Geen reden lot juichen over de melkprijs Esso voor kracht Esso voor alles €sso 350 Verhoging toeslag pensioenen Stop 'n tijger in uw tank! Met Esso bent u beter uit! ZEEUWS LAND- EN TUINBOUWBLAD |>E melkprijs is er, maar er is geen reden tot juichen. Uit de diverse uitlatingen van deze regering, zoals de regeringsverklaring, de troon rede enz. hadden wij de stellige verwachting mo gen koesteren dat de beloning in de landbouw aanzienlijkzou worden verbeterd. Het leek dan ook niet overdreven voor de L. E. I.-bedrijven uit te gaan van een boereninkomen van 10.000, gemiddeld. (De kosten van een landarbeider/vee verzorger zijn bij de nieuwe C. A. O. te stellen op ƒ8.800,—). Werden dan alle reeds in de brief aan de Ka binetsformateur genoemde, te weinig ingecalcu leerde kosten nog in rekening gebracht, dan kwam men zowaar op grond van de L. E. I.-berekening op een melkprijs van bijna 35 cent. Tenminste als alleen de melkprijs kan worden gebruikt om dit alles goed te maken. Waarom niet? Waarom heeft nu het Landbouw schap toch geen 35 cent gevraagd? Waarom heeft zelfs het K. N. L. C. geen 35 cent gevraagd? Hier voor zijn enkele belangrijke argumenten aan te voeren. In de eerste plaats is daar het vleesbeleid. 10 hogere vleesprijzen komen ongeveer overeen met 1 cent voor de melk wat de invloed op de in komsten van de boer betreft. Wanneer het mocht gelukken de vleesprijzen 20 boven de in de ft- L. E. I. berekende vleesprijzen te houden, (de hui dige vleesprijzen zijn zelfs hoger), dan zou hiermee 33 cent al verantwoord zijn. Men kan nu wel aan voeren dat die hoge vleesprijzen als een meevaller moeten worden beschouwd en dat men daar beter niet over kan praten, maar dat heeft geen zin, omdat de rundvleesverordening van de E. E. G. er nu eenmaal ligt en de Nederlandse regering een oriëntatieprijs voor vlees moet vaststellen. Het lijkt mij, dat de georganiseerde landbouw in deze prijs wil meespreken en dus wel met een getal voor de dag moet komen. Nu moet men, naar mijn gevoel, ook in andere berekeningen met ditzelfde getal werken. Melk- en kaasprijzen. Er is uitgerekend, dat bij een melkprijs van 34 cent de consumptiemelk in ons zo hoog geprezen zuivelland de hoogste zou zijn op Italië na. Wij zouden ons Jan in een situa tie manoeuvreren dat onze kaas duurder was dan de Duitse en Belgische, zodat we onze gehele ex port naar die landen in de waagschaal stelden. Van het Nederlandse zuiveloverschot, dat wij naar België, Frankrijk en Duitsland gewend zijn te exporteren, zeggen wij altijd dat het wel een Nederlands, maar geen Europees overschot is. Het ontstaat doordat wij goedkoper produceren dan België, Frankrijk of Duitsland. Bij een te hoge melkprijs gaat onze redenering niet meer op en wordt het Nederlands zuiveloverschot tot een Europees overschot. Bij een richtprijs van 33 cent zal onze kaas nog juist over de Duitse drempelprijs heen kunnen komen en dat is ook de prijs waarvoor ook de Denen binnen mogen. Iedere verhoging van onze aanbodprijs behoeft door de Denen niet te worden gevolgd en behoeft door de Duitsers ook niet als heffing aan de Denen te worden opgelegd. Boven deze drempelprijs is dus de bescherming tegen derde-landen nul. Het gaat hier om 55.000 ton voor West-Duitsland en 20.000 ton voor België. We spreken nu nog niet over de mogelijkheden die voor Frankrijk ontstaan doordat dit land een extra lage melkprijs handhaaft van 28,70. De exportmogelijkheden van dit land, dat vóór kort niet of nauwelijks op de zuivelmarkt meetelde, konden daardoor weieens aanzienlijk worden. Staat vragen vrij Vele leden hebben een prijs van 35 cent horen mompelen en is het nu niet beter de regering te laten zeggen dat dit allemaal niet mogelijk is? De organisaties en ook het Landbouw schap hebben dan in de ogen van het gewone lid de belangen van de leden tot het uiterste ver dedigd. We kunnen dan nog brieven schrijven aan par lementsleden, wij kunnen zelfs nog demonstraties organiseren enz. enz., maar het resultaat zal be slist niet anders zijn. Ik geloof dat het onjuist is als men meent dat het belang van de veehouders