<^0oor de örouw BRINKMANN &NIEMEIJER NV Zet niet te snel Uw handtekening! 253 VAN BET PL A TTELA ND ONDER REDACTIE VAN MEVROUW L. N. HUIJSMAN-GRIEP Wij ONTVINGEN: TE KOOP 1 CLAYSON MZ 1 CLAAS SF 1 CLAAS SF A. H. STEENBERGEN N.V. LAND- EN TUINBOUWWERKTUIGEN KLAASWAAL TEL 01 864-2 2 3 ZUTPHEN VRIJDAG 13 MAAKT 1964 TAE „jacht op de snelle handtekening", waardoor de consument tot overbid U kopen wordt aangespoord, is de laatste maanden op grote schaal gepleegd via filmvoorstellingen. De wereld schijnt nog altijd bedrogen te willen worden, want ondanks de grote publiciteit, die aan het minder mooie karakter van deze verkoop praktijken door pers, radio en televisie is gegeven, wordt de methode blijkbaar nog steeds met succes voortgezet. Het zal de verkooporganisaties beslist geen windeieren opleveren, anders waren zij met deze vorm van reclame gestopt. Er zijn dus steeds nog tal van consumenten, die zich onbekommerd bij de neus laten nemen. De redactie van het consumenten-contactorgaan heeft uit de Revue der Reclame een aardig artikel over deze kwestie weergegeven, waaraan wij het volgende voorbeeld ontlenen. "DIJ de verkoop van de Luxana-pannenset gaat ■L' het als volgt toe: Door middel van een niet geadresseerde enveloppe, die men in de brievenbus vindt, wordt men uitgenodigd een speciale film voorstelling in een plaatselijke bioscoop, café of dorpshuis bij te wonen. De enveloppe bevat twee vrijkaarten, een lot, dat recht geeft op een prijs in de vorm van een „haardroogkap", vruchtenpers of iets dergelijks en een briefkaart, die onder meer spreekt over de nieuwe grote reclame-actie, die grote winstkansen biedt en de aandacht vestigt op een nieuwe boeiende voorlichtingsfilm. De film is alleen toegankelijk voor volwassenen die direct na afloop van de filmvoorstelling hun prijs in ont vangst kunnen nemen. Maar dat is nog niet alles. Er worden nog grotere prijzen in het vooruitzicht gesteld, zoals vakantiereizen, koelkast of televisie toestel. Op het bijgevoegde lot staat verder nog, dat wanneer men als echtpaar komt, er nog een paar nylonkousen op over kan schieten. De film wordt aangeboden door Sano-Nederland, maar waar dat bedrijf of deze instelling is gevestigd, blijft in het duister. Er schijnen plaatsen in ons land te zijn, waar de mensen op zo'n filmvoorstelling af zwermen als vliegen op een strooppot en de zalen tot de laatste plaats zijn bezet. De film is een naargeestig verhaal over het voedsel, dat wij dagelijks nuttigen. Het moet daarmee beroerd zijn gesteld. Het graan van ons wittebrood is twaalf maal gezeefd en daarna Volgende week verschijnt er weer een halve pagina voor de Vrouw van het Platteland. Red. gechloord voor de bakker aan de slag ging. Onze suiker is ontkalkt. Jam is opgefrunnikt met che mische stoffen, kortom overal in ons voedsel liggen bronnen van ellende en ziekteverwekkers op de loer. Daarna volgt de film, die als titel draagt: „Ge vaarlijk leven". NT A afloop van de film, die in sterke mate specu- leert op het verantwoordelijkheidsgevoel van de mens vooral ten opzichte van de gezondheid zijner kinderen, wordt medegedeeld, dat de pan nergens anders in Nederland te krijgen is dan op dat moment in de zaal. Wie de pan meteen betaalt, krijgt vijftien gulden korting. De prijs van deze pan, die in drie formaten te krijgen is, varieert maar liefst van 134 tot 162,50 gulden. Hebben de bezoekers het geld niet meteen bij de hand dan levert dit geen enkel bezwaar op, want kopen op afbetaling is ook mogelijk. Begrijpt u nu, waarom onder het