KNLC Loonontwikkeling in bespreking 87 IVSAURITSPLEKN 23 V RIJD AG 3 1 JANUARI 1964 wikkeld uit de meer bekende Moreau pakkenwagen. Het lijkt een aantrekke lijke verbetering; groter inhoud en hoger gebouwd i.v.m. het lossen. Prijs 1475. Op de Vicon-stand werd de bekende Vicon-Steketee dunmachine getoond, gedeeltelijk voorzien van Vicon, systeem monodrill, precisiezaai-elementen, verende tanden en dunmessen en een nieuw type telescoop-paralellogram met wiedmessen. Vooral door dit laatste onderdeel is de gekombineerde ma chine veel kompakter geworden. De Vicon-Monodrill zaai-elementen waren middels een andere bevestigingsklem gemakkelijk op het raam van de dun machine te monteren. Op dezelfde stand stond de nieuwe kunstmeststrooier, type 1000. Een getrokken machine met een bakinhoud van 1000 kg en een effektieve strooibreedte van 8 tot 10 meter. De Vicon-Steketee pakkenlader zal in de nieuwe uitvoering op beperkte schaal leverbaar zijn. Prijs 575. De Vicon-LeV Sprinter hark werd rëeds in het buitenland gebruikt en zal nu ook in Nederland op de markt worden ge bracht. Met deze hark is een werksnelheid mogelijk tot 23 km per uur. Ver der zagen we de Weimar aardappelrooier (Nagel, Arnhem). Opvallend wa ren de twee grote rooischaren aan de overigens ook omvangrijke machine. De indruk werd verkregen dat deze maehine niet direkt geschikt is voor onze Zeeuwse omstandigheden. De Romas-rooier (Massee, Zwolle, Goes) was ver der geperfektioneerd met o.m. een aparte snelheidsregehng op de kettingen en andere organen. Een nieuw type boxereg (Lely, Maasland) type 270, was tentoongesteld voor de bewerking van aardappelbedden. Bij dit type is een ééndelig raam toegepast compleet met aanaarders. Voor volveldsbewerking kunnen meer tanden worden gemonteerd. VERMELDENSWAARD is het snelkoppelsysteem voor werktuigen aan trekkers. De firma's Massee en Brinkmann Niemeyer importeren daar toe het Engelse „Insta-Hitch" systeem. De Insta-Hitsch bestaat uit twee delen: het hoofdframe is aan de trekker gemonteerd en het bijbehorende deel aan het werktuig. Aankopp^en en ontkoppelen geschiedt automatisch in enkele seconden door de trekkerchauffeur. Hij behoeft daartoe de zitplaats niet te verlaten. Door de driehoeksvorm zou het niet nodig zijn dat trekker en werk tuig precies recht voor elkaar staan terwijl er ook op ongelijke grond mee gewerkt kan worden. De prijs bedraagt voor het trekkerdeel 188; een deel voor gedragen werktuigen kost ƒ72. Door Boeke en Huidekoper werd een soortgelijke snelkoppeling getoond, fabrikaat Zweegers. Hiervan werd een prijs genoteerd van ƒ195 kompleet; een werktuigdeel kost ƒ105. Met het weergeven van enkele indrukken zijn we allerminst vol ledig geweest. Wellicht heeft u veel meer gezien en gehoord. Een dergelijk evenement leent zich goed voor een algemene oriëntatie Insta-Hitch systeem. en daarnaast biedt het de gelegenheid om in een dag enkele onder werpen nader te bezichtigen. Tenslotte dient het motto: „mecha nisatie en rationalisatie" zo begrepen te worden dat rationalisatie alleen bereikt wordt door een doelmatige mechanisatie. Dit betekent dat een goede keuze gemaakt moet worden J. T. ANDRINGA. Stichting en Regering voor moeilijke beslissing I\E verontrusting die enige weken geleden in deze kolommen werd uitge- sproken over de loonontwikkeling, was niet voorbarig. Het gaat mis met de lonen in ons land. Het georganiseerde bedrijfsleven blijkt zich niet te houden aan het loonakkoord dat in oktober 1963 in de Stichting van de Arbeid werd