
met 1 cent voor de melk wat de invloed op de in
komsten van de boer betreft. Wanneer het mocht
gelukken de vleesprijzen 20 boven de in de
ft-
L. E. I. berekende vleesprijzen te houden, (de hui
dige vleesprijzen zijn zelfs hoger), dan zou hiermee
33 cent al verantwoord zijn. Men kan nu wel aan
voeren dat die hoge vleesprijzen als een meevaller
moeten worden beschouwd en dat men daar beter
niet over kan praten, maar dat heeft geen zin,
omdat de rundvleesverordening van de E. E. G. er
nu eenmaal ligt en de Nederlandse regering een
oriëntatieprijs voor vlees moet vaststellen. Het lijkt
mij, dat de georganiseerde landbouw in deze prijs
wil meespreken en dus wel met een getal voor de
dag moet komen. Nu moet men, naar mijn gevoel,
ook in andere berekeningen met ditzelfde getal
werken.
Melk- en kaasprijzen. Er is uitgerekend, dat bij
een melkprijs van 34 cent de consumptiemelk in
ons zo hoog geprezen zuivelland de hoogste zou
zijn op Italië na. Wij zouden ons Jan in een situa
tie manoeuvreren dat onze kaas duurder was dan
de Duitse en Belgische, zodat we onze gehele ex
port naar die landen in de waagschaal stelden.
Van het Nederlandse zuiveloverschot, dat wij
naar België, Frankrijk en Duitsland gewend zijn
te exporteren, zeggen wij altijd dat het wel een
Nederlands, maar geen Europees overschot is. Het
ontstaat doordat wij goedkoper produceren dan
België, Frankrijk of Duitsland. Bij een te hoge
melkprijs gaat onze redenering niet meer op en
wordt het Nederlands zuiveloverschot tot een
Europees overschot.
Bij een richtprijs van 33 cent zal onze kaas nog
juist over de Duitse drempelprijs heen kunnen
komen en dat is ook de prijs waarvoor ook de
Denen binnen mogen. Iedere verhoging van onze
aanbodprijs behoeft door de Denen niet te worden
gevolgd en behoeft door de Duitsers ook niet als
heffing aan de Denen te worden opgelegd. Boven
deze drempelprijs is dus de bescherming tegen
derde-landen nul. Het gaat hier om 55.000 ton
voor West-Duitsland en 20.000 ton voor België.
We spreken nu nog niet over de mogelijkheden
die voor Frankrijk ontstaan doordat dit land een
extra lage melkprijs handhaaft van 28,70. De
exportmogelijkheden van dit land, dat vóór kort
niet of nauwelijks op de zuivelmarkt meetelde,
konden daardoor weieens aanzienlijk worden.
Staat vragen vrij Vele leden hebben een prijs
van 35 cent horen mompelen en is het nu niet beter
de regering te laten zeggen dat dit allemaal niet
mogelijk is? De organisaties en ook het Landbouw
schap hebben dan in de ogen van het gewone lid
de belangen van de leden tot het uiterste ver
dedigd.
We kunnen dan nog brieven schrijven aan par
lementsleden, wij kunnen zelfs nog demonstraties
organiseren enz. enz., maar het resultaat zal be
slist niet anders zijn.
Ik geloof dat het onjuist is als men meent dat
het belang van de veehouders gediend is met het
vragen van een priis dié niet gerealiseerd kan
worden. Hij mag zich dan misschien wel één keer
dukkig voelen orndat zijn organisatie dat voor
:-m gedaan heeft, maar zijn organisatie heeft zich
aarbij in de ogen van de minister, van de Kamer
en van de hele Nederlandse openbare mening ge-
iiskwalificeerd.
Onze conclusie. Wat is nu de conclusie van de
beslissing van het Kabinet? Allereerst, dat het
voorstel van het Landbouwschap bijzonder rede
lijk is geweest. En verder, dat de opvattingen over
een redelijke beloning in de landbouw tussen over
heid en bedrijfsleven blijkbaar bijzonder var uit
eenlopen en dat de overheid geen oog heeft voor
het probleem van de gebouwlasten. Is het de be
doeling dat onze gebouwen ondoelmatig blijven?
