Be nieuwste Renault creatie de R 385
Nogmaals: Bietenrooidemonstratie
ll
Ss
II
§1
Resultaten bietenrooidemonstratie fCromstrijen,
957
Mechanisatie
nieuws
Bietengewicht en -gehalte
VERZORGING VAN HET GRASLAND
VOOR DE WINTER
re
re
VRIJDAG 15 NOVEMBER 1963
VELDKONINGS Handelmij N. V, te Roermond introdu
ceert na de Franse voorjaarspresentatie op de „Sa
lon 1963 de la Machine Agricole" te Parijs, thans ook in
Nederland de nieuwe Renault R 385.
Reeds vijftig jaar produceert Renault landbouw- en in
dustrietrekkers, een periode waarin vele verbeteringen el
kaar opvolgden en nu culmineren in een hypermoderne
en uiterst doordachte conceptie.
Het is ons onmogelijk in kort bestek de vele technische
oijzonderheden te vermelden.
De aandrijving geschiedt door de watergekoelde Re-
nault-motor, type nr. 591. Het aftakasvermogen van deze
trekker ligt op 50 PK. In de toekomst zal de trekker ook
met een luchtgekoelde motor van hetzelfde vermogen,
merk MWM leverbaar zijn. De transmissie heeft twaalf
versnellingen, waarvan vier gesynchroniseerd zijn. De snel
heden zijn bij vol motortoerental: vooruit van 0,924,4
km/uur en achteruit van 1,67,6 km/uur. De hydraulische
bediening van de schijfremmen geschiedt door een schom
melpedaal, waardoor het mogelijk is met één pedaal beide
wielen tegelijk of elk afzonderlijk af te remmen. Het re
sultaat is een remweg van minder dan 6 meter bij een last
van 12 ton.
De in een handomdraai te vernieuwen remblokken ma
ken het onderhoud weinig tijdrovend en goedkoop. De hef-
inrichting (1600 kilo aan het einde van de hefarmen) maakt
door zijn vele mogelijkheden o. a. ploegen mogelijk zonder
steunwiel, zodat de gekozen diepteinstelling door de hefinrichting gehand
haafd blijft.
Verder is de hef- en daalsnelheid regelbaar, alsmede blokkering voor trans
portwerkzaamheden, terwijl bovendien een wieldrukversterker aanwezig is.
Bij aansluiting van extra werktuigen is een speciale bedieningshandle aan
wezig terwijl een extra tank met olie voor het hydraulisch systeem er voor
zorgt, dat steeds voldoende olie aanwezig is. De trekker beschikt over een
aftakas aan de achterzijde, welke geheel onafhankelijk van 't koppelingspedaal
bediend kan worden door een handle. De mogelijkheid is aanwezig tot het in
stellen van drie toerentallen, n.l. doordraaiend met 540 resp. 922 toeren/mi
nuut. Teven kan genoemd worden, de hydralische bediening van de differen-
tieelgrendel, Aan comfort en vormgeving is grote zorg besteed.
De logische opstelling van de bedieningsorganen, de comfortabele zeven
voudig verstelbare zitting met armsteunen, het niet reflecterende keurig uit
gevoerde dashboard, het trillingvrij opgehangen platform, de royale opstap
etc. geven de bestuurder automobielcomfort, zoals bij een trekker nog nim
mer heeft bestaan.
Een bijzonder kenmerk van deze nieuwe Renault is verder zijn markante
op de praktijk gerichte vormgeving.
Interessant zijn ook de wijze, waarop de praktijkproeven hebben plaats
gevonden. 500 trekkers werden ingezet onder de meest uiteenlopende om
standigheden en voortdurend door de fabriek onder controle gehouden.
Eerst toen na de normale beproevingen z.a. 5000 draaiuren van de motor,
en 200.000 keer laten functioneren van de hefinrichting beproeving van de
achterbrug met een 100 PK motor etc, het gewenste resultaat hadden opge
leverd werd de trekker voor de serieproduktie en export vrijgegeven.
Renault heeft met zijn nieuwe R 385 een machine gebracht, die ongetwij
feld ook door insiders als een aanwinst op de trekkermarkt zal worden
beschouwd.
