Be nieuwste Renault creatie de R 385 Nogmaals: Bietenrooidemonstratie ll Ss II §1 Resultaten bietenrooidemonstratie fCromstrijen, 957 Mechanisatie nieuws Bietengewicht en -gehalte VERZORGING VAN HET GRASLAND VOOR DE WINTER re re VRIJDAG 15 NOVEMBER 1963 VELDKONINGS Handelmij N. V, te Roermond introdu ceert na de Franse voorjaarspresentatie op de „Sa lon 1963 de la Machine Agricole" te Parijs, thans ook in Nederland de nieuwe Renault R 385. Reeds vijftig jaar produceert Renault landbouw- en in dustrietrekkers, een periode waarin vele verbeteringen el kaar opvolgden en nu culmineren in een hypermoderne en uiterst doordachte conceptie. Het is ons onmogelijk in kort bestek de vele technische oijzonderheden te vermelden. De aandrijving geschiedt door de watergekoelde Re- nault-motor, type nr. 591. Het aftakasvermogen van deze trekker ligt op 50 PK. In de toekomst zal de trekker ook met een luchtgekoelde motor van hetzelfde vermogen, merk MWM leverbaar zijn. De transmissie heeft twaalf versnellingen, waarvan vier gesynchroniseerd zijn. De snel heden zijn bij vol motortoerental: vooruit van 0,924,4 km/uur en achteruit van 1,67,6 km/uur. De hydraulische bediening van de schijfremmen geschiedt door een schom melpedaal, waardoor het mogelijk is met één pedaal beide wielen tegelijk of elk afzonderlijk af te remmen. Het re sultaat is een remweg van minder dan 6 meter bij een last van 12 ton. De in een handomdraai te vernieuwen remblokken ma ken het onderhoud weinig tijdrovend en goedkoop. De hef- inrichting (1600 kilo aan het einde van de hefarmen) maakt door zijn vele mogelijkheden o. a. ploegen mogelijk zonder steunwiel, zodat de gekozen diepteinstelling door de hefinrichting gehand haafd blijft. Verder is de hef- en daalsnelheid regelbaar, alsmede blokkering voor trans portwerkzaamheden, terwijl bovendien een wieldrukversterker aanwezig is. Bij aansluiting van extra werktuigen is een speciale bedieningshandle aan wezig terwijl een extra tank met olie voor het hydraulisch systeem er voor zorgt, dat steeds voldoende olie aanwezig is. De trekker beschikt over een aftakas aan de achterzijde, welke geheel onafhankelijk van 't koppelingspedaal bediend kan worden door een handle. De mogelijkheid is aanwezig tot het in stellen van drie toerentallen, n.l. doordraaiend met 540 resp. 922 toeren/mi nuut. Teven kan genoemd worden, de hydralische bediening van de differen- tieelgrendel, Aan comfort en vormgeving is grote zorg besteed. De logische opstelling van de bedieningsorganen, de comfortabele zeven voudig verstelbare zitting met armsteunen, het niet reflecterende keurig uit gevoerde dashboard, het trillingvrij opgehangen platform, de royale opstap etc. geven de bestuurder automobielcomfort, zoals bij een trekker nog nim mer heeft bestaan. Een bijzonder kenmerk van deze nieuwe Renault is verder zijn markante op de praktijk gerichte vormgeving. Interessant zijn ook de wijze, waarop de praktijkproeven hebben plaats gevonden. 