gesloten en waarvoor, kort daarop, de regering de mede-verant- woordelijkheid op zich heeft genomen. Zoals bekend behelsde dit akkoord onder meer een mogelijke loonkosten stijging in 1964 van 10 de realisering van een beperkte loondifferentiatie per onderneming en de invoering van een garantie minimumloon van 100, per week. Noch de loondifferentiatie, noch het garantie minimumloon zou, zo werd overeengekomen, mogen leiden tot een wezenlijke verhoging van het loonpeil. Intussen blijkt, dat bij de Stichting van de Arbeid een aantal C.A.O.'s zijn ingediend waarin loonsverbeteringen zijn neergelegd die de gestelde moge lijkheden te boven gaan. De regering maakt zich ons inziens terecht zorgen over deze ontwikkeling en besloot de moeilijkheden met het georganiseerde bedrijfsleven te bespreken. Dit overleg wordt heden voortgezet, zodat de mogelijkheid bestaat dat reeds een beslissing is genomen wanneer deze regels in dit blad verschijnen. Immers, op korte termijn dient te worden uitgemaakt hoe met de loonpolitiek verder zal worden gehandeld. OORZAAK VAN DE MOEILIJKHEDEN kan geen twijfel over bestaan dat de oorzaak van de moeilijk heden ligt in de voortdurende krapte op de arbeidsmarkt. Daarom zijn de werkgevers bereid hogere lonen te betalen om het personeel vast te houden. Bovendien blijkt er in onze economie nog zoveel ruimte aan wezig te zijn, dat de hogere loonkos ten al dan niet met doorbereke ning in de prijzen kunnen worden opgebracht. Maar prijsverhogingen zijn niet onbeperkt mogelijk. Hier komt eenmaal een einde aan. De produkten moeten immers ook nog worden afgezet. Het keerpunt is daar, waar het met de afzet niet meer wil vlotten. Maar de moeilijk heid is, dat niet kan worden voor speld wanneer dit keerpunt komt, en in welke mate dan een economische terugslag zal optreden. De economi sche ontwikkeling in het buitenland speelt ook een belangrijke rol, voor zover we van onze export afhanke lijk zijn. De gevolgen van een economische terugslag voor het welzijn van ons gehele volk zullen bijzonder onaan genaam zijn. Het huidige welvaarts peil is dan niet te handhaven, ter wijl velen hun plaats in het arbeids proces moeten inruimen met toe nemende werkloosheid als gevolg. De economische wetenschap be schikt wel over een arsenaal van maatregelen om de moeilijkheden die dan optreden tegen te gaan, maar ook hier doen zich zoveel onzeker heidsfactoren voor, dat moeilijk valt te voorspellen wanneer het econo misch getij weer ten goede zal keren. Het is dus van groot belang ervoor te zorgen dat de te vrezen moeilijk heden zo klein mogelijk blijven. Des te klemmender is dan ook de vraag wat er in de huidige situatie moet gebeuren. DE STICHTING VAN DE ARBEID RKGEVERS, werknemers en overheid hebben zoals op gemerkt gedrieën de verantwoor delijkheid voor het loonakkoord 1963 aanvaard. Het geeft dus geen pas zich nu aan deze verantwoordelijk heid te onttrekken. De primaire ver antwoordelijkheid voor de uitvoering van de loonpolitiek ligt bij de Stich ting van de Arbeid, Deze zal haar verantwoordelijkheid waar moeten maken. Kan zij dit niet, dan dient zij het verkregen mandaat terug te geven waardoor de eerste verant woordelijkheid voor de gang van zaken m.b.t. de lonen weer bij de overheid casu het College van Rijks bemiddelaars komt te liggen. Daar mee is dan tegelijkertijd het vonnis over het huidige loonsysteem geveld. Toen deze loonpolitiek in de maak was, is het ontstaan van een situatie waarin wij nu leven als een reële mogelijkheid onderkend. Toch heeft