Enkele indrukken Tentoonstelling R. A. I. ZONDER te streven naar volledigheid willen we nog een aantal interes sante werktuigen noemen. Bij de sproeimachines en spuitwerktuigei» zagen we diverse rijenspuiten. Op praktisch elke precisiezaaimaehine kan een passend garnituur worden geleverd. Opvallend is het zeer grote prijsverschil in deze apparaten nl. voor 6 rijen kompleet van ruim 700 tot 1700. Een grote veldsproeimaehine gebouwd op Fordson Super Dexta trok de aandacht Weststrate, Krabbendijke). Vanuit de cabine, waarin een verselucht-installa- tie, kan het geheel worden bediend, behalve de hoogteverstelling. Met een tankinhoud van 1000 1 en een 5-delige sproeiboom van 20 m zullen hiermee grote kapaciteiten bereikt kunnen worden. Een machine voor grote en speciaal bedrijven. Soortgelijke sproeimachines worden o.a. door Cebeco op de markt gebracht. 86 ZEEUWS LAND- EN TUINBOUWBLAD ON DEK het motto „Mechanisatie en Rationalisatie'" werd wederom een grootse tentoonstelling van werktuigen gehouden in de R. A. I-gebouwen te Amsterdam. Evenals twee jaar geleden zijn weer duizenden mensen naar Am sterdam getrokken om zich op de hoogte te stellen van de nieuwste mechanisatiemogelijkheden. In feite is dit een hele opgave. Voor zover het grote nieuwe machines betreft, vallen ze nog wel op; maar werktuigen van geringere omvang en detailverbeteringen gaan dikwijls min of meer schuil tussen de grote machines die tentoongesteld zijn. Verder komt door de veelheid van het geëxposeerde materiaal de overzichtelijkheid in het ge drang. Overigens beperken de meeste standhouders zich tot het tonen van de meest aktuele en nieuwe werktuigen. Het begrip „nieuw" is in deze materie nogal rekbaar; een be paalde machine is voor de één gloednieuw' en voor een ander reeds een goede bekende. Degene die zeer veel nieuws heeft gezien op deze tentoonstelling was bepaald achter ge bleven met zijn kennis op mechanisatiegebied. Echter het gaat niet om het aantal nieuwe dingen, doch vooral over welke nieuwe konstrukties er te zien waren. In het onder staande wordt uit het vele een greep gedaan. De Hola-Rota gladiolen- en witlofrooier achter Iriis-2-wieIige trekker. was wederom geperfektioneerd. Aan de voorzijde van het doek is een staaf bevestigd die met twee looprollen over de bovenzijde van de zijborden loopt, terwijl het doek met behulp van een liertje teruggedraaid kan worden. Met behulp van de aftakas wordt het doek opgerold en de zij-afvoer aangedreven. Een opsteekmotor met vertragingskast, bestemd voor gebruik bij doeklossers, was nu voorzien van een variomatie (Post, Kampen). Dit maakt traploze snelheidsregeling mogelijk. Ook transporteurs waren in velerlei uitvoering aanwezig. Nieuw waren o.a. een kwiktransporteur van Miedema, een boxen- vuiler van Visser, Bolsward, verschillende onderlossers en diverse detailver beteringen aan staande transporteurs. Bijzonder interessant was de boxeit- vuller-aardappelopraper (Post, Kampen). Voor het oprapen van aardappelen uit de bewaarplaats wordt hierbij de uitsehuifbare transportband van de boxenvuller benut. Deze wordt daartoe van het onderstel genomen en een halve slag gedraaid, zodat de onderzijde boven komt te liggen. Getoond werd de automatische bediening van het geheel in kombinatle met een sorteerder. Weliswaar nog een prototype, dat nader aan de praktijk zal moeten- worden getoetst, maar niettemin een aantrekkelijke konstruktie. ZAAIMACHINES. Hiervan waren vele merken tentoongesteld waaronder enkele nieuwe. Bij de verschillende aanbouwmachines moet do konstruktie veelal licht worden gehouden. In verband hiermee en tevens met het oog op een mindere gevoe ligheid voor de rijsnelheid, worden in toenemende mate drukveren op dc kouters toegepast. De mogelijkheid tot normalisatie op 12,5 cm is vrijwel bij alle machines aanwezig. In ons gebied gaat dé belangstelling vooral uit naai precisiezaaimachines. Waren in 1962 op de R. A. I. 4 merken van deze ma chines aanwezig, thans is dit uitgegroeid tot 10 merken. Bovendien worden door enkele fabrikanten meer typen op de markt gebracht, zodat op het ogen blik een keuze kan worden gemaakt uit ca. 15 verschillende machines. De typeverschillen bij eenzelfde merk precisiezaaimaehine komen in hoofdzaak voort uit de konstrukties met centrale aandrijving en die waarbij ieder ele ment afzonderlijk wordt aangedreven. Machines met centrale aandrijving waren reeds bekend van Stanhay en Tank. Ook de merken Hassia, Monodrill en Webb hebben thans een machine met centrale aandrijving vanaf één of twee loopwielen. Aandrijving per zaai-element komt (tevens) voor bij Centra Drill, Kleine, Massey Ferguson, Monodrill, Rustica, Saxonia, Stanhay en Webb. Alle machines kunnen bevestigd worden op de lift van de trekker; Tank is ook als getrokken machine leverbaar. Het verdeelmechanisme bestaat bij Stanhay uit een geperforeerd bandje; bij alle andere merken zijn dit verti kaal draaiende verdeelsehijven. Alle verdeelmechanismen draaien vertraagd ten opzichte van de rijsnelheid. Door de konstruktie van een centrale aan drijving