DEMONSTRATIE
BIETENROOI-
«Uromstrijen»
VRIJDAG 1 NOVEMBER 1963
913
De Wielos-l-ryige rooimachine aan het werk.
De Hilles liög oplader.
HET meest spectaculaire op deze demonstratie was de Zweedse BM - Volvo
6-ryige zelfrijdende bietenrooier. De bieten worden hierbij gekopt door
messen waarvan de hoogte automatisch kan worden ingesteld door 2 hydrau
lisch bediende tasters. Het loof wordt, zonder de grond te raken, van 12 rijen
opzij gelegd. De bieten worden door trilelementen gelicht en komen via een
transportband op een lengtezwad. Door terugrijden kunnen zo 12 rijen bieten
op 1 strook gelegd worden. De voortbeweging geschiedt door 4 op één as
zittende grote aandrijfwielen, voorzien van speciale lage drukbanden. De
bandenmaat is 400 x 15.5 met een spanning van 0.3 kg/cm3. De wielen zijn
verstelbaar. Als krachtbron wordt de Volkswagenindustriemotor gebruikt,
met 6 versnellingen vooruit en 2 versnellingen achteruit. De besturing vindt
plaats met een stuurwiel; door onafhankelijk hydraulische schijfremmen kan
de machine op de plaats draaien. Verdere bijzonderheden zijn: lengte 5,4 m;
breedte 3,3 m; hoogte 1,82 m dus laaggebouwd; gewicht 2200 kg; wielbasis
3,75 m; capaciteit tot 20 ton per uur.
Door middel van een transporteur kan ook rechtstreeks op de wagen ge
laden worden. Dan komt echter door de grote capaciteit van de machine het
afvoerprobleem om de hoek kijken. Niet eenvoudig te organiseren, wil geen
stagnatie optreden! Organisatorisch is het op voorraad rooien eenvoudiger
uiteraard met de bezwaren van naderhand opladen. Op de demonstratie ge
schiedde dit overigens in een snel tempo door opladers van zeer grote capa
citeit (1 ton per minuutDe brede lagedrukbanden voorkomen in hoge
mate structuurbederf. Als prijs wordt vermeld ƒ26.000,en voor het type
met wagentransporteur is deze ƒ28.000,
k LS laatste vermelden wij nog de Wielos, als prototype op deze demonstratie
aanwezig. Deze éénrijige rooimachine is opgebouwd op de trekker en
lost op een meerijdende wagen door dezelfde trekker getrokken. Het loof kan
in langszwad worden verzameld.
NIEUW was de Stanhay, een Engelse éénrijige bietenrooier voor 3-punts
hefinrichting, die op een meerijdende wagen rooide. De bieten worden
in lichtscharen gerooid, gereinigd en opgevoerd met transporteur naar de
laadwagen. De machine is half gedragen, zodat tijdens het rooien de machine
op de wielen rust en op de kopakker geheel in de 3-punts hefinrichting hangt.
Bij een lengte van 1.95 m en een breedte van 1.35 m is het gewicht ca. 600 kg.
Nieuw was ook de Amby Combinatie, van Deens fabrikaat, een combinatie
van een maaikneuzer die de bieten voorkopt, en daarna rooit door een. twee-
rijige bietenrooimachine. Na reiniging worden de bieten op de naastrijdende
wagen gelost. Onvoldoende gekopte bieten worden door een voorop de trek
ker geplaatste „trimmer" alsnog nagekopt. De machine had een behoorlijke
capaciteit.
Zelflossende wagen met frontafvoer.
Een zelflossende wagen met afvoertransporteur.
Aandryving door de aftakas.
De tweedaagse landelijke demonstratie met
bietenrooimachines en zelflossende en kipwagens
te Numansdorp heeft onder optimaal gunstige om
standigheden van zowel weer als grond plaats ge
vonden. Een 16-tal bietenrooimachines lieten daar
hun kunnen zien op een demonstratieperceel klei
grond met een afslibbaarheidspercentage tussen
de 40 en 50 De meerderheid van de getoonde
machines waren uitgerust met een verzamelbak
op machine of op de trekker, terwijl een minder
heid rooide op meerijdende wagens. Van de in het
programma vermelde rooiers was de Rustica niet
aanwezig. Daarentegen wel de „Wielos", een con
structie uit de N. O. P., die dus niet in het pro
gramma opgenomen was.
Dij willen deze keer niet nader ingaan op de be
kende merken, die veelal reeds eerder besproken
zijn. Aan deze machines zijn over het algemeen
detailverbeteringen aangebracht, die een betere
werking tot resultaat hebben. Opvallend is de toe
neming van de bewegende rooilichamen op de
machines, met als resultaat meestal minder biet
beschadiging en minder tarra. (Vicon: roterende
kruislichters, Catchpole Cadet: oppelwielen, Volvo:
trilelementen.)
A De 6-rijige zelfrijdende bietenrooier van BM-