de Stichting de haar toegedachte taak aangedurfd. Zij zal nu moeten tonen, dat zij tegen haar taak is op gewassen. AFSPRAKEN NAKOMEN ZOWEL bij de industriële werk gevers als in de kring van de yakbeweging gaan thans stemmen op, van de nood een deugd te maken en bij het toetsen van C.A.O.'s wat door de vingers te zien en te volstaan met het afkappen van zgn. uitschieters. Wij aarzelen niet dit ronduit een fu nest loonbeleid te noemen. Want zo'n gedragslijn leidt onherroepelijk tot een nieuwe richtlijn voor het loon beleid die bij een aanhoudend tekort van arbeidskrachten op zich zelf weer als magneet zal werken. Bovendien leidt een dergelijke ge dragslijn ertoe, dat in de C.A.O.'s en loonregelingen een loonpeil wordt goedgekeurd, dat bij afnemende be drijvigheid blijvend te hoog zal blij ken Het gevolg hiervan is dat rech tens geldende lonen moeten worden verlaagd. Er is weinig fantasie voor nodig om te voorspellen dat dit een moeilijk begaanbare weg zal zijn. Het ligt daarom veeleer in de rede er gezamenlijk voor te zorgen dat behoudens zeer bijzondere uitzon deringen het Stichtingsakkoord onverkort wordt nageleefd. Hierbij zal als praktische realiteit moeten worden aanvaard dat de C.A.O.-lo- nen niet geheel zijn te handhaven zolang de schaarste op de arbeids markt voortduurt. Een dergelijk beleid biedt het voordeel, dat als eenmaal een omme keer in de economische toestand op treedt, het probleem van de te hoge lonen vanzelf wordt opgelost. De zwarte lonen van vandaag kun nen als conjunctureel stootkussen fun geren waarbij de bestedingsbeper king automatisch wordt afgedwon gen indien deze onvermijdelijk wordt. DE REGERING WAAR de indruk bestaat dat met name bij de industriële -werk-r gevers en de vakbeweging de mening overheerst dat in de loonpolitiek voorlopig maar met de beschikbare riemen moet worden doorgeroeid, staat de regering voor een niet ge makkelijke beslissing. Met het oog hierop ligt de veronderstelling voor de hand, dat naar een compromis zal worden gezocht. Verstandig is dit niet; hoezeer wij ons overigens ook kunnen voorstellen dat de regering er veel aan is gelegen de vrede met het georganiseerde bedrijfsleven te bewaren. De bestaande moeilijkheden lenen zich o.i. niet voor een compro mis. Blijft de Stichting haar taak ver richten, dan zal zij de moed moeten kunnen opbrengen om loonvoorstel- len die de gestelde mogelijkheden te buiten gaan, af te wijzen. Een andere oplosing is, dat de over heid op ruime schaal gebruik maakt van haar bevoegdheid tot het onver bindend verklaren van c. a. o.'s. Fraai is een dergelijke oplossing niet om dat de overheid dan steeds moet in gaan tegen het toetsingsbeleid van de Stichting, wat tot nieuwe moei lijkheden zal leiden. Dan is het veel beter, dat de Stichting haar bevoegd heden aan de regering overdraagt. Het goedkeuringsbeleid van c.a.o.'s komt dan weer in handen van het College van Rijksbemiddelaars, ter wijl de Stichting van de Arbeid haar adviserende taak van vroeger kan hervatten. De beslissing die op het hoogste niveau van overleg moet worden genomen zal haar invloed op de gang van zaken bij het loonoverleg in de landbouw niet missen. Wel iswaar werd door de 3 C. L. O. aan de Gewestelijke organisaties gead viseerd zich bij de loonbesprekin- gen voor de land- en tuinbouw te houden aan de mogelijkheden van het loonakkoord; het is duidelijk, dat onze bedrijfstak zich niet in een uitzonderingspositie mag laten bren gen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1964 | | pagina 8