wordt het mogelijk om op eenvoudige wijze de draaisnelheid van do verdeelsehijven te wijzigen (verwisselbare snaarschijven of tandwielen en tandwielkast). De betekenis van meer vertragingen (versnellingen) op een precisiezaai maehine is vooral gelegen in het feit dat hierdoor meer afstanden in de rij kunnen worden gerealiseerd. De vraag kan echter gesteld worden hoeveel en welke afstanden of in de praktijk bruikbaar zijn. Overigens is aan dit punt ook aandacht besteed bij machines die geen centrale aandrijving hebben. Dit geschiedt op verschillende wijze n.l. door verwisseling van bandjes of schij ven, meer dan één vertraging in de aandrijving en door afdekken van een rij cellen in de verdeelsehijven. Precisiezaaimachines met centrale aandrijving geven de indruk minder gevoelig; te zijn voor diverse faktoren zoals slib op aandrijfwielen en rijsnelheid. Dit is echter van zoveel faktoren afhankelijk die hier niet besproken kun nen worden. Opgemerkt werd dat op de stand van Massee dc zaadverdeling van de door hun gevoerde Stanhay machine werd getoond. Op een draaiend bandje kon een voortreffelijke zaadverdeling worden waargenomen. Voor de bezoekers zeer attractief. VELE ANDERE MACHINES Een Franse witlof rooimaehine „Agricultor-Arras" werd getoond (Engle bert, Voorschoten). De machine is met en zonder zwadlegger, waarmee vijf rijen op één worden gebracht, te leveren. Als capaciteit wordt een halve ha per dag opgegeven. Een nieuwe pakken verzamelwagen (Groenewegen, Rozen burg) stond eveneens in de belangstelling. Deze is in principe kennelijk ont- TREKKERS jyiT waren ongetwijfeld de meest dominerende machines op de R. A. I. Vele merken warén present; sommige met de volledige serie. De keuze is thans enorm groot zowel in landbouw- als tuinbouwuitvoering. De trekker vormt eigenlijk het centrale punt van de mechanisatie op vele bedrijven. Aan de trekkers wórden steeds hogere eisen gesteld, mede in verband met de aan te bouwen en aan te drijven werktuigen. Deze ontwikkeling komt bij de trekkers tot uitdrukking door; meer motorvermogen bij relatief laag eigen gewicht; groter aantal pk's op de aftakas en 2 toerental aftakassen; meer versnellingen en voorzieningen voor variatie in de rijsnelheid (b.v. Agriomatie, Amplicouple, Multipower, hydrostatische aandrijving enz.) perfektionering van de hydraulische installatie. Verder wordt blijvend aandacht besteed aan op- en aanbouw van werktuigen en aansluitmogelijkheden voor losse hefcylinders (voorladers, achterladers, kipwagens, aardappel- en bietenrooiers enz.) Ook het comfort van de be stuurder wordt niet vergeten, getuige vooral de beter geveerde zittingen. Verschillende bekende trekkermerken hebben hun serie uitgebreid met een zwaarder type in de 60 pk klasse; sommigen hebben motoren met nog meer vermogen. In groot kontrast met het steeds toenemende vermogen van de trékkermotoren, was de stand waarin diverse typen miniatuur motortjes werden getoond. Deze kleine motoren kunnen pk leveren, hebben vliegwiel ontsteking en verbruiken bij belasting ongeveer een halve liter brandstof per uur. Bijpassende lichte werktuigen en apparaten kunnen er door worden aangedreven. TRANSPORTWKRKTUIGEN AP talrijke bedrijven bestaat een behoefte aan een daaruit voortkomende belangstelling voor diverse transportmiddelen. Op de R. A. I. was op dit gebied wederom heel wat te zien. Loswagens en hydraulische kipwagens in diverse uitvoeringen, meestal zonder principiële veranderingen. Opvallend was wel het relatief grote aantal z.g. zelfladende en zelflossende wagens. Hierbij dient een wagen van het mestverspreidertype als basis-eenheid. Door de aanbouw van een opraaphaspel en een invoermechanisme kunnen met deze wagens verschillende produkten worden geladen. In Duitsland schijnen deze wagens nogal wat opgang te maken, getuige het feit dat vele Duitse wagen- fabrikanten met een dergelijke laad- en loswagen op de tentoonstelling verte genwoordigd waren. De opraaplaadinstallatie is meestal aan de voorzijde van de wagen aangebracht. Bij Mengele (Mötrac, Zutphen) was de laadinrichting echter aan de achterzijde gemonteerd. De betekenis van deze wagens voor de Zeeuwse bedrijven Ls nog niet duidelijk. Weliswaar bieden zij bijzondere mo gelijkheden doch de prijzen zijn hoog. Ongetwijfeld zal bij minimale perso neelsbezetting de belangstelling hiervoor toenemen (1-mansbedryven). Ook de Schuitemaker universele wagen was present en genoot veel belangstelling-. Nieuw was een soortgelijke robuust «litgevoerde wagen van Hermes (de Vries, Leeuwarden). Verder zagen we de bekende kipwagens van B. A. V. Miedema en Spijkstaal. Van laatstgenoemde ook een nieuw kompakt type in geheel stalen uitvoering. Taarup toonde een zijdelings kippende oogstwagen voor gemaaikneusde en gehakselde produkten. De Miedema loswagen (met doek) - De LeIy-2000 kunstmeststrooier met een bakinhoud van 800 kg, bijzonder geschikt voor loonwerk en grote bedrijven. Op de foto is de machine geladen het 1300 kg kunstmest.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1964 | | pagina 7