Enkele indrukken Tentoonstelling R. A. I.
ZONDER te streven naar volledigheid willen we nog een aantal interes
sante werktuigen noemen. Bij de sproeimachines en spuitwerktuigei»
zagen we diverse rijenspuiten. Op praktisch elke precisiezaaimaehine kan een
passend garnituur worden geleverd. Opvallend is het zeer grote prijsverschil
in deze apparaten nl. voor 6 rijen kompleet van ruim 700 tot 1700. Een
grote veldsproeimaehine gebouwd op Fordson Super Dexta trok de aandacht
Weststrate, Krabbendijke). Vanuit de cabine, waarin een verselucht-installa-
tie, kan het geheel worden bediend, behalve de hoogteverstelling. Met een
tankinhoud van 1000 1 en een 5-delige sproeiboom van 20 m zullen hiermee
grote kapaciteiten bereikt kunnen worden. Een machine voor grote en
speciaal bedrijven. Soortgelijke sproeimachines worden o.a. door Cebeco
op de markt gebracht.
86
ZEEUWS LAND- EN TUINBOUWBLAD
ON DEK het motto „Mechanisatie en Rationalisatie'" werd
wederom een grootse tentoonstelling van werktuigen
gehouden in de R. A. I-gebouwen te Amsterdam. Evenals
twee jaar geleden zijn weer duizenden mensen naar Am
sterdam getrokken om zich op de hoogte te stellen van de
nieuwste mechanisatiemogelijkheden.
In feite is dit een hele opgave. Voor zover het grote
nieuwe machines betreft, vallen ze nog wel op; maar
werktuigen van geringere omvang en detailverbeteringen
gaan dikwijls min of meer schuil tussen de grote machines
die tentoongesteld zijn. Verder komt door de veelheid van
het geëxposeerde materiaal de overzichtelijkheid in het ge
drang. Overigens beperken de meeste standhouders zich tot
het tonen van de meest aktuele en nieuwe werktuigen. Het
begrip „nieuw" is in deze materie nogal rekbaar; een be
paalde machine is voor de één gloednieuw' en voor een
ander reeds een goede bekende. Degene die zeer veel nieuws
heeft gezien op deze tentoonstelling was bepaald achter ge
bleven met zijn kennis op mechanisatiegebied. Echter het
gaat niet om het aantal nieuwe dingen, doch vooral over
welke nieuwe konstrukties er te zien waren. In het onder
staande wordt uit het vele een greep gedaan.
De Hola-Rota gladiolen- en witlofrooier achter Iriis-2-wieIige trekker.
was wederom geperfektioneerd. Aan de voorzijde van het doek is een staaf
bevestigd die met twee looprollen over de bovenzijde van de zijborden loopt,
terwijl het doek met behulp van een liertje teruggedraaid kan worden. Met
behulp van de aftakas wordt het doek opgerold en de zij-afvoer aangedreven.
Een opsteekmotor met vertragingskast, bestemd voor gebruik bij doeklossers,
was nu voorzien van een variomatie (Post, Kampen). Dit maakt traploze
snelheidsregeling mogelijk. Ook transporteurs waren in velerlei uitvoering
aanwezig. Nieuw waren o.a. een kwiktransporteur van Miedema, een boxen-
vuiler van Visser, Bolsward, verschillende onderlossers en diverse detailver
beteringen aan staande transporteurs. Bijzonder interessant was de boxeit-
vuller-aardappelopraper (Post, Kampen). Voor het oprapen van aardappelen
uit de bewaarplaats wordt hierbij de uitsehuifbare transportband van de
boxenvuller benut. Deze wordt daartoe van het onderstel genomen en een
halve slag gedraaid, zodat de onderzijde boven komt te liggen. Getoond werd
de automatische bediening van het geheel in kombinatle met een sorteerder.
Weliswaar nog een prototype, dat nader aan de praktijk zal moeten- worden
getoetst, maar niettemin een aantrekkelijke konstruktie.