500 trekkers werden ingezet onder de meest uiteenlopende om standigheden en voortdurend door de fabriek onder controle gehouden. Eerst toen na de normale beproevingen z.a. 5000 draaiuren van de motor, en 200.000 keer laten functioneren van de hefinrichting beproeving van de achterbrug met een 100 PK motor etc, het gewenste resultaat hadden opge leverd werd de trekker voor de serieproduktie en export vrijgegeven. Renault heeft met zijn nieuwe R 385 een machine gebracht, die ongetwij feld ook door insiders als een aanwinst op de trekkermarkt zal worden beschouwd. Nu de bijzonder moderne technische uitvoering en vormgeving gepaard gaan met een interessante aanschaffingsprijs zal de Nederlandse landbouwer de komst van deze trekker met vreugde begroeten. De levering van de trekker met watergekoelde motor is voor Nederland reeds nu. mogelijk. Op de tentoonstelling: „HET LANDBOUWWERKTUIG" in de RAI te Amsterdam zal deze nieuwe aanwinst te zien zijn. IIET Voorlichtingsblad van de C. S. M. schrijft over de uitstekend georganiseerde bieten- rooidemonstatie te Numansdorp o. m.: De weersomstandigheden waren uitzonderlijk goed en de machines profiteerden daarvan, behal ve de machines die juist ook onder slechte om standigheden nog goed werk verrichten, zoals bijv. de Vicon. Wij hebben niet de indruk dat de machines, die thans in Nederland werken, het minder doen dan de nieuwe machines die wij thans gezien hebben. Wij hebben een grote zes- rijige machine gezien, waarvan het grote voor deel zou zijn dat men niet zo vaak over het land hoeft en waardoor men dus de structuur niet zo zou bederven. Wij weten nog niet of dat wel zo is, want er zaten wel erg veel wielen onder en I\E C. S. M. geeft in Voorlichtingsblad nr. 210 een staatje per 26 oktober waarin vermeld zijn de gemiddelde bietgewichten, gehaltes en tar- ra's bij hun fabrieken. Ter vergelijking is het lan delijk gemiddelde over enkele jaren tevens op genomen. Jaar Gehalte Gewicht gr. Tarra% 1963 Oud-Beijerland 16,72 787 22,54 Breda 16.44 791 18.60 Halfweg 16,51 860 20,— Sas van Gent 16.50 772 25.26 Steenbergen 16.42 759 22,35 Vierverlaten 16.23 777 16.20 1963 landelijk gemid. 16.43 789 20,18 1962 16.28 788 16.56 1961 15,50 871 15.15 1960 15.63 935 17.98 1959 18,27 707 6.77 De gehaltes vallen niet tegen maar men maakt zich toch geen illusie dat de suikeropbrengst bo ven de 400.000 ton zal komen te liggen. In Zee land vallen de bieten erg tegen en uit het bie tengewicht blijkt dat de bieten in het noorden net zo zwaar zijn als die in Zeeland. Het is in ieder geval verheugend dat het suikergehalte mee valt, want een maand geleden leek het er nog niet erg op dat dit suikergehalte boven de 16% zou komen. Men neemt aan dat het gemiddelde wel 16,5% zal worden en wat de Overheid dus niet heeft willen doen en moeilijk heeft kunnen doen en dat is: nog een toeslag geven op de bieten van deze campagne daar heeft de na tuur dan toch wel wat aan gedaan. Want deze verhoging van het suikergehalte geeft toch aan leiding tot een wat betere, zij het nog steeds on voldoende prijs. De omstandigheden voor het rooien zijn bijzon der gunstig en daarvan wordt ook flink gebruik gemaakt, zodat de fabrieken zeker niet met een tekort aan aanvoer zitten, integendeel sommige fabrieken zitten er goed onder, aldus de C. S. M. als men het produkt, dat van deze machine komt, uit een oogpunt van de fabrikant beziet, dan rijst toch wel de vraag of de fabrikant niet staat voor een nog meer gecompliceerde manier van afreke nen van de bieten. De fabrieken betalen op ge wicht