T ransportverzekering
305
EEN dekking tegen de gevolgen voor de lading van dergelijke gebeurtenissen
vinden wij in de verzekering, die wij voor onze leden zouden willen
aangaan.
DE Z. L. M.-leden, die over deze transportverzekering nadere inlichtingen
zouden wensen worden verzocht schriftelijk aan ons op te geven hoe groot
hun bedrijf is en voor welk bedrag (in ronde bedragen van duizend gulden) per
jaar aan produkten van en naar het bedrijf voor eigen rekening wordt ge
transporteerd en bovendien wat de maximum waarde per lading kan bedragen.
VRIJDAG 2 7 MAART 1964
Van tijd tot tijd hoort men de verzuchting slaken, dat men
tegen alle mogelijke risico's verzekerd is en toch in bepaalde
gevallen, indien zich een ongeluk voordoet, nog tussen kade
en schip blijkt te vallen.
Zo is het b.v. mogelijk en gebruikelijk de motorvoertuigen
op all risks condities te verzekeren.
Een all risksverzekering valt in twee delen uiteen, nl.:
1. de wettelijke aansprakelijkheid (W.A.) en
2. de kaskodekking.
De wettelijke aansprakelijkheid omvat de vergoeding van
schaden, welke met het voertuig van verzekerde aan per
sonen of goederen van derden wordt toegebratht. Deze dek
king is sluitend mits de W.A.-dekking hoog genoeg is om
de schadeclaim van derden te voldoen.
De kaskoverzekering dekt uitsluitend de beschadiging van
het verzekerde motorvoertuig zelve. Onder de kaskodekking
is derhalve niet begrepen schade aan goederen welke met het
motorvoertuig vervoerd worden. Een voorbeeld ter toelichting.
LADING NIET DOOR VERZEKERING GEDEKT!
JJEN lid heeft zijn traktor op all risks condities verzekerd. De aanhangwagen
behoeft hij niet tegen W.A.-risico te verzekeren, omdat dit risico auto
matisch is gedekt wanneer deze althans achter de verzekerde traktor wordt
gebruikt. Wel heeft hij de aanhangwagen meeverzekerd tegen het kaskorisico.
Het betreffende lid brengt nu een lading fruit naar de veiling en overkomt
onderweg een ongeval. Er heeft een botsing plaats met een tegenligger; waar
door de traktor met aanhangwagen plus lading in de sloot terecht komt.
Gemakshalve nemen we aan, dat het lid schuldig is aan het ongeval (b.v.
geen voorrang verleend).
De schade aan het voertuig van de tegenpartij, diens persoonlijk letsel en
eventuele schade aan vervoerde goederen zal zonder meer worden opgevangen
door de W.A.-verzekering van het lid.
De schade aan de traktor en aanhangwagen van het lid zal eveneens worden
vergoed middels de gesloten kaskoverzekering.
Wat echter niet gedekt is, is de schade aan de lading fruit!
Dit voorbeeld is vanzelfsprekend toe te passen op alle te vervoeren land
en tuinbouwprodukten, werktuigen etc.
HET LADING-RISICO
ANGEZIEN de te vervoeren produkten en goederen een steeds hogere
waarde gaan vertegenwoordigen is ons al herhaaldelijk de vraag gesteld
dit lading-risico te verzekeren. De moeilijkheid is echter, dat dit risico niet
gebracht kan worden onder de normale all risksverzekering van het motor
voertuig. Er is echter wel een andere oplossing mogelijk, nl. om per bedrijf een
aparte transportverzekering te sluiten.
Na uitvoerige besprekingen met onze relatie „Centraal Beheer" te Amster
dam is overeengekomen, dat hun afdeling „Vervoers-Risico" het transport
risico van onze leden op min of meer collectieve basis zou kunnen verzekeren.
Dit betekent een minimum aan papieren rompslomp in de vorm van formu
lieren, polissen etc.