ZAAIMACHINES.
Hiervan waren vele merken tentoongesteld waaronder enkele nieuwe. Bij
de verschillende aanbouwmachines moet do konstruktie veelal licht worden
gehouden. In verband hiermee en tevens met het oog op een mindere gevoe
ligheid voor de rijsnelheid, worden in toenemende mate drukveren op dc
kouters toegepast. De mogelijkheid tot normalisatie op 12,5 cm is vrijwel bij
alle machines aanwezig. In ons gebied gaat dé belangstelling vooral uit naai
precisiezaaimachines. Waren in 1962 op de R. A. I. 4 merken van deze ma
chines aanwezig, thans is dit uitgegroeid tot 10 merken. Bovendien worden
door enkele fabrikanten meer typen op de markt gebracht, zodat op het ogen
blik een keuze kan worden gemaakt uit ca. 15 verschillende machines. De
typeverschillen bij eenzelfde merk precisiezaaimaehine komen in hoofdzaak
voort uit de konstrukties met centrale aandrijving en die waarbij ieder ele
ment afzonderlijk wordt aangedreven. Machines met centrale aandrijving
waren reeds bekend van Stanhay en Tank. Ook de merken Hassia, Monodrill
en Webb hebben thans een machine met centrale aandrijving vanaf één of
twee loopwielen. Aandrijving per zaai-element komt (tevens) voor bij Centra
Drill, Kleine, Massey Ferguson, Monodrill, Rustica, Saxonia, Stanhay en Webb.
Alle machines kunnen bevestigd worden op de lift van de trekker; Tank is
ook als getrokken machine leverbaar. Het verdeelmechanisme bestaat bij
Stanhay uit een geperforeerd bandje; bij alle andere merken zijn dit verti
kaal draaiende verdeelsehijven. Alle verdeelmechanismen draaien vertraagd
ten opzichte van de rijsnelheid. Door de konstruktie van een centrale aan
drijving wordt het mogelijk om op eenvoudige wijze de draaisnelheid van do
verdeelsehijven te wijzigen (verwisselbare snaarschijven of tandwielen en
tandwielkast).
De betekenis van meer vertragingen (versnellingen) op een precisiezaai
maehine is vooral gelegen in het feit dat hierdoor meer afstanden in de rij
kunnen worden gerealiseerd. De vraag kan echter gesteld worden hoeveel en
welke afstanden of in de praktijk bruikbaar zijn. Overigens is aan dit punt
ook aandacht besteed bij machines die geen centrale aandrijving hebben. Dit
geschiedt op verschillende wijze n.l. door verwisseling van bandjes of schij
ven, meer dan één vertraging in de aandrijving en door afdekken van een
rij cellen in de verdeelsehijven. Precisiezaaimachines met centrale aandrijving
geven de indruk minder gevoelig; te zijn voor diverse faktoren zoals slib op
aandrijfwielen en rijsnelheid.
Dit is echter van zoveel faktoren afhankelijk die hier niet besproken kun
nen worden. Opgemerkt werd dat op de stand van Massee dc zaadverdeling
van de door hun gevoerde Stanhay machine werd getoond. Op een draaiend
bandje kon een voortreffelijke zaadverdeling worden waargenomen. Voor de
bezoekers zeer attractief.
