TOERISME EN TUINBOUW 952 0 Deze grotere vraag kan geproduceerd worden door de Zeeuwse tuinder (en boer). ZEEUWS LAND- EN TUINBOUWBLAD RECREATIE en toerisme trekken steeds meer belang stelling- en de verwachting bestaat dat binnen vijf jaar een verdubbeling van de stroom toeristen in Zeeland te ver wachten is. De Duitsers vormen veruit de belangrijkste groep buitenlanders en een groot deel van de overnachtin gen en de bestedingen worden door hen geboekt, respek- tievelyk uitgegeven. Aan het verzorgen van de mens die zich recreëert ver dienen velen een geheel of gedeeltelijk inkomen. Een groot onderdeel van die verzorging in de vorm van de eerste levensbehoeften wordt ingenomen door groenten, fruit en aardappelen. Het hiervoor benodigde bedrag wordt nu im mers in de toeristenbadplaats besteed. Een globaal onder zoek naar de mogelijkheden om als Zeeuwse tuinbouw hier van te profiteren, het aanbod te leveren voor een grotere vraag in een bepaalde periode is de aanleiding geweest om met telers, veiling, groot- en kleinhandel gesprekken hier over te hebben. Enkele campings op Walcheren en Schou- wen-Duiveland werden bezocht om ter plaatse de afzet van tuinbouwprodukten aan de toeristen-consumenten te kun nen waarnemen. Door het E. T. I. voor Zeeland werd bij de uitvoering van het onderzoek en de opstelling van deze nota veel mede werking verleend. 0 Door de grotere stroom toeristen komen de naar Zeeland dan gaande uit Zeeland zal een verhoogde vraag ontstaan naar groenten, fruit en ook Zeeuwse aard appelen. 0 In het seizoen is er een onvoldoende aan tal groenteboeren. 0 De plaatselijke groenteboer kan meer aan. dacht besteden aan de presentatie en daardoor nog meer verkopen van zijn produkten. 0 Bij de intensieve reklame voor vakantie in Zeeland kan ook vermeld worden dat men prima Zeeuwse produkten kan mee nemen bij het naar huis gaan. 0 Door middel van borden, affiches etc. kan nog meer geattendeerd worden op de ver krijgbaarheid van groenten en fruit. 0 De gemeenten moeten hun volle mede werking geven bij uitbreidingen of nieuw bouw van winkels voor groenten en fruit. 0 De hantering van de ventverboden moet soepel zijn. Camping en doperwten broederlijk naast elkaar. DE VEILING „WALCHEREN" IYE veiling „Walcheren" te Middelburg is een neerzet-consumptie-veiling waar de verkoop grotendeels aan kleinhandelaren geschiedt. Er be staat een grote verscheidenheid in de te veilen produkten die voor telers worden aangevoerd. On geveer van de omzet, ten bedrage ^van 3 miljoen gulden in 1962, komt voor rekening van de groen ten. Het overige gedeelte wordt ingenomen door fruit, zowel hard als zacht fruit. Door de toe nemende gunstige faktor voor de afzet van tuin bouwprodukten zullen de telers zich, zeker op Walcheren, daarop kunnen richten, naast de mo gelijkheden om de interne bedrijfsvoering aan te passen. Op Walcheren komen veel kleine bedrij ven voor, in de grootte-klasse van 210 ha zelfs 47%. Mogelijkheden voor tuinbouwteelten in een bepaalde periode en afstemming van het ar beidsaanbod op het bedrijfsplan zijn zeker te overwegen. In het kader van de streekverbe- tering op Walcheren kunnen hier nog goede re sultaten bereikt worden. De belangstelling voor groenten in de volle grond en onder glas neemt in Walcheren voortdurend toe. Wat de afzet be treft gedurende de maanden dat er veel toeris ten zijndeze gaat in het algemeen vlot. Kwaliteit wordt gevraagd. Aan het eind van het seizoen, eind augustus, bemerkt men op de veiling Walcheren een scher pe prijsdaling. Een behoorlijk aantal vakantiegan gers is dan weer verdwenen van het eiland, een groot gedeelte van de vraag valt dan dus ineens weg. In het voorseizoen, juni en daarna in juli en augustus zijn er voor de zacht-fruitsoorten goede prijzen. Tomaten en sla komen in behoorlijke hoeveel heden aan de veiling en worden vlot afgenomen. Beide produkten zijn snel en makkelijk te bereiden. Ook perziken, pruimen en vroege aardappelen worden door de detailhandel goed afgenomen. Deze detailhandel moet immers produkten hebben en veelal liggen de prijzen dan ook in het toeristen seizoen boven het landelijk niveau. De groothandel baseert zich op de landelijke prijs en deze zal wel licht meer ingeschakeld kunnen worden. DE GROOTHANDEL EEN zeer groot aantal detailhandelaren koopt zelf in op de Middelburgse veiling. Er komen onvoldoende zacht