Nu de bijzonder moderne technische uitvoering en vormgeving gepaard
gaan met een interessante aanschaffingsprijs zal de Nederlandse landbouwer
de komst van deze trekker met vreugde begroeten.
De levering van de trekker met watergekoelde motor is voor Nederland
reeds nu. mogelijk. Op de tentoonstelling: „HET LANDBOUWWERKTUIG"
in de RAI te Amsterdam zal deze nieuwe aanwinst te zien zijn.
IIET Voorlichtingsblad van de C. S. M. schrijft
over de uitstekend georganiseerde bieten-
rooidemonstatie te Numansdorp o. m.:
De weersomstandigheden waren uitzonderlijk
goed en de machines profiteerden daarvan, behal
ve de machines die juist ook onder slechte om
standigheden nog goed werk verrichten, zoals
bijv. de Vicon. Wij hebben niet de indruk dat de
machines, die thans in Nederland werken, het
minder doen dan de nieuwe machines die wij
thans gezien hebben. Wij hebben een grote zes-
rijige machine gezien, waarvan het grote voor
deel zou zijn dat men niet zo vaak over het land
hoeft en waardoor men dus de structuur niet zo
zou bederven. Wij weten nog niet of dat wel zo
is, want er zaten wel erg veel wielen onder en
I\E C. S. M. geeft in Voorlichtingsblad nr. 210
een staatje per 26 oktober waarin vermeld
zijn de gemiddelde bietgewichten, gehaltes en tar-
ra's bij hun fabrieken. Ter vergelijking is het lan
delijk gemiddelde over enkele jaren tevens op
genomen.
Jaar Gehalte Gewicht gr. Tarra%
1963 Oud-Beijerland
16,72
787
22,54
Breda
16.44
791
18.60
Halfweg
16,51
860
20,—
Sas van Gent
16.50
772
25.26
Steenbergen
16.42
759
22,35
Vierverlaten
16.23
777
16.20
1963 landelijk gemid.
16.43
789
20,18
1962
16.28
788
16.56
1961
15,50
871
15.15
1960
15.63
935
17.98
1959
18,27
707
6.77
De gehaltes vallen niet tegen maar men maakt
zich toch geen illusie dat de suikeropbrengst bo
ven de 400.000 ton zal komen te liggen. In Zee
land vallen de bieten erg tegen en uit het bie
tengewicht blijkt dat de bieten in het noorden
net zo zwaar zijn als die in Zeeland. Het is in
ieder geval verheugend dat het suikergehalte mee
valt, want een maand geleden leek het er nog
niet erg op dat dit suikergehalte boven de 16%
zou komen. Men neemt aan dat het gemiddelde
wel 16,5% zal worden en wat de Overheid dus
niet heeft willen doen en moeilijk heeft kunnen
doen en dat is: nog een toeslag geven op de
bieten van deze campagne daar heeft de na
tuur dan toch wel wat aan gedaan. Want deze
verhoging van het suikergehalte geeft toch aan
leiding tot een wat betere, zij het nog steeds on
voldoende prijs.
De omstandigheden voor het rooien zijn bijzon
der gunstig en daarvan wordt ook flink gebruik
gemaakt, zodat de fabrieken zeker niet met een
tekort aan aanvoer zitten, integendeel sommige
fabrieken zitten er goed onder, aldus de C. S. M.
als men het produkt, dat van deze machine komt,
uit een oogpunt van de fabrikant beziet, dan rijst
toch wel de vraag of de fabrikant niet staat voor
een nog meer gecompliceerde manier van afreke
nen van de bieten. De fabrieken betalen op ge
wicht en gehalte. Zij hebben een uitvoerige studie
gemaakt over de betaling op kalium- en natrium-
gehalte en dat zal ook wel eens doorgevoerd wor
den. Zij geven tarrapremies en -boetes en men
komt zelfs tot de gedachte of het niet noodzake
lijk wordt de kwaliteit van de tarra nog ver
schillend te gaan beoordelen. Men mag dan de
veronderstelling maken dat de fabrieken de hoge
tarra's maar moeten nemen en dat de fabrikan
ten voldoende begrip voor de moeilijkheden op
de bedrijven moeten hebben om hieraan zoveel
mogelijk tegemoet te komen. Toch schuilt er een
onrechtvaardigheid in als men aan degene die
naast de grond ook nog de nodige huzarensla
levert, dezelfde premie of boete geeft voor de
tarra als aan degene die probeert een behoor
lijk produkt af te leveren. Immers, de goeden
worden dan de dupe van de slechten.