gediend is met het vragen van een priis dié niet gerealiseerd kan worden. Hij mag zich dan misschien wel één keer dukkig voelen orndat zijn organisatie dat voor :-m gedaan heeft, maar zijn organisatie heeft zich aarbij in de ogen van de minister, van de Kamer en van de hele Nederlandse openbare mening ge- iiskwalificeerd. Onze conclusie. Wat is nu de conclusie van de beslissing van het Kabinet? Allereerst, dat het voorstel van het Landbouwschap bijzonder rede lijk is geweest. En verder, dat de opvattingen over een redelijke beloning in de landbouw tussen over heid en bedrijfsleven blijkbaar bijzonder var uit eenlopen en dat de overheid geen oog heeft voor het probleem van de gebouwlasten. Is het de be doeling dat onze gebouwen ondoelmatig blijven? Of is het de bedoeling van de regering hiervoor een andere oplossing te vinden? Dat de overheid dit dan duidelijk stelt. Geen oog heeft de Overheid blijkbaar voor de positie van het Landbouwschap. Dat dit onder deze omstandigheden wel in een uiterst moeilijke posi tie komt is duidelijk. De tijd lijkt gekomen dat het Landbouwschap hierover spoedig zelf eens met de regering gaat spreken. Een dergelijke bespreking zou ook voor de melkprijs al wel gewenst zijn. ir. C. S. KNOTTNERUS. HET Bedrijfspensioenfonds voor de Landbouw verstrekt reeds sedert enkele jaren op de pen sioenen van de vóór 1 januari 1963 gepensioneerde 65-jarigen en ouderen een voorwaardelijke toeslag van 25 en aan nadien gepensioneerde of nog te pensioneren 65-jarigen en ouderen voor zover het pensioen ondanks de inmiddels verhoogde pen sioenopbouw blijft beneden 125 van het pensioen, dat verkregen zou zijn op basis van de vóór 1 janu ari 1963 geldende pensioenwaarde een toeslag ter grootte van het verschil tussen genoemd per centage en het berekende pensioen. Het fondsbestuur heeft in zijn jongste bestuurs vergadering, gelet op de beschikbare middelen, be sloten om de toeslag voor het jaar 1964 nier onbe langrijk te verhogen. Besloten werd de toeslag op d^ ouderdomspensioenen van de vóór 1 januari 1963 gepensioneerden nader te bepalen op 40% en de toeslag op de pensioenen van hen, die na 1 januari 1963 de 65-jarige leeftijd bereikten of nog zullen bereiken op het verschil tussen 140 van het pensioen op basis van de vóór 1 januari 1963 geldende pensioenwaarde en het berekende pen sioen. De onderhavige beslissing moet mede worden ge zien tegen de achtergrond van het feit, dat het fondsbestuur in afwachting van 'n structurele ver hoging van de A. O. W.- uitkeringen de gepen sioneerden intussen met deze tijdelijke hogere toe slag zo ver mogelijk tegemoet heeft willen komen. Alhoewel het fonds de wens koestert deze verhoog de toeslag te handhaven, totdat een structurele op hoging van de A. O. W.-uitkeringen ongeacht de hoogte daarvan metterdaad geëffectueerd wordt, zal niettemin van jaar tot jaar door het bestuur bezien moeten worden, welke toeslag kan worden verstrekt. Los echter van dit laatste staat wel reeds vast en worden de gepensioneerden daarop dan ook gewezen, dat de toeslag na doorvoering van een structurele verhoging der A. O. W.-uitkeringen in ieder geval zal worden gereduceerd en zich alsdan zeker niet boven de 35 zal uitstrekken. Het ligt in de bedoeling van het fondsbestuur om bij de pensioenbetaling over de maand mei de ver hoogde toeslag te verstrekken en de gepensioneer den daarbij tevens nabetaling te doen van de hun nog toekomende hogere toeslag over de maanden januari tot en met april. U haalt het volle rendement uit élke P.K. van élke trekker... met Esso Diesel. Esso zorgt voor maximum energie, dus maximum prestaties. Verzet meer met Esso kracht... Een van de vefe Esso produkten voor de landbouw. De ideale beschermer tegen roest. Water- verdringend I Esso is niet alleen een wereldnaam voor brandstof. Ook voor motoroliën, transmissie-oliën, smeervetten, roestwerende middelen. Alle Esso produkten zijn volledig bij-de-tijd voor de modernste motoren en machines. En Esso isservice! Ook op landbouwgebied geldt

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1964 | | pagina 10