Of is het de bedoeling van de regering hiervoor
een andere oplossing te vinden? Dat de overheid
dit dan duidelijk stelt.
Geen oog heeft de Overheid blijkbaar voor de
positie van het Landbouwschap. Dat dit onder deze
omstandigheden wel in een uiterst moeilijke posi
tie komt is duidelijk. De tijd lijkt gekomen dat het
Landbouwschap hierover spoedig zelf eens met de
regering gaat spreken. Een dergelijke bespreking
zou ook voor de melkprijs al wel gewenst zijn.
ir. C. S. KNOTTNERUS.
HET Bedrijfspensioenfonds voor de Landbouw
verstrekt reeds sedert enkele jaren op de pen
sioenen van de vóór 1 januari 1963 gepensioneerde
65-jarigen en ouderen een voorwaardelijke toeslag
van 25 en aan nadien gepensioneerde of nog te
pensioneren 65-jarigen en ouderen voor zover
het pensioen ondanks de inmiddels verhoogde pen
sioenopbouw blijft beneden 125 van het pensioen,
dat verkregen zou zijn op basis van de vóór 1 janu
ari 1963 geldende pensioenwaarde een toeslag
ter grootte van het verschil tussen genoemd per
centage en het berekende pensioen.
Het fondsbestuur heeft in zijn jongste bestuurs
vergadering, gelet op de beschikbare middelen, be
sloten om de toeslag voor het jaar 1964 nier onbe
langrijk te verhogen. Besloten werd de toeslag op
d^ ouderdomspensioenen van de vóór 1 januari
1963 gepensioneerden nader te bepalen op 40%
en de toeslag op de pensioenen van hen, die na 1
januari 1963 de 65-jarige leeftijd bereikten of nog
zullen bereiken op het verschil tussen 140 van
het pensioen op basis van de vóór 1 januari 1963
geldende pensioenwaarde en het berekende pen
sioen.
De onderhavige beslissing moet mede worden ge
zien tegen de achtergrond van het feit, dat het
fondsbestuur in afwachting van 'n structurele ver
hoging van de A. O. W.- uitkeringen de gepen
sioneerden intussen met deze tijdelijke hogere toe
slag zo ver mogelijk tegemoet heeft willen komen.
Alhoewel het fonds de wens koestert deze verhoog
de toeslag te handhaven, totdat een structurele op
hoging van de A. O. W.-uitkeringen ongeacht de
hoogte daarvan metterdaad geëffectueerd wordt,
zal niettemin van jaar tot jaar door het bestuur
bezien moeten worden, welke toeslag kan worden
verstrekt. Los echter van dit laatste staat wel reeds
vast en worden de gepensioneerden daarop dan
ook gewezen, dat de toeslag na doorvoering van een
structurele verhoging der A. O. W.-uitkeringen in
ieder geval zal worden gereduceerd en zich alsdan
zeker niet boven de 35 zal uitstrekken.
Het ligt in de bedoeling van het fondsbestuur om
bij de pensioenbetaling over de maand mei de ver
hoogde toeslag te verstrekken en de gepensioneer
den daarbij tevens nabetaling te doen van de hun
nog toekomende hogere toeslag over de maanden
januari tot en met april.
U haalt het volle rendement uit élke
P.K. van élke trekker... met Esso
Diesel. Esso zorgt voor maximum
energie, dus maximum prestaties.
Verzet meer met Esso kracht...
Een van de vefe
Esso produkten voor
de landbouw. De
ideale beschermer
tegen roest. Water-
verdringend I
Esso is niet alleen een wereldnaam
voor brandstof. Ook voor motoroliën,
transmissie-oliën, smeervetten,
roestwerende middelen. Alle Esso
produkten zijn volledig bij-de-tijd
voor de modernste motoren en
machines. En Esso isservice!
Ook op landbouwgebied geldt