COLLECTIEVE VERZEKERING
Het spreekt welhaast vanzelf dat, wanneer wij een zgn. collectieve transport
verzekering voor de leden gaan sluiten, het niet de bedoeling is de leden premie
te gaan laten betalen, nodig voor het dekken van schaden die bij een zorgvuldige
bedrijfsuitoefening voorkomen kunnen worden. Het gaat hier om het dekken
van risico's van buiten af die allen lopen. Dus niet b.v. om schade als het
verloren gaan van graan ten gevolge van het niet goed sluiten van een laadklep,
het niet afdekken van ladingen of foutief beladen van een aanhangwagen of
auto. Evenmin is het nodig, voor landbouwprodukten in de ruimste zin van het
woord dekking te vragen van schade zoals door breuk, lekkage, roest en door
bijlading, daar dit soort schaden zich in de landbouwsektor zelden zal voordoen.
Wat echter niet altijd voorkomen kan worden zijn ongevallen op de weg,
die in aantal toenemen, naarmate het verkeer intensiever wordt en dergelijke
gebeurtenissen die vaak plaatsvinden zonder dat de getroffene een ernstig
verwijt treft.
En het is maar al te bekend, dat kleine oorzaken vaak grote en zeer nadelige
gevolgen hebben.
Hier komt nog de belangrijke faktor bij, dat het dikwijls uiterst moeilijk is,
een door anderen veroorzaakte schade vergoed te krijgen, om nog maar niet te
spreken van schaden, waarvoor niemand aansprakelijk kan worden gesteld.
ENKELE VOORBEELDEN
Laat ons enkele voorbeelden uit de praktijk van alle dag noemen.
1. Een wagen beladen met graszaad krijgt een ernstige aanrijding, waardoor
ongeveer de helft van de lading verloren gaat.
2. Door het te water geraken van een truck met oplegger wordt de gehele
inhoud van de gesloten oplegger beschadigd.
3. Door zelfontbranding van de motor gaat een auto met aanhangwagen in
vlammen op. Hierbij verbrandt de gehele lading.
4. Een aanhanger rijdt door een kuil, slaat om en de lading geraakt te water.
5. Bij langs de weg staan van een aanhangwagen tengevolge van een ongeval
wordt een deel van de lading gestolen.
6. Doordat een auto tengevolge van slippen of uitwijken op een smalle weg
in de berm terechtkomt, slaat de wagen óm en ontstaat schade aan de
lading fruit.
DE TRANSPORTVERZEKERING
Hieronder vallen derhalve de schaden, welke in de volgende gevallen ont
staan:
stranden of zinken van een voertuig;
in brand geraken van het vervoermiddel of van de lading;
explosie, aanvaring of botsing te water;
beschadiging van de lading, indien het voertuig zelf ook beschadigd wordt.
Deze beperking wordt gemaakt om moeilijkheden tussen verzekerde en
assuradeur te voorkomen voor wat betreft de vraag, of er werkelijk sprake van
een ongeval is geweest. Valt lading van een wagen of wordt lading beschadigd
tengevolge van b.v. plotseling remmen, even slippen of door een kuil rijden van
een auto zonder dat dit voertuig enfg nadelig gevolg heeft, dan wordt die
ladingschade niet vergoed. Overigens zal een dergelijke schade in het algemeen
van geringe omvang zijn.
Tenslotte vallen onder de verzekering ook schaden, die optreden tengevolge
van een ongeval bij laden of lossen.
Uit dit alles blijkt, dat met de door ons bedoelde verzekering wordt beoogd,
dekking te verlenen voor schaden die kunnen ontsaan bij echt onverwacht
optredende gebeurtenissen en niet voor schaden die bij een juiste uitoefening van
het bedrijf niet behoeven op te treden. Dit zal vanzelfsprekend ook in de premie
lot uitdrukking komen.
ATTENTIE
Deze opgave is nodig voor berekening van de premiekosten en voor een
nadere bespreking met Vervoers-Risico.
Uw verzoek om nadere inlichtingen te richten aan: „Verzekering Z. L. M.,
Postbus 70 te Goes".
de L.
De hiding was niet door verzekering gedekt