fruit en perziken op deze vei- Ung; naar schatting wordt iets meer dan 50 van genoemde produkten door de groothandel geleverd. Ook groenten komen er soms onvoldoende in het seizoen. Er is hier dus ook een taak voor de groot handel om dit tekort aan te vullen. Zuidvruchten worden er ook zeer veel geleverd tijdens het toe ristenseizoen. DE KLEINHANDEL UET standpunt van de detaillist moet zijn dat hij grote aandacht heeft voor de prijs, kwali teit en de wijze van aanbieden. De huisvrouw èn de toerist moeten kunnen zien wat er bij haar in de buurt te koop is, zij moet haar keuze ter plaatse kunnen maken. Wanneer dit niet goed mogelijk is zullen er meer groeikansen bestaan voor super markets, zelfbedieningsbedrijven etc. De presen tatie via winkel en étalage kost veel, maar is in enkele plaatsen op Walcheren nog onvoldoende. Het verkeer wordt meer en meer bepalend voor de vestiging van verkooppunten, winkels. Op vele campings e.d. is gedurende het seizoen dan bij de ingang een groentewagen van de plaatselijke groenteboer aanwezig. Vaak wordt 's middags ge kocht op de veiling en op dezelfde middag kan de toerist aan de wagen de produkten kopen die hij nodig heeft. Tijdens het seizoen is er dan ook sprake vn een grote omzet. Na net seizoen is er minder werk en weinig afzet. Veel inwoners van de dorpen kweken hun eigen groenten en aard appelen. Ons huidige sortiment van appels en peren komt te laat om van de grotere vraag te profi teren. Deze lacune wordt nu opgevuld met buitenlands fruit (perziken, peren) en natuurlijk zuidvruch ten. Behalve verse groenten en vers fruit worden ook veel conserven verkocht (kampeerders). De indruk bestaat dat dozen met blikken doperwten en spinazie bij het naar huis gaan worden meege nomen. Niet altijd is er voldoende keus uit de pro dukten en de kwaliteit valt soms tegen. Er zijn dan ook tijdens het seizoen te weinig groente boeren. Zeeuwse aardappelen worden veel ge vraagd. VERKOOP VIA KAMPWINKELS DE tuinder of fruitteler mag geen verse aard appelen, groenten en fruit verkopen tenzij het voorverpakt is door een grossier of gebeurt door een erkend detailhandelaar in deze produk ten. Wanneer de tuinder of fruitteler zelf zo'n diploma haalt liggen hier wel mogelijkheden. De marge tussen veilingprijs en verkoopprijs is op de meeste plaatsen langs de kust in Zeeland nog be hoorlijk groot. Om een vlotte doorstroming van produkten te krijgen zal een kontakt gelegd moeten worden tussen bestaande, erkende winkeliers en de kampwinkelhouders om bijvoorbeeld voorver pakte produkten geplaatst te krijgen. Er zijn te weinig speciaalzaken in verschillende gemeenten. Voor verkoop uit een winkel is een afzonderlijke vergunning nodig, die bij de Kamer van Koop handel verkregen kan worden. Bij plaatselijke po- litie-verordening is er een ventverbod om straat verkoop tegen te gaan. De gemeenten kunnen op aanvraag een ontheffing verstrekken. WELKE PRODUKTEN URIJWEL alle produkten waar weinig werk aan is, die gemakkelijk klaar te maken zijn, worden gevraagd. Sla en tomaten, andijvie (i.p.v. sla), bloemkool, zacht fruitsoorten, vroege appels, pruimen en perziken. Daarnaast zijn belangrijke produkten: uien, snijbonen en ook tuinbonen. Door de andere consumptiegewoonten van vele buiten landers worden ook veel tuinkruiden als dragon, venkel, -bieslook en paprika gevraagd, die veelal van elders moeten komen. Van de genoemde pro dukten wordt veel verkocht als panklare (schoon gemaakte en gesneden) gerechten. Dure machines hiervoor benodigd zijn alleen in het seizoen te ge bruiken. Kampeerders etc. gebruiken ook veel blik. groenten, maar dan is daarbij wel vaak vers fruit. De kleinhandel geeft er de .voorkeur aan om de produkten zelf op de veiling te kopen om ze direkt ter beschikking te hebben. VERGROTE VRAAG, VRAAGT GROTER AANBOD I'JET is bijzonder moeilijk te becijferen welke vergroting van de vraag het toerisme mee brengt. In Zeeland werden in 1962 ca. 2,3 miljoen overnachtingen van toeristen geboekt, waarvan op Walcheren rond 1.200.000, Zeeuws-Vlaanderen 500.000, Schouwen-Duiveland 500.000 en de Beve- landen 100.000. Deze overnachtingen vinden hoofd zakelijk plaats in de periode half julieind augus tus (7 weken), doch ook nog in juni, eerste helft juli en september. (Zie verder volgende pagina.)]

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1963 | | pagina 8