mom van een paar nylons als ge schenk de man zijn wederhelft moet vergezellen naar de filmvoorstelling? Inmiddels heeft de Nederlandse Consumentenbond de Luxanapannen onderzocht en vastgesteld, dat de pannen zeer prijzig zijn, zodat men met een gewone drukpan goedkoper uit is. Men kwam tevens tot de conclusie, dat van behoud van voedingsstoffen en gasbesparing, gezien de kookduur, nauwelijks iets te verwachten is. Het hoofd van het Bureau Utrecht van de Huis houdelijke en Gezinsvoorlichting heeft zich in ge lijke zin uitgelaten en met name gezegd, dat de pannen wat hun kwaliteit betreft in geen enkele verhouding staan tot de prijs. BOVENGENOEMDE wijze van reclame wordt allerwege scherp afgekeurd. Men wordt onder valse voorwendselen naar een filmvoorstelling ge lokt. In de „reclamefilm" en in het verkoopgesprek wordt herhaaldelijk geschermd met wetenschappe lijke beweringen, die niet te controleren zijn. Er worden namen genoemd van professoren en voedsel deskundigen (vooral uit Scandinavië), waarvan misschien een enkeling vaag iets heeft vernomen. Uit het welslagen van deze verkoopmethode blijkt, dat het met prijs- en kwaliteitsbewustzijn van de consument nog niet zo best is gesteld. Daar om is het noodzakelijk, dat de ogen van de ver bruikers worden geopend voor dergelijke praktijken. Genoemde firma is niet de enige, die de hier boven beschreven verkoopmethode gebruikt. Aan gespoord door het succes van „Sano" zijn er al meer ondernemende lieden met dezelfde methode begonnen om ook andere artikelen tegen fikse prij zen aan „de vrouw" te brengen. Zelf heb ik al eens een dergelijke uitnodiging in de bus gevonden. Van zelfsprekend ben ik er niet heengegaan. Later hoor de ik, dat men ook hier jacht op handtekeningen had gemaakt, in die zin, dat ieder, die zijn of haar handtekening had gezet, vast zat aan een bestelling. TlflTSSCHIEN zult u zeggen: „dat zou my nooit overkomen". Bedenk echter, dat er van dergelijke lieden vaak zo'n suggestieve kracht uitgaat, dat overigens zeer verstandige mensen zich iets laten aansmeren, wat ze helemaal niet van plan waren te kopen. Eén van de beste manieren om dergelijke prak tijken de kop in te drukken is dat wij ze vol komen negeren. Laten wij als vrouwen van het platteland ook in deze een voorbeeld geven. W$ bewijzen er niet alleen onszelf een dienst mee, doch de ganse samenleving. Bovengenoemde verkoopmethoden dienen te worden uitgeroeid. Nederlands Graancentrum, 8e Jaarboekje 1963. Van Zee tot Land No 36. Na 35 jaar onderzoek en ontginning in de IJssel- meerpolders. (Uitgevers Mij W. F. J. Tjeenk Willink, Zwo'le. Prijs 10,50) Van Zee tot Land No 37. Statistisch overzicht 1960/1961, door K. Klaassens Bedrijfsresultaten 1960'61. Prijscourant 1964 Landbouwmachinefabriek Fa Iz. Cappon, Heinkenszand. Deze maaikneuzer van klasse, mot een enorme capaciteit, levert u nóg meer winst op! eenvoudig slechts één belangrijk bewegend deel. economisch: snelwerkend, weinig slijtage, veelzijdig door het aanbouwen van diverse hulpstukken M.F. - Maaikneuzers maaien, hakken kneuzen en laden in één enkele handeling. PP' WW bouwjaar 1957 met Perkins dieselmotor met graantank slechts 120 ha gedraaid bouwjaar 1961 met Perkins dieselmotor met opzakinrichting bouwjaar 1957 2 AHb getrokken SPROEIMACHINES 800 1. koperen tank, 125 1. pomp, resp. 15 en 12% m. sproeiboom. Alle machines worden onder volle garantie geleverd 11 Te bevragen by of by C. W. DE JONGE, tel. 91806—2290

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1964 | | pagina 21