Nu het vee uit de weide verdwijnt naar de stal,
is het nodig om te zorgen dat het grasland goed
de winter ingaat.
Naast ontwatering door sloten, is meestal ont
watering door greppels nodig. De greppels zijn na
de weideperiode vaak verstopt geraakt, door in
trappen; woelen van mollen, enz.
In een regenperiode kan dit veel schade geven.
Om wateroverlast in de winter te voorkomen,
moet men de ontwatering door greppels zo spoe
dig mogelijk in orde brengen door uitgreppelen.
(Greppelfrees of -ploeg). Een goede droge ligging
van het grasland in de winter geeft een diepere
beworteling, bevordert een goede zodevorming en
een betere weerstand tegen droogte in de zomer.
Zorg er verder voor dat de bossen gemaaid en
de mestflatten gespreid wordendit voorkomt rotte
plekken en onkruidvorming.
R. L. V. D. Goes.
D. RENSMA.
OM enige indruk te krijgen van de resultaten van de destijds reeds in het kort besproken landelijke
bietenoogstdemonstratie op de Ambachtsheerlijkheid „Cromstrijen" te Numansdorp geven wij
onderstaand deze gegevens. Uiteraard zijn dit slechts betrekkelijke cijfers, van vele factoren afhanke
lijk. Enig inzicht omtrent kwaliteit en capaciteit van de beoordeelde machines geven zij echter wel.
Resultaten kwaliteits- en capaciteitsmetingen.
Gemiddelde resultaten van 4 waarnemingen.
Kleine
Kleine
Schmotzer
Vicon
Wielos
Rational
Stoll
Bully
Vicon
Catchpole
Catchpole
M Standen
N Stanhay
O Amby
P
S
Stoll
Volvo
O)
HD
G
O
s
c
15.0
12.7
14.4
9.0
11.6
16.7
23.8
7.4
12.3
12.8
14.2
15.7
15.5
22.5
22.0
14.0
Verliezen
kg/ha
G
O
-1
OT i-1-
o o
r-J C/J
O)
13
12
10
9
15
7
11
17
8
11
21
6
12
22
10
19
o c
28.0
24.7
24.4
18.0
26.6
23.7
34.8
24.4
20.3
23.8
35.2
21.7
27.5
44.5
32.0
33.0
cu
o
5.5
4.1
3.8
3.0
4.9
3.9
2.0
3.9
2.8
5.1
3.3
2.5
4.2
6.1
4.9
8.2
a
a>
sL
M
450
1600
400
1150
300
200
1250
1300
800
100
150
250
400
450
450
1300
T3
G
O
SH
6j0
T3
G
550
550
1150
500
2750
1150
1800
4200
500
1200
1100
2600
5050
2950
1400
1100
T3
G
O
a
2200
2100
1850
2850
1700
1800
1000
2700
1950
1100
1400
2750
1650
450
550
550
o
H
3200
4250
3400
4500
4750
3150
4050
8200
3250
2400
2650
5600
7100
3850
2400
3250
u
r-
P5.S
4.7
5.0
6.2
4.7
3.6
3.8
5.5
4.1
4.6
3.6
3.3
4.4
2.9
(5.6K
(2.7R
4.5
(1.4R
o
T3 U
<u <u
O re
G
«m®
32
12.1
13.0
15.6
14.6
9.3
13.0
14.7
9.4
17.6
15.0
9.2
17.1
11.2
(48.8K
(18.6R
15.6
(37.5R
K Maaikneuzer; R Rooimachine; L Lader.
(2.3L (111.0L