VELE ANDERE MACHINES
Een Franse witlof rooimaehine „Agricultor-Arras" werd getoond (Engle
bert, Voorschoten). De machine is met en zonder zwadlegger, waarmee vijf
rijen op één worden gebracht, te leveren. Als capaciteit wordt een halve ha
per dag opgegeven. Een nieuwe pakken verzamelwagen (Groenewegen, Rozen
burg) stond eveneens in de belangstelling. Deze is in principe kennelijk ont-
TREKKERS
jyiT waren ongetwijfeld de meest dominerende machines op de R. A. I. Vele
merken warén present; sommige met de volledige serie. De keuze is thans
enorm groot zowel in landbouw- als tuinbouwuitvoering. De trekker vormt
eigenlijk het centrale punt van de mechanisatie op vele bedrijven. Aan de
trekkers wórden steeds hogere eisen gesteld, mede in verband met de aan te
bouwen en aan te drijven werktuigen. Deze ontwikkeling komt bij de trekkers
tot uitdrukking door;
meer motorvermogen bij relatief laag eigen gewicht;
groter aantal pk's op de aftakas en 2 toerental aftakassen;
meer versnellingen en voorzieningen voor variatie in de rijsnelheid (b.v.
Agriomatie, Amplicouple, Multipower, hydrostatische aandrijving enz.)
perfektionering van de hydraulische installatie.
Verder wordt blijvend aandacht besteed aan op- en aanbouw van werktuigen
en aansluitmogelijkheden voor losse hefcylinders (voorladers, achterladers,
kipwagens, aardappel- en bietenrooiers enz.) Ook het comfort van de be
stuurder wordt niet vergeten, getuige vooral de beter geveerde zittingen.
Verschillende bekende trekkermerken hebben hun serie uitgebreid met
een zwaarder type in de 60 pk klasse; sommigen hebben motoren met nog
meer vermogen. In groot kontrast met het steeds toenemende vermogen van
de trékkermotoren, was de stand waarin diverse typen miniatuur motortjes
werden getoond. Deze kleine motoren kunnen pk leveren, hebben vliegwiel
ontsteking en verbruiken bij belasting ongeveer een halve liter brandstof per
uur. Bijpassende lichte werktuigen en apparaten kunnen er door worden
aangedreven.
TRANSPORTWKRKTUIGEN
AP talrijke bedrijven bestaat een behoefte aan een daaruit voortkomende
belangstelling voor diverse transportmiddelen. Op de R. A. I. was op dit
gebied wederom heel wat te zien. Loswagens en hydraulische kipwagens in
diverse uitvoeringen, meestal zonder principiële veranderingen. Opvallend
was wel het relatief grote aantal z.g. zelfladende en zelflossende wagens.
Hierbij dient een wagen van het mestverspreidertype als basis-eenheid. Door
de aanbouw van een opraaphaspel en een invoermechanisme kunnen met deze
wagens verschillende produkten worden geladen. In Duitsland schijnen deze
wagens nogal wat opgang te maken, getuige het feit dat vele Duitse wagen-
fabrikanten met een dergelijke laad- en loswagen op de tentoonstelling verte
genwoordigd waren. De opraaplaadinstallatie is meestal aan de voorzijde van
de wagen aangebracht. Bij Mengele (Mötrac, Zutphen) was de laadinrichting
echter aan de achterzijde gemonteerd. De betekenis van deze wagens voor de
Zeeuwse bedrijven Ls nog niet duidelijk. Weliswaar bieden zij bijzondere mo
gelijkheden doch de prijzen zijn hoog. Ongetwijfeld zal bij minimale perso
neelsbezetting de belangstelling hiervoor toenemen (1-mansbedryven). Ook de
Schuitemaker universele wagen was present en genoot veel belangstelling-.
Nieuw was een soortgelijke robuust «litgevoerde wagen van Hermes (de Vries,
Leeuwarden). Verder zagen we de bekende kipwagens van B. A. V. Miedema
en Spijkstaal. Van laatstgenoemde ook een nieuw kompakt type in geheel
stalen uitvoering. Taarup toonde een zijdelings kippende oogstwagen voor
gemaaikneusde en gehakselde produkten. De Miedema loswagen (met doek)
-
De LeIy-2000 kunstmeststrooier met een bakinhoud van 800 kg, bijzonder
geschikt voor loonwerk en grote bedrijven. Op de foto is de machine geladen
het 1300 kg kunstmest.