en gehalte. Zij hebben een uitvoerige studie gemaakt over de betaling op kalium- en natrium- gehalte en dat zal ook wel eens doorgevoerd wor den. Zij geven tarrapremies en -boetes en men komt zelfs tot de gedachte of het niet noodzake lijk wordt de kwaliteit van de tarra nog ver schillend te gaan beoordelen. Men mag dan de veronderstelling maken dat de fabrieken de hoge tarra's maar moeten nemen en dat de fabrikan ten voldoende begrip voor de moeilijkheden op de bedrijven moeten hebben om hieraan zoveel mogelijk tegemoet te komen. Toch schuilt er een onrechtvaardigheid in als men aan degene die naast de grond ook nog de nodige huzarensla levert, dezelfde premie of boete geeft voor de tarra als aan degene die probeert een behoor lijk produkt af te leveren. Immers, de goeden worden dan de dupe van de slechten. Nu het vee uit de weide verdwijnt naar de stal, is het nodig om te zorgen dat het grasland goed de winter ingaat. Naast ontwatering door sloten, is meestal ont watering door greppels nodig. De greppels zijn na de weideperiode vaak verstopt geraakt, door in trappen; woelen van mollen, enz. In een regenperiode kan dit veel schade geven. Om wateroverlast in de winter te voorkomen, moet men de ontwatering door greppels zo spoe dig mogelijk in orde brengen door uitgreppelen. (Greppelfrees of -ploeg). Een goede droge ligging van het grasland in de winter geeft een diepere beworteling, bevordert een goede zodevorming en een betere weerstand tegen droogte in de zomer. Zorg er verder voor dat de bossen gemaaid en de mestflatten gespreid wordendit voorkomt rotte plekken en onkruidvorming. R. L. V. D. Goes. D. RENSMA. OM enige indruk te krijgen van de resultaten van de destijds reeds in het kort besproken landelijke bietenoogstdemonstratie op de Ambachtsheerlijkheid „Cromstrijen" te Numansdorp geven wij onderstaand deze gegevens. Uiteraard zijn dit slechts betrekkelijke cijfers, van vele factoren afhanke lijk. Enig inzicht omtrent kwaliteit en capaciteit van de beoordeelde machines geven zij echter wel. Resultaten kwaliteits- en capaciteitsmetingen. Gemiddelde resultaten van 4 waarnemingen. Kleine Kleine Schmotzer Vicon Wielos Rational Stoll Bully Vicon Catchpole Catchpole M Standen N Stanhay O Amby P S Stoll Volvo O) HD G O s c 15.0 12.7 14.4 9.0 11.6 16.7 23.8 7.4 12.3 12.8 14.2 15.7 15.5 22.5 22.0 14.0 Verliezen kg/ha G O -1 OT i-1- o o r-J C/J O) 13 12 10 9 15 7 11 17 8 11 21 6 12 22 10 19 o c 28.0 24.7 24.4 18.0 26.6 23.7 34.8 24.4 20.3 23.8 35.2 21.7 27.5 44.5 32.0 33.0 cu o 5.5 4.1 3.8 3.0 4.9 3.9 2.0 3.9 2.8 5.1 3.3 2.5 4.2 6.1 4.9 8.2 a a> sL M 450 1600 400 1150 300 200 1250 1300 800 100 150 250 400 450 450 1300 T3 G O SH 6j0 T3 G 550 550 1150 500 2750 1150 1800 4200 500 1200 1100 2600 5050 2950 1400 1100 T3 G O a 2200 2100 1850 2850 1700 1800 1000 2700 1950 1100 1400 2750 1650 450 550 550 o H 3200 4250 3400 4500 4750 3150 4050 8200 3250 2400 2650 5600 7100 3850 2400 3250 u r- P5.S 4.7 5.0 6.2 4.7 3.6 3.8 5.5 4.1 4.6 3.6 3.3 4.4 2.9 (5.6K (2.7R 4.5 (1.4R o T3 U <u <u O re G «m® 32 12.1 13.0 15.6 14.6 9.3 13.0 14.7 9.4 17.6 15.0 9.2 17.1 11.2 (48.8K (18.6R 15.6 (37.5R K Maaikneuzer; R Rooimachine; L Lader. (2.3L (111.0L

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1963 | | pagina 13